en undran
hej jag har en undran om det är nått jag ska tänka på tills jag ska besiktiga min c202. Har fixat rost nu på den nu så det ska inte vara nå broblem. Den har ståt avstäld sedan 96. Så jag vill gärna ha svar på om det är nått jag ska tänka på
tack på förhand /jocke
Bromsar… Har den bara stått still sen 96 är dom troligen i ganska stort behov av ömsorg. Kolla så att alla lampor fungerar. Tvätta bilen så att den är ren och inte grisig, dom blir mindre griniga om dom slipper svina under din bil. Torkarbladen är en detalj man brukar missa…
tala om för besiktningsmannen att det är kardanbroms. 202 har den stora tumman.
okej då får jag tacka bomsarna har jag med fixat glömde skriva det
åk in å se glad ut. det går säkert bra. det brukar i stort vara bromsar och lampor do e nyfikna på ju.
okej ska bara sätta ditt tanken så ska jag bestäla tid och kolla allla oljor och så smörja
När jag hade min relativt nyköpta 903:a på besiktningen var jag och besiktningsmannen överens om att bromsarna kan provas på vanligt vis på framaxeln då inte fyrhjulsdriften ligger i. Bakaxlen var jag osäker på eftersom den är lamelldiffad. Besiktningsmannen garanterade dock att det inte var något problem.
Vad som troligen inte hör till det kloka är att prova handbromsen på rullarna. Jag gissar att det kan rycka hårt i drivknutarna. Min bil tog ett rejält skutt baklänges av rullarna. Om två år när det är dags igen får de fanimej inte rycka handbroms på rullarna!
202 saknar ju lamelldiffen bak så där är det inget problem men finns inte någon vacuumstyrd automatisk inkoppling av fyrhjulsdrift då man bromsar en 202:a? I så fall lär det bli riktigt livat i fördelningslådan… Gissar att om man vill ha frihjulsnav på en 202:a så måste denna bromsfunktion kopplas ur för att det inte ska skråla vid varje inbromsning.
Det som verkligen höll på att bli en rysare med min bil hos besiktningen var att de först inte hittade chassienumret. Det satt instansat i rambalken vid vänstra framhjulet precis som det ska vara, men det var bara typnumret precis ovanför som var renskrapat så därför slutade besiktningsmannen att leta… Jag vet inte hur det sitter på 202:an men det kan vara klokt att kolla upp i förväg!
Lycka till Zingo och skriv gärna om resultatet!
ja okej är det nån som vet var nr sitter så skriv gärna och JohnA för det du skrev kan säga att det blir inget bromsprov med min när jag inte vill att fyrhjuls driften ska hopa in vid bromsprovet så det kan dom glömma tack tack
Lita inte blint på mina ord om 202:or, jag vet bara 903. Har en gång SETT en skrotat 202 i förbifarten, det är det närmaste jag kommit dem… det jag skrev om fyrhjulsdriftens inkoppling har jag läst någonstans.
ja jo men du har så rätt så tack tack
Bromsprov i bromsprovare får inte ske på 4x4 bilar under 3,5 ton det ska bilprovningen veta.
Kanske någon kommer ihåg inlägget från Egil och bifogat mail från Volvo om denna fråga.
Sören
Får och får. Dom får inte bromsa för det kan bli så satans dyrt för dom.
På tiden jag hade Lada Niva (permanent 4x4 via centraldiff) hörde jag om att det finns en lista hos bilprovningen med undantagna bilmodeller. -Bilar med centraldiff och andra känsliga lösningar. Har de bytt till mer övergripande regler på senare tid kanske för att det började kosta pengar? I så fall kände man inte till detta i Uppsala för där var besiktningsmannen såååå bergsäker på att det inte var någon fara. Samma sak med mitt chassienummer. -För hur gör man egentligen när man vet att de gör fel men de inte vill erkänna det?
Jag har några gånger läst lusen av envisa besiktningsmän då jag vetat exakt hur reglerna i boken lyder. Vid ett tillfälle hänvisade jag till deras pärmar och orden jag citerade ur minnet stämde exakt med de i pärmen. (handlade då om avgasrörets dragning) En annan gång klagades det på glapp i framvagnen. Förvisso vickade hjulen över en centimeter längs ut vid däcket men med spindelbultar är kraven mycket lägre än för kulleder. Besiktningsmannen ignorerade direkt skadeglatt mina påståenden om högsta tillåtna glapp, ropade triumferande till sig en kollega för att visa upp sin fina fångst. Kollegan svarade att det ju är spindelbultar på Fiat 126 och med max glapp kan hjulet fladdra uppemot två centimeter. JAAAAA! Skrattar bäst som skrattar sist!
Det blir dock svårare att skratta när det säger pang och ett knutkors brister vid bromsprovet… Kardanbroms sitter ju även på en del äldre personbilar så det borde vara välkänt att de är vanskliga att prova på rullarna.
Det gäller att veta EXAKT vad man ska säga när man rullar in på stationen och helst slänga det ur sig innan man betalar.
ang hjulglapp så på 202 har de inte tillåtit något glapp och med tank på de dyra lagern så är detta bra.
Ang bromsar så måste den ha frihjulsnav ser de detta så bromsar de den men ber dig själv koppla ur naven, bromsar de så se till att motorn är igång skulle den stanna släpper vacumet och 4x4 driften slår i och det rasslar en del.
Jag låter de alltid bromsa min om de vill men förbjuder dem använda handbromsen stora trumman på 202 säkert 5 ggr effektivare än svenskvalpen tvärnit med kardanen och all kraft hamnar i kardanen och bakaxlen, pinjonglagret har bara krackhylsa inga shims som på svenskvalpen och kan ge efter det blir glapp och sen rasar axlen efter några mil. Har för vana att alltid känna efter glapp och se efter ev oljeläck vid packboxen.
Börjar de rycka i kedjerna till de dubbla lastavtjännarna så berätta att du ska snarast plocka bort skräpet och ratonalisera bort hälften av alla bromsrör bak.
202 chassinummer brukar var svårhittat de vill se både stansningen i hjulhuset och inner plåten jag har min liggande halvt lös nerstucken i instrumentpanelen vilket tydligen roar dem något.
Upplys dem om att det är en 80 tals öststatsvolvo som bara byggdes i 2000ex och ingen valp då får du lite extra medlidande och blankt papper.
hahaha okej det sdka jag komma ihåg :Dtack tack
en fråga till spelar det nån roll vilken sida avgasröret är på
spelar ingen roll vilken sida avgasröret mynnar ut på så länge det kommer ut bakom förar hytten… dvs OM det är reggat som lätt lastbil men så brukar det ju vara.
Dra det rakt bak och låt det munna ut framför bakaxlen med bara en liten krök ner mot marken, ev en lite höger sväng med en burk men trasla inte till det som orginalsystem är med rör tvärs över bilen
Reglerna för personbil och lätt lastbil är sammanskrivna! Därför är det möjligt att ha avgasröret på taket på en personbil! Texten lyder ungefär "Avgasrör på personbil och lätt lastbil skall utmynna bakåt eller uppåt" Finns också något om utsläpp åt sidan och att det då ska vara riktat nedåt eller åt vänster. Utlopp på höger sida är alltså ok under förutsättning att rörets mynning pekar nedåt i gatan och inte det minsta åt höger (fotgängare!)
okej då får jag göra om då :S
så då var 202:an besiktigad var iväg idag och den gick rakt igenom så jag får tacka alla som hjälpt till med tips här forumet tack tack
/Jocke
du får nog lägga ut några bilder så vi får se skönheten
ja men den är inte klar än så men ska fixa några bilder
var på crusing med valpen för tre vekor sedan men blev inte insläpt såvi frågade varför jo sa han det beror på bil ja men 940gl och en 244 kör ju där som är rostig som bara den då sa han att vi skulle fara det ärcrusing i timrå det så till dom ansvariga se till att kolla vilka som ska köra och inte därför det var mycket bilar som inte skulle vara där enligt dom som kolade kan säga att nästa gång det ni har crusing så har ni tapat många till
bilprovningen ska ge fan i å köra på hjulbaneprovare med 4WD Volvosar gäller alla volvo tgb med totalvikt under 7 ton!
Nån som vet publikationsnummret?