Annons:
Etikettteknik
Läst 2967 ggr
JohnA
11/6/07, 9:42 PM

Automatiska frihjulsnav?

Finns automatiska frihjulsnav passande 903-valparna? Jag har läst någonstans att sådana slits fortare än de manuella men för mig med en bil som sällan körs i terräng kanske det är av mindre betydelse. När terrängkörningen väl inträffar är det ofta ganska spontant och då irriterande att behöva kliva ut i geggan för att vrida på naven. Jag har tänkt att separera manövreringen av 4x4/2x4 och H/L så att jag kan krypa på lågväxel utan att framaxeldrivningen hoppar i. Därmed borde automatiska frihjulsnav skonas ganska väl. Hur är det med priserna på aut. nav jämfört med manuella? Namn på prisvärd leverantör?

Annons:
preusvarg
11/10/07, 9:43 PM
#1

jag skulle vilja påstå att de e skit med automatiska. jag har sådana på min ford explorer. och dom slits när man kör i 2x4 läget medans dom inte slits i 4x4 läget. men det kanske finns andra bättre vad vet jag!

Seglarn
11/11/07, 7:52 PM
#2

DEt smartaste är att slå i naven innan man går ut i terrängen!

JohnA
11/11/07, 8:05 PM
#3

Hur i hela friden funkar de automatiska egentligen? Att de slits värst i 2x4-läget låter ju inte lockande i mitt fall som mest kör på landsväg men om problemet vore stort tycker jag det är konstigt med tanke på hur många "disco-jeepar" som har automatiska frihjulsnav direkt från fabrik. (tror jag de har i alla fall…)

Beau
11/12/07, 4:03 AM
#4

Nej automatiska frihjulsnav passande Volvo 903 finns inte. Vanliga manuella frihjulsnav till Valpen finns däremot. Fungerar bra men även dom har sina begränsningar. Har sett två sådana gå sönder på två olika bilar på mindre än en timme med snökedjor på framhjulen i tung snö.

preusvarg
12/29/07, 11:39 PM
#5

Min explorer har dom från fabrik. och jag har fått renovera dom .. man kan hålla sig för skratt.. satsa på hedliga manuella.

putte
12/31/07, 3:16 AM
#6

Varför ha frihjulsnav på en bil som är byggd för att kunna köras i terängen. Presis som Beau skriver så är dom inte så pålitliga när det gäller att det ska driva på hjulet. Har sett ett flertalet jag med som flyger i flera bitar. Har man inte problem innan så har man ju garanterat det då.

Annons:
JohnA
12/31/07, 10:16 PM
#7

Ja det tycks ju vara oklart huruvida man sparar märkbara mängder bensin på frihjulsnaven. Slitage tror jag inte alls att man sparar så enda men i mitt tycke värdefulla vinsten är att man kan krypköra på asfalt med lågväxeln i utan att framaxeln ställer till det när man svänger. Perfekt vid fickparkering t.ex. Detta gäller förstås inte på bilar där man manövererar H/L och 2x4/4x4 separat. På 903/3314 är detta dumt nog sammanlänkat så att man automatiskt får 4x4 med lågväxeln i och då är ju frihjulsnaven till nytta.

Snökedjor och frihjulsnav är visst ingen bra kombination läste jag i en annan tråd…

Upp till toppen
Annons: