01 Reparation & renovering

Difflamellskivor L3314

2007-09-05 16:04 #0 av: Maah

Var får man tag på nya lamellskivor till lamelldiff på en L3314?

Vad är det för matrial i dom? (Svart, härdat eller....)
(om man ska göra egna)

Magnus

Anmäl
2007-09-05 16:33 #1 av: preusvarg

Gissar att Altyco kan ha sådanna. 08-707 90 45 om inte annat så kan ha säkert tala om för dig vad du undrar

Anmäl
2007-09-05 16:58 #2 av: Maah

Rätt gissat

Tack för snabbt svar

Magnus

Anmäl
2007-10-22 00:16 #3 av: mabh__1987

Vad kostade dom??

Anmäl
2007-10-22 01:39 #4 av: JohnA

Hur hårt brukar lamellerna slitas egentligen och hur vet man att de är i bra skick? Min bil har gått 5500 mil och jag tycker nog att jag stundtals får ett oväntat bra grepp på halkigt underlag med enbart bakhjulsdrift så jag misstänker att mina lameller jobbar som de ska. Men finns något enkelt sätt att testa funktionen? Att bara palla upp ena bakhjulet och försöka gasa sig loss borde inte fungera då lamellerna vad jag förstått kräver att båda hjulen till en början haft grepp.

Som jag förstått funktionen kan den vara ganska osäker. -Att det ibland greppar fint för att plötsligt tappa taget så att man kör fast. Att om man ska ha bra hjälp av lamelldiffen genom ett halt stråk ska gå ut hårt från början och för allt i världen inte släppa gasen halvvägs genom sörjan för att lamellerna då kan tappa greppet och vara omöjligt att få tillbaka.

Anmäl
2007-10-23 19:35 #5 av: nimo30

Hej! Om du vill fuska lite så går det att annvända shims från locket på volvo 140 manuel styrväxel. Dom fins i olika stor lekar (shimsen) men det är en nöd lösninig. Man bör kuna vrid drivaxeln med en ca, 7kg , med en moment nyckel. Du måste annvända olja för diff broms eller en EP förstärkt olja för hypoid växlar.80/90. Shimsen läggs under lammel packeten.Nytt är bästa lösningen.

 

dogge

Anmäl
2007-10-25 12:55 #6 av: JohnA

Det finns en rejäl tröghet mellan hjulen när jag pallar upp bakaxeln på min bil. Gissar att detta tyder på liv i lamellerna. Vad det är för olja i diffen vet jag inte men vill minnas att det i instruktionsboken står att specialolja bara behövs vid inkörningen. En lite klibbigare olja låter ju vettigt för difflamellerna men då borde man väl alltid ha sådan olja? Vad ska det stå på flaskan egentligen och var får man tag på denna olja? Speciell hypoidolja brukar man ju hitta men olja för diffbroms är det kanske snålare med hos de flesta handlare?

Anmäl
2007-10-25 18:31 #7 av: soren-b

Använd en hypoidolja med LS tillsats ( Limited Slip ) SAE 80W/90

Sören

Anmäl
2007-11-19 23:54 #8 av: Maah

Oljan är nog viktig för på min axel som jag renoverar så har nästan alla skivor "skurit" så att de är alldeles repiga. Anliggningsytan blir ju kass då.

Lamell diffen fungerar ju som en "vanlig diff" vid lite gas men när man gasar på så pressas lamellerna ihop och låser diffen.

Vad händer om man har ett hjul i luften går den för lätt för att låsa då?

Anmäl
2007-11-21 01:53 #9 av: TESSiER

Har för mig att diffen är låst vid färd rakt framåt. När man svänger snurrar det yttre hjulet fortare och då släpper bromsverkan. Men om man däremot får ett hjul att spinna så nyper den hårdare.

Anmäl
2007-12-04 15:57 #10 av: JohnA

Igår hjälpte jag två tjejer från TV4 loss med bilen de slirat fast på en tillfälligt ordnat parkering ute på en sumpig åker. Damerna hade slirat så hysteriskt att deras saab grävt en så djup grop att underredet nästan gick i marken.

Kaxig över min fyrhjulsdrivna utlovade jag en snabb bärgning men fy så det slirade. En sak jag direkt konstaterade var att bakaxelns lameller inte jobbade för fem öre. Sökandet efter LS-olja i Uppsala har precis börjat men frågan är om oljebytet kommer att få difflamellerna att greppa igen eller om den gamla oljan kommer att ligga kvar och slira i all evighet? 

En hydraulspecialist jag frågade hade LS-olja på 20-litersdunk vilket är i mesta laget men jag fick där veta att LS-olja tappar sin klistereffekt med tiden och att gammal LS-olja är lika usel i sammanhanget som vilken växellådsolja som helst.

Så, är det mödan och pengarna värt att byta olja i bakaxeln eller står valet mellan isärtagning och rengöring/renovering av diffen och att betrakta bilen som jämförlig med en c202?

Anmäl
2007-12-04 16:53 #11 av: soren-b

#10

Ta med dig en tom dunk till en lastbilsverkstad så får du nog köpa ett par liter.

Sören

Anmäl
2007-12-04 17:21 #12 av: Calle

OK hade på enlitersflaska senast jag köpte, prova.

Anmäl
2007-12-06 00:20 #13 av: JohnA

Hur effektiv är egentligen lamelldiffen i 3314/903? Jag utgår från att greppet är långt ifrån en svetsad diff men kan den ändå rädda från rejäl fastkörning? Är den istället så lynnig och osäker i sin funktion att man riskerar att oventandes köra djup ut i smeten och sedan plötsligt tappa greppet?

Vad finns det för alternativa differentialer som passar i valpaxeln och ger hygglig momentöverföring?

Anmäl
2007-12-18 11:22 #14 av: JohnA

Igår spontanshoppade jag en dunk HD-olja till mina axlar samt en liten flaska LS-tillsats från amerikanska Red Line. Efter att ha läst på LS-flaskan börjar jag nu bli väldigt osäker på vad LS-tillsatsen egentligen gör med lamellerna.

I bilens instruktionsbok står bara att en speciell olja ska användas de första 1000 milen men ingenting om olja med LS-tillsats efter inkörningen. På den lilla flaskan från Red Line står det att tillsatsen främst används vid inkörning av nya lameller då den MINSKAR friktionen så att inte lamellerna överhettas då de är nya och "råa". För inkörning rekomenderas 4-8% LS-tillsats. På flaskan står också att 4% inblandning kan användas på en redan inkörd diff för att förhindra "limited slip chatter", d.v.s. skrammelljud i diffen.

Av texten på flaskan får jag intrycket att produkten snarare minskar friktionen istället för att hjälpa lamellerna att greppa. På flaskan står också "For perfect traction, use Red Line 75W90NS and add this product until chatter disappears. Tillägget "NS" tolkar jag fritt som "no slip".

Så den stora frågan är nu: Vad ska jag hälla i min bakaxel i hopp om att få grepp i lamelldiffen? Bilen har bara gått 6000 mil och följdfrågan är om lamellerna brukar vara så kortlivade? Går det att bedömma lamellernas skick enbart genom att öppna bakaxelkåpan och titta/mäta? Det finns viss kännbar friktion när man vrider bakhjulen för hand men vid körning på is och lera slirar hjulen var för sig.

Anmäl
2007-12-18 11:28 #15 av: JohnA

Nätet kan ju ge svar:

Redline 75w90NS Transmission Oil  

This GL-5-type geal oil doesn't contain the friction modifiers for limited-slip hypoid differentials. This makes the transmission synchronizers come to equal speeds more quickly, allowing faster shifting and much easier low-temperature shifting. Can also be used in racing limited-slip differentials where weak spring design causes too much wheel spin. Suited best for 2002+ Subaru models.

 -------------------

"...so add only enough to eliminate the chatter and avoid making the plates or clutches too slippery."

 ------------------

Detta stärker min misstanke om att LS-tillsatsen kommer att göra mer skada än nytta. Att jag istället ska satsa på att försöka få tag på den där 5w90NS-oljan eller motsvarande. Gäller bara att den har HD-tillsats som i sig borde vara en friktionshämmande tillsats... Kanske lamellerna får bra bett men att hypoidväxeln istället far åt fanders?

EDIT: Nej 5W90NS verkar inte vara rätt att hälla i en hypoidväxel... LS-tillsatsen från Red Line är nog heller inte så lyckad.

Anmäl
2007-12-18 13:01 #16 av: JohnA

Nu har jag pratat med svenska agenten för Red Line och fått kloka klara besked:

5W90NS är helt rätt olja att hälla i en bakaxel med hypoidväxel OCH lamelldiff! Oljan har en strävhet som gör att det hugger mellan lamellerna och om huggandet blir för kraftigt kan man "lösa upp" lite genom att pytsa i lite i taget av LS-tillsatsen.

Can also be used in racing limited-slip differentials where weak spring design causes too much wheel spin. Eftersom det ÄR en hypoidolja kan det bli precis vad som behövs för att få nytt liv i lamellpaketen. Av Red Line-agenten fick jag rådet att byta oljan, köra på rak väg en bit för att plaska runt nya oljan ordentligt och sedan på plan slät asfalt vrida fullt rattutslag och lyssna/känna i låg fart om det hugger i bakdiffen. Om det lever rövare allt för metalliskt lättar jag upp med en liten skvätt LS-tillsats, högst en procent i taget så det inte blir för halt. För mycket LS-tillsats kommer att TA BORT difflåsningen!

Alltså, häll INTE LS-olja i bakaxlarna!!! Red Line 5W90NS kostar ca 185:-/l och valpdiffen vill ha 1½ liter. Förhoppningsvis kommer min olja imorgon så att jag kan rapportera närmaste dagarna.

 EDIT: Nu har jag också pratat med Altyco som anser att lamelldiffen i 903:an är den bästa form av axeldiff man kan ha! Att överföringen av kraft från det slirande hjulet sker mjukt och effektivt i de flesta situationer och är överlägset både stumma diffspärrar och andra lösningar. (mannen jag pratade med har kört mycket trial) Funkar det inte med 5W90NS-oljan får det bli en ny lamellsats från Altyco för ungefär en tusenlapp!

Jag passade också på att fråga om att sätta lamelldiff i framaxeln vilket Altyco-mannen varnade för om bilen ska köras på landsväg vintertid. -Låsningen kan helt enkelt bli för effektiv så att bilen kanar rakt fram... Rent mekningsmässigt är det däremot förhållandevis enkelt att sätta en bakdiff i framaxeln.

Anmäl
2007-12-18 19:36 #17 av: hfb608

lamelldiff fram med frihjulsnav borde vara en ganska hyffsad lösning, man måste bara komma ihåg att lägga ur frihjulsnaven vid landsvägs körning. allternativt tillsätta lite ls-olja för reducerad friktion.

Anmäl
2007-12-19 09:58 #18 av: Svedis

Men huvudfrågan John...  Var det snygga brudar från TV4 ?? ( Jag menar, att sitta i skiten tillsammans tyder på ett förhållande..)Skrattande

Anmäl
2007-12-19 15:42 #19 av: JohnA

Nja Svedis, de var nog fullt godkända, den ena kanske t.o.m. en högpoängare men bara för att vi träffades i ett surhål behöver det inte betyda kompatibla intressen... Dessutom har jag redan någon garanterat svåröverträffad samt naturligtvis min Fiona, -hon det bredaschalde bullriga, burdusa, lite fyrkantiga men godhjärtade och ack så charmiga gröna träsktrollet!

HFB608, jag tror din idé skulle fungera utmärkt. Så länge man inte har drivning på diffen borde lamellerna hålla sig lugna och med frihjulen lösa har de inte en chans att stöka. Frågan är om det tar extra hårt på frihjulsnav och drivknutar när fyrhjulsdriften väl jobbar eller om dessa diffbromsar är mjuka och snälla. En annan nackdel är att då man väl lägger i fyrhjulsdriften så lär man få vara extra försiktig. Jag hörde förresten om en kille som gasade som en tok med sin willys på en ishal småväg. Alla spärrar låsta, högt motorvarv och till råga på allt var det mörkt när något generalknas uppstod i elsystemet. Tror det var V8 också... Gissa vad som hände?

Anmäl
2007-12-19 22:12 #20 av: JohnA

Jag bytte bakaxelolja idag till Red Line 5W90NS och körde sedan knappt tio mil, mestadels på landsväg. Jag tycker nog att det verkar dra lite bättre nu men inte i sådan grad jag hade hoppats. Bilen blir fortfarande stående över ett dike med ena bakhjulet slirande men på plan frostig gräsmatta rev båda bakhjulen loss när jag försökte knuffa på en fastfrusen jordknöl. Får se om greppet blir bättre med tiden när den gamla oljan mellan lamellerna är helt utspädd av den nya.

Anmäl
2007-12-21 19:48 #21 av: hfb608

lägg ur växeln samt fyrhjuls driften och lyft upp ett bakhjul, snurra nu på det hjul som du lyft upp. går det skit trögt så fungerar bromsen som den ska, rullar det lätt är det nog dags att göra något.

Anmäl
2007-12-31 22:09 #22 av: JohnA

Har nu kört något 100-tal mil sedan oljebytet och konstaterade idag att jag fortfarande kan bli stående med ett bakhjul spinnande medan det andra inte alls driver. Jag tolkar detta som att 5-6000 mil är mer än lamellernas livslängd. Det finns viss friktion mellan bakhjulen när man lyfter upp ett hjul och snurrar men momentökningen då motorn driver tycks vara marginell. Dags att spara ihop en dryg tusenlapp och bege sig till Altyco!

Jag hittade förresten lite info på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential

Anmäl
2008-01-02 19:44 #23 av: lelle_man

AD center brukar alltid ha hypoid 80/90 med LS tillsats brukar köpa där när jag byter på min bil fins i 20 liter och 1 liters

Anmäl
2008-01-04 00:56 #24 av: JohnA

Det verkar som att jag fått tillbaka en smula "bett" i lamellerna efter oljebytet. Nu i den nyfallna snöns snorighet (breda hala däck) märker jag att bilen oftare kanar i sidled när jag drar på. Spåren när jag kör på ängen framför huset vittnar om att båda bakhjulen oftast slirar tillsammans. Däremot finns inte så mycket kraft att lamellerna förmår skicka bilen över en 30-centimeters jordknöl om jag kör upp ena framhjulet så att samma sidas bakhjul lättar något. -Bakhjulet diagonalt mitt emot står stilla medan det något lättade hjulet slirar.

Förhoppningsvis kan det lilla greppet i lamellerna vara det som räddar mig från att köra fast på plan mark när snön väl kommer ordentligt. De breda M+S-däcken är i det närmaste avsedda för landsvägskörning sommartid så det är ganska halt att köra bakhjulsdrivet (vill inte köra 4x4 på landsväg då jag tror det kan vara förrädiskt)

Anmäl
2008-01-07 13:38 #25 av: toy8

För att "aktivera" en LSD vid hjulspin så trycker du lätt på bromsen Flört  

 

Anmäl
2008-01-07 20:03 #26 av: preusvarg

Jag hjälpte en kamrat med ett liknande problem tidigare. det vi fick göra var att plocka ned klumpen och diska den i lösningsmedel samt rugga upp lamellerna därefter så pytsade vi i olja med addetiv körde upskattningsvis ca 50 mil och så tog vi bort kåpan och rengjorde på nytt å så i med färs kolja på nytt.. sedan har det fungerat utmärkt.. visst kan man få ett lätt diagonalspinn men det drivär ändå på hyggligt och en jordknöl eller ett dike är inga problem att forsera.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.