Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4975 ggr
varberger
2006-12-27 10:25

C202 deffekt diff i framaxel

jag har varit och tittat på en Volvo C202, Valp -81

med defekt diffrential i framaxel. vad kostar det att laga eller ska man köpa en ny axel ? isåfall vad kostar en ny/beg sådan ?

tacksam för svar

Joakim

Annons:
preusvarg
2006-12-27 10:52
#1

Det är en smaksak om du ska byta hela axel eller bara diffklumpen. hur som hällst så lär du bli tvungen att demontera axeln. det riktigt viktiga är att kolla om utväxlingen är hel . är den det så kan du köpa i princip vilken valp axel du vill. om du får tag på en gammelvalpaxel så bör den vara kompatibel med din då sparade utväxling. annars så ska du inte ge några stora pengar för en c202 axel. en eller ett par tusenlappar om den är i fint skick. dom har ett ganska dåligt (och i mitt tycke oförtjänat) rykte. det är viktigt att kolla att det inte är glapp i pinjongdrevet. (gäller även bak)

så man ska serva sina axlar ordentligt.. en inte helt ovesentlig sak vi köp av en framaxel är att kolla hjullagren.. är dom det minsta tveksamma så är axeln i  princip värdelös.. lagern är dyyyyyra..

trotts att jag jobbar med kullager så kan jag avslöja att dom är svindyra. jag tycker du ska pruta brutalt om framaxeln är dålig.

varberger
2006-12-27 11:32
#2

Jag skulle bet 12 000 utan att ha prutat, men som någon annan sa att jag hellre skulle leta upp en tgb 11 och betala mer för den.

jag får spåna vidare

/Jocke

preusvarg
2006-12-27 12:17
#3

Jag vill påstå att om bilen inte i övrigt är i det närmaste nyskick så skulle nog halva beloppet vara mera korekt och knappt det faktiskt.. jag personligen skulle nog inte ge mera än 3-4 tusen för en C202 med rasad framaxel. så 12 000 är helt i fantasin.. men som sagt det beror på skick

11 bilen är ju ett helt annat konsept och dom skall inte jämföras.. sedan att betala "lite" mera för en 11.. mmm kanske.. se bara till att du har någon som är ordentligt kunnig med dig när du tittar i så fall. att köpa en (dålig) 11 bil kan bli rejält dyrt.

leta du vidare tills du hittar något bättre. jag vill påstå att du hittar en ganska fin gammelvalp för 12 000 kr. å då får du i regel en bromsad bakaxel på köpet. jag menar jag fick min c 202 gratis. Nu ska man ju inte gämföra med det på det viset jag menar att dom i regel ska vara lite billigare än gammelvalparna om dom inte är i fint skick.  Nu lär jag väl på en hel hög med arga människor på mig.. men det är i alla fall vad jag tycker å det står jag för.

putte
2006-12-27 13:47
#4

Skrotvärdet på en 202a med hel drivlina är minst 12000kr. Axel/st 5000kr. Fördelningslådan ca 2000kr. Ja sen kan ni ju räkna själva på vad ni vill ge för en ram å kaross. Hehe några tusen för en "fin 202".

Vad får man betala för en fin 11bil då?

mvh/putte

preusvarg
2006-12-27 16:26
#5

Ehh. jasså! då har jag missat något så mycket kan jag ju säga!

som sagt jag fick min gratis. och nåra 5000kr för en axel det skulle jag aldrig ge. 200 kr max men då ska hjullagren vara fina.

2000 för fördelningslådan.. visst om den har kraftuttag

att man får ge 10000kr/ st för axlarna till en 11 bil det är en annan sak då det är portalaxlar.

men jag har sett valpar skapligt skick för 10 000kr st. det vet jag att vi har anonser på i klubbstugan.och det är ändå gammelvalpar.

jag hävdar ändå att man inte ska betala knappast något för en C202 om den inte är fin.

men du putte! du kan få köpa min gamla C202 kaross för 2000 om du vill *L* komplett med fina ganska rostfria dörrar.. *ironi*

preusvarg
2006-12-27 16:35
#6

Jag menar inte att C202 är en dålig bil på något vis utan bara att man ska hålla ögonen öppna och kolla på sådant som är svaga punkter helt enkelt. Och efter ha ägt och skruvat en hel del med C202 så tror jag mig kunna en del i alla fall.. inte allt för då vore det tråkigt ju *L*

Bromsarna blir jag inte klok på exempelvis. jag vet hur dom fungerar men inte varför mina inte vill fungera..

nya belägg nya rör ny huvudbromscylinder nya hjulcylindrar nya bromsförstärkare. jag har bytt allt utom trummorna och dom ligger lkart innom toleransen. men lik förbaskat så tar dom bara framåt när dom är varma. inget alls bakåt. jag kan inte äns bromsa fast bilen på back hög och tomgång. så att köra i skogen är minst sagt intressant.. kan du något om det Putte? eller nån annan!! snart bygger jag om skiten till skivor.

då är jag tacksam för ett svar!

Annons:
putte
2006-12-28 06:30
#7

Jag tål det mesta. För det är ju JAG som är "på tryckande" i frågan. Hehe…

Jo priserna kanske upplevs dyra. Men det blir ju inte flera axlar varteftersom det körs sönder. Men FÅR man en bil så känns ju allt dyrt. Förstår mej bara inte på vad som är skillnaden i axlarna mellan Valpen å 202an? Förutom utväxlingen. Men det har vi ju pratat om förut. Men ska vi gå till botten med den "tvistade" hållbarheten. Ja då ska jag se om jag inte kan skicka in delar från dom benämnda axlarna för materialanalys. För att mäta tex hårdheten och matreal kvalitén. Har lite känningar på en större firma i "byn" som bland annat gjort/gör delar till Jas 39 Gripen, haldex, VME, Ericsson, ABB mm.

Angående priser så handlar jag med lite delar som köps in å kontrolleras så att de är bra saker som säljs vidare. Sen är det ju enkelt att kolla priser på den öppna marknaden. Genom att ringa till firmor som lever på att sälja delar till våra bilar. Lr att bara kanske ta en koll på vissa salutorg. Ett kraftuttag till en 202a är dyrare än till en Valp. Varför? Jo för att man kan montera den på en 11-20 bil. Nog om priser från min sida. Men tillgången mot efterfrågan styr ju i det flesta fallen priserna.

Sen till dina bromsar… Som jag läser i din text så har du bytt nästan allt. En fråga bara? Hur står det till med slangarna? Är dom nya? Annars så kan de bli ett litet fenomen med dom som yttrar sej som att dom fungerar som en "strypning". Har en förmåga att svälla inuti. Men det troligaste felet som jag ser det är. Att med trumbromsar så måste man köra in dom. Det menas med att man inte får göra "kraftiga" fullfartsbromsningar lr långa smygbromsningar. Man ska göra korta "kraftiga" bromsningar så att det inte blir någon varmgång i banden. Annars så blir det så kallade "glasningar" på banden. Går att jämföra med härdfläckar i stål. Varmgång i bromsarna. Det är ju bara att fråga en lastbils sjaffis hur man ska bromsa i nedförs backe utan att "elda" upp bromsarna. Broms trummorna ska ha en gråaktig yta utan någon nyans skillnad i friktionsytan. Jag brukar faktisk ta ett bad med bilen i ett dynghål för att köra in bromsarna. Det låter kanske konstigt. Men tänk som så här. När man ska få något att passa som en handske så är det endast inslipning som gäller. Tex när man slipar in ventiler i en motor då använder man sej av ventil slippasta. Med andra ord så det som kommer in i trummorna under leken i dynghålet "sliter "in bromsbanden mot trummorna: Ok… Det tar lite på banden, men bromsarna funkar efter den leken. Obs… Glöm inte att ta av trummorna å tvätta noga så att inte skiten sliter ut dom nya banden. Sen får man ju efterjustera banden så klart. Men det vet vi ju redan.

Hoppas att du kanske fått något "tips" som du inte redan hade på ditt klara. Trumbromsar är elaka å trilskande. Bygger själv om till skivbromsar på min Valp. Men endast för att slippa byta band var enda år. Med bara ca 150 mils körning. Har inga problem med att bromsa upp den på framhjulen med bromstrummor. Ser mycket fränt ut.

Allt jag skriver hoppas jag att ingen tar som personligt angrepp.

mvh/putte

preusvarg
2006-12-28 08:44
#8

Nä då Putte jag tar det inte som ett personlig angräpp jag är inte sån.. jag tycker det närmast e kul att få tjafsa lite.. *L*

Man tackar för tippset jag ska prova att "köra" in dom. och går inte det då åker dom i soporna. eller ja i alla fall ut på annons i fall nån annan vill ta över försöken att få till det.

Jag hade eventuella planer på att behålla trummorna i bak men jag vet inte kanske ska man byta till skivor där också jag får se. jag har läst att zusuki skivor ska passa hyfsat så det blir väl till att åka till biltema å köpa en skiva för å se om det passar. strypning i slangarna har jag eliminerat jag har bytt till stålomspunna slangar .. men tack för det tippset.

Och du har helt rätt angående att vi inte ska strida om sånna banala saker som priser.

Vad jag har fått erfara angående dana 44 axlarna.. efterssom det är en liknande axel som sitter på gammelvalpen och på C202 är att det sitter en knäckhylsa på pinjongdrevet som vid stuts kan deformeras och man helt plödsligt har ett pinjongdrev som kan röra sig fram och tillbaka. detta sliter onödigt hårt på utväxlingen.

jag har på mina axlar bytt ut denna detalj och schimsat in pinjongen

vidare så har valpaxlarna grövre drivaxlar därav dom oansenligt dyra lagren. detta vet jag då jag jobbar med lager och har helt nyligen införskaffat lager till min framaxel. annars ska det inte skilja något. man ska kunna ta en difklump från en Dana 44 och montera utan bekymmer. detta har jag dock ej provat i praktiken men enligt ex. Altyco parts så ska det gå.

preusvarg
2006-12-28 08:58
#9

OOps tog vi över tråden och körde över inehavaren totalt!!!!

det var inte meningen sorry!!!!

för passa på och ursäkta min kassa stavning i bland far fingrarna fram så fort att inte huvudet hänger med *S*

Lynghaug
2006-12-28 12:05
#10

Men det är ganska roligt att läsa när en "tråd" banar en ny och ganska snabb väg, man får en massa ny ideèr.

preusvarg
2006-12-28 12:33
#11

vad tycks om jeep projektet som en av mina polare har pysslat med då kolla bilden i förra inlägget. den blev färdig kan jag avslöja. BMW v12 i em willys cj2a

Lynghaug
2006-12-28 15:44
#12

Ganska tufft, hoppas man får se den i samband med någon körning. Kul med udda kombinationer. Vad har han använt för v-låda för att det ska hålla och passa

preusvarg
2006-12-29 09:54
#13

jag lkan avslöja att det bygget är färdigställt provat och sålt.

lådan vart en TH 350. insprutningssystemet togs får 2 st raka 6or karossen förlängdes 1dm mellan torped och skärm.

Bilen blev i stort okörbar på grund av allt för mycket effekt och i konbination med för tung gasfot. men den var ju ball att se på. behöver jag tala om att min kamrat är BMW mekaniker!

man kan ju lungt påstå att efektökningen vart dramatisk från 4cyl halvtopp till V12. Jag trodde aldrig att han skulle få i hopp insprutningssystemen men envishet fungerar.

anledningen till bygget förklarade han med att elaka kamrater spred ett rykte att konverteringen skulle ske och då vart han med eller mindre tvingad att göra den.

dom hade v12 an stod på verkstaden som dörrstopp.

tydligen kom det fram en lirare på en träff som vi var på och gav honom ett bud han inte kunde motstå. vi försökte få ur honom hur mycket han fick för bilen men det avslöjade han inte utan sa bara att det var 6 siffrigt. vet att han senare öppnade egen BMW verkstad så det kanske var en bra grundplåt !!!

i bland kan det löna sig att vara tokig.

Annons:
Lynghaug
2006-12-29 10:37
#14

Ballt!

preusvarg
2006-12-29 13:33
#15

japp men inte Tatra som har en luftkyld diesel v12.. vore inte det något att ha i en 13 bil *L*

Lynghaug
2006-12-29 14:02
#16

nja, måste fundera lite på detta --- rätt udda lösning isåfall.

preusvarg
2006-12-29 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

javisst så säg *L* fräääänt.. tänk dig 12 raka pipor upp genom flaket.. vilket yyyyyyllll.. fast lite mera seriöst så räcker det ju mer än väl med hälften ju.. men Tatorna är ganska balla dom också.

jag är sugen på att byat bort min busbil mot en 11 eller 13 bil.

skulle nog kunna tänka mig att slänga in en hoj också som mellanskillnad.. vet du nån som kan vara sugen?

putte
2006-12-29 16:14
#18

Jo då det ser ut att va ett fränt bygge med BMW v12a. Det sitter ju orginal 2st insprut från sexor i både BMW 750 och 850. Inspruten jobbar helt för sej själva. Så går det ena sönder så går fortfarande motorn på den andra cylinderbanken. Mycke rolig motor.

Lynghaug
2006-12-29 20:30
#19

#17   

Hör jag någon ska jag förmedla detta till dig, vore kul med flera 13-bilar på botkyrka

preusvarg
2006-12-30 15:17
#20

Ja absolut! jag blev ju riktigt biten. så när det dyker upp en för rätt pris och jag råkar ha slantarna så blir det nog så.

Annons:
Nickegbg
2009-08-16 01:53
#21

finns det lösa drev att köpa till framaxeldiffen??

eile
2009-08-16 12:43
#22

säljer ena 202 i delar har inte kollat axlarna än men de har bara gått 6500 mil så bör vara friska,  ska även kolla mina egna om de börjat bli lite slitna den har ju rullat närmre 20K är mina fortfarande friska finns axlar till salu. även hel drivlina b20,m45, fd51 samt frisk ram.   ht dörrar och vanliga dörrar utan rost, kaross kan skänkas mot avhämtning (friska kaross sidor) 

eller köp hela bilen jag vill helst bara behålla kardanerna och de förstärkta fjäderpaketen, bra reg papper medföljer med förhöjt axeltryck samt många passagerare.

ang: 202 bromsar så plockas de ihop rätt funkar de utmärkt.

ang priser: minns när man skrattade åt belgare och tyskar som betalade ofantliga summor för pv och amazoner men det tog ju inte så många år förren bra ex även här betalades bra för. samma gäller 202 som är eftertaktade nere i europa kolla priserna och med all säkerhet om några år är de även här dyra bilar.

nyligen såldes en 202 orginalare 1979 Laplander för 15Kpund, en i samma prisklass camper byggd finns att köpa i Italien, och även min Diesel 202'a camper ligger ute dock inte med riktigt så häftigt pris men ändå anpassat för europa marknaden.

Nickegbg
2009-08-16 19:10
#23

vad skall du ha för den?

eile
2009-08-16 19:47
#24

Den här 202 lades ut för 15K pund och såldes på denna sida.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.carandclassic.co.uk/uploads/new/368703.jpg&imgrefurl=http://www.carandclassic.co.uk/car/C55926/&usg=__nwfb1A3aTTJWdztq7NOvUcWzQw8=&h=333&w=500&sz=24&hl=sv&start=35&um=1&tbnid=QFPL2a4WMl4WwM:&tbnh=87&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dlaplander%26ndsp%3D20%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1

så jag passade på att på samma sida lägga ut min men med något lägre pris. så gör ett sök på sidan och du får svaret, men stannar bilen innom landet och affären blir snabb och smidig och alla undanlagda resevdelar samt att även reservdels 202 förvinner blir det ett helt annat pris efter övernskommelse.

ev finns bilen att se vid chaparall men det som skulle ha hunnit fixats till har inte blivet gjort pga av längre sjukdomsvistelse för en av mina nyfödda tvillingar.

Här i sverige långt ifrån öknar mm finns bara marknad för 4x4 som passar för gyttje körning inte för bilar byggda för långresor.

Det finns fler camper 202 tror min kopierades redan på 90 talet här är ytterligare en till salu: nere i italien

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://img.kijiji.it/b7/89/b789b6e92eea58411d7267f32d3ea9be_big.jpg&imgrefurl=http://www.kijiji.it/annunci/caravan-e-camper/annunci-venezia/volvo-lapplander-c-202-perfettamente-funzionante/735895&usg=__6ar_-bprBuiuLejW5lXxdLBbDxk=&h=320&w=400&sz=18&hl=sv&start=67&um=1&tbnid=4wB92GyJ_UsOGM:&tbnh=99&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dlaplander%2Bcamper%2Bc202%26ndsp%3D20%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26start%3D60%26um%3D1

Nickegbg
2009-08-16 21:42
#25

tänkte snarare på lite reserdelar alt en reservdels bil med hel framaxeldiff.

det är den jag behöver för tillfället iaf.

eile
2009-08-17 00:13
#26

gav 5K vill nog ha 5K detta ink papper som med lite tur får eu skrotpremien.

Nickegbg
2009-08-17 07:31
#27

oki låter intressant var finns den samt vad finns kvar?

Annons:
eile
2009-08-25 10:32
#28

nickegbg såg att din var a regad finns det inte intresse att skifta papper till lb regning?

ang 202 1981 som står här är inte så mycket kvar.

ramen är helfrisk tom färgen syns,  karossen hytt + ht dörrar, b20, vxl, fd låda. värmare för ht.

det jag vill lägga undan i reserv till min är axlarna, fjäderpaketen samt kardanerna.  pris för resten ink pappren 2500:-   regnummer GFW 935 bra papper med många passagerare och förhöjt axeltryck.

bilen står i värnamo.

Upp till toppen
Annons: