04 Teknik

Eftermontering av diffspärr

2007-01-19 21:00 #0 av: mosskryparn

Är det svårt att meka ditt diffspärrar på ett par axlar som org. inte har det.. typ gammelvalpaxlar?? Vad är alternativen? Vet att det finns å köpa färdiga men att priset inte e så kul på dessa (har jag hört) och var hittar jag sådana?

mvh johannes

Anmäl
2007-01-19 23:36 #1 av: preusvarg

Altyco part har lamelldiffar för jag tror strax över 3000 kr du får ju byta till C202 utväxling då lite stök men det går. jag står i begrepp att göra det samma. enklasr är dock att ta loss axelt så an kan jobba ordentligt med den de e ju lite pyssel att schimsa in den. och var noga när du gör det. slarv resulterar i sång å de e inge roligt att höra. dessutom så mår inte utväxlingen bra av att sjunga den får repor på stämbanden.. hepp.. jag har bytt i en gammelaxel och har därigenom lärt mig att man kan inte vara för noga. Skrk till om du hittar billiga diffar jag är också på jakt efter sånna.

Anmäl
2007-01-20 00:54 #2 av: putte

?????? Förklaring önskas. Vad är det som gör att du är tvungen å byta till 202ans utv? För det är väl en Valp vi pratar om som behöver "diffar"? Det skiljer ju inget på diffarna vad jag vet. Tror de va en 202a som jag monterade i fram på min Valp.

Anmäl
2007-01-20 09:31 #3 av: mosskryparn

Ne de har du rätt i putte.. de e en 202a jag har men jag tror att lammelldiffen ska passa i dessa axlar också rätt av.. i.o.f.s så har jag väl tänkt byta till gammelvalpaxlar då dessa verkar hålla bättre kvalitet och utväxlingen går dessutom åt rätt håll...

Spärrar är nog ändå det jag e ute efter.. höjer rösten om jag ser nåt som ser attraktivt ut.. =)

Anmäl
2007-01-22 09:09 #4 av: preusvarg

Det är brutal utväxlingsskillnad mellan C202 och gammelvalpen. då man i C202 har samma fördelningslåda som i 303an. om jag minns rätt så sitter det 6,17:1 i C202 eller om det är 6,07:1 kommer inte riktigt i håg. därav bytet av utvx. om man tar en gammelvalå diff.

Anmäl
2007-01-22 13:39 #5 av: mosskryparn

6,17:1

Anmäl
2007-01-22 18:00 #6 av: putte

Bäst kombination är mej veterligt Valp fördelningslåda och 202ans utväxling. Kombinerat med automat så klart.

 

mvh//putte......

Anmäl
2007-01-23 09:52 #7 av: preusvarg

Jupp då får man en stenkrypare.. om man gillar automat förståss. rent personligen så gillar jag det inte alls men smaken e ju som baken *L*

Anmäl
2007-01-23 22:04 #8 av: Beau

Cool

På forumet Laplander.nu är det en som beskriver hur han monterade air lockers på sin Valp. Fungerar perfekt, men varken enkelt eller billigt

Anmäl
2007-01-24 02:01 #9 av: putte

ARB diffar fins inte längre nya att köpa till Dana 44 axlar. Har kollat med tillverkaren å bett dom kolla hos sina åf. Men det vi fick till svar att det endast fanns lite rep delar till dana 44 diffarna.

Anmäl
2007-01-24 11:06 #10 av: preusvarg

Jag vill påstå att jag såg annons för ARB i en av mina tidningar som ommer i posten från USA och efterssom jag har Dana 44 så e det just sånna jag tittar efter och det fanns i det nummret i alla fall å den tidningen är 1 vecka gammal. och med tanke på hur vanlig axeln är har jag svårt att tro att Australiensarna skulle upphöra med just den diffen!! men jag kan ju ha fel förståss. då kanske man ska skynda sig att beställa. är det Rindab som påstår att dom upphört med tillverkningen?

Anmäl
2007-01-25 01:20 #11 av: putte

Bland annat dom ja. Men det finns ju andra som saluför dom. Det pratades om att en stor åf i USA som ev skulle "pirat" tillverka ARB diffar. Det är ett år sedan vi sökte diffar. Har den firman i USA en webb sida? Skulle va kul å kolla lite på den.

Anmäl
2007-01-25 08:55 #12 av: preusvarg

ska kolla det om jag kommer i håg i kväll ska till garaget då en sväng. har du kollat med Rindab?

Anmäl
2007-01-26 09:15 #13 av: preusvarg

Nu har jag kollat det finns ARB diffar till dana 44 för 813 usd på sidan

4wheelparts.com   sen finns de på andra sidor också

dom finns skrivna i anonsen i tidningen på

www.desertrat.com  och www.4wheelparts.com

där har jag inte kollat så noga på webplatsen men som sagt i tidningen JP magasine så finns dom.

Att tänka på var ju att 06 rubicon jeep hade Dana 44 axlar.. med lockers. *L* så nog finns dom.

Anmäl
2007-01-26 20:25 #14 av: putte

Om jag inte minns helt fel så va det som så här att det skiljde på splinesena på drivaxlarna. Som du skriver så sitter det ju Dana 44 på Jeep Rubicon samt Wranglern har ja för mej.

Anmäl
2007-01-29 09:06 #15 av: preusvarg

jupp stämmer att det skiljer sig.. hindrar ju inte att man byter demsamma !

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.