01 Reparation & renovering

B18 F, EP och FT

2007-02-05 23:03 #0 av: TESSiER

Har funderat ett bra tag på dom B18 motorerna som satt i volvo 4xx. Är det samma motorblock på dessa? Kan dom möjligen passa :))

// Stefan 

Anmäl
2007-02-06 01:32 #1 av: putte

Alla "röda" volvomotorer går att bulta ihop med Valpens växellåda. B 20 rakt i utan modifieringar. B 21-230 kräver viss moddning. Har själv åkt med B 230 med gammalt sprut. Bygger en potentare B23 motor nu. 150hk++ siktar jag på.

Anmäl
2007-02-06 01:49 #2 av: TESSiER

Mjo, har sett en med B230FT. Skapligt ombyggd iofs. Men jag tänkte mer om det skulle vara så att det är samma block så att man slipper allt för mycket jobb (lat)

Anmäl
2007-02-06 03:11 #3 av: [Trond]

Alla B18/B20 passar rakt inn

Anmäl
2007-02-06 11:07 #4 av: TESSiER

Yes, jag vet att alla passar direkt, men är det en "standard" b18 i volvos 400 serie? trodde att dom slutade tillverka b18 block på 70 talet. Sista 400an med B18 kom -92 om jag inte sett fel.

// Stefan 

Anmäl
2007-02-06 11:47 #5 av: putte

Den motor jag tror du menar som sitter i tex 440. Är en renault motor. Vist den heter B 18 men är inte en Volvo spis. Nej då du har rätt den sista RÖDA B18 Volvomotorn va någon gång på slutet at 60 talet. 

Anmäl
2007-02-06 23:57 #6 av: Pizza_DUDE

Varför kallas den röd?

Anmäl
2007-02-07 01:09 #7 av: putte

Volvo språk. Den nya kallas för "vit" motor. Den som sitter i tex 850 V70 S60mm. Alltså aluminiummotorn. Dom röda motorerna härstammar från B18. Dom är uppbyggda på samma sätt helatiden. Förutom att B21 å nyare har aluminium topp. Samma bultmönster mot växellådorna. Samma startmotor på alla motorer i den familjen. Alltså från PV till 940. Varför ändra på ett vinnande koncept. Hoppas att det blivigt lite mera kött på benen av detta. Cool

Anmäl
2007-02-07 11:58 #8 av: leo-

Ett litet tillägg till #7 och svar till #6

 Blocket var/är rödmålade

Det var synd att dom tog bort utrymmet för lyftare och stötstänger på B21 och nyare det hade varit fint med en B20 på 2.3l i standardborr för oss som gillar lite äldre bilar. (gammalt utseende men uppgraderat inuti)

Anmäl
2007-02-07 14:33 #9 av: Svedis

B18 togs fram av volvo och var utrustad med 5 ramlager, vilket gjorde den mycket stryktåligare än de tidigare B4B och B16 som bara var 3-lagrade. Den lanserades 1961 i P1800 och kom senare även i PV, Duett och 140. 1968 slutade B18 tillverkas. Den efterträddes av B20.

 

Anmäl
2007-02-07 14:51 #10 av: preusvarg

he he.. nu ska jag vara smettensmitta.. he he..

Bolinder munktell tog fram bottendelen till B18 för att bygga en diesel motor ursprungligen men Volvo köppte Bolinder och vidareutvecklade motorn till det vi har i dag.. dvs en mycket stryktålig maskin som går att trimma hårt. he he.. nu fick jag vara viktig också *L*

Anmäl
2007-02-07 15:49 #11 av: leo-

En liten fundering jag får såna ibland Volvo hade ju en B36 V8 som enligt vad jag hört hade sitt ursprung i B18 2 st hopsatta

har den samma bultcirkel

Anmäl
2007-02-07 16:51 #12 av: Svedis
  Volvo V8, typ A8B, för stridsvagn, 22,6 liter!

B36: Består inte av 2 "ihopsvetsade" B18. Har vissa delar i ventilsystemet gemensamt med B18 ( + oljelocket). Borrning och slaglängd är lika men ej vevstaken (cc). B18 har väl insug och avgas på samma sida, medans B36 är cross Flow. Vidare är det en utveckling av B8B som satt i Volvo Philip ( 50-tal, gjordes väl 2 st?). B36 fanns mest i några lastbilar.

Och helt rätt, det som blev B18 var en diesel från grunden. Vem har inte kört slut på olja och vatten, tankat upp och kört igen? Hållbar rackare.

Anmäl
2007-02-09 12:38 #13 av: VALP3314

hm ombygd från disel inte undra på att det är svårt att få död på dem Cool : VALP3314

Anmäl
2007-12-05 18:14 #14 av: JohnA

Med tanke på trådens prat om stryktåligheten hos B18 behöver jag inte starta en ny tråd. Desutom tycks min fråga så gott som besvarad men jag skriver en stump ändå:

Hur tålig är B18 egentligen? Jag har kört min 3314/903  700 mil på ett par månader, mestadels på motorväg med ständig oro för motorns hälsa. 4000rpm har känt som en "säker" gräns utan att jag haft egentlig grund för uppfattningen. Med valpens utväxling ska det ge ca 80km/h. När jag igår kollade hastigheten med GPS visade det sig att jag istället marschat kring 65km/h vilket är precis under gränsen för var de otäcka plåtresonanserna sätter igång. När jag nu höjt hastigheten till verkliga 80km/h är det förstås ett sabla ylande på motorn.

En kompis som mekat och ägt gamla volvobilar i 20 år påstod att en B18 kan pinas på 5000rpm timmar i sträck och kortvarigt gång på gång tills ventilerna inte hinner med utan fara men speciellt vetenskapligt käns det inte. Det är rimligt om motorns livslängd minskar med ökat varvtal men reservmotorer är inget större problem. Det jag mest oroar mig för är om det finns några kritiska varvtal man bör undvika för att inte råka ut för ett plötsligt totalhaveri?

Lustigt förresten, när jag marschade 65-70km/h var bensinförbrukningen 13l/100km  och nu när jag höjt farten till 80 "äkta" är förbrukningen exakt densamma. Jag har dock kopplat in min B20-fördelares vacuumreglering sedan förra mätningen i lägre hastighet. Jag tycker detta är en klart godkänd förbrukning på en 40-årig 1900-kilos kantig plåtlåda!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.