Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4136 ggr
TESSiER
2007-02-05 23:03

B18 F, EP och FT

Har funderat ett bra tag på dom B18 motorerna som satt i volvo 4xx. Är det samma motorblock på dessa? Kan dom möjligen passa :))

// Stefan

Annons:
putte
2007-02-06 01:32
#1

Alla "röda" volvomotorer går att bulta ihop med Valpens växellåda. B 20 rakt i utan modifieringar. B 21-230 kräver viss moddning. Har själv åkt med B 230 med gammalt sprut. Bygger en potentare B23 motor nu. 150hk++ siktar jag på.

TESSiER
2007-02-06 01:49
#2

Mjo, har sett en med B230FT. Skapligt ombyggd iofs. Men jag tänkte mer om det skulle vara så att det är samma block så att man slipper allt för mycket jobb (lat)

[Trond]
2007-02-06 03:11
#3

Alla B18/B20 passar rakt inn

TESSiER
2007-02-06 11:07
#4

Yes, jag vet att alla passar direkt, men är det en "standard" b18 i volvos 400 serie? trodde att dom slutade tillverka b18 block på 70 talet. Sista 400an med B18 kom -92 om jag inte sett fel.

// Stefan

putte
2007-02-06 11:47
#5

Den motor jag tror du menar som sitter i tex 440. Är en renault motor. Vist den heter B 18 men är inte en Volvo spis. Nej då du har rätt den sista RÖDA B18 Volvomotorn va någon gång på slutet at 60 talet.

Pizza_DUDE
2007-02-06 23:57
#6

Varför kallas den röd?

Annons:
putte
2007-02-07 01:09
#7

Volvo språk. Den nya kallas för "vit" motor. Den som sitter i tex 850 V70 S60mm. Alltså aluminiummotorn. Dom röda motorerna härstammar från B18. Dom är uppbyggda på samma sätt helatiden. Förutom att B21 å nyare har aluminium topp. Samma bultmönster mot växellådorna. Samma startmotor på alla motorer i den familjen. Alltså från PV till 940. Varför ändra på ett vinnande koncept. Hoppas att det blivigt lite mera kött på benen av detta. Cool

leo-
2007-02-07 11:58
#8

Ett litet tillägg till #7 och svar till #6

 Blocket var/är rödmålade

Det var synd att dom tog bort utrymmet för lyftare och stötstänger på B21 och nyare det hade varit fint med en B20 på 2.3l i standardborr för oss som gillar lite äldre bilar. (gammalt utseende men uppgraderat inuti)

Svedis
2007-02-07 14:33
#9

B18 togs fram av volvo och var utrustad med 5 ramlager, vilket gjorde den mycket stryktåligare än de tidigare B4B och B16 som bara var 3-lagrade. Den lanserades 1961 i P1800 och kom senare även i PV, Duett och 140. 1968 slutade B18 tillverkas. Den efterträddes av B20.

preusvarg
2007-02-07 14:51
#10

he he.. nu ska jag vara smettensmitta.. he he..

Bolinder munktell tog fram bottendelen till B18 för att bygga en diesel motor ursprungligen men Volvo köppte Bolinder och vidareutvecklade motorn till det vi har i dag.. dvs en mycket stryktålig maskin som går att trimma hårt. he he.. nu fick jag vara viktig också *L*

leo-
2007-02-07 15:49
#11

En liten fundering jag får såna ibland Volvo hade ju en B36 V8 som enligt vad jag hört hade sitt ursprung i B18 2 st hopsatta

har den samma bultcirkel

Svedis
2007-02-07 16:51
#12

  Volvo V8, typ A8B, för stridsvagn, 22,6 liter!

B36: Består inte av 2 "ihopsvetsade" B18. Har vissa delar i ventilsystemet gemensamt med B18 ( + oljelocket). Borrning och slaglängd är lika men ej vevstaken (cc). B18 har väl insug och avgas på samma sida, medans B36 är cross Flow. Vidare är det en utveckling av B8B som satt i Volvo Philip ( 50-tal, gjordes väl 2 st?). B36 fanns mest i några lastbilar.

Och helt rätt, det som blev B18 var en diesel från grunden. Vem har inte kört slut på olja och vatten, tankat upp och kört igen? Hållbar rackare.

VALP3314
2007-02-09 12:38
#13

hm ombygd från disel inte undra på att det är svårt att få död på dem Cool : VALP3314

Annons:
JohnA
2007-12-05 18:14
#14

Med tanke på trådens prat om stryktåligheten hos B18 behöver jag inte starta en ny tråd. Desutom tycks min fråga så gott som besvarad men jag skriver en stump ändå:

Hur tålig är B18 egentligen? Jag har kört min 3314/903  700 mil på ett par månader, mestadels på motorväg med ständig oro för motorns hälsa. 4000rpm har känt som en "säker" gräns utan att jag haft egentlig grund för uppfattningen. Med valpens utväxling ska det ge ca 80km/h. När jag igår kollade hastigheten med GPS visade det sig att jag istället marschat kring 65km/h vilket är precis under gränsen för var de otäcka plåtresonanserna sätter igång. När jag nu höjt hastigheten till verkliga 80km/h är det förstås ett sabla ylande på motorn.

En kompis som mekat och ägt gamla volvobilar i 20 år påstod att en B18 kan pinas på 5000rpm timmar i sträck och kortvarigt gång på gång tills ventilerna inte hinner med utan fara men speciellt vetenskapligt käns det inte. Det är rimligt om motorns livslängd minskar med ökat varvtal men reservmotorer är inget större problem. Det jag mest oroar mig för är om det finns några kritiska varvtal man bör undvika för att inte råka ut för ett plötsligt totalhaveri?

Lustigt förresten, när jag marschade 65-70km/h var bensinförbrukningen 13l/100km  och nu när jag höjt farten till 80 "äkta" är förbrukningen exakt densamma. Jag har dock kopplat in min B20-fördelares vacuumreglering sedan förra mätningen i lägre hastighet. Jag tycker detta är en klart godkänd förbrukning på en 40-årig 1900-kilos kantig plåtlåda!

gusten
2007-12-06 23:42
#15

Även jag undrar hur mycket stryk en B18 tål. Min gamla spis packade ihop och sa adjö i oktober förra året. Det började med att det slamrade om motorn. Det var ett ganska skarpt oljud som kom från motorn. Jag hade turen att kunna rulla av (frikopplade fort som…) den stora vägen jag åkte på och in på en mindre med en parkering. Farten minskade trots att jag gasade. När jag väl stod stilla så var tempen i topp och oljan åt andra hållet. Vid koll så fanns kylar vatten och olja i motorn. Provade att starta men det slamrade bara och hade ingen som helst komp. Tyvärr så vet jag inte så mycket om historian på både bil och motor. Men nu ska den gamla ur och en "ny" B20 i. Men varför och vad som hände med gamla B18 är ett mysterium. /Ola

Upp till toppen
Annons: