Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 5041 ggr
Johannes88
2007-02-07 16:22

Valp varberg till borås

Hur skall man transportera en valp från varberg till borås på ett bra sätt.

PS: Valpen är avställd och sen behöver man går igenom den lite också så den är itne så lätt att bara köra iväg med.

Annons:
TESSiER
2007-02-07 16:54
#1

På släp, så gjorde jag. iofs måste man hitta ett släp som lastar 2ton, någon bil att dra med och ett BE kort :)

Svedis
2007-02-07 18:29
#2

Kontakt :

http://www.eurotransport.se/inrikes.asp

Tog en bil 40 mil för ca 2000:- ( täckt transport). Räkna på tid, milkostnad + hyrsläp så kan det nog vara billigt?

Johannes88
2007-02-07 21:58
#3

Men hur fan ska ja fixa en bil som klarar att dra ca 2 ton

TESSiER
2007-02-07 22:20
#4

Polarens cheva fick dra närmare 3 ton, så det är någon amerikansk suv du ska leta efter. Sedan får man låna släp hos någon som hyr ut typ minigrävmaskiner. Dom bilsläpen man kan hyra på macken får fan inte lasta mer än typ 900- 1000kg. Vilken bil väger så lite?

Men vafan, Varberg -> Borås knappt 10mil.. bogserlina för fan. :))

Johannes88
2007-02-07 22:50
#5

Ne men då kan man lika gärna köra den hem men grejjen är ju att Den är inte försäkrade eller något alls. Sen vågar jag itne köra med en bil så länge som har stått i ett par år.

putte
2007-02-08 00:24
#6

Dolly kan man köra med. Men lagen kräver att bilen är besiktigad. Men polisen ser ofta mellan fingrarna på det.

Annons:
Thomas_J
2007-02-08 00:59
#7

Att den stått ett par år gör knappast något - nog finns det bromsar som räcker för den korta sträckan…Cool

Om inte jag har fel så har den ju stått inomhus?

Dock - man är skyldig att ha bilen försäkrad. Du behöver dessutom lite bättre draglina än vad du finner på macken.

sos
2007-02-08 01:02
#8

Hmmm provkörning i samband med reparation/inför besiktning

Oskyldig

omega24v
2007-02-08 08:27
#9

Vill du vara säker på att vara laglig, så försök låna en traktor med ett mindre släp. Sådana fordon får man köra med vanligt bilkort och inte riskerar man köra sönder nåt av det skälet att man överlastar grejorna heller. Tar ju en stund och drar lite mer soppa än en vanlig bil, men tur och retur lär du klara från det du slutar jobbet till före 24.00.

Annars ta kontakt med Borås Jeepklubb, eller Team Wiken, det är gott om folk som släpar sina bilar till träffarna och har resurser att transportera en Valp. Det kräver så klart en muta, men de kostar ju bara lite telefonmarkeringar att fråga.

Kolla min bildserie hur jag transporterade min 13 fyra mil med anliggande bromsar när jag köpt den…

Klas_B
2007-02-08 09:39
#10

Bogserlina röstar jag på. Har själv bogserat TGB-21 (3.5 ton) med bogserlina OCH släpvagn efter min Audi A4, blev nog ca 25 mil den fick åka med bakefter, mest grusvägar. Kom man upp över 70 km/h så gick det lite tungt för dragbilen. Annars gick det bra.

// Klas

preusvarg
2007-02-08 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

om du har möjlighet att svetsa på platts så svetsa dit ett par towbar fästen och transportera den så. en LGF skylt å 30 km/h lagligt räknas som efterfordon. någon form av enkel belysning bakåt krävs i mörker annara klara du dig utan det också.

så transporterar jag min hela tiden. välj en bra dragbil som orkar bromsa det hela bara. en dålig bild ilustrerar det hela.

omega24v
2007-02-08 12:22
#12

Jag uppfattade det som att killen inte vill ha bilen i rull, eftersom bromsarna inte är att lita på och då faller bogsering. Vad jag hört är tow-bar bogsering nåt som är tillåtet i Staterna, men som inte är lagligt här. Kan du presentera en lagtext, preusvarg, så skulle jag gärna läsa den. Ibland behöver även jag transportera fordon och det vore enklare på det viset, eftersom man inte behöver engagera nån extra förare.

lunden
2007-02-08 13:04
#13

eftersom det bara e ca 10 mil, ring och kolla vad en bilbärgare ska ha för att köra det..  Brukar gå och få det utan kvitto dvs billigare om man vill och dom kanske har någon transport åt andra hållet…

Lasse

Annons:
Johannes88
2007-02-08 13:12
#14

Det var många bra svar. Jag letar för tillfället en släpkärra som får dra över två ton. En kompis har en A-traktor i form av en suzuki jeep. Han kan säkert dra den.

danneape
2007-02-08 14:39
#15

En liten varning bara,, dra med ett fordon som väger mer än det du har efter,, annars blir det riktigt jäkligt att få stopp på ekipaget,, speciellt i detta väglaget. Generad

//Danne

preusvarg
2007-02-08 15:52
#16

Lagen säger att det jämnställs med ett så kallat efterfordon dvs traktorsläp byggbodar och annat så ekipaget blir traktor eller LGF fordon. jag har inte namnet här på jobbet men jag har talat med någon som heter Hans något på polisens trafikgrupp och där fick jag upgifterna vad som gäller.

jag har nånstans i valpen papper med ett telefonnummer till denne Hans .. som han sa till mig det är förmodligen ingen polis som vet att det är lagligt.. men jag har inte haft några bekymmer än så länge och då kan jag nämna att senast på väg upp till Botkyrka Mk så blev jag stoppad i en blåskontroll å dom sa inte ett ord om ekipaget i övrigt. jag har köppt ett par magnetfotslampor på jula som jag har baktill så det ska orsaka minder förvirring. jag ska rota nästa gång jag kommer till garaget.. återkommer i ärendet.

preusvarg
2007-02-08 16:42
#17

följande information finns att hämta här

http://www.vv.se/templates/page3____10124.aspx

hoppas det kan svara på en del frågor .. det hela e ju lite luddigt.. men i praktiken fungerar det riktigt bra faktiskt. viktigt är att se till att framvagnsinställningen är korekt. med "lagom" tow in . faktum är. som en liten kul bisak kan jag tilläga att jag vid ett tillfälle fått sladd på ekipaget "läskigt" och det är så att efterbilen rattar emot automatiskt *L* kan också tilläga att det inte går någe vidare att backa, hjulen ställer sig fel.

och ska man prova att köra på det här viset så är det ju en god idé att testa att den följer fint innan man ger sig ut i trafik.

jag har svetsat ögglor i kofångaren i linje med ramen som jag monterar dragstången med en M12 skruv med nylockmutter i varje öggla. vidare så har jag en kraftig kedja mellan bilarna OM det skulle hända något oförutsett.

Jag har sett ett annat sätt också det är att montera två st dragkroka framtill och sonika ha tre kopplingshandskar på dragstången. detta fungerar finfint och jag kommer nog att välja den lösningen vid nästa bygge. Om inte annat så har man ju i blan stor nytta av att ha en dragkrok framtill vid sjösättning av båtar tex.

preusvarg
2007-02-08 16:46
#18

Glömde säga att eventuellt rattlås inte får vara aktiverar utan den ska kunna följa med i ratten.. att tänka på om man har en servo som går extra trögt med motorn avstängd. min valp har servo från en Volvo 164 och den följer fint med.. men det finns ju hydraul assisterade servon också och jag vet inte hur dom beter sig.

Johannes88
2007-02-08 17:47
#19

Okej. Många goda ideer. Tar gärna emot fler.

Johannes88
2007-02-08 17:53
#20

Jag vet inte om jag vågar dra den efter eftersom den stått still länge. Och man vet ju inte hur det är med alla leder osv. Kan ju behöva nya oljor å nytt fett innan man börjar dra den långa resor.

Annons:
mattias
2007-02-08 22:44
#21

Själv så körde jag min c303 från auktion i kristinehamn och hem ca 6 mil.Den hade nog stått ett tag för det var bara bromsvätska i en behållare,men jag hade broms på ett hjul som dessutom låg på hela tiden.Med hjälp av bra handbroms och fin motorbroms kom jag hem.Jag hade även försäkrat den innan.Dessutom var det trafik åt alla håll med militärfordon den dagen ,jag tror nog polisen höll sig undan då.

Johannes88
2007-02-08 23:08
#22

HEHE Okej låter lite riksfullt men kul.

lfc
2007-02-09 13:53
#23

Har du tillgång eller känner någon med lastbil, smidigaste sättet, var själv och hämtade en 903:a i Karlskoga här i December, bara köra upp på flaket och åka.

Johannes88
2007-02-09 15:39
#24

Ne farsan har väll lastbil men den har skåp och innerväggar så de kan bli svårt hehe.

Dollar
2007-02-10 00:11
#25

Land Rover får dra 2 ton, annars kan du ju vänta till nya Audi Q7 släpps med V12 Disel på 500hk och ett vridmoment på 1000Nm…. alternativt Doge RAM nya med en dragvikt på 8 ton.

Johannes88
2007-02-10 00:22
#26

MM visst :P

djang
2007-02-10 18:17
#27

Att dra den på släp efter en Suzuki kan du glömma direkt. Får dra max 1430 kg med E kort, men det ska man nog inte prova.

Jag köpte en valp 202 för ett tag sen tog hem den på släp, Drog det med min Opel frontera, får dra 2400 kg med E kort.

Tänk på att det blir en totalvikt på ca 4500 kg med allt inräknat.

Jag hyrde ett släp, som givetvis var nerklassat, men säkert byggt för att få lasta mer än det.

Annons:
Johannes88
2007-02-10 18:54
#28

Okej. var hyrde du ett sånt?

djang
2007-02-10 19:46
#29

Hyrde det på närmaste bensinmack, finns lite överallt att hyra. Blir inte helt lagligt eftersom det blir övervikt på släpet. Men men, man kan ju inte alltid få allt.

Johannes88
2007-02-11 00:37
#30

ag har kollat runt lite och har sett att de felsta biltransporter som går att hyra inte klarar mer än  ca 1 ton. Har inte hittat någon som klarar mer.

djang
2007-02-11 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Nä, det är det som är problemet, att dom alltid klassar ner dom på vikten, för att mer ska få köra dom, men mycket sällsynt med bilar som får dra över 1 ton med b kort. Å sen blir det lite övervikt oxå, eftersom det knappt finns några bilar som väger så lite.

Johannes88
2007-02-11 15:44
#32

Ne men kompisens ford explorer klarar 2,3 ton så de borde ju gå

Svedis
2007-02-11 23:00
#33

Det är ganska krångligt det här med släpvagnsvikter, ska försöka förklara lite.

Tjänstevikt = Tomvikt
Totalvikt = Tjänstevikt + Högsta tillåtna last
Bruttovikt = Tjänstevikt + Aktuell last vid tillfället

När det gäller vad en bil får dra så är det bruttovikten på släpet som gäller, alltså får man dra ett släp med en totalvikt på 2500 kg med en bil som får dra 2000 kg om du inte lastar så bruttovikten blir mer än 2000 kg, om du har bokstäver på körkortet så det räcker.
När det gäller vad du får dra med B kort är det alltid släpets totalvikt (även om det är tomt) i förhållande till dragbilens tjänstevikt som avgör vad om får dra det.

sos
2007-02-12 09:59
#34

Om man har C-kort… hur blir det då med släpvagn? man får ju köra fordon tyngre än 3.5T så då gäller det väl att bilens tjänstevikt är tyngre än släpets totalvikt om sedan tågvikten går över 3.5T så gör det väl detsamma… eller ???

Annons:
sos
2007-02-12 13:04
#35

Hmmm försökte lägga till en fråga men edit gick åt skogen då servern försvann och nu finns inte "hantera" knappen kvar.

En fråga eller påstående: Har en hyfsat ny bil och i dess reg-bevis står inget om max släpvagnsvikt för B-kort, endast maximal totalvikt på släpet som är högre än bilens tjänstevikt. Nu påstår en bekant att jag får dra ett släp vars totalvikt EJ överstiger 1600Kg men mer än bilens tjänstevikt…för att åka fast måste Polisen väga släpet och därmed bevisa överlast dvs mer än 1430Kg vilket då ger tågvikt större än 3.5T kan det vara så pga av vad? EU-regel och därav inget om släp och B-behörighet i papprena…???

Kuriosa…nu dök hantera knappen upp…verkar som det försvann på allt gammalt?

omega24v
2007-02-12 13:46
#36

De gånger jag varit tveksam till nåt sånt här har jag ringt trafikpolisen. De är ALLTID villiga att svara och de har hittills varit mycket vänliga också. De är glada att folk frågar, för det är många som gissar och ger sig iväg med grejor de inte klarar av och inte heller får framföra.

Johannes88
2007-02-12 14:26
#37

Men är det någon som kan ge ett enkelt svar på vad som gäller. jag fattar inte riktigt för alla säger olika typ.

TESSiER
2007-02-12 16:21
#38

Vad som sägs är:

1) Du kan glömma att få hem den med ett B körkort om du vill åka fortare än 30.

2) Du måste hitta en släpvagn som är godkänd för typ 2,2 ton

3) Du måste hitta en bil som får dra vad släpvagnen väger plus 2,2 ton. (detta förutsätter ett BE kort) Annars gäller släpvagnens totalvikt.

Ja, reglerna om släpvagnsvikter är tillkrånglade. 

2,3 ton släpvagnsvikt räcker inte. Du hittar ingen vagn som lastar 2,2 ton som väger 100kg ;)

Svedis
2007-02-12 16:23
#39

Utgå ifrån att jag alltid har rätt!!

Läs även vad jag tidigare skrev ovan. Tänk att reglerna avseende släpets last skiljer om du har bara B mot BE-kort. Har du bara B-kort. är det "lätt". Det är först med BE-kort det är krångligare då polis ev. måste väga släpet för att se om du har rätt att köra. Med B-kort kollas bara vad som står i reg.bevisen!

Med B-kort
- släpets totalvikt max 750 kg
- eller
- om totalvikt större än 750 kg, får släpets totalvikt ej överstiga bilens tjänstevikt
- släpets och bilens totalvikt måste vara under 3500 kg

Med BE-kort
- Om släpvagnens totalvikt är högre än bilens tjänstevikt
- Om släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt är = över 3.500 kg

I bilens regpapper finns uppgift om, oavsett behörighet:
- Högsta vikt (bruttovikt) bromsat släp
- Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp
Summan av bilens och släpvagnens bruttovikter får inte överstiga detta värde. Bruttovikt är bilens respektive släpvagnens aktuella vikt (inklusive last).
- Högsta totalvikt på släpet för B-körkort

Med B-kort kan du alltså köra släp med teoretiskt max 1750 kg totalvikt ( dvs max bilens tjänstevikt). Men då bilens totalvikt är större än dess tjänstevikt, hamnar du i praktiken på ett släp med ca max 1500 kg totalvikt. Detta ger kanske en hundkoja på släpet??

Svedis
2007-02-12 16:27
#40

SOS:  EU-reglerna är förslag så du kan glömma dom några år. Att ha C-kort hjälper inte. Släp är släp! C-kort är för lastbil, CE för "långtradare".

Skrattande

sos
2007-02-12 17:18
#41

Nu står det inget om, citat

- Högsta totalvikt på släpet för B-kort

i reg-beviset…därav detta med väga släpet. E står för tungt släp -jepp, men om släpets vikt lägre än bilens -är de tungt då?

Annons:
Svedis
2007-02-12 18:33
#42

Titta igen i Regbeviset för bilen under "kopplingsanordning"

För en V70 står:

-Högst vikt obromsat = 500 kg

- Högsta vikt bromsat = 1600 kg

-Högsta TOTALVIKT på släp för B-kort = 1360 kg

Det senare då V70 totalvikt = 2140 kg.  Lägg ihop dessa. 2140 + 1360 = (viola) 3500 kg!  Så ju "tyngre" bil desto mindre släp.

Glöm sedan "tungt" släp. Det finns bara släp med olika totalvikter eller bruttovikter ( beroende på ditt körkort, se ovan).

Detta innebär, att du med B-kort torskar med en tom båttrailer som väger (tjänstevikt) kanske 200 kg men har totalvikt ( dvs med maxlast på) på kanske 1800 kg. Jah med BE-kort kan lugnt köra vidare! Flört

Limpan4all
2007-02-12 18:40
#43

I nu gällande regelsamling (Svea Rikes Lag) så skall man ha BE kort för allt över 750kg totalvikt på släpet. MEN det har gjorts undantag OM alla vilkoren i första stycket av det som Svendis skrivit är uppfyllda.

#41 Om släpets vikt är mindre än bilen så är det tungt släp och kräver BE om 3500kg regeln passeras (förutom om man har alltid får dra ett 750kg totalviktssläp efter en sån bil eftersom det per definition är ett lätt släp) dvs en nedklassad TGB13 får alltid dra ett 750kg släp med B kort.

Ta ett typfall istället för att förklara delar av idiotin. Volvo 245 1410kg tjästevikt 1980 kg totalvikt och ett  Fågelsta 1500B släp om 1500kg totalvikts tjänstevikt 390kg släp och 1110kg last. Får inte köras med B kort. Men efter att ha skruvat fast 90kg bly och gjort en ny registreingsbesktning få får bilen 1500kg i tjänstevikt fortfarande 1980kg totalvikt och fordonskombinationen har 3480 i totalvikt dvs alla vilkor uppfyllda för att kunna utnyttja undantaget om lätt släpvagn. Så hur Volvon blir säkrare med 90kg fastskruvat bly är mig en gåta…

Om jag vill hänga på detta släp efter en Mitsubishi Colt som får dra 1200kg och har 960kg i tjänstevikt och 1400kg i totalvikt. Så måste jag ha ett BE kort. Samt får inte lasta släpet mer än max 810kg last (390kg i tomvikt) MEN då måste jag se till att lasta även Colten med 240kg last. Om jag inte gör det så är det inte olovlig körning utan överlast.

Däremot så är det olovlig körning om jag försöker att dra detta släp efter Colten ÄVEN om det är helt OLASTAT om jag bara har B behörighet.

Svedis
2007-02-12 19:01
#44

Nu hjälper inte 90 kg bly, för då måste bilen typregistreras igen = omöjligt.

Men annars korrekt. Vad jag inte skrev i förra inlägget, är att V70 har en tjänstevikt på 1730 kg men totalvikten på 2140 kg begränsar ditt släp(med B-kort) till 1360 kg.

GråterGlasklart nu eller ??

sos
2007-02-12 19:13
#45

En gång till… det står inget om max släpvagn med B-kort i mitt reg-bevis… endast max släpvagnsvikt om 1600Kg Har en Skoda Octavia II med 4-hjulsdrift och TDI

Hur tungt släp får jag dra med C-kort och lastbil? Lastbilen väger ju oftast över 3.5Ton bara den.

Glad

Svedis
2007-02-12 19:50
#46

Med C-kort får du köra lastbil. Dock utan släp!

Att det inte står i regbeviset ( i alla fall del 1, den blåa) är ju "omöjligt"?

Octavian har en totalvikt på ca 2100 kg, vilket begränsar dig till 1400 kg totalvikt.

Tjänstevikten ( står i regbeviset) är väl ca 1500 kg.

Så om detta stämmer, är det 1400 kg totalvikt för släp som gäller. Men återigen, det står i papprerna. Sjiljer mellan bilarna då tjänstevikten beror på växellåda, dragkrok, 4-hjulsdrift etc.

Lycka till

Lynghaug
2007-02-12 20:35
#47

BE-kort + personbilsreggad  cheva c2500 ==> 3000 kg max släpvagnsvikt. Löser det mesta.

preusvarg
2007-02-13 11:49
#48

roligt med röriga trådar *L*

Annons:
Limpan4all
2007-02-13 12:57
#49

#44 Har dom ändrat reglerna nyligen?

Så gjorde jag med två olika 245´or 1999 och 2001 för att få dra släpet med endast B behörighet.

Svedis
2007-02-13 15:54
#50

Vete tusan om dom ändrat, men jag tror inte det. Sedan kanske du gjorde fel redan då? Med B-kort är regeln egentligen ganska enkel ( se ovan). Sedan vad som är bra eller logiskt, är ju en annan fråga. Det är ju politiker bakom!!

Fast med den energi vi lagt ner på denna tråd, är väl bilen redan i Jönköping????Räcka ut tungan

Lynghaug
2007-02-13 20:13
#51

Har också gjort motsvarande omreggningar (fast med 965) för att få dra släp. Vi fick sänka tillåten maxlast i bilen och därmed totalvikten. Ändringen var ca 60 kg. Detta för att "lura" 3,5 tons regeln. Denna ändrings möjlighet finns endast med bilar som inte är "Helbilsgodkännda", dvs bilar reggade -97 och äldre. För bilar som är nyare gäller helt andra regler. Detta kan iblan kring gås genom att låta bilen vara registrerad i ett annat EU land en kort tid eller helt enkelt importera bilen själv. 

 Nu är energin garanterat tillräcklig för att valpen ska flyga hem av sig själv.

// Mathias

Johannes88
2007-02-14 13:49
#52

Men jag ska nog lösa det me en dolly kärra. Man får väll ta den tid det tar att åka hem.

Lynghaug
2007-02-14 21:54
#53

glöm in te att ta bort kardan till den axeln som kommer att rulla, annars blir det inge bra när vaccummet försvinner.

TESSiER
2007-02-14 22:23
#54

Ja, det är en bra idé. Kan bli så tråkigt annars.

Vilken snurr det blev på detta inlägg :))

Johannes88
2007-02-14 23:10
#55

Ja det vet jag att man skall göra. Dolly kärra får väll dras efter nästan vilken bil som helst eller?

Annons:
preusvarg
2007-02-15 09:06
#56

lite samma luddiga regler som towbar.

kolla http://www.vv.se/templates/page3____10124.aspx src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

och sök på ordet dolly. så kan du säkert få upp information *L*

det hät får du upp om du söker på dordet dolly

http://www.vv.se/filer/publikationer/Hastighetstabl.pdf

kanske finns det mer info att hämta.

att ta bort kardanen är helt nödvändigt annars så kommer den att hoppa av dollyn. enda andra möjligheten som finns är att avaktivera frihjulsnaven MEN DET ÄR INGEN BRA IDÈ

se det som en direkt nödlösning.

jag skulle vilja påstå att det rent av är farligt

lycka till med ditt köp och din transport.

Johannes88
2007-02-15 12:18
#57

Framhjulsdriften är ju sönder så den driver ju inte fram, men kardanen skall kopplas bort.

Johannes88
2007-02-15 12:30
#58

Preusvarg

Kan du skicka en bild på fäst annordning du har för att dra runt valpen med. Du hade någon sorts krok fram och sen en arm mellan bilen å valpen? En bra bild så man får se hur du har gjort.

Svedis
2007-02-15 14:31
#59

Efter alla dessa inlägg, är det ett krav att få full fotodokumentation på transporten ( speciellt om polisen stannar dig). Vidare info om när detta sker, så man håller sig borta från västkusten. Detta transportprojekt är väl värt att dokumenteras??

Lycka till Glad

Johannes88
2007-02-15 15:30
#60

HAHA. Men de kan dröjja innan de blir aktuellt. till våren möjligtvis Glad

preusvarg
2007-02-15 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

jo då ska försöka fota ekipagets draganordning

här är en liten försmak på en av mina kamraters towbar.

vi har likadana för att kunna låna av varandra.

efterssom jag har långt till mitt garage i dagsläget så vill jag inte låva nåra snabba bilder men jag återkommer i ärendet.

Johannes88
2007-02-15 16:10
#62

Tackar.

Annons:
wodger
2007-02-15 23:27
#63

Försöker komma på vem jag känner spm sagt att han har en ritning på towbar…….

ramlar kronan ner så återkommer jag.

Johannes88
2007-02-15 23:56
#64

Japp.

putte
2007-02-16 04:07
#65

Max tågvikt för B behörighet ÄR 4250kg. 3500kg dragfordon 750kg lättsläpvagn. Sitter å läser i körskola till CE behörighet nu. Så vi har pratat om vikter i flera dagar nu.

sos
2007-02-16 07:45
#66

Har EU regeln införts redan? det gick fort… bör det inte skickats ut nya reg-bevis eftersom det då står fel i de man nu har… jag är begränsad till 1380Kg på släpet enligt det reg-bevis jag nu har men skulle då alltså få dra 1600kg nu…. då bilens tjänstevikt är 1610 och max släpvikt är 1600

Vad/hur skall jag redovisa detta för en Polis som stoppat mig och tittar i mitt numera gamla reg-bevis?

preusvarg
2007-02-16 09:11
#67

men om man kör towbar. så räknas det som efterfordon. dvs. helt andra regler ju.. *L* samma som traktor

Klas_B
2007-02-16 09:46
#68

Kan meddela att farbror blå numer sedan snart ett år tillbaka tittar på din bil online via datorn i bilen. Alltså direkt i Vägverkets  och Bilprovningens databas med fordonsuppgifter. Vad som står i ditt gamla reggbevis på papper är väl högst värt papperet det är skrivet på. Fick en flygande besiktning på min TGB-13 (nyligen reggad som lätt) och det var inga problem, trots vissa felaktigheter på papperet. I registret var det dock korrekt, det vissta jag, och därmed inga problem med konstaplarna heller.

// Klas

sos
2007-02-16 09:59
#69

Först av allt så skall jag krypa till korset och be om ursäkt…givetvis stod det max släpvagnsvikt B-kort i reg-beviset…jag kollade upp det själv, borde inte litat på polaren som kollade det åt mig… möjligen tolkade han in de nya reglerna men jag fattade det inte så… så än en gång ursäkta om jag verkade burdus på den punkten i tidigare inlägg.

Kollade på www.vv.se och mitt reg nr WPZ 035 och där står fortfarande 1380Kg… hoppas det finns en bättre/annan databas farbror blå tittar i

http://www.vv.se/templates/NewsPage____19440.aspx

Ja inte blir jag klokare… man skall tydligen gå någon kurs i alla fall om det väger över 3500… och nya regler på sikt… verkar inte som att det gäller än…. flummigt värre…vad röker de på VV egentligen…skall det vara så svårt att få detta klart och tydligt med datum…

Annons:
preusvarg
2007-02-16 12:35
#70

du vet dom där svamparna som man kan hitta på hösten  röda med vita prickar på de e nog dom som dom röker.. eller möjligtvis det som växer under fågelbordet under sommaren *L* flummigt e väl ändå förnamnet …

putte
2007-02-16 13:33
#71

Man får ALLTID köra ett lätt efterfordon efter sin bil. Även om dragfordonets totalvikt (tjänstevikt + maxlast) uppgår till 3500kg. Därav kommer man upp till 4250kg tågvikt.

Svedis
2007-02-16 14:21
#72

sos; någre EU-regler har ej bstämts ännu. Och blir det så, får du vänta några år innan de gäller.

Vad jag skrivit ovan gäller för B-kort resp BE-kort. (Oavsett vad någon polare säger eller "vet").  Tågvikt ( vem f-n jobbar på SJ?, och efterfordon, är en annan femma. Dessa regler har jag inte brytt mig i, men tvivlar att man får dra tyngre efterfordon än max släpvagnsvikt på bilen krok? 

Skrattande

Lynghaug
2007-02-16 20:35
#73

det är helt andra regler som gäller vid efterfordon än vad som står i bilen reg bevis. Vet ej exakt men har för mig att det äe typ dubbla bilens bruttovikt vid hastihet under 30 km/h och mera under 10 km/h. Vet att dessa regler står på vv:s hemsida men ej exakt var.

Svedis
2007-02-16 22:14
#74

För efterfordon utan bromsar ( som i detta fall) får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.

Efterfordon får dras i högst 30 km/timmen.

Någon 10-km gräns finns nog inte. Då får du nog P-böter!!

Snart måste nog transporten filmas för lokalTV?

TESSiER
2007-02-17 01:21
#75

Måste gå att fixa påskjutsbroms, typ vajer till bromspedalen, så att man får dra med Abarthen Hemlis

Svedis
2007-02-19 11:06
#76

Hjälper inte även om du sätter moster Agda i framsätet med två kortslutna trådar från bromskontakten i häcken!!!

Räknas tyvärr inte som påskjutsbroms.

(fast jag skulle kolla med en bärgare och få hem allt snabbt och bra. )

Annons:
preusvarg
2007-02-19 17:36
#77

en livlig och intressant tråd blev det av det här *L*

angående ritning till towbar så föreslår jag att du går å köper en draghandske på billtilbehörsaffären och lite rör å plattjärn ca 5mm gods.. sen fram med svetsen å gör ett bra jobb. svetsa ett A jag gjorde fästögglorna på bilen i två delar en som är monterad igenom kofångaren och den andra utanpå.

jag har andvänt 12 mm skruvar av 8.8 kvalitet med nylockmuttrar. detta har fungerat utmärkt och jag har inte kunnat se någon direkt förslitning av skruvarana. jag byter dom dock av säkerhetsskäl då och då. jag tror inte på att andvända hårdare skruv typ 10.9 eller 12.9 då dom knäcks rakt av i fall det skule händ något mednas 8.8 böjer sig mera innan dom går av.

off the reckord kan jag ju avslöja att jag har andvänt en 750 kg handske ett tag men jag bytte ut den så fort jag införskaffat en 1500kg.. sedan har jag en 3ton lyftkättning som säkerhetskedja. men det är av stor vikt att kolla den dragna bilens hjulinställning "tow in" annars kan belastningen bli onödigt hård på dragstång/dragbil.  har du nån fråga så e de bara å dra ett mail så ska jag svara så gott jag kan *L*

TESSiER
2007-02-19 22:49
#78

Svar ifrån vägverket ang vilka regler som gäller för towbar.  Dom kör på att det blir ett efterfordon då.

----------------------------------------------------------

När det gäller vikter för bil och efterfordon har man sagt att ett obromsat efterfordon inte får ha en högre bruttovikt än det dragande fordonet. Vidare sägs att bilens största tillåtna dragvikt inte får överskridas, då detta kan resultera i skador på bil och draganordning.

För bromsade efterfordon gäller inte regeln bruttovikt mot bruttovikt, utan här gäller att efterfordonets bruttovikt inte får överstiga dragbilens största tillåtna dragvikt.

Vidare sägs att efterfordonet måste vara kopplat på ett säkert sätt till dragande fordon, samt att förbindelsen skall vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för.
En kula/kulhandskekoppling anses uppfylla detta krav. Då efterfordon inte har något krav på kontrollbesiktning, är det förarens skyldighet att se till att efterfordonet är i sådant skick att det klarar att bära den last det lastas med.

Enligt kapitel 14  paragraf 15 i trafikförordningen har polisen möjlighet att hindra fortsatt färd om färden medför påtaglig fara för trafiksäkerheten eller någon annan väsentlig olägenhet.

----------------------------------------------------------

Svedis
2007-02-20 09:38
#79

Teesier; det var väl en upprepning av vad jag skrev 4 inlägg innan eller?

Att polisen får stoppa fordon dom anser är en fara i trafiken, gäller alla typer av fordon och förare, inte enbart efterfordon! 

Flört

TESSiER
2007-02-20 11:12
#80

Yes, men det var det ordagranna svaret jag fick på frågan om towbar och vikter. Så det är deras egna ord ;)

Lynghaug
2007-02-20 14:57
#81

Hur har det gått med den ursprungliga transporten som tråden började med ??

Johannes88
2007-02-20 15:02
#82

Ja det har itne hänt så mcyket mer med transporten. Jag får se hur aktuellt det blir. Men än är det inte för sent om nu inte valpen är såld.

Svedis
2007-02-20 19:23
#83

Va´!!!

Du menar väl inte allvar???

Allt vårt undersökande arbete riskerar att vara meningslöst.

Nä  du, bara å slanta fram kulorna och redogöra för transporten!!

Cool

Annons:
putte
2007-02-20 19:48
#84

Har kontrolerat med min körskolelärare angående totalvikt bil + släpkärra. Om dragbilen har en totalvikt utav 3500kg så får man ALLTID koppla på en kärra med en totalvikt utav 750kg. Total "tågvikt" 4250kg. Har inget med dom "nya" EU förslagen att göra. Utan är en relativ gammal lag som dom flesta körkortstagarna skall känna till för att klara ett förarprov på B behörighet.

Som ett exempel har man en Dodge pickis typ en 3500. En bil som har totalvikt på 3500kg. Så får man enligt lagen tillkoppla en kärra på högst 750kg totalvikt. Alltså som någon skriver här ovanför så är totalvikt = tjänstevikt + max tillåten lastvikt. Ej att ta fel mellan "maxlast" och max tillåten "lastvikt". Två skillda saker. Maxlast ÄR förutbestämt av tillverkaren men är inte alltid godkänt i reggbes av kärran. Pg av att tex har kärran starkare axel/ar än vad som krävs så kan det avgöra för att det skiljer sej på dessa uppgifter.

Citat ur körskoleboken.

Släpfordon vars totalvikt är 750 kg eller lättare räknas ALLTID som lätta. Även släpfordon med en totalvikt ÖVER 750 kg KAN räknas som lätta. Men då måste två villkor uppfyllas samtidigt.

1/ Släpets totalvikt får inte vara högre än dragfordonets tjänstevikt.

2/ Släpets och dragfordonets sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3,5 ton.

Med andra ord en kärra vars totalvikt ÖVER 750 kg ÄR tung så länge man inte klarar sej för undantagen.

Mvh/putte

sos
2007-02-20 21:30
#85

jepp… och för C-kort = kör så tung lastbil du vill MEN max 750Kg släp bak… annars CE kort.

wodger
2007-05-15 23:34
#86

Kronan har ramlat ner!

Det va min kollega som hade ritningen! maila: opx@swipnet.se

<märk msilet "towbar"

Neptun
2008-02-12 16:34
#87

Hittade en site i USA som visar det man använder 'over there'

http://www.towbar-finder.com/mfgselection.htm

ake64
2008-02-12 19:05
#88

Ett litet tillägg till bogsering med towbar. Bilen som dras räknas mycket riktigt som efterfordon men måste enligt vägverket vara skattad, försäkrad och besiktad. Är den inte det är det kärra eller dolly som gäller.

eile
2008-02-13 17:43
#89

Valpen är nog inte så tung som du tror slår man på viktböterna och med avrundningarna i bötesreglerna så är det riskfritt att köra den som efterfordon dvs häng en utombordare på på bakdörren eller lägg ett par åror i valpen och kalla den BÅT.

Då gäller följande regler från vv.se sida 

Efterfordon

**Detta är ett efterfordon
**Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods.

Exempel på efterfordon:

  • tryckluftskompressor
  • skylift
  • kioskvagn

Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller:

  • båttransportvagnar
  • husvagnar
  • tankvagnar.

Ingen registrering eller besiktning
Efterfordon behöver inte registreras och har alltså ingen registreringsskylt, till skillnad från släpvagnar som måste registreras och kontrollbesiktas.

**Bredd
**På gator och allmänna vägar får fordonsbredden inklusive last inte överstiga 260 cm. Last får inte skjuta ut mer än 20 cm utanför fordonet. Om det är lasten är odelbar, till exempel en båt, får bredden vara upp till 310 cm, förutsatt att ekipaget är utmärkt enligt Vägverkets föreskrifter 2000:120. Är lasten bredare krävs dispens.

**Bruttovikt
**Om efterfordonet saknar bromsar får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.

**Hastighet
**Efterfordonet får dras i högst 30 km/timmen.

ake64
2008-02-13 18:51
Annons:
enav16
2008-02-15 02:29
#91

Vad är problemet? Det gäller en Valp,litet för tungt fr vanlig bogsering => alltså kolla med bärgare => fixa betalning på smidigaste sätt!

enav16
2008-02-15 02:33
#92

Everything is legal as long as you don´t get caught!

http://www.youtube.com/watch?v=n7ZkQC0riwc

Upp till toppen
Annons: