07 Övrigt ej valprelaterat

Tysk stridsvagn

2007-01-17 13:25 #0 av: Staffan

Jag vet inte om ni sett det här bildserien på när man bärgade en tysk stridsvagn från andra världskriget ur en skogsjö?
Det är ganska häftiga bilder måste säga...

>> Länk till bilderna

// staffan

Anmäl
2007-12-29 01:13 #1 av: Knirken1

Kikade lite på länken där man "fiskade" upp en gammal som det kanske kan tyckas, tysk stridsvagn pga "Loggan" på tornet. Men öh..?! Det är ju en typisk rysk T34 av den "tidiga" modellen, men med det tyska korset målat på tornet! Erövrad när det begav sig? Det kom en T34 efter denna under WW2, som bla kallades "Micky Mouse" av tyska armén, då den hade två runda luckor bredvid varandra på tornet. Dessa hade ryssarna ofta öppnade, båda två, för att ha bra koll + ev ventilera vagnen. Undrar var de fiskade upp denna? /Kn.1  

Anmäl
2007-12-29 12:35 #2 av: Svedis

Mjaa, T34 var den mest producerade vagnen under kriget och efteråt endast "slagen" av T54.  Då den fanns i 30-40 länder, kan det vara en "tysk" vagn dvs inhandlad från ryssland? Sedan kan den ha sladdat ner i sjön efter kriget, då vagnen var i tjänst ganska många år efter kriget.  T 34 fanns i en modell men flera varianter. Alla dock med en lucka tror jag? Du tänker kanske på T54?Skrattande

Anmäl
2007-12-29 19:18 #3 av: hfb608

rost? kolla in "bogser linorna".

Anmäl
2007-12-31 14:05 #4 av: Knirken1

Kollade boken (svenska förf. www.norstedts.se. ISBN 91-1-301078-6) "Historiens största pansarslag - SLAGET OM KURSK" + ett omfattande faktablad bifogat i Tamyas byggsats med T34/76. Faktiskt Ändå noggrannare detaljer om denna stridsvagn än i boken! Där står bla fakta om konstruktörernas (namn & div), utvecklingssteg år för år fram tom ca 1945 (från 1935/V2 dieseln). T34:an slipades ju vidare även efter WW2. (har fin obygd Tamya-byggsats i lådan/kökssoffan!!!), lika version som den de släpar upp där på bilderna! Blir ca 15 cm färdig.

Ser på den att det finns en lucka bredvid vagnschefens som har upphöjniing med prismor runt om. Den högra ligger platt mot tornet och syns knappt/lera+smuts. Med båda uppfällda runda luckorna uppe, är det lätt att förstå varför tyskarna sade "Micky Mouse".

Man utvecklade som sagt var T34:an, där i Chelyabinsk/Ural, i flera steg, utifrån stridserfarenheterna ute i frontavsnitten (testbanan!). Första versionen syntes på fältet 19(40)/41 med en tornlucka. Den ansågs "kanonbra" men rymde endast 4 man, bla på grund av tornets utformning. Man låg lite frammåt och siktade/sköt. Vagnchefen fick vara laddare också!! Ladda/Pang!/upp med breda "enkel"-luckan, som täckte nästan hela översidan/tornet & kolla/ner igen. Det gick men var lite bökigt. Denna version vägde ca 28,5 ton; V2-diesel på 500 hk; Räckvidd med full tank = 400 km på grus vilket ej är dåligt. Kanonen var en 76,2 mm: L 42,5 F-34. (bekanta siffror map kalibern för en svensk lumpare, men med kommat på fel ställe!? Denna version + T34/76 "tvåluckevarianten", tillverkades i 35000 ex. Med 85mm kanon från 1944 blev det ytterligare 11000 gjorda (!!!!).

Kungstigern gjordes i totalt 485 ex, och "urtigern" gjordes i totalt 1354 ex. Man kan ana varför tyskarna hade lite "problem". 

Dessutom; VI Tiger IE /"urtigern/57 tons, kom 140 km, på full "tank", och D Panthern/43 tons, kom 200 km, när de ej strulade, vilket de ofta gjorde. Invecklade mekaniskt + båda tyska vagnarna hade bla omlått överlappande bandhjul, som lätt satt ihopgeggade/frysta på mornarna/de satt fast/låsta. Därför anföll gärna "Lede Ivan" iskalla mornar!! Men vid full funktion/Oj,oj!! var tom Panthern bättre än T34:an. Dessa alltså samtida med T34/76, och samtliga "möttes"/Hej,hej + pang,pang!!, i bla KURSK slaget).

Versionen av T34:an med 85 mm kanonen (T34/85) kom 1944, och blev ändå jobbigare för tyskarna att "hantera". VI Tiger IE, hade 88mm kanon (L56 KwK 36) & for runt i som bäst 38 km/h, på väg. T34 i alla versioner "for omkring", bredvid väg i 55 km/h. Mycket breda band gjorde marktrycket till 0,71 kg/cm2. Tigerns marktryck var 1,04 kg/cm2 & 700 hk, som rev i backen. Ett ej ovanligt "Tiger-öde" var att gräva fast sig "på magen"/ ur & kuta, eller stanna & skjuta!! på "bisvärmen" av "fot och larvfots-fi". Inte så svårt/val kanske. Hemmåt är hemmåt!

T34,ans 85 mm kanon var av typen Zis -S -53 på denna 1944 års prod.modell. Den hade nu 2 maskingevär och 5 mans (from T34/76) besättning. T34/76 hade 5 växlad låda mot ur;T34.an som hade 4 växlar. T34/76 hade också en förbättrad luftrenare för att bla få motorn att gå bättre när den blivit mycket het. Systemet bestod av 2 st damm"collectors" och 2 st "ejectors" samt ett "vanligt" luftfilter. Jmf moderna tiders skakfilter för industrisågar mm. Ur:34 ansågs av besättningarna ha för lite uppåt/nedåt rörelsevinkel på kanonen så detta förbättrades också några grader. Speciellt nedåt ytterligare 5 grader. det ansågs svårt när "tyske Niemtsi" var för nära framför vagnen med sin "pantzerfaust" mm "pangpang-grunkor".

Smart drag av ingenjörerna i Chelyabinsk var också att fixa så att alla skruvar/muttrar och många motordelar och annat var helt kompiatibla med delarna från deras tyngre KV1. Bra där ute i fält vid problem. Gummit på hjulen för minskat slitage & bättre komfort (?!) på de tidigare T34:orna togs bort på de senare. Mycket pga att gummi var en bristvara (som i alla krigstider! mao samla gummi om Du vill vara säker!) Det fick bli ett slitstarkt (något segare/snällare stål) istället.

Den som sagt var typiska "motståndaren" förutom "Panzerkampfwagen V Ausfuhring D Panther" som gjordes i 6000 ex åren 1944-45, var alltså "Panzerkampfwagen VI Tiger IE. ( 1354 st gjorda 1942-44). Dök upp på fältet hösten 1942 för att klara av den "rackarns" T34,an, som också alltså var relativt stor, och "mindre rolig" för tyska armen.  En T34/85 finns att beskåda (ellan Skövde och Skara)på Axvall pansarmuseum. Notera (m Ni besöker Axvall) storleken på T34:an. Det kan inte ha varit så jädra skojigt att komma dammande i en Pkfw IV Ausfuhrung G, (tex) på 24 ton och 38 km/h (på väg) eller ändå mindre vagn, då dessa pjäser kom dundrande ur buskarna som i Kursk tex,  i from av "svärm" dessutom.

Fånigt nog hade man där i Axvall någon Kungstiger(!!??! 2/flera?) + andra (VI Tiger IE ??!), men dessa användes som testmål för att prova hur de klarade diverse beskjutning! De är alltså skrotade, men man har räddat motorer och en del transmision/drivpaket från dessa. Undrar om man inte ångrade sig när man till slut kom på att det nog skulle varit bra att spara en Tiger ändå. "Kan inte göras ogjort" som det heter. Klantigt tycker då jag, och dagens personal på museet också antagligen.

"Kuriosum": Ryssarna hade/fick ett antal M3 Lee stridsvagnar från USA, som också användes i Kursk. 27,5 ton. 75mm L37,5 M3 kanon som huvudbeväpning. En "extra" mindre kanon på 37mm i övre torn. Uppepå dess torn, ett mindre torn med ett maskingevär. Dessa sk pansarskepp var tämligen ineffektiva pga sin utformning. De fick dessa i sk "lend-lease" av jänkarna. Dock ville ej besättningarna ha dessa, då de bla var ihop-nitade. En teknik som både ryssarna och tyskarna övergivit långt tidigare. Vid en direkt träff på vagnen kunde nitarna fara runt som projektiler inne i vagnen och skada besättningen. Motorn var bensindriven liksom Shermans olika motorer, vilket  innebar att de lätt flammade upp i lågor vid träff, liksom Sherman. Tyskarna kallade Shermanvagnarna för "Tommy cockers" där på västfronten. Dessa hade bilmotorer i kluster om 5 st eller en bautastor luftkyld stjärnmotor med många cylindrar, bakom ryggen. Bensindriven!! Vilket liv det måste ha varit. Dessa Shermans (tot. alla versioner) gjordes i ca 50000 ex, vilket måste vara rekord. Även jmf med T34,an ! Just Shermans motorvarianter finns också att beskåda urplockade där i Axvall, förutom själva vagnen (fler?)också. Observera vid besök förarens lucka på Sherman. fastnade kanonen ca 5 i 12 vid "problem" så kom föraren inte ut !! Tämligen dumt. Dock blev Sherman också en bra vagn till slut. En skogsarbetande släkting till mig körde en sådan i jobbet/skogsbolag, för att välta hyggen med + div bogserjobb mm. Efter en tid fick han köra ner den i ett kärr rakt ut i skogen, då de ej skulle ha den mera. Han hade fullt upp att ta sig ur när den sjönk till ca 1,5m djup. Den hade inget torn. Skogsbolaget behövde det väl ej, får man förmoda. Karln dog här för ett par år sedan. Skulle försökt fråga vilket tjärr det handlade om. Det här med miljövård var väl inte så "inne" då på sent 60-tal.

Nu har vi glidit iväg en bit från det här med"Valp", men vi diskuterar ju terrängfordon iallafall här. Områdena går ju lite ihop, vilket man också ser på vissa fordon. Kul+bra det. Hoj!/Kn1

 

 

Anmäl
2008-01-01 14:00 #5 av: Knirken1

För den intresserade: Sök på  WIKIPEDIA.se.  Just där finns otroligt mycket om T-34:an. Tabeller. Produktionssiffror så gott det nu går då den tillverkats i flera länder/delstater då de var sådana i CCCP (ryska bokstäver) (svenskt uttal= SSSR = "Sovjekskaja Sajos" fritt transkiberat och betyder helt enkelt Sovjetunionen vilket "sprack" som bekant). T-34 gjordes först i Ukraina i Charkov! Sedan i Ryssland, "Tjeckoslovakien" och Polen. Man upskattar enligt Wikipedia att "egentliga" T-34 gjordes i ca 84070 st ex, endast överträffat av T54/55 som Svedis helt riktigt skriver i denna "tråd". Därutöver användes chassit till ytterligare "maskiner". 1996 var fortfarande T-34 i tjänst i 27 länder (!!?).

Ang. den på "Staffans" bilder: I Wikipedia står att

"Erövrade T-34 i tysk tjänst kallades Panzerkampfwagen T-34(r) där r stod för "Russland".

/Kn1  

Anmäl
2008-01-02 10:19 #6 av: Svedis

Fast hemsidan tillhör Slovakien, så kanske en tysk vagn från kriget om nu även bilderna och sjön är från tidigare Tjeckoslovakien??

Anmäl
2008-01-02 10:43 #7 av: Lars

Det skulle vara intressant med mer info om just den bärgningen!

Anmäl
2008-01-02 11:52 #8 av: Lars

Hittade lite mer info om bärgningen:

http://www.diving.ee/articles/art035.html

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.