Annons:
Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 3865 ggr
micked
8/13/06, 11:10 AM

Dämpare till C304

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom just tillbaka från en tur till Kola-halvön och skall börja fixa det som gick sönder på bilen.

Det som måste bytas är stötdämparna. minst 3 av 4 av bakdämparna sa upp sig. Var hittar man nya och vilket urval finns det?

Och finns det nån dämpare till styrningen. Ratten sparka ett par gånger så att axeln slog i dörren.

MVH, Micke

Annons:
putte
8/13/06, 2:07 PM
#1

BJM (Bäreberg Järn & Metall) tror jag kan ha beg stötdämpare.Glad

omega24v
8/13/06, 4:01 PM
#2

Micke, jag vet inte nåt annat om dämpare än att det skrevs en del om det i en tråd på groups.yahoo.com C303-gruppen för ett tag sen.

En annan sak: Jag talar visserligen för min egen del, men jag inbillar mig att fler skulle vara intresserad av din historia. Kan du inte skriva en tråd och lägga in bilder om du har tagit fler än de du visat? Tycker du det är tråkigt att skriva en massa, så kommentera bilderna lite istället. Behöver i alla fall för min del inte BARA föreställa trettonbilen i olika sexuella poser… :) Även om mycket av det handlar om det. Jäkligt häftigt med nån som verkligen ANVÄNDER grejorna till nåt vettigt ändamål! En äventyrsresa vore ju nåt.

Sen är jag intresserad av en sak till, dina däck. Jag var väldigt tveksam till 37or förut, eftersom originalsulorna är knappt 35. Men måtten verkar inte vara rullbanans omkrets, utan rimligen nåt annat. 37x12.5x16 Creepy Crawler är angiven till 2660mm rullomkrets, medan 280/85-16 som är original anges till 2687mm. 
1. Hur upplever du däckstypen, är den bra för det du använder bilen till?
2. Tar de i nånstans när fjädring och styrning når sina ändlägen?
3. Hur är de rent allmänt att åka på, jämfört med originalsulorna? Buller, spårighet, obalans, ovalitet?

Mvh Erik, Nässjö

lostmygun
8/13/06, 6:31 PM
#3

Jag ställde lite trevande frågan om vad som är rimligt att betala för nya dämpare för ett tag sedan. Jag har ett gäng nya originaldämpare på "bra-att-ha-hyllan".

Jag gav 800 kronor/styck för dessa. Kan sälja dem vidare för samma pengar - annars får dom väl ligga kvar på hyllan.

micked
8/13/06, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har tänkt skriva lite om resan till Kola-halvön. Bara jag lite kommer i kontakt med vardagen först. Egentligen var det ingen speciellt äventyrlig resa på sitt sätt, även om det alltid är ett äventyr att endast köra på de Ryska vägarna, där däck, som min kompis sa "ibland  tar kontakt med vägytan".

I korthet: Vi körde Från Viborg till Kandalahti och därifrån till Revda. M18(St:Petersburg-Murmansk) var det bästa valet för målet var Kola-halvön. Av resans c2500km var endast 50km på sandväg. Lite körde vi på sämre vägar men det var för att fördriva tid. Vi hade 5 dagar att köra norrut för att träffa våra kompisar som kom med tåg till Rovaniemi och därifrån körde de till Ryssland.

Ända målet var att köra en rutt som man kördes Artic trophy för några år sedan. Samt kör till ett flygplansvrak och ta bilder samt försöka få fram någon form av nummer på vraket.

Det var 6 bilar i gruppen. En Toyota BJ40, en RJ70, en Land rover 110, en Landrover 90 hybrid, en C303 samt min C304.

Jag kan försöka skriva lite mer senare. Jag medger gärna att resa  var ganska intressan, på många sätt. Jag en hel del bilder som jag gärna kan visa bara jag kommer på ett lämpligt sätt att göra det. Borde inte vara ett problem.

Däcktypen fungerar bra, åtminstone åt mig (303 hade 37/13 Super S Bogger på orginalfälj) På sten fungerade de perfekt, på lös sten/grus inget problem samt inte hellet i lera eller kärr/sumpmark.

I jämnförelse med orginaldäckena är dessa tystare( okey, orginal däcken tror jag var verkligen orginal=gamla&hård) På orginal fälj blir däckytan mer rund än platt vilket lär vara typiskt för det däck och kräva mycket breddare fälj om man vill bli av med det. Boggersen var platt. Har inte ångrat dessa däck än.

- De tar i bladfjädrana vid full svängning.

- verkar inte vara speciellt känsliga för spår

- har INGA balanstyngder ALLS. Ratten skakar inte ett dugg. Jag kunde inte tro detta när jag körde dem för första gången. Inte vid nån hastighet som jag kört har ratten eller bilen skakat.

Jag vågar rekommendera detta däck. I en tung/tjock lera fungerar det kanske inte så bra. I dessa förhållanden har jag inte än kört dem. Jag kommer hoppeligen att åka till Ryssland om en månad eller så och då kommer det att bli mer lerkörning.

Lostmygun,

Jag kan vara intresserad. Jag vill först kolla vad det finns för andra dämpare att välja mellan eller är det orginalet som gäller.  De
ryska vägarna är de värsta man kan utsätta sin bil för. Att köra på asvaltsvägar kan vara värre än att köra på sandväg. Jag kollade i spegeln när jag körde genom groppar för att kolla hur bakaxlarna handera gropparna. De tog en massa stryk kan jag berätta.

I allmänhet måste jag säga om bil: En jäklatuffing. bilen är snart 30år gammal kördes hårt på M18 (80-90km/h i timmar) vatten temperaturen visade som värst 110grader och värre. Tredje dagen monterade jag tillbaka orginalfläkten för det var tydligt att den elektriska inte klarade av jobbet. Efter det gick värmet på c85-95grader jag körde med ett termostat som öppnar vid 77grader. Och terräng egenskaperna är ju toppen. På stenåkrana låste jag bakaxel satt lite högre tomgång, lilla ettan i, koppligen upp och sedan att styra lite. Detta var ju min första tur i terrängen med bilen. Har lusta att skriva Volvo och tack för en bra bil….

Micke

omega24v
8/14/06, 12:32 AM
#5

Ho-hoooa! Vilken natur!

Tack för din provsmak på det som komma skall, jag och troligen fler ser fram mot din resebeskrivning.

Det var intressant med däcken och tack också för infon om elfläkten, det där är nåt jag funderat på att sätta dit. Det är som jag alltid sagt, original är alltid bäst. I det här fallet har Volvo och militären provat den här biltypen i TUSENTALS timmar och det finns skäl till varför den är byggd som den är.

Erik, Nässjö

AEriksson
8/14/06, 11:17 AM
#6

#4 Tack för att du delar detta med oss, får du skrivlust och tid så läser vi gärna mer av resan.

Mvh Andreas Eriksson
SajtVärd - VolvoValp

Annons:
pv-jeep
10/8/09, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag fick äran att åka med på resan 2009 då vi körde över till Ryssland via Vartius (närmsta stora finska stad är Suomussalmi). Där ifrån körde vi genom fjärrkarelen med alla dess natursköna platser och vidare norr över. Jag och en kompis drog upp norröver mot Murmansk där vi mötte upp vår ryske vän tillika guide. Vi körde sakta men säkert mot Petsmo (gamla Finland) och Musta Tunturi som var ett av ställena där ryssar och tyskar slogs hårt och länge under kriget om norra ishavshamnarna. Körde bla på en väg byggd i sten över tundran och träffade på div arkeologer som grävde efter kvarlevor och andra saker från kriget. Dessa personer gav stupade soldater en riktig och värdig begravning efter nästan 70års vila i sin sista stridsposition. Området har mängder av historia att berätta samt otroligt mycket sevärt. Det finns nått för alla från krigstourism till fiske. Bilen jag körde var en ombyggd  Jeep J20 som jag byggde för denna resa.

pv-jeep
10/8/09, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tänkte det kan vara kul att se saker som kan gå sönder i fält och som behöver lagas:) På resan fick man laga lite 13-bil och det är alltid lika kul.. Hjullager och portaltätning bytes på trådstartarens bil

pv-jeep
10/8/09, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

en bild till

Upp till toppen
Annons: