Annons:
Etikettvolvo-suggor-startbilar-912-mm
Läst 7630 ggr
BJohansson
2006-05-19 22:53

Byta motor på en 912

Är det någon som har byt till dieselmotor?

I så fall vilken passa bäst mot sprängkåpan

eller byter man växellådan också

Annons:
sibbe
2006-08-21 01:38
#1

Om det fortfarande är aktuellt volvo td40 passar perfekt på sprängkåpan men måste vridas 30 grader om man ej vill göra nya hål.

carlsson
2006-12-19 20:19
#2

byt lådan oxå för det är samma medbringare på volvo 408/407 som på suggan, men du får kortaupp axeln till växelväljaren annars får du den i bromspedalen

mosskryparn
2006-12-20 17:14
#3

usch… då får man ju synkad låda ju…… löjligt.. =)

carlsson
2006-12-20 21:06
#4

o en toppfart på 70km (den varvar bara 3400 varv), med ett gigantiskt laddtryck  e den ganska brutal

dyrssen
2007-01-11 21:48
#5

fattar jag fel eller ska motor(td 40) +låda passa med fördelningslådan i tp21 ? har en som det nu sitter rover v8 +låda och axlar på nu men tänkte byta till td 40 och montera skivor på sugga axlarna i stället men vet ej hur man ska lösa monteringen med låda mot fördelningslådan funderade på en TH 400 med cheva fördelningslåda eller nåt . är det någon som har ett bra förslag hur man gör om man vill ha TD 40 i  MVH peter

dyrssen
2007-01-11 21:48
#6

fattar jag fel eller ska motor(td 40) +låda passa med fördelningslådan i tp21 ? har en som det nu sitter rover v8 +låda och axlar på nu men tänkte byta till td 40 och montera skivor på sugga axlarna i stället men vet ej hur man ska lösa monteringen med låda mot fördelningslådan funderade på en TH 400 med cheva fördelningslåda eller nåt . är det någon som har ett bra förslag hur man gör om man vill ha TD 40 i  MVH peter

Annons:
carlsson
2007-01-19 17:51
#7

D E så att medbringaren på lastbilslådan passar mot medbringaren på kardanen som sitter original mellan fördelningslådan o växellådan på suggan, men för att få rum med motorn får du förlänga fronten ca 100 mm. Du har tillräcklig kapasitet i originalkylaren så den sparar du. Axel o strut i locket till växelväljaren på lådan får du korta annars får du växelspaken vid bromspedalen o det blir svårkört. använd lastbilens växelspak, fäste, länkar o konsoll men den ska sitta skruvad i låda/motor annars hoppar växlarna när motorn rör sig.Suggan har dubbla bränslerör så dom kan du använda till matning o retur till diseln. Om du har servostyrning,tänk då på att lastbilens servopump har högre tryck än en vanlig personbils så det brukar inte gå så länge.De blir trångt med rattstången för att kompressorn på td 40 sticker ut,men det löser du när du kommit så långt.

 Du pratade bromsar.Du kan ta bromssystemet från Volvos  lilla lastbil (400 modellen) då deras system är tryckluft/hydraulik. DVS du monterar hela systemet o ansluter till originalbromsarna, men dela upp systemet i två kretsar (fram/bak) så får du mycket bra bromsar, mendu får leva mad trummorna.

 MVH Christer

Lynghaug
2007-01-19 18:34
#8

Gillar din beskrivning (#7), är detta något man gör medan oxfilen ligger i ugnen ---- eller ska man avsätta meeeer tid.

Man ska vara positv   

 Foten i kläm-----------, jajjamensan

carlsson
2007-01-19 21:49
#9

Du ska avsätta 11 dagar med en MYCKET TÅLIG polare, glöm oxfilen för det blip bara pizza 3 ggr om dagen, DVS. 33 st pizzor(har inte ätuit pizza sedan dess) Och ett jä… gott humör ,sedan är det klart.

OK;första provkörningen var kaotisk. Har du försökt köra något med växellägen enl följande: ettan längst till höger och uppåt, femmen till vänster och uppåt? Får nog ändra pådet, jag vände på växellänkaget, uttalade en formel, vände igen nya formler , men skam den som gersig,nu e d ok.

Det var nog några detaljer till…

Jag skulle nog få ihop en hel bok om det här,men kul har vi haft.

dyrssen
2007-01-19 22:03
#10

okej då är jag med på banan . har letat och läst allt jag hittat de senaste dagarna nu . har fått tag på en th 400 med fördelningslåda från en blazer  blir nog den och td 40 i hop på någe vis . ja föregående ägare har bygt flipfront av hela huven + skärmar så fram flyttningen ska nog ej vara ett bekymmer tänkte nog spara kylare och styrservo och el hydraul pumpen till bromsarna från rover prylarna som sitter i . men v8 och lådan åker ut .. är det stos skilnad på valp axlarna och suggans då för på valp fins det ju bilder på ombygnad till skivor på ståcks hem sida .. MVH peter

carlsson
2007-01-20 17:18
#11

Valp axlarna är klena mot sugga axlarna som är gigantiska.

Men att byta till skivor borde ju gå,Du får ju göra likadant som till valpen men hitta större skivor och ok.

Du får hålla oss informerade hur det går.

dyrssen
2007-01-22 22:00
#12

ja dom kanske är större . men det borde ju vara ungefär samma storlek som till cheva k20 som jag hade förr. fram bromsarna då . men ska kolla lite så ska jag dokumentera hur det går för efter världen ..

clinton
2007-06-16 13:25
#13

dyrssen

Jag måste avråda dig ifrån att använda dig av en td40 och automat, den är riktigt slö utan laddtryck och det kommer ganska sent. Polaren har en sugga med td40 och en th400låda som han kört med ett år men han tröttnade på det så nu har han bytt till en manuell.

Lägger di i en växel så måste du gasa så förbannat innan laddtrycket kommer och innan det kommit kommer du inte upp ur leran lr upp för backen osv..

Hade däremot i min egen sugga en cheva 6,5td med 400låda, det funkade riktigt bra men då har ju 6,5 vridet direkt på botten td40 är ju nästan heldöd innan laddtrycket kommer..

Bar ett råd från mig!!!

Annons:
dyrssen
2007-09-19 03:24
#14

ja då var det väll höst i gen och daxs för att ta i tur med dom gammla problemen i gen då  ja som sådant är läget att det har ju hunit bli mera saker under samma tak nu till gammal chev med rasad 350 . men efter som jag nu var inne på TD 40 i suggan så förföl det sig så att vid inhandlandet av en td 40 till suggan så råkade det bli två *ler* han hade ju två och då kan man ju inte bara köpa en eller ? skrattar  . ja lite sugga åkt  har det ju blivit i sommar desvärre inte med min . Men min granne  köpte ju en. det enda jag saknar och skulle vilja ha tips om är en fördelnings låda samt om det kan gå att byga om en som kan tänkas funka bra .

offroader65
2007-12-31 08:03
#15

en kompis har motor å vxlåda från volvo F82 i sin sugga då får man åxå 5växlat å synkad låda + att den passar mot original växellådan

dyrssen
2008-01-01 20:47
#16

f 82 hur stor är den motorn volym mässigt då ?

ja jag råkade snubla på en fördelnings låda till en dodge wrc lastbil 6x6 när jag var och köpte en 6,2 cheva motor . och det var samma storlek på knut korssen på den som på vollvo lådan och samma hål mönster i medbringarna . helt otroligt tyckte jag då .och gratis är ju bra

Upp till toppen
Annons: