Annons:
Etikettteknik
Läst 2559 ggr
robban.f
1/18/06, 5:33 PM

Offroad för nybörjare

Finns det någon bra träff där man kan få hjälp av erfarna offroadare att läa sig lite grunder i terrängkörning. Så slipper man kanske köra sönder på grund av att man inte förstår bättre.

Helst någonstans i västra götaland så man slipper kuska runt i halva landet.

Annons:
person
1/18/06, 6:54 PM
#1

Läs först och prova försiktigt själv. Militära instruktionsböcker i terrängkörning hittar du på biblioteket och på nätet finns en sammanställning som är riktigt bra. Surfa. En som kört offroad själv vill knappast ta på sig ansvaraet för att ge råd - ifall det ändå går på tok för dig.

Sunt förnuft och rekognosering INNAN man kör ut i ett besvärligt avsnitt är viktigt. Gaspedalen stilla och minimalt med broms.

NJUT!!!

drolsson
1/18/06, 7:23 PM
#2

Kör på en träff och säg att du är nybörjare, där är säkert många som kan hjälpa dig och komma med tips. Jag hade Glad

MVH Olsson

B1n4ry
1/18/06, 8:12 PM
#3

Det brukar vara trätt i Borås med jämna mellanrum. Nästa gång är nog i mars tror jag. Då brukar jag vara där och köra och alla som vill är välkomna att höra av sig så kan jag bistå med det lilla jag kan.

Jag har kanske inte SÅ mycket erfarenhet av terrängkörning men jag har iaf kört på drygt 10 träffar nu och börjar känna terrängen och bilen rätt bra. Vi brukar vara ett litet gäng som kör i konvoy, oftast i lite enklare terräng. Komradio (PMR eller SRBR) är en bra sak att ha med sig så kan man tipsa varandra på vägen.

Min erfarenhet är annars att dom "gamla uvarna" mest sitter i sina egna bilar och inte har så mycket lust/tid att hjälpa nybörjare. Undantag finns givetvis.

Jag kommer att skriva ett inlägg här på forumet och berätta när det är dax för nästa träff och som sagt, hör gärna av dig/er då!

//B1n4ry

Niklas
1/18/06, 8:54 PM
#4

Offroad Sweden brukar anordna träffar där de noga går igenom grunderna för alla som är osäkra. Det har jag skrivit om i artikeln Organiserad terrängkörning.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

djang
1/18/06, 11:14 PM
#5

Om du inte redan har varit där så gå in på www.swedenoffroad.com

Anordnar träffar över nästan hela sverige, mkt bra för nybörjare oxå, eftersom man kan få utbildning på terrängkörning.

Finns även en del att läsa om terrängkörning. 

 /// Joel

Niklas
1/19/06, 1:43 PM
#6

#5: Jag menade Sweden Offroad. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
DEFENDER
2/13/06, 2:41 PM
#7

Ta kontakt med mig så kan jag hjälpa dig på nästa jeep träff i  helt kostnads fritt bara körning som kostar ca 100-150 kr det finns lätta spår att börja på annars kan du hamna sånt spår som jag är på se min sida. Va har du för bil..  mvh defender

robban.f
2/14/06, 10:58 AM
#8

TGB11- så klart ! Vad annars ? Glad Kompisen o jag köpte var sin.

DEFENDER
2/16/06, 1:46 AM
#9

 volvo valp 903 är inte så dumt den heller en varm solig sommar dag robban.f

wodger
3/29/06, 4:26 PM
#10

Var bor du?

Vi är ett gäng som startat en jeepjklubb i Kungälv.

Vi har fått (förhoppningsvis) ett körområde av kommunen. Beslut kommer i dagarna.

kolla vå hemsida:  www.kungalvsjeepklubb.com

Självklart är du välkommen!

robban.f
3/31/06, 11:13 AM
#11

Jag bor 3 mil söder om Borås, i Länghem.

Fina bilder ni hade på hemsidan !

Tack för inbjudan. Vi kommer säkert att kika förbi med våra 3 TGB11.

Mvh Robban

DEFENDER
3/31/06, 11:33 AM
#12

#10 fin hemsida riktig proffsig.Glad Jag bor i Varberg skulle va riktigt trevligt att komma och köra mvh Defender

wodger
4/2/06, 10:28 AM
#13

Självklart är ni välkommna! Allra helst när vi ska bygga iordningn banan……..
=)

Hör av er bara!

kul att det finns intresse!

Annons:
elkrizzo
3/15/08, 10:30 AM
#14

Du kan ju läsa på vårt lilla "terräng-fanzine"  www.udstht.tk

nummer ett innehåller lite tok-grunder terrängkörning!

För övrigt undrar jag hur alla får tag på TGB 11.or? Själv jobbar jag sedan 1994 i Försvarsmaktenj och jag har aldrig stött på någon försäljning av TGB… skumt!

danneape
3/15/08, 12:07 PM
#15

Menar du att du alldrig har hört talas om försvars auktionerna??

Det är MÅNGA tgb 11, 13, 20, 30 och nå´n enstaka 40 som sålts,,

//Danne

Knirken1
3/15/08, 7:13 PM
#16

"Grunder i terrängkörning" /finns det mycket att läsa om tex i militärens "gamla vanliga"  SoldFmotor bok. Hittas ex på "blocket mm" eller som jag lyckades med, på DAK-"veteran& kuriosa"-marknaden vid Lugnet/ Falun, & pris 50 kr då iallafall (marknad varje sensommar (+senvår tror jag)). Kolla Nostalgia eller liknande tidningar/kalendern där, ang dylika marknader. Denna nämnda militärbok är guld värd bla för tipsen om körning i terräng.

- Kolla även misslyckade dylika "övningar" på YouTube. Sök på tex Unimog eller VolvoValp. Ganska snart hamnar man bland ganska roliga "åkförsök". Leta vidare bland urvalen där till höger på sidan. Såg där bla den klassiska tabben att svänga lite granna över ett krön inför en utförsbacke (Unimog i den filmsnutten). Efter någon meter "lyfts" vänster (killen styr lite vänster ner över krönet) vänster framhjul pga ett rakt utför backen mindre löpande dike, & stjälper hela ekipaget åt höger snett neråt. Det går så lugnt & fint genom högervältningen. Våra "riktiga apparater" (min anmärkning) är ju vanligen ganska höga & relativt smala. Mycket kan hända i speciellt utförsbackar (men förståss även i uppförsbackar). Tokigaste spektakel/"föreställningarna" har jag dock sett i just utförsbackar. I SoldFmotor boken finns viktiga tips om utförsbacke problematiken, och vad man skall/ inte skall göra i nerförslöpor. Hur "läsa" betingelserna där, gröpper, stubbar, diken mm. Viktigt är väl att åka rakt utför/uppför,+ undvika växlingar där. Hålla jämn fart. Vid ett övningsmoment i lumpen fick man inte röra bromsen i en viss utförslöpa, eller mixtra med fartändring överhuvudtaget. hade vi gjort det hade nämligen "Volvon" stjälpt framstupa/ slagit kullerbytta frammåt!!! Det skulle vi låta bli med enligt övningsledaren. Vi var beredda att hålla med !!  -Kurslitteratur vid svårigheter att förstå "skogs-problematiken" där i "krigstjänsten".var -Påbättrade studier i den där SoldFmotor, till nästa träningspass!!!!  Visst kan man ha synpunkter på höjden på 903, Tgb11, mfl mojänger, men våra rel. smala skogvägar runt om i Sverige har fått styra fordonskonstruktionerna. Knöligt, smalt mellan träd & stenar mm, blöta partier (mycke vatten i Svearike också). Samma så ock i Norge & Finland eller tex Ryssland. En äkta bred+låg krigs-Hummer fastnar ganska snart på en typiskt (tex för "våra" Volvosar/Nivor mm), lättforserad Svensk "ko-stig/väg" (Hummern kilas fast mellan träden+slår sönder diffarna & annat dumt).Okay! Blir det öppet & fint (ej skog utan kullar& åkrar & likn.)så går de ju att köra med som f…n förståss, men då pratar vi ju inte om riktig terrängkörning. Hoj!/ Kn1

omega24v
3/15/08, 8:47 PM
#17

Första posten i den här tråden är vid det här laget gammal och jag har träffat flera av postarna, mycket trevligt! Bråt i Borås är ett extremt bra område att köra Volvo terrängbil på, rena testområdet! :-)

Vi har en rubrik under Terrängbil.net som heter Terrängteknik och där försöker vi delge varandra hur man tar sig fram på bästa sätt. Jag är ingen superguru på terrängkörning, men gjorde lumpen 1992-93 då Försvarsmakten fortfarande hade hyfsat tempo med många av Sveriges unga män. På ingenjörstrupperna hade vi bra utbildning på framförande av de fordon vi skulle köra, så de kunskaperna och den vana jag skaffat mig sen jag köpte min 13-bil 2006 delger jag gärna. De som önskar, bisitter jag gärna och tipsar en stund på en träff i Borås och visar. Sen kör vi kolonn de enklare spåren och krånglar till det vartefter ni önskar. En komradio är inte fel, så man kan kommentera och tipsa.

valp
3/16/08, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag hittade ett ställe där inte gick att åka med valpen. PS Det var enbart vatten kvar i motorn.

elkrizzo
3/16/08, 9:51 AM
#19

JO…hörtt talas om auktionerna har  jag ju naturligtvis…men börjat trott att de bara är en myt…eller så är anställda inte välkomna… HAr jobbat på F15, I22, LV6, FOHS, FMTS,MHS, F16, F16B, F20 under längre eller kortare perioder … ionte ens vid nedläggningarna har det kommit någon info om att det skulle gå att köpa loss något… snarare info om att det ALDRIG går att köpa ut något som civilperson om man inte köper en hel bataljon…. Det lär ju skall vara så svårt med avyttring o.s.v…..

Men följaktligen så finns ju faktiskt auktionerna…eftersom alla tycks ha TGB 11 :-)   Vi kör dem fortfarande som sambandsbilar på mitt kompani….hör och häpna… När jag började jobba, så använde man dem sparsamt föpr de var så "farliga"….. Men nu kör vi 1313 bilar igen också….finns ju inga pengar och våra GW och sprintar stjäls av US.

ake64
3/16/08, 1:25 PM
#20

Nej det stämmer säkert att man som privatperson inte kan köpa direkt av försvaret men större partier har sålts ut på anbud och firmorna som fick partiet har i många fall sålt fordonen vidare på auktion.

Några exempel på hemsidor:

www.surplus.se

www.grossh.se " rel="noopener noreferrer" target="_blank">www.grossh.se 

Annons:
Rookien
3/16/08, 7:23 PM
#21

Jag fick ju inte köpt mig någon valp, men nu har idén tänts och det kommer bli en någon gång, kanske i år. Den som lever får se.

Tills vidare får jag nöja mig med att läsa här då och då, inte minst det här ämnet är intressant.

Ville bara påpeka att "valp"´s valp (inlägg #18) tycks ha fått helt fel registreringsskylt. Glad

ake64
3/16/08, 9:50 PM
#22

Den skylten missade jag förut. Den vara bra den. Flört

valp
3/17/08, 8:21 PM
#23

Jag vet. När skylten inte syns så är den blöt.

wodger
9/9/08, 9:02 PM
#24

Hittade mitt  gamla inlägg av en slump på nätet!

Men nu kör vi skarpt på vårt område!

Ganska stort område där man kan både krypa runt och om man vill även gräva i gyttjan.

Vill återigen göra reklam för vår sida: www.kungalvsjeepklubb.com.

Ring Staffan eller Jocke, dom är hur trevliga som helst!

mvh/Roger

Upp till toppen
Annons: