09 Storvalpar: C300-serien

Förbrukning TGB 11

2006-01-12 09:09 #0 av: gurkburk

Jag funderar på och köpa en TGB 11 för mestadels använda till jakt. Nu har jag en bra bit och köra så bensinförbrukningen kan ju kosta en del. Pratar vi om 1,5 eller 4 liter per mil ?

Anmäl
2006-01-12 09:47 #1 av: B1n4ry

Hej!

Du kommer definitivt att klara dig en bra bit under 4 liter/mil! Dock är det ju inte direkt en bränslesnål bil...

Jag skulle gissa på att min TGB 11 drar någonstans mellan 1,5 och 2 liter / mil vid hälften landsvägskörning och hälften stadskörning.

Genom att inte pressa upp den i maxfart sparar man en hel del, vad jag har hört men själv inte kollat så ökar förbrukningen drastiskt på den översta delen av varvtalsregistret...

//B1n4ry

Anmäl
2006-01-12 09:56 #2 av: Klabbe

min drar runt 2 liter/mil vid blandad körning. har dock mätt när jag har kört på motorväg i ca 10 mil och hastigheten 90-100 km/h då drog den 1,6 liter/mil

Klabbe

Anmäl
2006-01-12 10:12 #3 av: gurkburk

Tack för de svaren ! 1,6 är helt OK. Nu skall man bara hitta ett bra ex också... Vilket inte verkar vara så lätt..

Anmäl
2006-01-13 09:17 #4 av: Sugga

Jag tror att 1,6 är absolut minium som kan vara svårt att nå, de befäl jag diskuterat frågan med brukar kalkylera 4 liter. Firmans bil drar drygt 3 liter men då är det mycket kallstarter och stadskörning. Räknar du med drygt 2 liter blandad lugn körning så ligger du nog bra till.

Anmäl
2006-01-13 19:32 #5 av: gurkburk

Drar Valpen eller c202:an mindre ?

Anmäl
2006-01-13 20:14 #6 av: Knasen

Mindre motor och 600kg lättare talar ju för att de drar mindre men finns kanske andra faktorer som talar mot.

Anmäl
2006-01-14 06:56 #7 av: person

#5

Svar JA. Vid likartad körning drar de mindre fordonen mindre mängd bränsle.

Anmäl
2006-01-14 12:07 #8 av: Chrilled

Jag har en 11a nu, innan det hade jag en urvalp (B18) Det är stor skillnad på soppaförbrukning! Valpen drog strax under litern och 11 ligger på gissningsvis 2.

 /Chrille

Anmäl
2006-01-14 14:46 #9 av: Kimto

Ja är man petig med bränsleförbrukningen så ska man inte köpa en bil med B30 och dubbla förgasare.

Anmäl
2006-01-14 15:10 #10 av: gurkburk

Petig och petig.. Det är ju bara pengar... Och det verkar svårare och få tag på en 903B än en TGB11.

Anmäl
2006-01-14 18:09 #11 av: person

@ svårare och få tag på en 903B än en TGB11.

 ???

3314+C202:

 http://www.blocket.se/li?q=Volvo+Valp&ca=1_9_s&c=0&w=3

C303:

http://www.blocket.se/li?q=Volvo+C303&ca=1_9_s&c=0&w=3

mikal
2006-01-14
12:42

 

JPEG-bildDSC00111.jpgJPEG-bild102,34 kB

Att sälja eller inte sälja?

Ja nu har jag fått nåt fnatt.
Jag funderar på att sälja valpen

Anmäl
2006-01-15 11:37 #12 av: gurkburk

Jag hittar då ingen 903B på blocket.

Anmäl
2006-01-15 12:19 #13 av: person

#12 @Jag hittar då ingen 903B på blocket.

FMV-M Pltgbil 903B (försvarets materielverk)= VOLVO L 3314 HT.

http://hem.bredband.net/valp3/903/allmant/allmant%20del1.htm

   sida 10

Fanns det ingen sådan - ursäkta i såfall.

Men denhär här ovanför då? Den har ju HT. Men den ser ut som en L3315 - så då var det ju det....

MVH Pelle

Anmäl
2006-01-15 18:26 #14 av: gurkburk

Vad är skillnaden på 3314 och 3315 ?

Anmäl
2006-01-15 19:59 #15 av: person

903=3314 finns i väldigt många varianter.

3314 har 12 volt system och elkomponenter (reservdelstillgång!!!), 9033=3315 den s.k. radiovalpen har 24 V. system (inte lika god tillgång till reservdelar - prova skaffa en torkarmotor t.ex.). Olika utrustning etc.etc.

Se Artiklar:Valpdata här på forum

Anmäl
2006-01-15 22:30 #16 av: Niklas

#14: Här är en länk till artikeln med Valpdata:

Valpdata

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2007-04-09 02:12 #17 av: petewedi

Hur mycket drar tex 1313 där man tagit bort hytt och ersatt med flak? Är den fortfarande ruggigt törstig? Är det mycket mer än 11-bilen. Det är ju en axel till att släpa på men lite mindre kaross...

Anmäl
2007-04-09 21:47 #18 av: putte

Min 13 bil ligger på ca 2 liter/ mil landsvägs körning. I skogen någon stans kring 5-10 liter i timmen, Brukar förbruka ca 30 liter på en heldag i Borås. Men då gasas de en hel del.

Anmäl
2007-04-10 23:33 #19 av: petewedi

Tack för det. Ja, körning på väg är ju det intressanta om man räknar liter/mil. I skogen är ju en helt annan sak. 2 liter är ju helt ok. Är det en kaross, hytt eller flak?

Anmäl
2007-04-11 00:00 #20 av: omega24v

Jag gjorde en 240 mil resa i mars. Nässjö-Göteborg-Oslo-Sunne/Karlstad-Växjö-Nässjö. Det mesta så klart landsväg. Jag vågade knappt mäta, allrahelst som jag hade campern på flaket och höjden blev 3.30, bredden knappt två meter. "Nu drar den nog faen 3 liter alla gånger", varmin tanke. 

Men jag mätte vid ett tillfälle, 80 liter på 38 mil. Då körde jag i stort sett i ett streck, Värmlandsrasta/Karlstad till Alvesta i Småland. Den har legat mellan 2.2 och 2.4 liter förut och har alltså inte brytt sig vare sig om det större luftmotståndet och att vikten var åtminstone i närheten av totalvikt, vilket jag inte kört med nån gång förut. 80 liter/38 mil är inte ens 2.1.

Som sagt. Den som är ute efter en pendlarbil väljer fel som får för sig köra storhjuligt. Men räknar man med att dra runt hjul, växlar, kardaner och klyva luften lika strömlinjeformat som en illa slipad hyvel genom en schweizerost, då har man tänkt rätt.

Anmäl
2007-05-20 01:09 #21 av: carfrigge

Ang. bränsleförbrukning.

Jag exporterade min TGB 1112 till norge för 3 veckor sedan, köparen löste enkel flyg/tågbiljett till mej & körde den hem med en uträknad förbukning på ca. 1,8 l/mil(75-90 km/t) och då skall tilläggas att den var ganska tungt lastad med div extra utr. + snökedjor etc. och att jag hade gjort en del motorförändringar, bla. k-kamaxel  , marinförgasare (3 st spjällförgasare) & ljudligt avgassystem.

Det tycker jag är vettiga siffror för en så pass gammal & tung bil.
Jag har en cherokee 5,2 V8 -97, den är lättare mordenare & har insprutning men ändå törstigare....

Anmäl
2007-11-19 21:25 #22 av: rickardp

TGB-11 (typ C303) 

Jag har haft nöjet att kunna tanka fullt ett antal gånger och här är mina observationer. 

Motorväg och landväg är med nyinstallerad 123ignition (det är som om jag bytt motor) Jag körde 27mil den dagen.

Stadskörning korta sträckor 2.8L/mil 

Motorväg 90km/h 2.0L/mil

Landsväg 70-80km/h 1.7l/mil

Terräng 70cm blötsnö med kedjor (mycket skottande) 4.2L/mil 

Anmäl
2007-11-20 14:40 #23 av: JohnA

Gammelvalpen, 903:an borde vara den klart snålaste av alla valpliknande modeller. En B18 (903) borde gå snålaren än en B20 (C202), åtminstone teoretiskt. Monterar man sedan frihjulsnav på bilen sparar man säkert en skvätt till. Vad jag förstått är hjulnaven på TGB11/13 inte möjliga att förse med frihjulsnav. Dessutom rullar de bilarna omkring med en extra kuggväxel i varje hjul och två extra cylindrar i motorn, friktioner som inte finns i 903/202.

Min 903:a med original B18 drar 1,3 i blandad körning med större delen motorväg/landsväg i knappt 80km/h. I stadstrafik kan man påverka förbrukningen mycket genom sitt körsätt. Om man kör som att bromsarna vore trasiga och håller sig på höga växlar blir det förmodligen snålast.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.