01 Reparation & renovering

Växellådsolja???

2006-03-08 17:37 #0 av: Pierre

Undrar om någon vet vilken växellåds olja axel olja man skall använda till en L3314.'

Tack på förhand.

Anmäl
2006-03-08 21:12 #1 av: anders79

hej det går med vanlig 80/90 olja mvh anders

Anmäl
2006-03-08 21:17 #2 av: anders79

hej igen om det är en bakaxel med diffbroms så ska det vara en olja som innehåller limited slip har jag hör och haft till min bakaxel på min valp. annars kan man förstöra lamellerna i diffbromsen. men det vore bra om någon mer bekräftade det innan du häller i olja. mvh anders

Anmäl
2006-03-09 11:38 #3 av: DEFENDER

JA de stämmer som anders79 skriver transmisionolja 80w90 api gl4 är väl att rekomedera fredrik

Anmäl
2006-03-10 03:43 #4 av: person

anders79:s inlägg #2 bekräftas.

Även #3 torde vara korrekt.

Svenska armen använde vanlig motorolja i växellådorna - enligt deras instruktionsböcker - säger dom som vet....

Anmäl
2006-03-12 10:32 #5 av: piteper

Sökte litet via Google och fann en uppgift daterad 19/1 2006:

Nu har jag varit där o tittat.
Örsholmen Karltstad, vid Gamla Eriksson fabriken, man åker in vid MEKONOMEN

Jag ränkade lite lätt o fann c:a 100 st TGB 11
c:a 50 st vardera av TGB 13 och 20.
Stabshytter, sjuktransportbilar
Bara tre stycken pjäsbilar, dvs de med samma underdel som tgb 11.
Massor av lasbilar o släp.
Ett 50 tal bandvagnar. de med V6 från Ford

Bilarna av varierande skick, några hade gått 12000 km andra 60000 km, tittade bara i några.
Trupptransportbilarna var mest slitna, radiohytterna finare, liksom sjuktransportbilarna.

 

Anmäl
2006-03-12 10:44 #6 av: piteper

Men hur fan gick det där till? Istället för mitt inlägg kom ett annat inlägg in under mitt namn...  Jag skriver om det jag hade tänkt att skriva... suck...

I en hypoidväxel (i detta fall fram och bakaxel) måste man använda sig av en transmissionolja enligt API GL5. Det är endast dessa oljor som har EP-additiv som klarar att skydda vid de speciella kontakter som uppstår mellan kuggarna i en hypoidväxel. Viskociteten är faktiskt av mindre betydelse. 80w90 funkar bra även om en 80w140 är ännu bättre.

I M40:n och fördelningslådan får du maximalt ha en olja enligt GL4 och det är inte nån egentlig vits att ha en olja av högre grad än GL1. En GL5-olja i växellådan skulle kunna skada synkringar och annat!!!
   Det är också där som militärens motorolja kommer in. En mineral-motorolja med viskocitet 10w30 motsvarar väldigt väl en transmissionsolja av grad GL1 och viskocitet 80w90. (att viskociteten skiljer så mycket i beteckning är bara för att de har skiljda beteckningssystem så att ingen ska hälla transmissionsolja i motorn). Därför går det precis lika bra att köra med motorolja i växellåda och fördelningslåda, vilket militären då gjorde för att spara in på antal oljesorter.
Däremot skulle en bak eller framaxel inte hålla länge om du körde den med motorolja!!!

Anmäl
2006-03-14 23:53 #7 av: Furiren

jag använde 80-90 olja + limited slip i min bakaxel men det blev bara "skit" !! den slirade inte innan men gör det nu... (roligt med 4x4 som blir 4x2 helt ensam i sur hålen!!)

Anmäl
2006-03-29 11:33 #8 av: wodger

Hej!

Jag kör med 10/40 mineral i motor/växellåda/fördelningslåda
Sen har jag hypoid med tillsats för lamelldiff i axlarna. Har jag gjort nått fel vill jag veta det nu!

=)

Sen har jag en fråga angående fett.....i naven skall man ju fylla med fett, enl repbok skall det ligga i nivå med nivåplugg/påfyllningshål men det är ju lätt när det ligger utslungat i väggarna på navet...jag fyller på lite som jag tycker det har läckt....inge bra..... Råd tack!

Sen är det likadant med olja i styrväxel hur noga är det att byta där? Jag badar aldrig min valp.....

Hur ska jag göra med min läckande fördelningslåda........måste man riva ner hela paketet, lägga det på en bänk, sen åka till terräng Axel och beställa packningar? Det lilla livet läcker ju som ett såll.....

 

Anmäl
2006-03-29 11:34 #9 av: wodger

Det är en radiovalp -67 för övrigt.......

Anmäl
2007-03-23 10:32 #10 av: hyttebacken

Mycket intressant info i detta gamla inlägg. Särskilt det om att man inte får hälla transmissions olja av GL-5 kvalitet i växellådorna på valpen. Tänkte göra det imorgon, puh vilken tur.

En rolig sak angående diskussionen om att armén hade vanlig motorolja 10W30 och att den motsvarar den växellåds olja som skall vara i valpen. Gå in på OKQ8 "oljeguiden" klicka fram till den äldsta volvon som finns där (240'n)- Bästa olja för växellådan Q8 10W40 delsyntet ! Så armén var nog inte så dum ialla fall....

Anmäl
2007-03-23 10:57 #11 av: sos

Volvo rekomenderade motorolja istället för automatoljan (ATF) i sina 240 elektriska överväxellådor om temperaturen inte sjönk under...jag minns inte hur många minus det nu var.

Anmäl
2007-03-23 11:27 #12 av: Limpan4all

Anledningen till att man inte skall använda hypoidoljor till annat än det dom utryckligen är angivna för är att dom alla innehåller svavel (det är därför dom luktar så illa). Den faran som finns är att svavlet angriper koppar och kopparlegeringar (dvs brons och mässing). Så allt som kan tänkas innehålla glidlager, synkringar eller liknande skall inte ha någon olja "värre" än GL1, vilken som tidigare sagts istort sett är en motorolja. Men häl absolut inte en GL1 i motorn heller. Sen förståss finns det specialoljor framtaget för lantbruket som kan användas till istort sett allt utom rena hypidväxlar, dvs motor, transmision, hydralik osv.

Anmäl
2007-03-23 15:59 #13 av: hyttebacken

Ok, synkringar och sådant kan ta skada om man har GL-5 i växellådan (M40). Men hur är det med fördelningslådan? I den finns ju inga synkringar...

Att jag frågar är för att jag råkar ha 6 L GL-5 stående och det känns onödigt att köpa GL-1 om det nu går att använda den jag har...

Anmäl
2007-03-23 19:57 #14 av: Svorsken

Detta är en fin sida att titta på

gå til valp --> smörjschema

 http://www.ludd.luth.se/~piteper/

Anmäl
2007-03-25 00:32 #15 av: Limpan4all

Finns det bara minsta misstanke om att GL-5 oljan kommer i kontakt med något annat material än stål och gjutjärn, t.ex koppar, mässing, brons, aluminium eller annat som kan reagera med svavel. Prova gärna men det kan bli ett dyrt/jobbigt test...

I fördelningslådan är huset av aluminium och jag är övertygad om att det finns glidlager i brons där också. 

Anmäl
2007-03-25 21:36 #16 av: hyttebacken

Ok, nej den risken vill man inte ta. Men fram och bakaxel, där ska det väl vara Gl-5 iallafall. (med Limited Slip tillsats i bak.)?

Anmäl
2007-03-25 22:58 #17 av: Svorsken

Detta är vad Volvo LV rekomenderar:

 

Bakaxel: Transmissionsolja SAE80W/140 lägst kval. API-GL5 med Limslip-tillsatser (p.g.a. diffbromsen)
Framaxel: Transmissionsolja SAE80W/140 lägst kval. API-GL5

Fördelningslåda: Växellådsolja SAE 80W/90 lägst kval. API-GL1

Styrsnäcka: Transmissionsolja SAE80W/140 lägst kval. API-GL5

Växellåda: Växellådsolja SAE 80W/90 lägst kval. API-GL1

Anmäl
2007-03-26 03:41 #18 av: Beau

 

Hej Svorsken!

Vilken bil är det du syftar på? Är det Valpen 903 så skall man nog inte ha GL5. Är det tgb 11 ser jag ingen vits med limited slip. Den skall man däremot hälla i bakaxeln på Valp 903 för att diffbromsen skall fungera.

Anmäl
2007-03-26 23:52 #19 av: sunil

hej hej,,,, man kan bli lite snurrig i kupan när man läser dessa inlägg,, men det verkar som att det skiljer en del på oljekvaliterna i axlar och lådor på de äldre valparna och de nyare 202 orna,inte minst innehållet (olja) i framhjulslederna eller blandar jag ihop k*karna med morötterna :)

Men skall det vara en Transmissionsolja 80W/90 med """"limited slip"""" i på 202ans bakaxel också  ?????? har inte läst något om det.

mvh Linus

Anmäl
2007-03-27 00:12 #20 av: TESSiER

Nope, ingen LS i 202an. Sitter "riktig" diff i den :)

Klart att det skiljer i oljekvalitet, det skiljer ju typ 20 år mellan första valpen och C202an. Hinner hända en del på den tiden. Men om man bara läser smörjschemat så går det bra. Man får försöka att hålla sig på samma kvalitet som det var på oljorna då. Bättre kvalitet brukar bara bli problem i slutändan.

Anmäl
2007-03-27 01:59 #21 av: putte

202 an har INGEN "ingen riktig diff" lr vad menar du? 202 saknar lamelldiff orginalt. Den har bara differensialdrev. Klart att den kan vara eftermonterad lamelldiff i den.

Anmäl
2007-03-27 09:59 #22 av: Svorsken

Till Beau's fråga.

Jag tror bilen det var frågad om var en 9033 .

Anmäl
2007-03-27 12:07 #23 av: TESSiER

@ #21 Ser nu att formuleringen inte blev helt solklar i mitt svar :) Men ja, har man eftermonterat lamelldiff så ska man använda LS.

Anmäl
2007-03-28 03:02 #24 av: putte

Glad Lätt att missuppfatt varandra. Vill inte vara någon pekpinne inte då. Men i vissa fall så är det nog bättre å vara lite tydligare än vad som kanske behövs. Men ja ja, nog om de.

Anmäl
2007-07-31 13:52 #25 av: nonnos

Fungerar biltemas  Transmissionsolja 80W/90 med tillsast i bakaxeln för diffen i en 3315 valp?

Framaxeln är väl inte diffad, eller? 

Anmäl
2007-07-31 15:58 #26 av: Calle

Biltema's olja följer API-GL5 men den har ingen Lim-slip tillsats för diffbromsen. OK däremot har en olja som passar i literförpackning.

/Calle

Anmäl
2007-07-31 23:04 #27 av: hfb608

nä framaxeln är inte diffad på en 903:a. hoppas jag har fel.

Anmäl
2007-07-31 23:12 #28 av: hfb608

diffbromsad menar jag naturligtvis. diffad naturligtvis!

Anmäl
2007-07-31 23:22 #29 av: Calle

Det jag skrev om var för bakaxeln, där ska det vara API-GL5 med lim-slip tillsats, bakaxeln har diffbroms. I framaxeln ska det var API-GL5 (utan lim-slip).

Anmäl
2007-08-01 03:12 #30 av: nonnos

Vad heter oljan på OK som passar bakaxeln?
Kan den även användas i framaxeln trots att den inte är lamelldiffad?

Anmäl
2007-08-01 13:06 #31 av: Calle

Det heter nog bara "växellådsolja" API-GL5 lim-slip, läs på flaskan. Vet inte om den är bra till framaxeln, kanske är det prisskillnad så att det lönar sig att köpa båda. OK har den utan lim-slip också.

Anmäl
2007-08-01 14:52 #32 av: TESSiER

Du kan häll i limslip i framaxeln utan att det skadar annat än din plånbok. Annars kan man köpa vanlig GL-5 och hälla i "knäppolja" separat. Då kan man variera blandningen så att det blir så mycket som behövs för att lamellerna ska nypa.

Anmäl
2007-10-24 21:36 #33 av: sarrow

måste ja ha limited slip i min bakaxel på en l3314 ( 903 ) eller vad ska jag ha i bakaxeln? Funderar även på winschens lådor vad ska det vara i dom?

Anmäl
2007-10-24 22:42 #34 av: TESSiER

Jupp, du ska ha ls i bakaxeln. I winchens växellåda skall du ha 80/90 elller motorolja. I själva winchen skall du ha samma som i framaxeln (enligt försvaret) Det sitter ju en snäckväxel i den...

 

Anmäl
2007-10-24 23:04 #35 av: sarrow

ok, tack då vet jag

Anmäl
2007-10-25 12:30 #36 av: Svedis

Lite info: transmissionsolja användes generellt i växellådor, bakaxlar(hypoid) och slutväxlar. Normalt är det API GL-5, SAE 80W/90. Om man ska ha typ GL-1 i växellåda eller någon annanstans, tar man motorolja, mineral, SAE 10W/40. Detta är samma som  transolja SAE80W/90! Viskositeten beräknas olika för de olika typerna, så "tjockleken" på oljan är faktiskt densamma ( olika SAE-system för att förhindra sammanblandning). GL-1 har inga EP-tillsatser ( Extreme Pressure, med svavel och fosforföreningar).

Så i min 202 är det motorolja i motor, växellåda och fördelningslåda. Transolja i bak-och framaxel,( fast det är ju inte samma axlar i våra bilar så där måste man vara noga.)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.