09 Storvalpar: C300-serien

TGB13 / C304 med B-körkort!

2006-03-28 00:14 #0 av: B1n4ry

Äntligen fårstår jag nyttan med att vi gick med i EU!

Saxat från Aftonbladet:
----------------
EU:s transportministrar enades på måndagen om direktiv för ett enhetligt EU-körkort. Det uppger Näringsdepartmentet i ett pressmeddelande.

För svensk del innebär direktivet att vanliga B-körkortsinnehavare kommer att kunna köra fordon på över fyra ton, mot dagens 3,5 ton.
----------------

Detta innebär ju att vi vanliga människor som bara har B-kort antagligen kommer att kunna köra TGB13 utan att skruva bort blad och klassa ner totalvikten!

Skrattande

 

EDIT: Gränsen ändras till 4250kg för dragbil och släpfordon.
Det BORDE innebära att TGB13 (som väger 4400 enligt någon uppgift jag hittade) kan gå att klassa ner till 4250 utan att plocka blad. Det är ju en ganska liten förändring så det kan ju räcka utan det där tjaffset att fordonet skall "ändras så att det tydligt framgår att fordonet inte kan lasta mer än sin totalvikt"

//B1N4RY 

Anmäl
2006-03-28 12:40 #1 av: gustav

Fantastiskt!

Om nu bara svenska myndigheter inte gør (skriver från Norge nu) något undantag ær detta det jag væntat på. Planerna på att stympa bilen har ju inte direkt kænts kul... Hade væl kanske i och før sig tænkt sætta tillbaka bladen av och till efter reg.-besiktningen men då blir det væl olovlig kørning. Mindre bra det ocksåGenerad.

Tack før upplysningen!

Anmäl
2006-03-28 13:08 #2 av: DEFENDER

Tänk de dag dom skriver att alla som är ägare av militär fordon måste skrota dom är för att de trafik.miljö farliga och. så får man summa från staten som dom har ett max tak på 40000kr säger vi. Hade man blivit förbannad eller?

Anmäl
2006-03-28 17:48 #3 av: B1n4ry

Defender:

Det kommer nog inte att ske i första laget.

Dom som kunde tänkas hetsa för en sådan sak är ju miljömupparna. Och av någon anledning kör dessa miljömuppar omkring i rostiga Volvo 164:or eller 245:or som är minst lika otrevliga mot miljön. Samma miljömuppar envisas dessutom med att elda med sur ved i sina urgamla pannor och bränna allt sitt okomposterbara skräp i trädgården. Dessutom har dom oftast bara svartvit TV, samt går omkring i gröna parkas och kånkenryggsäckar.

Vaddå? Skulle JAG ha fördommar?

Dock så kan ni ju ha våran bensinslukande hobby i åtanke nästa gång ni stoppar en röstsedel i lådan!

//B1N4RY 

Anmäl
2006-03-28 21:53 #4 av: Kimto

Kan du klippa in länken du hittade detta på..

Anmäl
2006-03-28 22:19 #5 av: B1n4ry

Det står om det där över allt känns det ju som nu...

Näringsdepartementet

Aftonbladets artikel

Sedan hittade jag en hel del på nån EU-sida oxå men det lyckas jag tydligen inte hitta nu igen... Jag skall leta lite mera...

Dom sa på nyheterna igår att det tar två år innan de nya reglerna kan träda ikraft. Skall bli spännande att se omn dom klarar av det så snabbt! Det var ju en j-a massa ändringar! Nya körkortsklasser och sådant.

Undrar om alla fordon som väger mer än 3500 men mindre än 4250 kg automatiskt kommer att klassas om från Tung Lastbil till Lätt Lastbil eller om det bara gäller nyregistrerade fordon.

//B1N4RY 

Anmäl
2006-03-29 04:32 #6 av: DEFENDER

#3 håller klart med så är de ju

Anmäl
2006-03-29 04:40 #7 av: DEFENDER

Va fan menar kärringen om att yrkes chafförer ska bytta körkort va femte år va fan menar hon. Oskyldig

Anmäl
2006-03-29 11:59 #8 av: hhansenfishing.com

jo du dem kärringen kan hon ställa till det , för några år sedan lurade hon av sandvikenskomun en stuga vid storsjön i sandviken den vart inte dyr ett halvår senare sålde hon stugan med milonvinst konstigt att ingen politiker som var inblandad kunde värdera sugan före köpet och ingen ansvarig kunde förklara hur i helvete stuga kunde öka så i pris på den korta tiden,så vad messing säger kan vara presis vad som helst mes dravelOskyldig

Anmäl
2006-03-29 14:00 #9 av: DEFENDER

SUCKFot i munnnen KÄRRING

Anmäl
2006-03-29 15:08 #10 av: B1n4ry

Det kan väl iofs kanske vara positivt om man har koll på yrkeschaufförer som kör tunga, stora och potentiellt farliga ekipage?

Om man har som yrke att köra lastbil så borde det väl inte vara så farligt att genomgå en läkarundersökning, synundersökning och lite sådant? Kanske t.o.m något litet prov!?

Efter att ha sett några skräckexempel på gamla och gaggiga eller på andra sätt medicinskt dåliga förare så tycker jag att det borde vara någon form av återkommande kontroll även på vanliga bilförare!

Några exempel:
* Polarens mamma, 50-årsåldern. Har haft körkort i 30 år men inte kört bil alls. Sedan får hon för sig att hon skall börja köra. Inte SÅ bra...

* Gammal farbror i kön på bilverkstaden. 80 år. Gravt senil. Klarar inte av att knappa in sin kod på volvokortet. Får hjälp av sin fru att sätta sig i bilen. Men har körkort. Killen i kassan berättar att farbron lagar krockskador flera ggr om året.

* En kompis pappa. Tog körkort med alla behörigheter i lumpen för 20 årsedan. Kör aldrig något annat än personbil. Men FÅR köra långtradare eller en turistbuss full med skolungar.

Gamla över viss ålder borde definitivt testas men även yngre kan få medicinska problem som gör att de inte kan eller bör hantera tunga fordon. Folk börjar missbruka, får synproblem, diabetes, Epelepsi och så vidare. Vissa åkommor skall behandlande läkare raportera till VV men enligt polis och vv så sker det mycket sällan.

Defender, vad har du att vara rädd för??? 

//B1N4RY 

Anmäl
2006-03-29 16:19 #11 av: DEFENDER

HÅLLER MED TILL VISS DEL  får snart svar från vägverket

Anmäl
2006-03-29 16:24 #12 av: xarfez

"Om man har som yrke att köra lastbil så borde det väl inte vara så farligt att genomgå en läkarundersökning, synundersökning och lite sådant? Kanske t.o.m något litet prov!?"

Det är ju så idag, var 10 år tror jag att man måste genomgå läkarundersökning och syntest. Har jag för mig!

Jag som innehar C kort blir orolig när de säger att det ska finnas en gräns vid 7,5 ton. Vad menar de? Ska reglerna bli B < 4500kg, C1 < 7500 kg, C2 < 7500. Om man då i dagsläget har C kort. får man automatiskt C2 då eller ska man behöva göra nya test för C2?

#10, jag håller med dig i alla punkterna. Äldre är väldigt farliga. Jag stötte en gång på ett äldre par där gubben som hade kortet inte såg speciellt bra men kunde köra, damen hade inget kort men såg iaf linjerna på vägen så hon kunde säga höger eller vänster åt gubben!!!

Jag tog visserligen mitt C kort i lumpen. Jag tror däremot att jag som var inryckt som lastbilschaufför får extremt bra erfarenheter av hur man hanterar en lastbil med tanke på att man får köra i tät skog, snö, djupa geggiga stridsvagnsspår. Jag har kör visserligen lastbil varannan helg, så jag glömmer inte bort det. Men jag håller med om att det man borde se över reglerna med de som fick det i lumpen men inte kört sen dess.. ska de få behålla det?

Anmäl
2006-03-29 22:35 #13 av: omega24v

Nu blir jag ju garanterat hängd, men jag anser att var och en borde göra en uppkörning vart femte år för den behörighet de har på lappen. Det finns åtskilliga som INTE kan köra bil och som inte blir bättre av att bara köra heller.

Ålder har för min del ingen som helst betydelse. Äldre är försiktigare, yngre chansar mer. Yrkeschaufför med hela alfabetet på lappen, eller bonnen med traktorkort spelar ingen roll. Man borde stå upp och säga: nu ska jag hämta mitt nya körkort! Klarar man det inte ska man inte ha det och lämpligen skulle en hel del ta ett par lektioner då och då.

Däremot skulle trafikskolesystemet i så fall behöva reformeras. En helt annan sak.

Anmäl
2006-03-30 02:32 #14 av: DEFENDER

Nu har jag fått svar de kommer bli att man får göra ett prov var ¨femte år va de är för prov vet dom nog inte själva men detta kommer någ ta sin tid sa hon mellan 5-7 ÅR innan detta kommer att införas för yrkes chafförer.  

Anmäl
2006-03-30 02:54 #15 av: DEFENDER

snart kommer de väll även digtal färdskrivare i bilar och då blir de till att hålla hastigheten fast de väll ingen risk för då kan våra kära politiker inte köra för fort

Anmäl
2007-05-09 17:50 #16 av: TESSiER

Lite gammalt inlägg, men är det inte bara vikten på fordon + släp som kommer att ändras, dvs fortfarande max 3,5ton på fordonet? Men ok med 4250kg för bil + släp?

Anmäl
2007-05-09 19:44 #17 av: Svorsken

 

Mon tro om inte byråkraterna kommer tilbake

Anmäl
2007-05-09 20:00 #18 av: monogmicke

Men tgb 13 fins väl även som utförande likt 11 bilen!? vad väger en sådan!? är det samma ungefär?

Anmäl
2007-05-09 20:03 #19 av: monogmicke

Bild på den som jag skrev om

Anmäl
2007-05-10 01:24 #20 av: danneape

Tgb 131 väger inte ens 3ton tror jag,, //Danne

Anmäl
2007-05-10 01:50 #21 av: Svorsken

TGB 131A 

  • Tjänstevikt ca 2800
  • totalvikt  4400

TGB 131*

  • Tjänstevikt ca 2300 utan hytt (met hytt + ca 900)
  • totalvikt ca 4500
Anmäl
2007-05-12 21:50 #22 av: mikal

Min är nu reggad som lätt lastbil.

700kg max lastvikt.

Anmäl
2008-09-06 18:53 #23 av: Blaser338

Är ny här på forumet. Är yrkeschaufför med alla bokstäver. Har fallit för 45-årsregeln och med det vanlig läkarundersökning. Personligen tycker jag att det är en mkt bra grej, dock ska den gälla ALLA som har körkort. Samt att för att få behålla sin behörighet, vilken den än är få göra iaf ett teoriprov men gärna ett praktiskt prov för de behörigheter man har. Det finns alldeles får många (både unga o gamla) som definitivt inte borde vistas ute i trafiken.

Anmäl
2008-09-06 20:55 #24 av: ake64

Jag är i samma sits (fast bara C) och håller med att det känns riktigt med en koll och att det borde gälla alla, men är det någon som vet varför det är hårdare synkrav på C-behörighet än B. Jag ligger på någon gräns så jag får köra bil utan glasögon men inte tung lastbil. Jag vill visserligen inte köra någotdera utan glasögon men det är en annan sak.

Anmäl
2008-10-17 15:22 #25 av: omega24v

Jag håller fullständigt med om att det borde finnas periodiska tester för att få behålla körkortet. Jag kan inte fatta varför det ska vara ett så stort intrång i integriteten. Varför inte ett test vart femte år from datumet man tog körkort??? Egentligen samma sak med hälsokontroll i det ämnet. Det ojämförligt farligaste vi gör i vardagen är att köra bil. Det finns ingenting annat med vilket vi kan ha ihjäl en klunga människor med, som är så spritt och var mans egendom som bilen.

Att det är en annan nivå på körkorts- och hälsokraven för 60ton/80kmh än 3.5ton/110kmh har jag däremot full förståelse för. En personbil "som löper amok" och bränner in i änden på en kö med en lastbil som närmast drabbad händer inte SÅ mycket med, men en lastbil mejar säkert tio bilar innan det börjar stå mera still.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.