Annons:
Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 7848 ggr
B1n4ry
2006-03-28 00:14

TGB13 / C304 med B-körkort!

Äntligen fårstår jag nyttan med att vi gick med i EU!

Saxat från Aftonbladet:
----------------
EU:s transportministrar enades på måndagen om direktiv för ett enhetligt EU-körkort. Det uppger Näringsdepartmentet i ett pressmeddelande.

För svensk del innebär direktivet att vanliga B-körkortsinnehavare kommer att kunna köra fordon på över fyra ton, mot dagens 3,5 ton.
----------------

Detta innebär ju att vi vanliga människor som bara har B-kort antagligen kommer att kunna köra TGB13 utan att skruva bort blad och klassa ner totalvikten!

Skrattande

EDIT: Gränsen ändras till 4250kg för dragbil och släpfordon.
Det BORDE innebära att TGB13 (som väger 4400 enligt någon uppgift jag hittade) kan gå att klassa ner till 4250 utan att plocka blad. Det är ju en ganska liten förändring så det kan ju räcka utan det där tjaffset att fordonet skall "ändras så att det tydligt framgår att fordonet inte kan lasta mer än sin totalvikt"

//B1N4RY

Annons:
gustav
2006-03-28 12:40
#1

Fantastiskt!

Om nu bara svenska myndigheter inte gør (skriver från Norge nu) något undantag ær detta det jag væntat på. Planerna på att stympa bilen har ju inte direkt kænts kul… Hade væl kanske i och før sig tænkt sætta tillbaka bladen av och till efter reg.-besiktningen men då blir det væl olovlig kørning. Mindre bra det ocksåGenerad.

Tack før upplysningen!

DEFENDER
2006-03-28 13:08
#2

Tänk de dag dom skriver att alla som är ägare av militär fordon måste skrota dom är för att de trafik.miljö farliga och. så får man summa från staten som dom har ett max tak på 40000kr säger vi. Hade man blivit förbannad eller?

B1n4ry
2006-03-28 17:48
#3

Defender:

Det kommer nog inte att ske i första laget.

Dom som kunde tänkas hetsa för en sådan sak är ju miljömupparna. Och av någon anledning kör dessa miljömuppar omkring i rostiga Volvo 164:or eller 245:or som är minst lika otrevliga mot miljön. Samma miljömuppar envisas dessutom med att elda med sur ved i sina urgamla pannor och bränna allt sitt okomposterbara skräp i trädgården. Dessutom har dom oftast bara svartvit TV, samt går omkring i gröna parkas och kånkenryggsäckar.

Vaddå? Skulle JAG ha fördommar?

Dock så kan ni ju ha våran bensinslukande hobby i åtanke nästa gång ni stoppar en röstsedel i lådan!

//B1N4RY

Kimto
2006-03-28 21:53
#4

Kan du klippa in länken du hittade detta på..

B1n4ry
2006-03-28 22:19
#5

Det står om det där över allt känns det ju som nu…

Näringsdepartementet

Aftonbladets artikel

Sedan hittade jag en hel del på nån EU-sida oxå men det lyckas jag tydligen inte hitta nu igen… Jag skall leta lite mera…

Dom sa på nyheterna igår att det tar två år innan de nya reglerna kan träda ikraft. Skall bli spännande att se omn dom klarar av det så snabbt! Det var ju en j-a massa ändringar! Nya körkortsklasser och sådant.

Undrar om alla fordon som väger mer än 3500 men mindre än 4250 kg automatiskt kommer att klassas om från Tung Lastbil till Lätt Lastbil eller om det bara gäller nyregistrerade fordon.

//B1N4RY

DEFENDER
2006-03-29 04:32
#6

#3 håller klart med så är de ju

Annons:
DEFENDER
2006-03-29 04:40
#7

Va fan menar kärringen om att yrkes chafförer ska bytta körkort va femte år va fan menar hon. Oskyldig

hhansenfishing.com
2006-03-29 11:59
#8

jo du dem kärringen kan hon ställa till det , för några år sedan lurade hon av sandvikenskomun en stuga vid storsjön i sandviken den vart inte dyr ett halvår senare sålde hon stugan med milonvinst konstigt att ingen politiker som var inblandad kunde värdera sugan före köpet och ingen ansvarig kunde förklara hur i helvete stuga kunde öka så i pris på den korta tiden,så vad messing säger kan vara presis vad som helst mes dravelOskyldig

DEFENDER
2006-03-29 14:00
#9

SUCKFot i munnnen KÄRRING

B1n4ry
2006-03-29 15:08
#10

Det kan väl iofs kanske vara positivt om man har koll på yrkeschaufförer som kör tunga, stora och potentiellt farliga ekipage?

Om man har som yrke att köra lastbil så borde det väl inte vara så farligt att genomgå en läkarundersökning, synundersökning och lite sådant? Kanske t.o.m något litet prov!?

Efter att ha sett några skräckexempel på gamla och gaggiga eller på andra sätt medicinskt dåliga förare så tycker jag att det borde vara någon form av återkommande kontroll även på vanliga bilförare!

Några exempel:
* Polarens mamma, 50-årsåldern. Har haft körkort i 30 år men inte kört bil alls. Sedan får hon för sig att hon skall börja köra. Inte SÅ bra…

* Gammal farbror i kön på bilverkstaden. 80 år. Gravt senil. Klarar inte av att knappa in sin kod på volvokortet. Får hjälp av sin fru att sätta sig i bilen. Men har körkort. Killen i kassan berättar att farbron lagar krockskador flera ggr om året.

* En kompis pappa. Tog körkort med alla behörigheter i lumpen för 20 årsedan. Kör aldrig något annat än personbil. Men FÅR köra långtradare eller en turistbuss full med skolungar.

Gamla över viss ålder borde definitivt testas men även yngre kan få medicinska problem som gör att de inte kan eller bör hantera tunga fordon. Folk börjar missbruka, får synproblem, diabetes, Epelepsi och så vidare. Vissa åkommor skall behandlande läkare raportera till VV men enligt polis och vv så sker det mycket sällan.

Defender, vad har du att vara rädd för??? 

//B1N4RY

DEFENDER
2006-03-29 16:19
#11

HÅLLER MED TILL VISS DEL  får snart svar från vägverket

xarfez
2006-03-29 16:24
#12

"Om man har som yrke att köra lastbil så borde det väl inte vara så farligt att genomgå en läkarundersökning, synundersökning och lite sådant? Kanske t.o.m något litet prov!?"

Det är ju så idag, var 10 år tror jag att man måste genomgå läkarundersökning och syntest. Har jag för mig!

Jag som innehar C kort blir orolig när de säger att det ska finnas en gräns vid 7,5 ton. Vad menar de? Ska reglerna bli B < 4500kg, C1 < 7500 kg, C2 < 7500. Om man då i dagsläget har C kort. får man automatiskt C2 då eller ska man behöva göra nya test för C2?

#10, jag håller med dig i alla punkterna. Äldre är väldigt farliga. Jag stötte en gång på ett äldre par där gubben som hade kortet inte såg speciellt bra men kunde köra, damen hade inget kort men såg iaf linjerna på vägen så hon kunde säga höger eller vänster åt gubben!!!

Jag tog visserligen mitt C kort i lumpen. Jag tror däremot att jag som var inryckt som lastbilschaufför får extremt bra erfarenheter av hur man hanterar en lastbil med tanke på att man får köra i tät skog, snö, djupa geggiga stridsvagnsspår. Jag har kör visserligen lastbil varannan helg, så jag glömmer inte bort det. Men jag håller med om att det man borde se över reglerna med de som fick det i lumpen men inte kört sen dess.. ska de få behålla det?

omega24v
2006-03-29 22:35
#13

Nu blir jag ju garanterat hängd, men jag anser att var och en borde göra en uppkörning vart femte år för den behörighet de har på lappen. Det finns åtskilliga som INTE kan köra bil och som inte blir bättre av att bara köra heller.

Ålder har för min del ingen som helst betydelse. Äldre är försiktigare, yngre chansar mer. Yrkeschaufför med hela alfabetet på lappen, eller bonnen med traktorkort spelar ingen roll. Man borde stå upp och säga: nu ska jag hämta mitt nya körkort! Klarar man det inte ska man inte ha det och lämpligen skulle en hel del ta ett par lektioner då och då.

Däremot skulle trafikskolesystemet i så fall behöva reformeras. En helt annan sak.

Annons:
DEFENDER
2006-03-30 02:32
#14

Nu har jag fått svar de kommer bli att man får göra ett prov var ¨femte år va de är för prov vet dom nog inte själva men detta kommer någ ta sin tid sa hon mellan 5-7 ÅR innan detta kommer att införas för yrkes chafförer.

DEFENDER
2006-03-30 02:54
#15

snart kommer de väll även digtal färdskrivare i bilar och då blir de till att hålla hastigheten fast de väll ingen risk för då kan våra kära politiker inte köra för fort

TESSiER
2007-05-09 17:50
#16

Lite gammalt inlägg, men är det inte bara vikten på fordon + släp som kommer att ändras, dvs fortfarande max 3,5ton på fordonet? Men ok med 4250kg för bil + släp?

Svorsken
2007-05-09 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Mon tro om inte byråkraterna kommer tilbake

monogmicke
2007-05-09 20:00
#18

Men tgb 13 fins väl även som utförande likt 11 bilen!? vad väger en sådan!? är det samma ungefär?

monogmicke
2007-05-09 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Bild på den som jag skrev om

danneape
2007-05-10 01:24
#20

Tgb 131 väger inte ens 3ton tror jag,, //Danne

Annons:
Svorsken
2007-05-10 01:50
#21

TGB 131A 

  • Tjänstevikt ca 2800
  • totalvikt  4400

TGB 131*

  • Tjänstevikt ca 2300 utan hytt (met hytt + ca 900)
  • totalvikt ca 4500
mikal
2007-05-12 21:50
#22

Min är nu reggad som lätt lastbil.

700kg max lastvikt.

Blaser338
2008-09-06 18:53
#23

Är ny här på forumet. Är yrkeschaufför med alla bokstäver. Har fallit för 45-årsregeln och med det vanlig läkarundersökning. Personligen tycker jag att det är en mkt bra grej, dock ska den gälla ALLA som har körkort. Samt att för att få behålla sin behörighet, vilken den än är få göra iaf ett teoriprov men gärna ett praktiskt prov för de behörigheter man har. Det finns alldeles får många (både unga o gamla) som definitivt inte borde vistas ute i trafiken.

ake64
2008-09-06 20:55
#24

Jag är i samma sits (fast bara C) och håller med att det känns riktigt med en koll och att det borde gälla alla, men är det någon som vet varför det är hårdare synkrav på C-behörighet än B. Jag ligger på någon gräns så jag får köra bil utan glasögon men inte tung lastbil. Jag vill visserligen inte köra någotdera utan glasögon men det är en annan sak.

omega24v
2008-10-17 15:22
#25

Jag håller fullständigt med om att det borde finnas periodiska tester för att få behålla körkortet. Jag kan inte fatta varför det ska vara ett så stort intrång i integriteten. Varför inte ett test vart femte år from datumet man tog körkort??? Egentligen samma sak med hälsokontroll i det ämnet. Det ojämförligt farligaste vi gör i vardagen är att köra bil. Det finns ingenting annat med vilket vi kan ha ihjäl en klunga människor med, som är så spritt och var mans egendom som bilen.

Att det är en annan nivå på körkorts- och hälsokraven för 60ton/80kmh än 3.5ton/110kmh har jag däremot full förståelse för. En personbil "som löper amok" och bränner in i änden på en kö med en lastbil som närmast drabbad händer inte SÅ mycket med, men en lastbil mejar säkert tio bilar innan det börjar stå mera still.

petewedi
2008-11-28 09:27
#26

#16

Jag har också tolkat det som du att det gäller bil+vagn=4250kg.

Och det är bara folk som kör tyngre vagn än 750 kg som då påverkas av detta.

Är det en lättare vagn med totalvikt på max 750 kg går det bra redan idag förutsatt att bilen håller för det. Här är ett exempel med en Discovery3:

Tjänstevikt, kg: 2590
Totalvikt, kg: 3230
Max släpvagnsvikt, kg: 3500
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 750
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 6730
Max lastvikt, kg: 640

De nu gällande reglerna ser ut så här 

B-körkort, alternativ 1:
- Om släpvagnens totalvikt är högst 750 kg.

 
B-körkort, alternativ 2:
-Om släpvagnens totalvikt är mer än 750 kg ska två villkor vara uppfyllda:

-släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt och
-släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg.

Upp till toppen
Annons: