01 Reparation & renovering

Startproblem

2012-04-11 22:16 #0 av: Tigerclaw

Min c 202 startar inte som den ska...inbillar jag mig. Först och främst är den trögstartad och det är fler än en gång som jag dragit ur ett helt batteri utan att den startat. För det andra tycker jag det är märkligt med tändningslåset för bilen startar aldrig när man vrider nyckeln med fullt utslag - utan vanligast när man först ger fullt utslag och sen släpper...Vad kan detta bero på?

Anmäl
2012-04-25 11:04 #1 av: Rookien

Låter lite märkligt.

Om du har originalmotorn så är det ju världens enklaste motor.

Har du kollat komp och gnista?

 

Om du inte redan är registrerad så borde du ta en titt på detta stället:

www.terrangbil.com/forum där aktiviteten är mycket högre.

Anmäl
2012-04-25 21:14 #2 av: Tigerclaw

Gnista har den såsom orginalmotor. Komp vet jag inte vad det är.

 

Jag tar och reggar mig på länken. Glad

Anmäl
2012-04-25 21:49 #3 av: Rookien

Kompression, så du vet att det är tätt.

Dålig kompression kan bero på dåliga/brända ventiler och ventilsäten eller kanske skadad topplockspackning.

Skaffa en kompressionsprovare, ta ur stiften och kör med startmotorn tills nålen inte stiger längre. Runt 9-10 bar bör du ha på varje cylinder.

Sen är ju frågan om bensinen kommer fram och i så fall om förgasaren är OK.

Anmäl
2012-04-28 18:38 #4 av: Knirken1

Låter märkligt, det där med tändningslåset, men kan det kanske vara något skumt med glapp där eller liknande?! Kolla sladdarna där om de sitter bra. Tändningslåset är ju egentligen bara en sorts "påslags-don" on eller off där ändläget kopplar in startmotorn förutom att tändsystemet aktiveras inklusive ev switch förbi "strömbromsen" (motstånd som normalt ingår i kretsen för primärströmmen till tändspolen). Denna switch tillåter alltså tändspolen att få extra skuts just när man gör startförsök, som kan vara bra speciellt tex vid kyla osv. Strömmen går då på sidan om detta motstånd, men bilelsystem är ej dimensionerade för att "drass" med denna höga ström i tändspolen konstant. Då blir det för hett där. Därför, när motorn väl startat vrider man ju tillbaka startnyckeln något (lättar på vridningen). Då slutar "silinoiden"som är en elmagnet som ser till att startmotorns kugg då når till stora svänghjulskuggen vid startförsök, slutar att dra + starmotorn stannar. Reläet som förbikopplar starmotståndet (resistorn) släpper, så primärströmmen nu "lugnar ner sig något", och tändspolen går mot normalare (rätt) arbetstemperatur. Det är några trådar extra som ordnar med allt detta beskrivna och det kan kanske vara idé att spåra dessa (sök & följ, gnugga fram trådfärger) och kolla att de ej glappar eller lossnat (oxider som isolerar tidvis är ett gissel i allt elektriskt, tex utomhus specieltl med fukt, samt olika metaller som i kontakt med varandra skapar små oxidations punkter= isolerar då! Vanligt &.så angående lamporna).

Kan det vara så att detta förkopplingsmotstånd /dess switch strular? På militär lillvalpen ser detta ut som en rund metalldosa men många gånger är systemet lite omgjort så det kan även ha utseende som en liten fyrkantig box eller så.

Fungerar ej reläet som skall förbikoppla motståndet så försöker ju motorn att starta med för låg ström (map start) i tänspolen (motståndet är ju med då och bromsar ner tändspole-strömmen) och det kan bli problematiskt då förståss, eller förmodligen helt förhindra motorstart även sommartid/varmt väder.

En komponent man lätt glömmer ang tändsystemet (i så att säga "klassiska" el/tändsystem) är kondensatorn. Den skall "käka upp" viljan hos varje elström att ej vilja sluta gå .

När brytaren i tändsystemets primärströmskrets (primärt = före = i lågspänningssidan först till tändspolen) går isär (bryter strömmen till tändspolen) vilket sker i en mycket viktig tidpunkt för att förbränningen i respektive cylinder skall bi perfekt, ilsknar tänspolen till skulle man kunna säga. Den slänger då ur sig en rejäl högspännings-stöt till då inkopplad tändledare (med hjälp av fördelararmen placerad ovanom brytaren) och det i bortre änden av denna sladd sittande tändstiftet.  Poängen är alltså att brytaren bryter strömmen helt tvärt för att det skall bli en prima & riktig gnista i tändgapet på tändstiftet. Minsta lilla strul/fel på kondensatorn gör att detta viktiga tvära "avbrotts-förfarande brytaren har att ordna, omintetgörs (går dåligt. Dålig kondensator gör således vanligen att en liten ljusbåge flämtar vidare i brytargapet vid brytning. Svårt att se där men man kan se det på att gnistan i själva tändstiftet är lite "dassig" men det kan vara svårt att uppfatta även där. OBS att det alltså är vid brytningen i brytaren som det hela skall ske (tändgnista).

Tips således är att montera en ny kondensator (vanligen monterad på fördelaren). Jag tror att det är den Du har problem med mest, tror jag.       Ett annat klassiskt knep är att byta alla tändstift samtidigt så gör helst det med.

Tag gärna bort fördelarlocket (enkelt fastsatt med klämmor) och kika på brytaren. Har den spetsar/vass toppformation in emot kontaktpunkterna så fila försiktigt bort dessa/denna. Kontaktpunkterna skall vara platta. Dylika eventuella spetsar /spets gör också gärna att ljusbåge uppstår via denna vassa spets & strular till släckningen i detta gap. Sådan spets är också ett typiskt tecken på att kondensatorn ej släcker gapet nog bra, och då bildas gärna sådan spets av en sorts typ"svetsverkan/effekt". OBS Om Du filar bort bsådan spets så ha något bomulstyg/papper under som håller undan metallspånen från att falla ner i fördelarens nedre del. Ej så bra men ingen katastrof. Dock onödigt förståss. Kan hamna fel till slut/ övre fördelaraxel-lagring osv.

Tändstift spricker ibland i porslinet "innuti sig" & detta är omöjligt att se utifrån. Strömmen väljer gärna att gå via sprickan från inre ledar-"stången" i stiftet & ut till sin yttre gänga som alltså jordar via topplocket => noll gnista i tändstifts-gnistgapet förståss. Sådana tändstiftssprickor uppstår speciellt om man ofta ej varmkör motorn någotsånär innan man stänger av den. Stiftets porslin blir rel snabbt hett (inte så farligt) men/och sedan snabbt kallt (lite vanskligt!) igen = påfrestar porslinsisolatorn onödigt hårt. Bättre då med lugn avsvalning av tändstiftet och hela motorn mår bättre av jämn avsvalning förståss, från varmkörd således.

För övrigt:

(( Liknande fenomen gäller även topplockspackningen på lite äldre motorer som är känsligare för dylika värmeorsakade storleksförändringar då med tanke på topplock v/s cylindergods. Sura ämnen bildas dessutom/också om man "kallstoppar" varje förbränningsmotor som då förkortar livet på speciellt topplockspackningen+ en ogynsam frätning/korrosion uppstår. Detta förbränningsrums /topplocks packnings dilemma är mindre dramatiskt på nyare motorer då de numera oftast är gjorda i en sorts tunt special-stål, istället för de äldre väv"papp"aktiga. De kemiskt sura ämnena som bildas av delvis oförbränt bränsle är inte bra för de nya packningarna heller, så varmkör helst alltid även ny motor är mitt tips.))

Hur som helst: Mitt förslag:

1) Kolla brytaspetsen. Ev byt.

2) Byt tändstift. (De tidigare kan se ok ut men vara paj inuti porslinet.)

3) Byt kondensator. (Annan än precis rätt kan duga, helst /se till rätt volt.)

Ev förgasarproblem tvivlar jag på men kolla även denna om Du har tid efter ovanstående och det fortfarande strular med start. Lossa tex på bränsleledningen & tillse att bensinen verkligen kommer på bra sätt.

Testa med bränsle i en klunkflaska (ev startgas i sprayflaska) så att Du kan spraya/pysa bränsle direkt i förgasarhalsen lite med känsla. Ha blöt handduk (+hink med vatten) till hands om det blir ev låga upp ur förgasaren, så du lätt kan kväva denna, om dylik skulle uppstå.

(( Sk "förgasarkok" är en grej men då handlar det alltså om het motors problem att starta efter stopp, så det kan vi glömma här. Då lossar man tex på bensinslangen på förgasaren och släpper ut övertryck där. Vanligt aber på lill-militär valpens B18 motor ´+ De som sysslar med Volvo PV och Amazon som hobbybil. Somliga monterar kylplåt vid förgasaren på lämplig plats=oönskade inre förgasarövertrycket får svårare att uppstå. ))

Hoj / Kn1

 

 

 

 

Anmäl
2012-04-29 20:10 #5 av: Tigerclaw

Tack så mycket. Tändspole, stift, kondensator, utbytta. Tycker nog att motorn går jämnare nu.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.