01 Reparation & renovering

Diffbroms i C202

2013-05-24 10:54 #0 av: storskogen

Någon som monterat diffbroms bak i en C202?

Anmäl
2013-05-27 21:56 #1 av: Knirken1

Tvivlar på att denna, din idé, att montera diff med diffbroms (sk Power lock) på 202 är så bra. Militärvalpens rotation på pinjongen v/s kronhjulet är ju en grej att tänka på. Sedan att få allt att passa på alla sätt, hm..

Jag har själv denna finess på min 903 men någon otrolig hjälp i slirigt före kan jag ej påstå att systemet innebär, och då har jag verkligen ett fungerande dito system. Skillnaden är egentligen marginell med eller utan denna funktion. Jag förstår varför man utelämnade "Power lock" då man tog fram 202. Valparna tuggar fram makalöst bra hur som haver oavsett med eller utan diffbroms. Alltså oavsett 202 eller militär 903.

Mitt tips är att fokucera på att få själva 202:an så bra som möjligt (som den är) och hålla allt i original med bra doningar i grund-konceptet. Bäst så för värdet på maskinen också. Ett annat ytterligare förslag är att tex slå en pling till Roger Johansson (se länkarna upptill) och fråga honom ang din "diffbromsfundering". Han är en riktig "fena" på vad som går och inte går ang valparna. F.ö. har han alla delar Du kan önska till tex valparna av de flesta slag, mfl terrängfordon. //Kn1 


 

Anmäl
2013-06-08 18:04 #2 av: Rookien

Det som jag tror är viktigast är att ha bra däck.

Pildäcken i all ära, men omgång färska och mjuka däck som man släpper ur lite luft ur när man kör i terräng är nog det första man ska satsa på. Själv kör jag tyvärr med pildäcken varav två är riktigt slitna dessutom.

Men jag kan säga att jag är själv sugen på diffspärr bak.

OBS! diffspärr, inte diffbroms.

Billigaste stället att köpa däck på verkar vara från england:

www://camskill.co.uk

Tidigare köpte alla Hankook 315/75 R16, men dom verkar ha utgått. Med den dimensionen får du samma ytterdiameter som originalet fast dom blir lite bredare på fälgen.

Anmäl
2013-06-09 20:06 #3 av: storskogen

Tack för tipsen.
Har en fd brandbil som sedemera blev älgjaktsbil och i den vevan avslutades sannolikt alla former av service på bilen. Bilen har bara 3000 mil på sig och glädjande nog helt rostfri då den alltid fått stå inne. Har bytt framaxel då tvärtappen i diffen inte längre satt i ett hål utan ett 4 cm långt spår. Misstänker att även bakaxeln mår på samma sätt...
Något hugger till lite ibland när jag åker landsväg. 
Ska öppna och spana bara det blir semester någon gång... 

Anmäl
2013-06-10 19:14 #4 av: Rookien

Jag hade lite hugg i min också ett tag vid landsvägskörning, då visade det sig att fördelningslådan i stort sett var tom på olja. Lade man i 4x4 då förvärrades huggandet, men den blev tystare i övrigt.

Fyllde på olja och har kört några hundra mil efter det utan att märka av några problem.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.