Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 2575 ggr
Larsson10
6/23/13, 10:55 PM

9033 L3315 Vattenpump trasig?

Hej har en 24 v radiovalp 9033 (Volvo L3315) . 

Har massa frågor som jag kommer ställa under min tid här hehe.

 Men börjar lite i panik med en fråga då jag behöver använda den snart.

Skulle stänga av den och fick se tempen ligga på 120 grader så stängde av den på en gång.  Öppna mittenluckan och såg det spruta vatten från nånting måste ha varit överfyllnadsslangen eller vad den kallas. Tror det var den iaf eller möjligen vattenpumpen.

La mig under och försökte se om nån slang hade gått av eller var lös men icke.  Väntade ca 2 timmar och började fylla på vatten  starta den igen  och tempen gick upp till ca 85 c klämde lite på översta slangen i mitten så det gurglade.  Inget vatten sprutade under vad jag kunde se heller.

Sedan gasade jag och då såg jag att den sög undan vatten, så hällde på mera vatten, men då när jag sluta gasa så kom vattnet tillbaka liksom.
Gasa igen och fyllde på och fyllde på gasa igen och samma sak hela tiden vattnet kom tillbaka.  Så jag la av den igen och då började tempen gå iväg uppåt mot 120 grader igen :S   Sedan vart klockan för mycket då man ska upp och jobba så jag gav upp för idag.

Så tänkte höra om någon här har något tips eller svar.

Med vänlig hälsning Larsson10

Annons:
Knirken1
6/24/13, 11:15 AM
#1

Hoj! Cirkulerar kylarvattnet verkligen som det skall? När Du provkör så känn på de ledningar som leder kylarvattnet att det blir varmt hela vägen, att hela slingan är med och leder vattnet runt. Låter nästan som att det är stopp eller något typ veck på någon slang någonstans. Dras vattenpumpen verkligen runt på rätt sätt? Kanske skit i kylaren. Om stopp så är det bäst att lossa slang efter slang och kolla. Eller prova "kylarrens-medel" finns på diverse bilprylsställen, typ BILTEMA eller mindre liknande (Mekonomen tex). Prova det. /Kn1

Upp till toppen
Annons: