Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 5500 ggr
T-80
8/13/06, 2:07 PM

Damasker

Finns det någon som har ett foto att visa hur en damask ser ut? Misstänker att min ganska nybytta damask har gått sönder.. Gråter Har varit och kört efter skogsmaskin vägar, det kräver lite av en som förare, när man måste ta stubbar och stenar på rätt sätt för att inte slå i. Kul var det, men om man måste byta damasker efter varje gång så vet jag inte om det är värt det….

Annons:
omega24v
8/13/06, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

T-80, du hade ju redan bytt, så du kanske tycker det här är överkurs, men så här bar jag mig åt när jag bytte, så har jag ju visat lite mer än bara damasken… :) Jag tar inget ansvar för att andra lyckas på samma sätt, jag bara visar hur jag gjorde.

Jag började med att smörja utsidan med Glycerin, viket är gummivårdande och såvitt jag förstått konserverande. Gummit tog nästan inte emot nåt av vätskan, så den var nog tillräckligt mjuk från början.

Erik, Nässjö

omega24v
8/13/06, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Efter att ha hakat loss bromsslangarna (skulle ändå byta all bromsvätska, så jag pluggade inte) hasade jag fram hela hjulväxeln med en lina för att hålla den upprätt. Man bör vara försiktig med drivaxeln, för dels sitter en knut i överänden av hjulväxeln och den bör så klart inte utsättas för för mycket bändande och dels är axeln stucken genom minst ett lager i axelhuset, vilket helst ska vara helt även efteråt…

omega24v
8/13/06, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Loss från bilen ställde jag hjulväxeln på ända. Jag borde tömt växeln på olja först, för jag kom på efteråt att det skräp som legat i botten på huset nu blir svårare att få ut. Jaja. Tätningen mellan axel och broms är i alla händelser bra, för där kom det inte ut så mycket som lite fukt en gång.

omega24v
8/13/06, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Efter att försiktigt knackat loss den gamla damasken med en bred mejsel mot plåt-tätningen, skar jag rent den från gummi. De jag läst har bytt damask förut, har använt en bit av ett 100 mm plaströr, men jag hade inget och där jag bor stänger allt kl fem på fredan och sen kan man glömma att köpa nåt förrän måndag morgon. Så klart jag höll på med det här en helg…

omega24v
8/13/06, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

… och så här blev damask-verktyget, påträtt uppochner på den nya damasken. Sen använde jag ett litet bräckjärn, fast knackade med hammaren på den spetsiga sidan och använde den plattare delen mot damaskverktyget. Jag monterade aldrig bort hjulväxeln från axelfästet, utan jobbade igenom hålet hela tiden. Det var väl inte direkt praktiskt, men det funkade. Knackandet tog nog en kvart, med tiotalet försiktiga knack per varv för att få plåtringen hyfsat lika mycket ner runt om hela tiden.

Nöden är alla uppfinningars moder.

Observera föresten den mässingsring som syns i toppen på den n ya damasken. Den skall tas ur den gamla och återanvändas om den inte är skadad. Genom den snurrar alltså drivaxeln.

Jag gjorde rent flänsarna innan återmonteringen och lade en tunn film tätningsmassa emellan, sådan som är tätande utan packning.

Vid återmonteringen skall man dessutom vara noga med att hålla axeldelarna centrerade mot varandra, för att vara rädd om lagringarna i röret. När man fått drivaxeln tillräckligt långt in, blir det till att snurra på hjulflänsen en stund så att man hittar rätt läge på splinsen innan man får monteringsflänsarna mot varandra.

Erik, Nässjö

T-80
8/13/06, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tackar, det var förra ägaren som hade bytt. Nu när jag ser den så kanske det inte är vad jag menar i alla fall, den jag pratar om är den man ser och kan känna på med fingret vid fullt rattutslag, den har det blivit ett hål på som man får in toppen av lillfingret ungefär. Som sagt förra ägaren hade bytt på vänster sida och det är den jag menar. Sådana sitter ju på alla bilar lite överallt i knutar här o där, trodde det var det som var damasker men jag verkar ha haft tur. Men som jag har förstått så kommer den ju att gå sönder när som helst i alla fall, så den här beskrivningen kommer nog att komma till nytta. Ja då kan jag ju passa på att fråga i vilken situation den "riktiga" damasken får ta mest stryk, är det när man kör med fullt rattutslag eller är det när hjulen fjädrar fullt ut , kanske båda delarna eller är det något annat som man kan göra för att få damaskerna att hålla längre "såg lite jobbigt ut att byta dom" så klart vill jag fortsätta köra i terräng.

Annons:
AEriksson
8/13/06, 8:57 PM
#7

Väldigt bra beskrivet Omega24v/Erik. Nu vet jag lite mer vad som väntar…  Fot i munnnen

omega24v
8/14/06, 12:21 AM
#8

#6 Men det här är den enda damasken i framaxeln. Och den syns och går att känna på vid fullt rattutslag. Den koniska delen av den sitter instucken i "den fasta" delen av framaxeln och flänsen som syns under konan är klämd mellan ytorna som dras ihop av skruvförbandet. Den jag bytte var ungefär i det skick du beskriver att din är i.

Erik, Nässjö

AEriksson
8/14/06, 2:40 PM
#9

#8 Är det andra delar man behöver för att göra jobben ? Tänker på packningar/tätningar.

Mvh Andreas

omega24v
8/14/06, 3:18 PM
#10

Inte när jag bytte bara damasken. För egen del rev jag inte isär mer än att jag precis med nöd och näppe kunde byta damasken. Verkstadshandboken tror jag visar att man ska demontera mer egentligen.

Däremot har jag lagt till i min beskrivning att jag lade tätningsmassa på flänsarna vid återmonteringen. Och jag har uppdaterat #5 lite om återmonteringen i övrigt.

Erik, Nässjö

AEriksson
8/14/06, 3:24 PM
#11

#10 Helst inte mer än nödvändigt Cool

omega24v
8/14/06, 3:32 PM
#12

Ni som redan bytt och har fungerande bilar efter operationen, får gärna ögna igenom och anmärka om ni ser nåt galet. Både för att jag inte vill vilseleda andra och för att jag inte heller vill köra sönder mina grejor om jag missat nåt…

Erik, Nässjö

AEriksson
8/14/06, 3:38 PM
#13

Då har jag beställt en ny damask från Volvo Lastvagnar i Norge. 750,- + moms och kan hämtas imorgon… det var service det.

Nu har jag ringt rundt till ett antal i svea-rike och fått priser från 800-900 ex moms och frakt, så då anser jag dettas som billigt.

Mvh Andreas

Annons:
AEriksson
8/14/06, 4:38 PM
#14

En sak slog mig när jag pratade med Volvo Lastvagnar.

Damasken jag sökte efter fanns utan problem i systemet till Volvo, men inte på normalt dellager, utan i beredskapslager. Frågan är vad Volvo menar med beredskapslager, tydligen kunde detta vara lager både i Sverige eller andra länder i europa. Men är det beredskapslager i förbindelse av en väpnadkonflikt, eller beredskap bara för Volvo ? Vad tror ni ?

Det var enligt personen på lastvagnar inga problem att få den ut så att jag har delen imorgon, men han måste skicka en manuell förfrågan innan han fick "go"

Vidare, hur är det med "nya" delar till våra 11:a bilar. Om man går igenom verkstadshandboken så är det ju inte få delar till en bil. Sitter Volvo på alla delar, och hur många har dom tro…. vad händer delarna som FMV sitter på när fordonen går ut ur systemet.

Nu är det ju ingen kris, och kommer säkert inte vara det under min levnadsperiod, det finns ju fortfarande delar till den gamla goa Jeepén från 40-talet. Men har man blivit förälskad så vill man ju gärna att det skall vara för evigt Flört

Mvh Andreas

T-80
8/15/06, 1:19 AM
#15

#8 Om detta stämmer så är det livslängd några månader på damaskerna, tänkte om man kunde sätta dit en kondom istället, det kanske skulle hålla längre. Om det skulle bli krig är jag säker att volvo eller försvaret har något lager med krigsdamasker, som håller lika bra som resten av fordonet. Ok om volvo "lurades" lite med försvaret i fredstid, det kan man ju förstå, men civilpersoner har inte samma ekonomiska möjligheter. Nej, ta fram dom riktiga grejorna säger jag bara. Finns det verkligen inga andra alternativ förutom volvos damasker?

Edit: funderar på att starta en damask fabrik, som ska tillverka damasker i kevlar förstärkta med titan, och priset ska ligga på runt 2200:- I alla fall något mer hållbart än slime…

lostmygun
8/15/06, 1:57 AM
#16

15#

Håller med om detta. Damaskerna skall ju hålla i ganska många år och mil, men de verkar ju som vissa byter dem oftare än torkarbladen. Varför går de sönder? Materialfel???

De som har kvar fordonsböckerna till sina bilar, står det "byte av damask" vid ungefär varannan tankning? Inte i de jag tittat i.

Hade en Peugeot 205 en gång i tiden - där fick man byta drivknutar (eller bytte man drivaxeln?) ungefär vart annat år (cirka 5 000 mil) - det anser jag vara ofta och mycket.

ErikL
8/15/06, 2:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Det finns ju en möjlighet för kvistar och stubbar att trycka hål i gummit, för dom är inte precis väl skyddade där dom sitter.

Mina har dock klarat sig trots körning över träd och stubbar.

/Erik

AEriksson
8/15/06, 10:57 AM
#18

16# I min fordonsbok, som är daterad sedan leveransen från Volvo är det bytt två gånger.

Men det är klart, skall man göra detta en gång om året så blir det fort pengar, men det har jag igentligen svårt att tro.

Mvh Andreas

T-80
8/16/06, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#8 Ja visst var det damasken, på den sidan som var bytt, andra sidan har jag inte vågat se efter på än… Samtidigt som frågan, kan plast suga åt sej glycerin dyker upp i mina tankar… Och om det skulle vara pinnar det berodde på, kanske det finns nåt skyddsplåt man kunde köpa och skruva på, på utsidan. Men i mitt fall ser det ut som om den sprack på grund av fullt rattutslag. något som skulle kunna ha att göra med fel material eller för få "väck" på själva damasken, eller en kombination av detta skulle jag tro..

lostmygun
8/17/06, 1:58 AM
#20

#18

Då har de bytt damasker vart tionde år sisådär. Låter rimligt, på gränsen till lite.

Han som nyss skrev om sin långresa frågade här på forumet innan avfärd vad vi tyckte han skulle ta med för reservdelar. Damasker kom högre på listan än sånt jag kom att tänka på i första hand, t ex bensinpump, bränslefilter, laddrelä, generator, och fläktrem.

T-80: Du har inte tillgång till en kamera? Det skulle var intressant att se hur din damask ser ut. "Sprack på grund av fullt rattuslag" låter ju inte som ett litet hål direkt. I en nästan ny damask(?)

Annons:
omega24v
8/17/06, 8:38 AM
#21

I min fordonsbok står det att höger damask, alltså den jag bytte häromveckan, byttes -94. Det står inget om vänster, men eftersom den är i närstan frisk kondition lär den rimligen vara bytt senare "på arbetsorder".

Eftersom jag har bilen upphissad för bromsluftning passade jag på att dels kolla hur den nybytta damasken ser ut på plats, dels hur den gamla på vänster sida ser ut och dels hur det ser ut när man har olika styrvinklar.

Det är inte mycket kvar innan man DRAR isär en torr damask vid fullt rattutslag. Utslagsbegränsningen sitter ju på "motsatt sida" och kanhända felaktigt inställd begränsning i kombination med lite slitna kulleder i styrstagen hjälper till att sträcka den ytterligare.

En annan sak som jag vet Klas B skrev om en gång - kanhända det var på Universalteknik - var mängden fett i styrlagringarna. Jag smorde dessa när de ändå var befriade från hjul och gör man det några gånger och inte tar bort överskottet, så har man snart en utmärkt fälla för allt damm och grus som virvlar runt när man kör.

Tipset blir: Trä in en bit papper ovanför damasken, under lagret, innan fettet trycks i, då är det lättare att få bort överskottet från damasken. Nästa tips blir: Använd ALDRIG tryckluft till att göra rent. Egentligen aldrig nånstans överhuvudtaget. Det finns INGET som trycker in skit så effektivt som en tunn luftström under högtryck.

Det finns säkert fler sätt att ta sönder en damask på Glad

Erik, Nässjö

sos
8/17/06, 9:28 AM
#22

#1 Att smörja med glycerin kanske var hopplöst…jag misstänker att dessa damasker numera innehåller mycket "plast"…har ej någon lös damask att prova spola med varmvatten men jag misstänker att den skulle bli väldigt sladdrig = "plast"

Jag tror en polyurethan firma skulle kunna tillverka dessa till mycket billigt pris om de initialt fick några kronor för att kunna tillverka en gjutform… en firma i Kiruna tillverkade/bytte ut original damasker på ett antal spakar i lastare som används i Kiruna gruvan (LKAB), original höll en månad…de "nya" håller mycket längre, det här var ett tag sedan men då hade de använts i ett år och var då fortfarande hela.

omega24v
8/17/06, 11:15 AM
#23

#22 Glycerin: Ja, damasken tog ju inte precis åt sig, så det kanhända är så.

Erik, Nässjö

T-80
8/27/06, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#20 lostmygun och andra.

Så här ser den vänstra ut. Vid fullt rattutslag ser man sprickan och hur den är på väg att spricka upp ytterligare ca: 1 cm nedanför. Plastet är utdraget och det är något spänt kring hålet om man känner med fingret.

T-80
8/27/06, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Och här är en bild på den högra (lite suddig) på exakt samma ställe fast spegelvänt, håller en spräck spricka på att bildas, det är ännu inget hål men det syns tydligt vid fullt rattutslag. Om båda hjulen pekar rakt fram så syns det knappt. Vilket i dessa båda fall utesluter pinnar och annat, utan är just spräckskador som beror på usel kvalitet på damaskerna. Visst åker man rakt fram och alldrig är tvungen att fickparkera,inte heller använder fullt rattutslag så ofta, så kan jag ändå tänka mej att dessa skulle kunna hålla i tio år. Kör man ofta i tät skog och blir tvungen att manövrera mellen täta furor så håller dom inte många vändor å andra sidan. Fård har damasker för 50-60 kr som ser väldigt lika ut med vilja och ögonmått mätt. tillsvidare väntar jag med att byta tills bättre alternativ finns att finna.

T-80
8/28/06, 3:42 AM
#26

#22 sos

Kanske kan man vänta in tills några fler har fått hål på damasken, det kan ju inte dröja så länge, max 10 år :-) Sedan höra med den där polyurethan firman om hur mycket dom ska ha för en gjutform, kan det löna sej att beställa damasker från dom, och få dom i gummi i stället för plast, Om en volvo damask håller 3 månader för mej så borde en från polyrethanfirman hålla i minst 3 år om man tänker på lastarna i gruvan. Då kan man ju samtidigt för säkerhets skull be dom att göra gjutformen med ett extra väck, så blir damaskerna ännu töjbarare.

T-80
9/2/06, 6:46 PM
#27

Så ännu en fråga, :-) Så hur kan man ställa in styrningen så att stoppet sätter in tidigare då? Är ganska säker på att min tgb inte svänger mer än andra, har mätt lite, men ändå för säkerhets skull, man vill ju ha lite marginal..

Annons:
AEriksson
9/2/06, 7:20 PM
#28

#27 Jag kommer att skruva in ett par varv på mina skruvar, bara för att vara på den säkra sidan.

T-80
9/5/06, 5:17 AM
#29

#27 Gör du det, det skulle jag också göra om jag visste vilka skruvar det handlade om, Så även i detta fall finns det inget gott som inte har nått gått med sej, tänkte på att dessa "skruvar var dom nu är" kunde ju användas när(om) man sätter på större hjul, tex 40":are så dom inte tar i fjäderbladen

Upp till toppen
Annons: