Annons:
Etikettteknik
Läst 5167 ggr
nygren
8/8/10, 4:37 PM

Problem med diffar !!!!!!

Jag har en volvo c202…..

1.är bakaxeln diffad på 202an ?

2.framaxeln har en avklippt vakum slang uppe på

klumpen, är framaxeln diffad ?, isåfall hur skulle man fixa så att den är diffad ?

Annons:
JohnA
8/10/10, 5:05 PM
#1

1:

903 har självlåsande lamelldiff i bakaxeln. 202 har ingenting sådant. Utväxlingen är helt olika och jag tror INTE man kan sätta en 903 bakdiff med 202 kronhjul i en 202-axel. Kanske finns specialdiffar att köpa till 202:ans axlar men då är det sannolikt dyrt.

2:

Så vitt jag vet finns inget vakuumstyrt i någon av 202:ans axlar (däremot sker inkopplingen av framhjulsdriften via en vakuumklocka på fördelningslådan) Kanske kan den avklippta slangen på framaxeln vara en avluftning som genom slangen ska ge lite större vadningsdjup innan vatten tränger in i axeln?

Diffad framaxel ger ett tungrattat understyrt monster, men är det riktigt smetigt underlag ger det självklart också bättre drivförmåga. Jag har hört talas om 903-bilar där man monterar lamelldiff från bakaxeln även framtill (ska tydligen vara tekniskt enkelt att göra) men att det gör bilen väldigt lynnig då dessa lamelldiffar låser och släpper lite som de vill. Någon jag talade med hävdade att det kan bli direkt farligt om man kör lite fortare… Med manuella frihjulsnav och fyrhjulsdriften inkopplad endast i låg fart borde lynnigheten vara mindre farlig.

Handlar det om att få drivning fram då ena framhjulet slirar endast i kortvarig knipa kanske man kan bygga om bromssystemet med ett gäng avstängningsventiler så att man kan bromsa enbart de spinnande hjulen. Kanske inte optimalt, men snällare mot drivaxlarna, enklare att bygga och framför allt billigare än nytillverkade specialdiffar.

Har man manuella frihjulsnav framtill och bara behöver framhjulsdrift på riktigt löst underlag kan man kanske svetsa framdiffen, men i de flesta terrängsituationer blir det mest till nackdel och sliter dessutom hårt på axeln.

-------------------------------

Beträffande denna sajt tycker jag det verkar som att den nu drar sin sista suck. Vad jag förstått har alla duktiga hjärnor dragit till http://terrangbil.net istället. Sannolikt följer även jag med strömmen snart…

Upp till toppen
Annons: