Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 12363 ggr
gusten
2010-07-21 12:38

Huvudcylinder (broms) problem.

Halloj! Min huvudcylinder beter sig mysko då jag ska lufta systemet. Jag öppnar nippeln som ligger längst bort från huvudcylindern räknat (vänster bak). Skruvar med en slangklämma fast slangen från Biltemas bromsluftare. Skruvar av locket till huvudcylindern för att hålla kolla på vätskenivån. Då jag trampar ner pedalen så började det spruta bromsvätska rakt upp. Likaså då jag släppte upp pedalen. De första pedaltrampen får jag ner den i botten för att vid 3-4 trampet få motstånd. Väntar jag några sekunder så kan jag trampa i botten igen. Jag skruvade då bort huvudcylindern för att titta lite närmare på den. Passade på att ta bort flagorna som fanns på botten. Fick tyvärr inte isär den så jag kunde se över packningar etc. Satte tillbaka huvudcylindern och satte igång att pumpa. Denna gång kan jag trampa pedalen i botten mååånga gånger utan att det blir motstånd eller fontän i huvudcylindern. Funderar starkt på att försöka med tryckluft. Vad kan vara felet på bromssystemet? Tillägg: jag har precis bytt ut samtliga hjulcylindrar, bytt ut rören baktill och justerat bromsbackarna. Hälsn Gusten (903 Valp)

Annons:
AndersEriksson
2010-07-22 00:27
#1

Vad händer om du luftar "som vanligt" utan "bromsluftare" men med medhjälpare? Kommer det då någon vätska ur luftnippeln? Gör det inte det får du nog pilla isär huvudcylindern.

Mvh Anders

gusten
2010-07-22 01:38
#2

Har inte provat det. Jag har grannar på långt håll så det är svårt att få någon till hjälp. Så du menar att det finns ett motstånd i backventilen som gör att det tar längre tid innan jag ser resultat på trampandet (motstånd då jag pumpar med pedalen)? Men det låter som om det kan vara knas inuti huvudcylindern. Ska köpa hem en renoveringssats. /Gusten

AndersEriksson
2010-07-22 12:14
#3

Jag menade bara för att vara helt säker på att det är fel i huvudcylindern. Men något nämnvärt motstånd i pedalen lär det ju inte bli så länge luftnippeln är öppen? Eller menar du att du trampar några gånger och går och stänger och sedan provtrampar igen?

Ja hur som helst är det nog läge att kontrollera/byta packningar i huvudcylindern. Även om den fungerade innan reparationerna kan den ha tagit skada av att bli trampad i botten vid luftningen, en helt frisk cylinder klarar naturligtvis det men det här är ju rätt gamla grejor.

Angående luftningsverktyg så har vi på jobbet en stor och dyr pjäs som medelst tryckluft trycker i vätska i huvudcylindern, så att man kan gå runt och lufta vid nipplarna. Men den vi använder mest, är en enklare modell som suger ut luft och vätska genom luftnippeln. Betydligt enklare och billigare grej (även Biltema säljer en liknande) som är skonsam mot gamla väl inslitna huvudcyllar.

Men som du själv är inne på, hona ur cylindern och sätt ihop med ny rep.sats så funkar det nog igen. (Packningarna infettas lämpligen med speciellt bromscylinder-/silikonfett)

Mvh Anders

JohnA
2010-07-24 16:46
#4

Jag tillhör de som förbryllats av valparnas huvudcylinder. Det finns ett litet hål mellan cylindern och behållaren strax efter det stora hålet som blottas av kolven i viloläge. Det stora hålet har ju till uppgift att hålla huvudcylindern fylld bromsvätska men det lilla hålet förstår jag inte funktionen hos. Tvärt om gör det mig irriterad eftersom det medför ökad dödgång i pedalrörelsen om man inte trampar till extra hastigt. Dessutom kan det lilla hålet skjuta en skvätt bromsvätska upp i behållaren vilket kanske är vad Gusten beskriver i första inlägget.

Utöver det lilla extrahålet finns också en fjäderbelastad ventil i botten av cylindern. Jag har fått intrycket att den verkar som en slags läckande backventil som håller kvar ett lättare tryck i bromssystemet någon sekund efter att man trampat ned pedalen och sedan släppt upp den. Detta märks tydligt när bromsbackarna inte är perfekt justerade till lätt anliggning genom att pedalens rörelse blir kortare om man snabbt trampar ner igen efter en första inbromsning. Med bilen stillastående brukar jag höra ett svagt knarrande ljud när bromsbackarna återgår helt till det mekaniska viloläget en till två sekunder efter en hård nedtrampning av bromspedalen. Jag kan tänka mig att denna ventil hjälper situationen något om man har läckage i systemet (så att inte luft sugs in när man släpper upp pedalen) eller då bromsbackarna är dåligt justerade så att man åtminstone kan pumpa tills bromsarna tar.

Jag vill minnas att jag provat metoden med tryckdriven bromsluftare på en helt annan bil och att det var någon svårighet att få det att fungera. Jag tror mycket hänger på vad slags ventiler som finns i systemet och ofta finns sådana i just huvudcylindern och spökar.

Hoppas detta kan vara till hjälp för att förstå problemet du upplever Gusten.

JohnA
2010-07-24 16:48
#5

Ett gott råd vid bromsluftning (och luftning av kopplingen likaså) är att ha behållaren välfylld OCH locket påskruvat! Det brukar skvätta en hel del i huvudcylindrar med integrerad behållare.

gusten
2010-07-25 20:39
#6

Så där ja. Tack för alla tips. Har nu inhandlat och satt ihop en egen anordning som m h a ett pumpat bildäck ska pressa ut bromsvätska ut i systemet via huvudcylindern. Har kollat extra runt om så att det inte ska läcka från ngn packning/hjulcylinder/whatever. Jag har bara provat lite men fick avbryta för att pumpa upp däcket. Det verkar krävas en del luft att trycka ut bromsvätskan pga att det är en hel del luft i systemet gissar jag. Pumpen passade på att paja & sedan var jag tvungen att göra annat. Men det gladde mig att se att vätskenivån i huvudcylindern sjönk efter det lilla jag hann med innan luften tog slut i däcket.

Jag satte visserligen en planka i lämplig längd mellan pedalen och ratten för jag gissar att pedalen ska vara nedtryckt konstant så att bromsvätskan kan pressas ut av "tryckluften"?

Jag har byggt så att jag kan sitta vid däcket & vara redo att stänga luftningsnippeln. Nackdelen är att det krävs en del luft att fylla hela slangen som räcker fram till huvudcylindern. Nu har det regnat lite & kärran står utomhus så arbetet står stilla. Men äntligen ser det ut som om jag ska få igång härket det här året i alla fall.

@ JohnA

Innan jag var tvungen att riva bland bromsarna så lät det även från mina bromsbackar. Första trampet på pedalen tog också långt ner än det borde men det andra tarmpet tog tidigare. Detta behövdes göras om vid nästa inbromsning. Jag tror att det lilla extra hålet kallas för överströmningshål eller nå´t. Har aldrig hajjat vad det är till för. /Gusten

Annons:
AndersEriksson
2010-07-26 02:08
#7

Om du luftar med hjälp av tryckluft i huvudcylindern ska du inte ha någon planka (som i branschen kallas bromspojke) på pedalen.

/Anders

gusten
2010-07-26 03:58
#8

Ok, tackar. /Gusten

Farmen
2011-02-13 14:56
#9

Huvudcylinder till volvo 740 -87.
Där finns 2 kolvar på bromoken fram,den ene kolven pumpas ut som den ska medans den andra "rör endast" på sig lite.Den går inte trögt.
Samma symtom har jag på hö bak,på vä bak rör sig oket som det ska.
Frågan är om det är huvudcylindern som släpper igen oljan till den ena kretsen så därför får man inte något tryck??

Upp till toppen
Annons: