Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 9031 ggr
asko-valpen
2010-04-16 23:47

bromsar 903

för hell…. snälla jag behöver hjälp ,Jag har bytt packningar i huvudbromscylindern o ställt in slaget enl mettes rep handbok,jag måste pumpa ca 3 ggr innan jag får till något broms tryck. o när jag släpper pedalen hör jag oljan rusa tillbaka i huvudcylindren,sedan hör man hur bromsbackarna återgår till sina läge, o nästa gång jag trycker ner pedalen går den i botten….!??o samma visa igen..Allt började med att huvud broms cylindern började läcka olja, sedan glömde jag fylla på,o en dag gick pedalen i botten,jag har inte luftat hjulcylindrarna!Är det fel på hjälpservot??eller är det luft i systemet?

Annons:
soren-b
2010-04-17 01:10
#1

Du måste lufta hjulcylindrarna, börja fram och och sedan bak.

Du har säkert luft i systemet, se till att inga luftbubblor kommer ur cylindrarna, om pedalen tar bra vid första trycket men sjunker lite vid andra trycket så får man lufta igen.

Lycka till.

ROBBAN68
2010-04-17 01:29
#2

För bästa resultat: justera ut backarna så dom ligger mot trumman när du luftar. Det är så stor rörelse i hjulcylindrarna så luftbubblorna far fram och tillbaka om kolvarna rör på sej. När du sen är säker på att du fått ur all aluft så justerar du in backarna så dom NÄSTAN ligger mot trumman. Så gjorde jag och jag har kanonbroms på första trycket på pedalen.

SKREV OBELIX

asko-valpen
2010-04-17 12:24
#3

jag går ut o jusrerar bromsbackarna nu!jag VILL inte lufta hjulcylindrarna..luft nipplarna har rostat fast,Tack för hjälpen

ROBBAN68
2010-04-17 21:50
#4

Har luftningsnipplarna rostat fast så kan du hälla på lite olja på dom, rengör med stålborste och blaska på lite olja igen på nippeln. Låt det stå några dagar och sen knackar du försiktigt med en liten hammare och sen försöker du dra loss den försiktigt med en hylsa. Just knackandet är viktigt- då slår du ihop tätningsytan lite längst in på skruven, och samtidigt släpper hjulcylindern sitt grepp om nippeln. Och då penetrerar oljan in lättare också.

LYCKA TILL

SKREV OBELIX

asko-valpen
2010-04-17 22:08
#5

Vänta några dagar ??? nä det gick inte. jag drog av vänster fram tyvärr. Men det va mycke luft i systemet.Det var underbart att bromsa .

JohnA
2010-05-02 18:49
#6

Nu minns jag inte exakt hur det ser ut på 903:orna, men med avdragna luftnipplar kan det i sällsynta fall funka att lufta genom att lätta på bromsrörsanslutningen. Det går sannolikt åt mer tålamod med den metoden dock…

En obeprövad metod som kanske är värd att testa är att ställa bilen i en backe, plocka av bromstrumman på det hjul som ska luftas och sedan lufta genom att låta den hjulcylinderkolv som är högst poppa ut tills luften läcker den vägen. Ska det ha en chans att fungera bör man nog blockera den "nedre" kolven med en liten skruvtving på brömsskölden och ha en medhjälpare som håller emot kolven när den är på väg ut så kolven bara kryper ut precis så mycket som behövs för att släppa ut luften i överkanten av cylindern.

Om detta funkar över huvud taget får man räkna med att kanske behöva upprepa proceduren på samtliga hjul och att det kan behövas en rejäl tång eller skruvtving för att försiktigt trycka tillbaka den utsläppta bromskolven efteråt. Något att fånga upp den tillbakatryckta bromsvätskan med/i är förstås också bra.

Ibland har man tur och klarar sig med att lufta vid bara ett hjul. Eftersom bromsvätskan bara åker fram och tillbaka en liten bit i bromsledningarna (såvida det inte är läck vid en hjulcylinder) har luftbubblorna sannolikt bara trängt ner en liten bit i bromssystemet.

Då det är längre till bakhjulen och dessutom en bromsvätskefyllt reduceringsventil/bromskraftregulator till bakaxeln på valpen är det klokt att börja luftningen vid ena framhjulet och sedan kolla om man har turen att det räcker som enda insats.

Naturligtvis ska också SAMTLIGA bromsbackar justeras noga så att de precis slutar släpa mot trummorna. Är spelet för stort går pedalen för djupt oavsett hur noga man luftar!

Det verkar som att valparnas huvudcylindrar har en liten avsiktlig "läckande" kanal borrad i cylinderloppet precis efter att kolvpackningen passerat "påfyllingshålet" när man trampar ner pedalen. (åtminstone är det så på min 903:a, en 67:a med servo) Denna lilla kanal gör att första bromsningen efter några sekunders vila alltid tar lite djupare på pedalen. Jag höll på att bli galen på detta då det känns precis som när bromsbackarna är illa justerade. Varför det är på detta vis vet jag inte och jag har inte sett den konstruktionen på någon av mina andra bilar.

Annons:
johan903
2010-05-04 01:44
#7

Kolla in sidan om (självjusterande bromsar till 903 och 2-krets bromsar till 903) på Terrängbil.net

asko-valpen
2010-05-07 00:45
#8

Tack JohnA!

Det var många tips på en gång!Men är det så att det är 4 olika hjulcylindrar på hjulen?

Knirken1
2010-05-08 13:32
#9

Samtliga tips ovan är intressanta men jag har någon gång mixtrat mest enligt inlägg #2 (ROBBAN68: s tips).

Just detta med "att för hand justera backarna" är "högst elementärt"/viktigt, till lägen som medger ytterst liten rörelse "sedan" för kolvarna att behöva röra sig vid bromsning på normalt sätt

Så gör man ofta på vilken bilverkstad som helst då man byter bromsdetaljer i tex trummor och vill slippa allt för mycket strul angående att få bra funktion, med rätt samband av bromspedal rörelse v/s bromsbackarnas rörelse. Ofta får man lirka lite extra just med efterjusteringen och backarna för god funktion. Sedan efter lite körning så rättar mekanismen till sig, och sedan brukar trumbromsarna inte kräva just något mekande alls på "långeliga tider".

Luftningen är förståss viktigt att den görs metodiskt och då med "kompis" som "bearbetar" pedalen på tillrop/komando är överlägset alla "specialburkmojänger" och att slinga upp & ner för pedaltryck & ner & släppa på nippel osv (förstår ej hur folk orkar detta, eller ej ens hur de gör!Tegelsten/ar?).

Kolvarna är lika runt om på 903 och det är rejäla grejor som tyvärr har plats för en hel del luft om man nu tycker att jobbet tar lite tid. Var envis så blir det bra.

Hoj! Kn1

gusten
2010-05-10 22:12
#10

Håller på att justera backarna på min 903:a. Tyvärr så sitter lås- och justerskruven på bromsskölden ihop av gud vet vad. Jag lyckas visserligen vrida på den yttre av skruvarna, justerskruven, utan att "låsa upp" innan. Nu till frågan: har ni något stalltips hur jag kan få dessa två att samarbeta (lösgöra sig från varandra) eller kan jag justera utan att låsa efter justeringen? Hur stor är chansen att bromsarna justerar sig själva då jag inte kan låsa med låsskruven? Jag har försökt att "dela på dem" med hjälp av två olika fasta nycklar men jag rundar bara av låsskruven. Tack på förhand. /Gusten

AndersEriksson
2010-05-11 01:01
#11

Gusten, du får ta och värma på bromsjusteringen med en gassvets så lossar muttern.

/Anders

gusten
2010-05-11 01:06
#12

@ Anders

Tack för tipset. Någon svets har jag tyvärr inte så det får bli Feltemas blåslampa ist. Ha de! /Gusten

Upp till toppen
Annons: