Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 2766 ggr
Ryden
1/18/10, 10:35 PM

Tändningsproblem 903, HJÄLP!!!

Hej, nu var det länge sedan jag var inne på forumet och valpen har bara stått. Jag blev aldrig färdig med motorbytet men nu jäklar i min lilla låda är det klart!

Men f-nskapet vägrar starta!

Jag får gnista och jag tror att sladdarna sitter rätt i locket.

1 2
 S
3 4

om man står bakom förarstolen och tittar ner på fördelaren.

Jag får den inte att tända hur jag än gör, ibland blir det fina små blåa explosioner i förgasaren men inget annat, inte ens startgas hjälper.

Nu ikväll lyste jag med strob på fläkten och upptäckte att jag inte ser samma punkt varje gång den tänder. Fläktbladen hoppar fram och tillbaka, borde det inte vara samma varje gång den tänder?

Var sitter tändskalan på en sådan här motor, har tittat både uppe och nere utan att se något?

Finns det någon vänlig medlem i närheten av Växjö som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att få igång valpen? jag orkar inte rota i det här längre.

Vad som är gjort är att originalmotorn är utbytt mot en B20 från en C202 och sedan har jag satt i en ny fördelare från skroten eftersom den gamla visade sig vara skev.

/Anders

Annons:
joje
1/19/10, 10:46 PM
#1

Börja med kolla upp att tänkablarna sitter rätt tändföljd 1342

Har du bytt fördelare kolla att du monterat den med motorn i noll-läge samt rotorn inställd märkningen för ettan cylinde Samt ställ in tändningen. Har du inte bytt brytare och kondensator så gör det.

Krister

Ryden
1/19/10, 11:05 PM
#2

Nu har jag fått igång den, det var så enkelt som att rotorn inte pekade riktigt exakt på strecket i fördelarhuset.

Jag får dock några rejäla förgasarexplosioner, den sista svedde mig till och med i örat när jag lutade mig fram.

Vad beror dessa på, för tidig tändning?

joje
1/19/10, 11:15 PM
#3

Troligen tändnigen felinställd kolla med att vrida fördelaren åt höger eller vänster lite försiktgt och hör om han verkar gå bättre

ställ in tändningen med lampa för bra resultat

Krister

JohnA
1/21/10, 11:41 AM
#4

Är det den radioavstörda fördelaren du har Ryden? Det är säkerligen inget fel på konstruktionen som sådan men jag föreställer mig att alla skärmningar gör risken för överslag mycket större än hos ett vanligt tändsystem. Jag hade ständiga misständningar i mitt radioavstörda system trots nya tändstift och bytte därför till B20-fördelare och fick vacumreglering på köpet.

Jag vill minnas att man kan vrida B20-fördelaren i två olika fungerande grundlägen (90 grader åtskillda, tändkablarnas positioner måste självklart skiftas 90 grader) och att det ena läget ger sämre förutsättning att justera tändningen fritt. (vacumdosan slår i motorblocket)

Jag har haft många olika bilar under mina 23 år som bilägare och brukar justera tändningen "på känn" utan lampa. Det finns förstås lägen där man blir osäker och undrar vad man egentligen håller på med men oftast funkar det bra. Förutsatt att motorn går hyfsat kör jag den ordentligt varm, belastar hårt under segdragning med sakta ökande gaspådrag och lyssnar noga efter knackningar. Jag försöker sedan justera tändningen till att stå så tidigt som möjligt utan att knackningar hörs.

Upp till toppen
Annons: