Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 4782 ggr
Rookien
2009-12-12 21:03

Färdigexperimenterat...

…med Weber förgasare. Har nu testat ett tag med en Weber 36/36 DCD och kan väl säga att det är dyrt och det ger inget extra på en 2 tons klump. Jag är övertygad om att Weber säkert är en bra förgasare om man har gott om pengar för det lär kosta några tusenlappar att få den perfekt inställd. Jag bytte ut alla munstycken och nålventil till nya som skulle passa till min motor B20 med K-kam, men det blev inte bra och nu har jag inte lust att lägga mer pengar på den. Bensinförbrukningen gick dessutom upp från ca 1.5 till 1.9 liter/mil och den blev knappt starkare eller snabbare än innan. Med Weber får jag kanske en toppfart på 125 kmt och med original 120 kmt. Det tar ju en stund att nå toppfart så jag kan inte säga säkert att siffrorna stämmer för någon av förgasarna.

Jo Eile, jag vet vad du säger om sugförgasare och förgasare som suger. Nu har jag provat själv och kan inte annat än hålla med dig. SUg förgasare är bra och Weber suger Flört

Nu har jag satt tillbaka originalet och ska mäta bränsleförbrukningen igen. Har satt in en lambdamätare så jag kan ha någorlunda koll på blandningen. Det som störde mig mest på SU förgasaren var att det var så svårt att justera blandningen, men det har jag åtgärdat. Borrade och gängade upp ett 4mm hål i änden av justerskruven, skruvade och limmade in en 4mm pinnskruv och satte på en ratt så nu kan jag justera utan skruvmejsel!

Nästa steg blir nog att byta till ett oplanat topplock igen, kör nu med ett som är planat 2mm.

En C202 är inte riktigt rätt fordon att trimma har jag kommit på. Man lär så länge man lever och nu har jag kommit till sans och tar bilen för vad den är!

Annons:
eile
2009-12-13 22:44
#1

Japp så är det, weber kan nog ersätta ståpitt zenithen men inte en su av den moderna sorten som 202 har.  Vill du trots att du snålställer ändå få lite extra fett vid acc byter du ut oljan mot lite tjockare vid dämpkolven.

Om du bara visste vilken körglädje det blir i en  C202 när man har mer effekt och vrid än vad man kan önska sig, så trimma du vidare.

JohnA
2009-12-16 18:38
#2

Kan man tolka detta som att min 903:a med B20 men B18 grenrör + zenith bara kan bli bättre med original B20 SU/Stromberg? (lär mig aldrig skilja de två helt säkert, men visst är det SU som har glidande kolv och Stromberg som har gummimembran?) Jag kan inte direkt klaga på zenithen (sedan jag bytt membranet till ekonomiventilen som hade bensinslurkande sprickor) men man vill ju alltid ha det bästa möjliga…

eile
2009-12-17 22:38
#3

su'n är något kortare i huset och får bättre plats samt har ställbart munstycke.  minns jag rätt så när sista amazonerna kom med strombergare åkte effekten upp 8-10 hk  men har du en b18 med enkel utblås och ståpitt kan du nog räkna med några hk ytterligare om du även byter till dubbelutblås.   Sen är det så att vacumförgasare ställer om sig efter belastningen /vacumet och snålar därmed ner sig när vacumet ökar dvs när belastningen minskar. 

Här är lite gamla volvo data:

http://www.volvoamazonpictures.se/powertrain/drivlina.html

men dessa data gäller inte 202 som har sista tillverkade b20 monterad, med modernaste toppen större ventiler, su, tyngre svänghjul koppling, samt annan fördelare.

Rookien
2009-12-18 00:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är min lilla special justerskruv. Tråkigt nog skruvar den ut sig själv=mindre bränsle och lite sämre gång. Som tur är tar den till slut i luftfiltret annars hade den väl trillat ur. Ska prova att byta oringar på skruven så kanske den sitter still sedan.

JohnA
2009-12-22 13:21
#5

Rookien, går det att få plats med en spiralfjäder mellan skruven och förgasaren som på t.ex. justeringsskruvar till tomgångsblandningen? Om du inte behöver skruva allt för mycket kanske en lättare stukning av gängorna kan ge tillräcklig låsning? Kanske kan du sticka in någon tunn tråd i det gängade hålet innan du drar i munstycket? T.ex. en bit tandtråd. (kanske dumma förslag men jag förstår inte exakt hur lösningen du gjort ser ut)

Svedis
2009-12-22 14:16
#6

gängtape

Annons:
Rookien
2009-12-23 15:24
#7

Hade hoppats på att kunna skruva ur skruven så hade jag kunnat visa hela lösningen, men det gick inte att få ur den utan att ta av luftfiltret. Ska plocka loss det under julhelgen när jag ändå inte ska använda bilen så ska jag lägga in en bild på skruven.

Första biten av hålet som den sitter i är ogängad och där sitter 2 o-ringar på skruven som ska göra det tillräckligt trög för att den inte ska gänga ur sig själv. Dom o-ringarna behöver nog bytas.

Upp till toppen
Annons: