Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 7403 ggr
gusten
2009-09-09 10:44

Bromsjustering.

Jag skulle behöva hjälp i detalj hur man går tillväga för att efter renovering lufta bromssystemet. T ex i vilken ordning man ska börja-sluta (bakhjul/framhjul). Bilen är en Valp 1963. Orsaken till att jag frågar är att jag började med vänster frambroms med en luftningsflaska från Bil Buttericks på nippeln, fick motstånd efter en stunds pumpande. Men det verkar som om trycket släpper då jag släpper upp pedalen och trampar ner så får jag pumpa upp ett motstånd igen. Vid ett tillfälle så lossnade slangen från nippeln då jag trampade. Jag efterfyller i huvudcylindern då nivån sjunker. Alla hjulcylindrar är nya likaså bromsrören till bakhjulen. Please, help… /Gusten

Annons:
VALP3314
2009-09-09 12:19
#1

Jag brukar börja med det längsta röret, alltså vänster bak och sedan ta höger bak, vänster fram och slutligen höger fram.

Det med din pedal (dubbeltrampet) har nog att göra med justeringarna av broms backarna prova att justera ut dem på juster skruvarna som sitter på vardera sida av axeln på bromsköldens baksida, det sitter allts 8 st totalt

JohnA
2009-09-09 12:55
#2

Instämmer med föregående! Lyft upp hjulen ett i taget och justera backarna så de släpar i så lätt det går. Justera ALLA backar innan fortsatt luftning. Det sitter en ventil i huvudcylindern som kan hålla kvar en aning av trycket några sekunder så att pedalen känns bra efter en eller ett par pumpningar och detta höll på att göra mig vansinnig innan jag förstod och accepterade. -Mina bromsar tar jättefint sedan renoveringen för två år sedan men alltid går pedalen lite djupare vid första trampet. Är backarna dåligt justerade blir fenomenet bra mycket värre men jag har aldrig lyckats justera bort det fullständigt p.g.a. ventilen eller kanske snarare det lilla extra hålet mellan huvudcylinder och bromsvätskebehållaren.

Svedis
2009-09-09 13:27
#3

Är vätskan ljus och fin kan du återanvända den. Jag kör ju 2-personersmetoden, dvs en trampar samta med öpen nippel och stänger innan uppsläpp. Sökert 10-20 tramp för att köra igenom varje hjul.  Inget luft om det är motstånd dvs ej svampigt vid bromsning.  Om du måste dubbeltrampa för att få "hårt" motstånd är det som sagts ovan en justeringsfråga. Lycka till

gusten
2009-09-09 13:56
#4

Tackar innerligt för era tips. Ska ta en dust med bromsarna imorgon. Ha de! /Gusten

ROBBAN68
2009-09-09 19:47
#5

Det finns ett annat tips som kan vara bra också. Just vid luftningen av bromssystemet så är det ingen nackdel att justera skruvarna så backarna trycks mot trumman, då har du i princip noll rörelse i kolvarna och då känner du väldigt tydligt om du har luft kvar i systemet. Och när du har luftat klart så kan du börja justera in- eller ut backarna till rätt läge.

MVH//ROB

gusten
2009-09-09 20:36
#6

Tack Robban68, det var användbar info. /Gusten

Annons:
willysvalp
2009-10-03 16:36
#7

Hej.

ursäkta att jag lånar denna tråd lite.

Jag har också problem med mina bromsar, jag har en ny huvudcylinder från volvo 240 med servo, nya bromscylindrar på alla hjul, nya bromsrör (dock inte slangar) och bra bromsbelägg men de fungerar inte ändå.

Går det inte att blanda ihop en huvudcylinder för skivbroms med trumbromsar? De är 100% luftfria och det läcker inte vad jag kan se.. De är även justerade så att hjulen rullar lite trögt om den är upphissad.

 Om jag rullar med bilen och sedan trycker ner bromspedalen i botten så stannar bilen efter några meter och tappar inte bromsförmågan (har provat i en backe)

tacksam för svar mvh Joakim

danneape
2009-10-05 02:15
#8

Det kan ju vara så att du har för lite volym i huvudcylindern,,

alltså att den pumpar ut för lite vätska till hjulen på varje tramp jämfört med originalcylindern,,

//Danne

Svedis
2009-10-05 10:08
#9

Kan du förklara problemet lite tydligare.

willysvalp
2009-10-05 20:26
#10

Jo jag ska göra mitt bästa.

Fordon - Valp l3314 med willys kaross, huvudcylinder/servo och pedalställ från volvo 240

problem - Den får alltså inte upp något ordentligt olje tryck.

trycker jag bromspedalen i botten så bromsar den lite grann och det blir inte mycket bättre tryck om jag pumpar flera gånger.

obs. det är ingen luft i systemet.

Det som ''danneape'' sa om att huvudcylindern inte trycker tillräckligt med olja låter vettigt. men vad ska jag skaffa för huvudcylinder istället?

Mvh/Joakim

eile
2009-10-05 20:56
#11

låter som du trampat sönder packningen i huvudcylinder troligen genom att trampat den i botten. WV lt bilar har ungefär samma fattning och större volym

danneape
2009-10-06 02:05
#12

Jag tror på vad eile skriver,, det låter som du har en dålig packning,

troligen får du bara tryck på ena kretsen,

MEN det kanske är båda felen som uppenbarar sig,

Lite svårt att avgöra utan att "känna" på problemet själv,

//Danne

Upp till toppen
Annons: