Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 2827 ggr
montmorcey
9/6/09, 5:11 PM

Glapp i framhjulet

Hej,

Jag har glapp i framhjulet på min willys som sitter på en valp-ram. När man har hissat upp bilen så kan man rucka på däcket, och pga detta gick den inte genom besiktning.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Är det frihjulsnaven som måste bytas?

Tacksam för alla tips!

Mvh

/Magnus

Annons:
eile
9/6/09, 10:50 PM
#1

verkakar glappet stummt sätt an lagret, verkar glappet mjukt och du har otur börjat trumpeten ge sig kolla efter sprickbildningar under lagerbanan.

JohnA
9/7/09, 11:31 PM
#2

Hjullagren kan ganska enkelt justeras i sitt spel och slitaget på lagren ökar radikalt både vid för stort och för litet spel. Om glappet sitter i lagret eller i styrtapparna borde vara lätt att känna med ett finger om någon annan vickar på ett upplyft hjul. Är lagret glapp får du skruva loss frihjulsnavet och sedan justera den stora muttern innanför. Dra för allt i världen inte tills glappet helt försvinner och känn noga efter att det inte finns någon malande känsla som tyder på att lagret är skadat. Helst bör man ta isär navet och kolla lagerbanor och rullar noga efter skador.

Är det styrtapparna eller deras bussningar (har inte så noga koll på hur det ser ut inuti axlarna) borde ett glapp spela mindre roll även för besiktningens skull. På min Fiat 126 från 1975 (50-talskonstruktion) är det spindelbultar i framvagnen och jag minns mycket väl besöket på bilprovningen där stationens mest ökände surgubbe triumferande kallade på kollegorna för att visa ett skräckexempel på livsfarlig framvagn. Kollegan påpekade då att när det är spindelbult istället för moderna kulleder får glappet vara 2mm vilket även på ett litet 12"-hjul gör åtminstone 1½ centimeter längst ut på däckets kant! Är det styrtapparna som glappar på valpaxeln borde det få glappa flera centimeter i däcket utan att vara någon fara. Sedan är det förstås inte bra om det ger en vinglande bil, svårt däckslitage och läckage av smörjmedel från axeln.

Upp till toppen
Annons: