Annons:
Etikettköp-sälj
Läst 4406 ggr
lindor
2009-06-28 21:55

Kapellvalp i gott skick köpes!

Hej!

Jag är jakt efter en kapellvalp i gott skick.

Den för gärna vara "civil" dvs inte militärgrön.

Tanken är att använda den som "cab"på sommaren och skall inte användas för terrängkörning.

Skicka gärna ett mail: martin@lindor.nu

Annons:
ROBBAN68
2009-06-29 01:15
#1

Eh, vad ska du då med terrängbil till???????

MVH//ROB

Rookien
2009-06-29 23:03
#2

Nu ska vi inte vara såna Robban Flört

Fast det e klart en riktig valp är mer terrängbil än en C202 som jag har.

Köp en C202 istället lindor! Kolla på blocket, jag tror inte någon C202 är militärgrön från början.

Problemet blir väl då att hitta en som tar lite folk, många är registrerade för 1 passagerare, men det finns dom som är registrerade för upp till 7 passagerare.

ROBBAN68
2009-06-30 01:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja, det var elakt, förlåt Lindor. Rokkien, du har ju helt rätt- bättre att köpa en 202:a, den har ju något sämre terrängegenskaper än valpen- vilket inte spelar någon roll, samtidigt har den bättre komfort- vilket är eftertsträvansvärt. Tyvärr har väl inte 202:an byggts som hel kapellare heller? Min CX 903 hardtop är ju registrerad för sex passagerare- och helt öppen- så jag förstår ju suget efter just den modellen.

MVH//ROB

lindor
2009-06-30 01:41
#4

Hej igen!

Jo absolut en C202 kan duga, men finns dom som helkapell?

Är inte intresserad av en plåtbil, eller en bil med plåthytt.

Ska vara kapell all the way!

ROBBAN68
2009-06-30 01:58
#5

Nu gissar jag. Tror det är så här: Valpen tillverkades under hela -60 talet, och BARA -60 talet. Runt 69 började Måns Hartelius rita på Valpens efterföljare, 300 serien, och all energi på volvo lades på den. Men när den kom sen var den på tok för dyr för "vanliga" människor att köpa, så en fortsatt tillverkning av Valpen togs upp igen. Det kom att bli i Ungern i en av Volvos fabriker där. Men nu hade det hänt ganska mycket på trafiksäkerhetssidan i Sverige, så det blev helt andra krav på 202:an än vad valpen hade- och här kommer gissningen- det fanns inte möjlighet att få en helt öppen bil typgodkänd 1979- så för att "slippa" tillverka en stabil båge så hoppade man över kapellaren och tillverkade bara dom fyra andra modellerna. Helskåp, Pickup, dubbelhytt och enkelhytt med löst flak.

Ska du ha den helt öppen så är det nog en Valp du ska ha. Och ska du inte köra i terrängen alls så sätter du dit en växellåda med överväxel M45, och skippar fördelningslådan, samt rensar främre axeln på drivlina helt och hållet. Då får du en bra utväxling för att gå lugnt och fint på vägen.

MVH//ROB

ake64
2009-06-30 07:11
#6

….och en gissning till.

Jag tror inte det fanns någon marknad för en kapellbil -79. Elbolag, televerket, brandkårer mm ville ha en som var lämplig året runt.

Annons:
lindor
2009-06-30 11:56
#7

Ok, tack för tipsen.

inte för att förstod det minsta av det där med M45.or annat, men det lät väldigt bra.

Så är det nån som har en sån bil - sälj den till mig!

lindor
2009-06-30 12:36
#8

Hej igen!

Hittade den här på blocket.
Ser ju fin ut - är priset ok för en sån bil?

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_valp_22140937.htm?ca=8&w=3

VALP3314
2009-06-30 15:43
#9

Kanske lite dyr men skall du ha en som det bara är att sätta sej i och köra så är det nog en lämplig bil,

Nylackad står det men ändå lyser rosten fram vid gångjärna vid dörrarna tex,

Ring å hör efter lite med den och kolla om priset är förhandlingsbart

ake64
2009-06-30 23:36
#10

Nä, det är nog inte alla pengarna för mycket men jag hade velat haft däck i nyskick för det priset.

De som sitter på ser visserligen inte slut ut men är antgligen gamla och torra och en omgång nya går i alla fall på i storleksordningen 8000. (Om du inte ska ha Trelleborg Cross Country förstås, för då ligger listpriset på 25000)

lindor
2009-07-01 00:07
#11

Tack för ala tips. Det är sånt man inte tänker på när man inte har sån koll på dom här bilarna.

Hör gärna va er om ni skulle ramla över något läpligt objekt.

JohnA
2009-07-18 11:44
#12

Idén att skippa fördelningslåda och fyrhjulsdrift för att få en högväxlad gatbil att cruisa omkring med är intressant. (dock inget för mig trots många mil på landsväg/motorväg) Frågan är vad bilprovningen säger om en sådan ändring, om de nu skulle upptäcka den förstås…? Det skulle sannolikt bli lite tystare bilen när man slipper fördelningslådans ylande. Å andra sidan blir det kanske inte helt kul i stadstrafiken med tung bil och svag motor när utväxlingen är hög på ettan.

Upp till toppen
Annons: