Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 8000 ggr
Rookien
6/20/09, 10:32 PM

Var kan man köpa kamaxel till B20?

Jag letar efter en k-kamaxel till en Volvo B20, men det är inte det lättaste att hitta. KG trimning har på sin hemsida, men dom var slutsålda och det kan ta mycket lång tid innan dom får in nya.

Hittade en till som säljer fabriksnya, men han har inte svarat på mitt mail. Ska försöka ringa honom nästa vecka så får vi se.

Men finns här någon annan som vet var man kan köpa? Fabriksnytt är det enda som gäller.

Annons:
JohnA
6/22/09, 10:34 PM
#2

Vad har K-kammen för egenskaper?

eile
6/22/09, 10:43 PM
#3

såg vad du skrev om priser på topprenovering, har alltid lämnat bort såna jobb efterom det inte lönar sig att stå och klabba själv, men aldrig till de priser du fått. vet att det finns billiga och bra enmans motorenoveringsfirmor.  vad skulle du ha gjort för något med toppen?

Rookien
6/24/09, 12:04 AM
#4

Jag ville ha i härdade säten till samtliga ventiler. Det skulle ha kostat ca 2700 kr ink moms, men dom sa att både styrningar och ventiler var slut därför sprang det iväg. Ska försöka komma iväg och hämta toppen i morgon. Ev. ber jag dom sätta i säten ändå. Styrningar har jag bytt själv förut och ventiler kan man nog få billigare på någoto sätt.

Rookien
6/24/09, 12:08 AM
#5

JohnA

Jag är inget vidare på sådant här, men jag tror att det är så att k-kammen har lite bättre vrid på mellanregistret än standard a-kam som ska ha bättre vrid vid låga varv.

eile
6/24/09, 12:32 AM
#6

är det din orginal topp som redan gått så långt att allt är slut? låter mycket tveksamt.

202 hade ju den sista b20 troligen samma som satt i några av de första 240, när min kamm gick ner slängde jag i en standar a kam men tyckte att den tappade lite på både vrid och rappheten, orginal 202 kammen var dock omärkt, kan ha varit en k, d eller marin? 

k är något rappare än a kammen en gamal vanlig standar volvo b20b brukade bete sig som en b20 a med bara kam byte.

vill du få bättre vrid och ork över hela registret och du har några kronor över så gör en borrning en hel del. vill du få jobbet billigt så hör med Nisse på nissafors fast det numera ligger i anderstorp vill du ha delarna billigt så låter du renoverings firman ta hem dem med sina rabbater.

Annons:
ROBBAN68
6/24/09, 1:44 AM
#7

Eile, Visst är K-kammen lite rappare- och inte så lite heller för den delen, Jag vet inte vad min garagekompis har för kam i sin motor i Ettförtin- glömde faktiskt att kolla det när vi plockade ihop motorn. Men den motorn har B230 oljepump för bättre flöde, ståldrev till kammen, 2,2 liter, hårda ventilfjädrar, förstärkt lamell, och en original Stromberg. Den motorn har vridmoment som en finlandsfärja och bilfan går mätaren ut! Men jag gissar på en K-kam ändå. Men största skillnaden ligger i borrningen, där håller jag med dej till 100%.

MVH//ROB

Rookien
6/24/09, 8:26 PM
#8

Eile - nej det är inte originaltoppen som var så nersliten utan en trimmad topp jag köpte på tradera. Antagligen körd ganska hårt utan blyersättning.

Det finns så mycket jag är sugen på att göra med motorn, men plånboken strejkar. Det är semesterdags så pengarna får gå till det istället. Troligen kommer jag att byta till k-kam om det nu inte är så att det redan sitter en sådan i. Sedan sätter jag på en annan originaltopp så länge. Efter sommaren kanske jag tar tag i renovering av toppen igen. Ventilstyrningar kan jag byta själv och ventiler behöver jag ju inte köpa av renoveringsfirman för dom verkar vilja ha ordentligt betalt. 2200 + moms för 8 säten, 4400 för ventilstyrningar och ventiler - är dom galna?

Nej nu ska jag ut och skruva isär motorn jag fick och se hur ventilerna ser ut på den!

eile
6/24/09, 11:39 PM
#9

eftersom du har en 202 som tillverkats med den sista b20 motorn så har du garanterat bästa motor att utgå ifrån, sen har du väl noterat att specen för 202 anger mer hk än vanliga standar b20 med enkelförgasare har ett minne av att min -81 var en millimetermotor.

så gör enklast så här byt kam i orginalmotorn orginal toppen har troligen större ventiler än de tidigare b20 behåll orginaltoppen och istället för att plana av någon mmso k kammen behöver byter du istället till tunnare topppackningn sen tankar du högsta oktan och ställer tändningen efter den soppan, glöm inte bort att du har en su med ställbart munstycke orginal på 202 här finns en hel del att enkelt plocka ut genom lite finlir. sen bör du även fundera på hur mycket utblås du behöver själv körde jag med kortas möjligt dvs inga kringelekrokar undr bilen utan bara rakt av innan bakaxlendvs knappt 1 meter.

ang delar har jag alltid utnyttjat renoveringsfirmas rabbatt de har säker 35-40 % på delarna och får de göra lite jobb kan de bjuda på rabbaterade delar.

Rookien
6/25/09, 11:29 AM
#10

Nu börjar det likna något här - jag har troligen en ny B20F topp på gång, den har härdade avgassäten så den tål blyfritt, troligen dom stora insugsventilerna (44mm mot 42 på dom gamla, 202 har också 44mm) och ventilstryrningar monterade.

Väntar bara på besked om det fanns några kvar i så fall har jag den nog nästa vecka, men hinner inte meka innan semestern börjar. Ska till Gotland v28, men v29 kanske!

Har en weber 36/36 som jag ska försöka klämma dit också!

eile
6/25/09, 12:17 PM
#11

skulle du få plats med dubbla strombergare så ger det både mer vrid-vacumförgasare och mer effekt-större volym än en weber. kolla på båtsajterna där finns trådar om skillnaden.

saab har haft bra luftburkar förr dubbla förgasare borde passa på 202'an

senner
6/25/09, 6:10 PM
#12

B20 i C202 har samma effekt som i 240 med B20a och kammen är en A-kam i original.Saab luftburkar till deras dubbelförgasre passar inte till Volvo för deras förgasare är cd150 så dom är mindre än dom som Volvo har.

JohnA
6/26/09, 3:45 PM
#13

Hmm, stromberg eller weber? Jag har en gammal B20 med B18 Zenith i valpen. Har också B20 grenrör med stromberg och ett Hansen Racing aluminiuminsug med en ganska liten weber. Kanske strombergaren är bättre till en bil där jag främst vill ha bottenvridet och mjuk gång? Gissar att B20:ns tvåports avgasgrenrör är bättre än B18:ns enkla. Enda problemet med B20 stromberg är att få plats under karossen mot höger framstol. Klarar man detta utan att hacka i karossen?

Vilka egenskaper har en marinkam förresten?

Annons:
eile
6/26/09, 6:27 PM
#14

saab har haft en luftburk som var flyttad en bit ifrån förgasaren vet att det inte vad 175cd förgasaren men skillnaden är nog inte större än att ett hål behöver borras. sen lägger du så som jag har på 202 en luftburk över batteriet.

ang toppar så hade jag för många år sen innan jag skaffade 202 en idee om en liten exprimentmotor tänkte ta en b20, så jag kollade upp om några hade haft härdade säten och fick tag i uppgifter att gamla härdverkstan i anderstorp utfört induktionshärdning av volvo toppar om de var för marint eller för bruk på andra sidan järnridån dvs ev 202 vet jag inte.

vet bara att mina säten höll på min 202 topp den gången jag smälte ventiler och jag åkte långt med skadan utan att sätet tog stryk.

dubbel pippigt utblås samt nedkortat avgasrör tillåter motorn att andas bättre.

leo-
6/26/09, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Intresserad ??? visserligen B18 och saknar nån skruv + luftfilter

Rookien
6/26/09, 8:46 PM
#16

Hade dubbla su på en B20 borrad till B21 i en PV en gång. Visst var det ett jäkla drag i den, men dubbla förgasare är mer krångel än nöje så det är därför jag har skaffat en 2 ports Weber istället.

leo-
6/26/09, 8:53 PM
#17

Det handlar som allt annat att göra det ordentligt när man sätter i dom dvs justera rätt och få dom att jobba bra ihop

Just dessa har suttit på en 140 som gick som en skållad råtta retar mig idag att jag inte tog hela motorn för det fanns annat godis i den

men det var på den tiden när B18.B20 fanns i högvis på skrotarna tillsammans med Amazoner och PV. Numera är det så man blir förvånad när man ser en sån

Det kan vara svårt att få dom att gå billigt

Kom förresten att tänka på att jag även sett B20 med mc förgasarbrygga även det en motor som gick väldigt bra

senner
6/27/09, 7:11 PM
#18

Saab har inte haft flyttad luftburk på dubbelförgasare flyttad luftburk fanns bara på enkelförgasare

eile
6/27/09, 10:14 PM
#19

inte för jag åkt saab mer än 2 taktare men i minnet tycker jag ändå saabs luftburk borde bli nättare än volvos för dubbelförgasare, eller ta två saab förlängare och sätt dem effter modifikation i varsin ände på en rundluftburk tex peugote.

bäst och enklast om man redan har en 202 använd su'n räcker gått till hela registret det lilla extra på högvarvsregistret man kan tjäns på dubbelmontage kanske man ändå inte har så stor nytta av i skogen,

Hög insugshastighet ger bra vrid ju kortare och större insugsväg desto lägre strömningshastighet.

Upp till toppen
Annons: