Annons:
Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 3925 ggr
emsems
6/11/09, 8:49 PM

mögel i bil?

Hej igen alla ni händiga!
Varför finns det ingen Bilar.ifokus? Det saknar jag =)

Testar här i alla fall. Min bil, en saab 9000 -94 möglar. Det började med lite i bagaget som blev mycket. Jag skurade ut med såka och borste och det såg bättre ut. Nu börjar det smått komma tillbaka och nyss såg jag att listen vid förarfönstret möglade. Varför sker detta och vad tusan gör jag åt det? Vill inte att möglet ska sprida sig..

Annons:
ake64
6/11/09, 10:29 PM
#1

Hej

Jadu, SAAB är inte min specialité men mögel brukar betyda fukt så någonstans kommer det säkert in vatten. Troligtvis har du någon dålig list eller i värsta fall rosthål som det kommer in igenom. Troligtvis är det bak någonstans eftersom möglet började där.

Står den månadsvis utan att användas kan det även börja mögla pga kondensen som bildas.

Hoppas det hjälper något i alla fall.

mvh Åke

leo-
6/12/09, 1:48 AM
#2

Det enda jag tänker på är att lämna den till en rekondfirma som kan ta bort möglet och kanske behandla med nånting för har man fått in sporerna så är dom svåra att få bort

sedan som ovan kolla lister och liknande efter läckage

emsems
6/12/09, 4:42 PM
#3

Tack för era svar.. Jag kan tänka mig att det säkert läker in lite här och var eftersom att det är en lite äldre bil med lite rost. DÄremot tycker jag att rosten mestadels är på de klassiska saab-ställena, vid däckhuset och längst ner på dörrarna.

När jag öppnar luckan bak så rinner det ibland in vatten/snö som legat på luckan, men tycker att det borde torka upp självt eftersom att bilen är i solen om dagarna..?

ake64
6/12/09, 5:55 PM
#4

Lite vatten borde som du skriver torka upp i solen på sommarhalvåret men på vintern är det tveksamt så det kan bli problem av det.

Det kan också rosta hål på de mest gömda ställena.

På en gammal merca jag hade kom det in mer vatten än det borde. Jag letade men hittade inget fel förrän bakrutan sprack och vi skulle byta den. Då såg vi att det var hål vid båda nedre hörnen av bakrutan men innanför listen så man såg dem inte förrän den var borta. Sen blev det tätt igen, men som sagt, jag har ingen aning om var SAAB rostar.

eile
6/13/09, 12:56 AM
#5

kondens, parkerat bilen där det finns sol vissa timmar?  båtar har ständigt detta problem vid uppställning, själv ställer jag i norrläge och får minimalt med tempväxling, ställde ett år i söderläge och hade litervis med kondensvatten och fick mögel.

eile
6/13/09, 7:38 PM
#6

litervis med vatten och mögeltendenser var i båten, valpen står innomhus på varm lager höst, vinter och vår.

Annons:
ake64
6/13/09, 9:20 PM
#7

Ja, kondens kan ställa till det. Ovan nämnda merca stod avställd utomhus en vinter (inte samtidigt som rosthålen) och det var mycket mögel att tvätta bort efteråt.

Knirken1
6/13/09, 9:22 PM
#8

Jag undrar lite (liksom eile) var Du parkerar SAAB:en ?!

En dödssynd ang var man parkerar är att låta bil/fordon stå på gräs, och vilt växande i synnerhet. Insåg detta redan på 80-talet då jag också faktiskt "fortfarande" åkte SAAB. (Verkstaden i stan förstörde mina SAAB:ar (2 st !!!) så till den milda grad att jag inte orkade vara kvar vid den (SAAB) verkstaden mera. Bilarna är det dock ej så stora fel på faktiskt alls, sånär på att de vanligen drar onödigt mycke bränsle för min smak, men de är hållbara (om som sagt var inte SAAB-verkstaden ändrar på detta, så som i mitt fall!!).

Min Valp får tex absolut ej stå på "fritt" gräs, utan då jag har den parkerad på "sådant" underlag så ser jag till att ha plast längst ner mot marken under däcken naturligtvis. Jag ser till att det mot gräset finns en sorts fuktspärr mao. Stenar får klämma ner plastens kanter runt om fordonet. Denna plast (köpt på rulle) torkar ursnabbt på sin ovansida, efter varje regn (dvs direkt under valpen) och jag har inga som helst problem med varken rostning (eller ev mögel!! Noll & intet av dessa problem) & då står min valp jämt ute & ej under tak. Dvs i "oeldat" utrymme, minst sagt. Endast någon gång får den vara inne, och då är det normalt pga "förebyggande underhåll" som det så fint heter (oljebyten och liknande). 

Grästäckt mark/jord avdunstar brutala mängder fukt (H2O som sedan hjälper både möglet & reduktion/oxidation ("redox-reaktionerna. Minns Du ev kemiletionerna i plugget!?) eller enklare skrivet, rostningen på traven av sin natur. Ett knep i problematiken är alltså att försöka placera/parkera så tort som möjligt. Tex på asfallt eller på grus (luftar ganska bra), eller stenar på sand (dräneringssand/grus!!). I alla fall inte direkt på gräs, som praxis. Enstaka ggr är inga problem men som "praxis", en dödssynd i problematiken.

"Annan sak" kan vara att kolla över dräneringshålen i nederkanterna på alla dörrar, runt om på bilen. Det fanns då på mina SAABar sådana hål (skall finnas på alla fordon, för att det ej ska gå "åt fanders"). En "hantverkare" lyckades dock täppa till mina vid en rostskyddbehandling som jag trodde gjordes professionellt på höger framdörr (alla hål där) & ca vart annat på övriga dörrar. Följden blev att det efter ca 1,5 - 2 år bara var som kex i dessa nederkanter!! samt att botten helt ramlade ur där på höger framdörr. Minns ej någon dålig doft där! Det blev väl bra luftning då mot ev mögling kanske man kan förmodaObestämd.

Se alltså till att ha bra dränering neråt och/så att luft kan cirkulera, och att inte väta "fastnar" kvar neråt & instängt.

Placering i norrläge eller söderläge av fordon har jag ej upplevt som så avgörande men det kan så vara, men knappast så att mögel ska uppstå av denna skillnad som ensam orsak väll !?.

Jag tcker personligen att en väl dränerad & ventilerad bil borde ha fördel av att stå i söderläge då ev soluppvärmning hjälper till med urtorkningen, som ju också vintertid bör vara något sånär avborstad från snö. Annars kör det mycket väl "köra hop sig" med återkommande snösmältningar & snöfall igen osv.

Tvätta/rengör ibland de delar av bilens ytor som Du sett möglet växa fram på. Det finns diverse bra "grejor" i handeln, som möglet absolut ej gillar (sprutflaskor med rengöringsmedel + lämplig ren tygtrasa, som Du slänger sedan!!).

En bil (en SAAB 99 EMS !!) som jag var spekulant på en gång hade hela resevhjulsbaljan fylld med vatten ända upp till bagagerumsplanet!!

Jag pillade då på bottendränerings gummiplutten som stack ut neråt & då forsade allt vatten ur på bilhallsgolvet, länge!!! Reservhjul fanns ej där alls!? Jag promenerade raskt & "oskyldigt" vidare, och strök omgående denna bil bland mina köpalternativ. Den luktade f.ö. "F.N" vilket jag ej förvånades över.

Min valp luktar endast "mysigt" 70-tals Amazon-aktigt så som jag minns det från tiden i baksätet som barn, bakom mina "bilbältesbefriade" Amazon-åkande föräldrar. (De överlevde även denna tid då ingen krock inträffadeGlad)  Hoj! / Kn1

Knirken1
6/13/09, 11:08 PM
#9

Oj! Nu tog nog i lite där i inlägg #8 (direkt ovan) ang rost.status på min valp. Visst finns det rost på några ställen. Noll & intet gäller däremot mögelproblematiken.

(( Däremot har faktiskt "rostutbredningen" faktiskt minskats sedan jag fick den i mina "klor" men det är en annan historia tack vare bla ett evinnerligt slit med svets, zinkfärg, tectyl osv))

Dock var det visst mögel tråden handlade "om, var det ja"!

Lät lite dumt bara tyckte jag, att en bil från 1969 skulle ha "noll och intet" map rost (möjligen om den stått mitt i en torr öken hela tiden då kanske.)/Kn1

Knirken1
6/13/09, 11:08 PM
#10

Oj! Nu tog nog i lite där i inlägg #8 (direkt ovan) ang rost.status på min valp. Visst finns det rost på några ställen. Noll & intet gäller däremot mögelproblematiken.

(( Däremot har faktiskt "rostutbredningen" faktiskt minskats sedan jag fick den i mina "klor" men det är en annan historia tack vare bla ett evinnerligt slit med svets, zinkfärg, tectyl osv))

Dock var det visst mögel tråden handlade "om, var det ja"!

Lät lite dumt bara tyckte jag, att en bil från 1969 skulle ha "noll och intet" map rost (möjligen om den stått mitt i en torr öken hela tiden då kanske.)/Kn1

eile
6/14/09, 1:20 AM
#11

förklaring till norr söderläge, parkera vid byggnad i norrlägge ger skugga hela tiden minsta möjliga tempskillnad och kallras, parkera i söderläge och du har stor tempskillnad och ingen skugga.

organsika material möglar kanske någon gammal filt eller liknade liggande i skuffen.

Upp till toppen
Annons: