Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 3881 ggr
Rookien
2009-05-21 12:24

Handbromsfrågor C202

Några broms/handbromsfrågor:

Hur spänner man handbromsvajern? Handbromsen tar inte alls just nu och vajern är rejält slapp. Hittar ingen spännskruv förutom en som inte går att komma åt vid kylaren.

Var sitter "Bromsfel" kontakten? Handbroms/bromsfel lampan lyser hela tiden. Behöver man återställa den efter fel?

Annons:
senner
2009-05-21 20:08
#1

Justering av handbroms görs genom att du justerar ut backarna som finns i trumman till handbromsen.Bromsfelkontakten sitter på varningsventilen för bromskretsbortfall den återställs genom att man skruvar ut kontakten och sen skruvar in den igen dra åt med 15Nm.Varningskontakten för handbroms sitter under motorluckan.

Rookien
2009-05-21 23:03
#2

Hur justerar man ut backarna? Jag hittar inte justeringsskruven, är det samma som på hjulen? Kanske sitter i ovankant, tittade inte så noga där.

Var sitter varningsventilen?

Handbromskontakten är det den som sitter på sidan av motorrummet mot passagerarsätet? Kanske funkar, men jag har ju haft bromskretsbortfall som inte har nollställts efter rep.

eile
2009-05-22 00:54
#3

om det är handbromslampan som lyser så satt nog en fjäderhängd kontakt någonstans i närheten av kylet, min tjänsgör numera som glödtidsmätare.

backarna justeras nere vid trumman på vanligt sätt stick in något smalt platt tillbokat och knirka fram justeringen samma som på amazoner pv mfl.

lasse.old
2009-05-23 19:47
#4

Jag hade en 202 och där justeras backarna men en 13 nyckel från utsidan på bromsskölden. Fram är det 2 justerare bak tror jag att det är 1.

Rookien
2009-05-23 20:57
#5

Tjena Lasse!

Det du talar om är att justera bromsarna på hjulen, jag är ute efter handbromsen. Alltså trumman på kardan. Jag skulle tro att jag blir tvungen att plocka loss kardan och lossa trumman för den verkar vara fylld med jord.

Ska sluta köra terräng med den stackarn åtminstone på så uppkörda och sumpiga ställen. Kommer knäcka den stackarn annars. Nu kommer den att användas till det som var tänkt från början - personbil!

senner
2009-05-24 15:54
#6

Kontakten på varningsventilen sitter inanför grillen på höger sida om du följer bromsrören kommer du dit.På baksidan av bromstrumman har du hål i nederkant där sätter du in ett verktyg och petar på tandhjulet då går backarna ut varje bromsback har eget tandhjul till justering.

Annons:
Rookien
2009-05-24 18:43
#7

Efter att ha blåst rent hålen i trumman med tryckluft hittade jag justerskruvarna. Nu tar handbromsen ordentligt igen och jag vågar parkera var som helst.

Har hittat ventilen och ska testa att återställa senare.

Tack för hjälpen allihop!

ROBBAN68
2009-05-24 19:02
#8

Men va f*n? Jag som sett fram mot att få köra tillsammans med dej! Ska du skaffa nåt annat då och ha i skogen? För av egen erfarenhet så VET jag att har man börjat- då går det inte sluta med terrängkörning.

MVH//ROB

Rookien
2009-05-24 20:59
#9

Ja den som lever får se, men 202orna är inget vidare i skogen - helt utan diffspärrar. Visst är det roligt, det håller jag med om så vi får väl se hur länge jag kan hålla mig borta. Det kommer bli fler körningar även med denna, men jag ska hålla mig borta från den svåraste och stenigaste terrängen. Problemet med Kungälv där jag har kört är att det är ett ganska litet område så där man får köra är det väldigt uppkört med djupa hjulspår så jag blir hängande på kullen i mitten.

En bil till kan det knappast bli för jag bor inte så att jag kan ha fler bilar och min sambos överseende räcker definitivt inte till en bil till. Glad

ROBBAN68
2009-05-24 23:48
#10

Okej, jag är med, Ja, det är stor skillnad på Valpen och C202- även om vissa påstår att dom är lika. Diffbroms finns väl- men det kostar ju multum- och i ett förhållande brukar det råda delade meningar om vad pengarna ska användas till. Jag brukar säga att 75% av mina pengar har lagt på bilar, alkohol, musik och kvinnor- resten har jag slösat bort……

Jag är skild och mitt Ex och barn bor i just Kungälv, så jag brukar hjula neråt ibland. Jag hör av mej på terrängbil.net när jag ska ner nästa gång så kan vi tjöta lite!

Börjar närma mej besiktning nu- känns riktigt skönt faktiskt. Och jag har blivit riktigt bra kompis med H.Hansen och vi brukar meka ihop i mitt stora garage- trevligare att vara flera! Jag har ett kalhygge bakom garaget och vi brukar åka ut där och klättra runt- eget körområde så länge bonn inte sätter plantor! Så jag har lärt känna min bil ganska bra nu.

Ha det bäst så länge.

MVH//ROB

Rookien
2009-05-25 00:28
#11

Ja det är ju körning den 13/6 igen så då kanske jag är i Kungälv igen…

Måste bara fixa så att inte vinchvajern glider ur sin styrning hela tiden.

Bara det inte krockar med sonens fotbollsträning om den fortfarande håller på då. Sport är en farsot…

Upp till toppen
Annons: