Annons:
Etiketterövrigt-valprelateratproblemlösning
Läst 6085 ggr
staffank
4/6/09, 9:42 PM

Vad kan det vara för något???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten fundering angående min "valp"  Enligt papper och plåten inne i hytten så står det 3315 som model.. Är det någon anurlunda model för ja har bara set och hört tallas om 3314, c202mm någon som vet vad det kan ha varit eller är??

MVH STAFFAN

  • Redigerat 9/25/20, 11:48 AM av Niklas
Annons:
ake64
4/6/09, 10:15 PM
#1

L3315 är radioversionen av valpen och hade militärt beteckningen 9033. De stora skillnaderna är att den har 24V-system och är försedd med radioavstört tändsystem. Givetvis skiljde sig den militära utrustningen en del också.

Däremot blir jag lite förbryllad när jag ser bilden. Det ser mer ut som en gammal televerkare eller sydkraftsbil. Stämmer den med beskrivningen ovan, framförallt avseende att det är/har varit 24V i den?

Du kan läsa lite mer om de olika modellerna här: http://www.terrangbil.net/v2_fakta.asp?u_category=48&category=32

staffank
4/7/09, 10:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

okej! där hör man….Gladinget 24 v system finns.. kan ju var om gjort men det finns bara plats för ett batteri också men det kan var om gjort det med…¨
Med Vänliga Hälsninagr Staffan

ake64
4/7/09, 11:23 PM
#3

Intressant! Batterilådan ser original ut och mycket annat också. Nu är bilden lite suddig men hastighetsmätaren ser ut att vara "fullstor". Om jag har tolkat allt rätt ska L3315 ha en mindre variant av hastighetsmätare.

Jag är nästan benägen att tro att din bil har bytt identitet någon gång, men det kanske finns någon här som har bättre koll på den civila sidan och hur det ligger till med beteckningar.

staffank
4/8/09, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

okej…på så viss.

lite lustigt är det för de där "drag sidorna" jag har på båda sidorna har jag inte set någon anna stans…. ser orginal ut också konstigt nog.

Endast ett par runda lysen bak delade (blinkers och positions ljus i samma lyckta)

ingen blikers farmåt.  som sagt mycket kan vara ändrat från 1969 också.Glad

ake64
4/8/09, 8:34 PM
#5

Jo allt utom färgen ser rätt orört ut och det var just dragluckorna och den oreanga färgen som fick mig att tro på televerket eller sydkraft. Jag har sett såna luckor på deras bilar.

Det enda som förbryllar mig är att den inte heter L3314 men, som sagt, min sammankoppling mellan L3315 och bla 24V-system kommer från den militära sidan och den civila kanske är annorlunda. Liksom Tgb11 som har 24V som militärbil men som enligt uppgift har 12V i civilt utförande.

lasse.old
4/13/09, 7:25 PM
#6

Är inte 3314 pickisen och 3315 täckt kaross??

Annons:
ake64
4/13/09, 8:35 PM
#7

Jo, det stämmer men det är inte hela sanningen.

Det finns ytterligare ett gäng modeller men de här är de vanligaste.

Kapellvalpen med militär beteckning 903 heter L3314SU civilt

med hardtop 903B, L3314HT

pickup 902, L3314PU

radiovalpen 9033, L3315 (samma kaross som 903B men med 24V för att lättare kunna försörja effektkrävande radioutrustning)

Som sagt den här kompisen som tråden började med är ju lite speciell och kanske faktiskt heter L3315 även den.

Beau
4/14/09, 1:57 AM
#8

Det finns åtminstonde en modell till 9034. Den är 24 V och är mycket lik 9033. Dock saknar den all radioutrustning, och har inte batterierna i en låda mitt på golvet utan ett på vardera sidan innanför sidodörrarna. Helväggen upp till innertak mellan förarsäte och bakre delen som radiovalpen har saknas också. 24 volt utrustningen är radioavstörd trots avsaknad av radio. Mig veterligt är alla 9034 av årsmodell 1969.    På Volvospråk och i reg.papper kallas 9034 ochså för L3315.

Men på frågan vad det är för bil vet jag inte svaret. Gissar på en civil valp av något slag och ev. ombyggd.

senner
4/18/09, 4:41 PM
#9

Om bensintanken sitter på vänster sida mellan bak och fram hjul och påfyllningen genom en lucka i golvet ovanför tanken är det säkert en televerkare.Den har då även timräknare och kraftutta samt bak på bilen finns stödben och vinschnock om allt finns kvar från televerkstiden.Då äer det ingen 3315 utan en 3314pu som någon har ändrat identitet på.

staffank
4/18/09, 5:39 PM
#10

ja taken sitter på vänster sida + att den har timräknare….då vart det löst då?!?

JohnA
5/1/09, 1:44 PM
#11

Intressant det Beau säger om 9034. En kompis hade för drygt tio år sedan sannolikt en sådan utan att någon av oss reflekterade över vad det innebar. Vi tog för givet att det var en radiovalp helt enkelt. 24 volt, avstört tändsystem och en batterilåda på väggen nedanför vardera framstolen så som Beau beskrev. Bilen hade däremot den sedvanliga mellanväggen av plywood med små skjutluckor som kändes helt original. Bilen var i fint skick och gav inte intrycket att vara ombyggd på något vis.

Jag hittade valpen på några gamla bilder och kollade den mot bilregistret: 

Regnr: CRO715

Fabrikat: VOLVO L 3315

Färg: MGRÖN

Fordonsslag: LB

Fordonsår: 1969

Fordonsslagsklass:

 Antal passagerare, max: 7

Max släpvagnsvikt, kg: 1500

Max släpvagnsvikt kg, obromsad:

Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 890

Max sammanlagd bruttovikt, kg:

Max lastvikt, kg: 730

 Bilen heter alltså 3315 i regpappret och årsmodellen är 1969 vilket bekräftar det Beau skrev. Bilderna jag har är för otydliga för att säga säkert, men det verkar som att bilen har den lilla plåtluckan på vänster bakstolpe, en täckmoj över de två hålen precis ovanför samt någon slags konsol (antennfäste?) på högra sidan om bakdörren.

Det som förvånar mig mest när jag läser fordonsuppgifterna är att den tillåts lasta 730 kilo! Jag vill minnas att den militära typskylten säger omkring 500 kg och att de flesta skåpvalpar fått detta nedskrivet till ca 350 kg vid "civiliseringen".

CRO715 har också rejält med passagerarplatser, sju st. enligt registret men detta brukar ju variera rejält mellan olika exemplar. Jag tror min 3315 av årgång -67 bara har tre passagerare. Min släpvikt med B-behörighet är däremot ovanligt hög, 1050 kg vill jag minnas. Annars brukar de ligga på irriterande 800-900kg om jag inte tar fel.

ake64
5/1/09, 5:05 PM
#12

Jag har visserligen ingen hardtop men med B-kort får man dra 1050 kg med min pickup och 1250 med min kapellvalp. Den har av någon anledning 200 kg lägre totalvikt än pickupen och får alltså högre släpvagnsvikt innan man når 3500kg för hela ekipaget.

Upp till toppen
Annons: