Annons:
Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 12381 ggr
Christer-Stockholm
3/11/09, 6:38 PM

Tips inför köp av tgb 11 eller 13 ?

Hej

Jag är ny medlem och kommer innan sommaren att ha köpt en tgb 11 eller 13.

Inför köpet så skulle jag uppskatta hjälp med vad jag bör jag titta efter, kontrollera visuellt?

Är det något specifikt att tänka på vid testkörning ? 

Är det några annat jag bör tänka på innan jag bestämmer mig för vilket fordon som följer med hem ?

Det jag är intresserad av är tgb 11 och 131A, dvs båda med alu/zink.

Mvh,

Christer

Annons:
ROBBAN68
3/11/09, 11:46 PM
#1

Hej Christer, det var en annan so hade exakt samma frågeställning som du på ett annat forum,

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4296

Där fanns de mycket nyttiga tips.

MVH//ROB

Christer-Stockholm
3/12/09, 3:03 PM
#2

Stort tack ROB

Du verkar ha varit med och har koll.. ;-)

Har du sett något inlägg som bekräftar/förklarar hur detta med omreggning av tgb 13 till personbil skall gå till, iomd att jag har körkort före 1996 ?

Mvh,

Christer

danneape
3/12/09, 5:11 PM
#3

Är det inte så att om du byter fordonsklass så blir det årets modell?

Har för mig att jag läst det nå´nstans,,

Om det är så blir det nog svårt att få den godkänd utan katalysator mm,mm,

//Danne

ROBBAN68
3/12/09, 5:47 PM
#4

Den bollen lämnar jag över med varm hand till någon annan, det har skrivits massor om det- både här på Valp iFokus och på andra forum.

MVH//ROB

Christer-Stockholm
3/12/09, 5:51 PM
#5

Ok

Jag kollar med trp-styrelsen och SBP, så får vi se vad dom säger i frågan.

/C

danneape
3/12/09, 7:18 PM
#6

Enklast om du inte har C kort är ju att regga om till lätt lastbil,

//Danne

Annons:
ROBBAN68
3/12/09, 7:50 PM
#7

Det var det jag trodde Christer menade, men nu när jag läser hans inlägg en gång till så ser jag att det är ju en helt annan frågeställning. Och det har jag aldrig hört eller läst något om.

MVH//ROB

Christer-Stockholm
3/12/09, 11:18 PM
#8

Det är tydligen som så att

om man har ett b-kort utfärdat före 1996 så får man köra personbil som väger mer än 3500kg.

Efter 1996 så krävs c-kort för vikt över 3500kg.

Det som jag skall försöka ta reda på nu, är om detta även gäller en tgb 13 reggad till personbil, och om det krävs ngt för att få igenom omreggningen.

Mvh,

Christer

sos
3/13/09, 4:10 PM
#9

Var det husbil detta gällde? t.ex ombyggd buss med 8 sittplatser och husbilinredning…?? EU-harmonisering då det finns hyfsat tunga husbilar i Europa

Limpan4all
3/20/09, 1:01 PM
#10

Att rega om en 11 eller 13 bil till personbil låter sig göras men är rätt korkat.

Helt plötsligt så skall den gamla B30 motorn klara just den årsmodellens krav på avgasrening, och det gör dom inte…

Som lätt lastbil så görs ingen avgasreningskontroll alls!

Sen så kommer försäkringspremien att öka ofantligt enligt de flesta bolag jag talat med, anledningen är att då förutsätts ett annat användande med en högre riskprofil.

Enda fördelen är att det är mycket lättare att få den reggad för fler passagerare. Men köper man rätt exemplar så är det pga tidigare inkompetens hos SBP redan ordnat, men som sagt det finns inte så många att välja på då och mera letande blir det.

Så en 13 bil omregad till lätt lastbil finns det många skäl för att köpa istället. Eller läsa på noga och sen genomföra processen med omregning själv.

Knirken1
3/21/09, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Håller med Limpan4fall ovan ( inlägg # 10) att det blir urjobbigt om man försöker göra omreggning till personbil av lastbilsreggat fordon.

Avgasontroll gör de då på min 1969 års 903:a men att nå upp till gränsen 5% koloxid kräver rejält skitiga avgaser (brutalt illaluktande svartrök nästan!)

Finlirar man lite med blandskruver längst ner på stående Zenith förgasaren så får man bort ev "svart-rök", och f.ö. så är besiktningsfolket ganska snälla map denna kontroll på veteran/entusiastfordon vilka "lill & stor"-valparna räknas till. Är besiktningspersonen petnoga så är det i alla fall kraven från den tid då fordonet kom i trafik från början som kollas (vanligen max 5% CO) & inte nuvarande CO-bestämmelser.

Sök efter 11:a (om nu det är viktigt med det) som har angivet i reg.papperen att flera än förare + en passagerare är godkänt så är allt okay. Detta är lite unikt med valparna & liknande"rymligare" veteran/entusiast lastbilsreggade fordon. Se sedan även till att inte komma till besiktningen med några säten urtagna där bak. Ha alla med. Annars kan det komma att stå i papperen angivet ett färre antal sittplatser än vad det var från början, och det är ju tämligen dumt & onödigt.  /Kn1

Svedis
3/23/09, 9:38 AM
#12

"om man har ett b-kort utfärdat före 1996 så får man köra personbil som väger mer än 3500kg.

Efter 1996 så krävs c-kort för vikt över 3500kg."

Nä, så enkelt är det inte. Hade du körkort taget någon gång på 80-talet ( tvivlar så sent som -96) så fick man då köra lätt lastbil på max 7500 kg tror jag.

Vid en körkortsreform ändrades reglerna så du kunde med gammalt körkort ansöka att få C-kort "på köpet"  vid omläggningen.  Om din ansökan med motivering ej godtogs, fick du bara bilkörkort.

Lika var det med MC-kort. A-behörighet på köpet om du hade gammalt kort

wankelsport
3/24/09, 8:43 AM
#13

Jo det är så enkelt faktiskt förutsatt att fordonet är reggat som personbil klass II. Dessa får väga över 3,5 ton och får köras på vanligt B-körkort utfärdat före 1/7 1996. Är körkortet utfärdat senare eller återkallat gäller C-kort.

Om det sen är vettigt att regga om till personbil klass II överlåter jag åt er andra att fundera på.

En personbil klass II är:

En personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone a. fast monterade sittplatser, b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser, c. fast monterad utrustning för matlagning och lagring och d. bord.

Körkortsreformen där man enkelt kunde ansöka om C-kort skedde mycket riktigt långt tidigare.

Annons:
ake64
3/24/09, 6:24 PM
#14

Japp, det var 1984.

Enkelt uttryckt fick man då köra tung lastbil på B-kort om man körde privat, men i yrkestrafik krävdes C-kort. Det fanns säkert detaljregler också men de har jag inte koll på. Efter reformen krävdes ovillkorligen C-kort för att få köra tung lastbil men de som kunde visa upp intyg att de brukade köra tung lastbil fick ett C-kort utan uppkörning. Mitt utfärdades 1984-03-15.

Upp till toppen
Annons: