Annons:
Etikettmaterial-delar
Läst 8839 ggr
SM2RHL
2009-03-16 17:29

Bromsdelar C202

Huvudbromscylinder (kolv och packningar), hjulcylindrar m.m. passar det från någon annan Volvo modell?

Volvo 140 eller 240 eller är det "grövre prylar" ?

Någon som har reservdels nr. isåfall och ett schema över bromssystemet?

Annons:
SM2RHL
2009-03-16 21:40
#1

Ursäkta tankevurpan…. 140 och 240 har ju skivor…

Men Amazon men trummor kan det passa några bromsdetaljer från den tro?

Huvudbroms cyl. eller hjulcylindrar?

danneape
2009-03-17 00:47
#2

Nä,, inget av det passar vad jag vet,, vissa bromsdelar kan man dock ta från C30x

//Danne

eile
2009-03-17 20:18
#3

landrover   huvudcylinderepackningar finns på mått hos vanlig bromhandlare

lasse.old
2009-03-25 18:27
#4

Packningssats till huvudcylinder finns hos Altyko. Vad beträffar hjulcylindrarna får man byta dessa eftersom vissa delar inte kommer från Sverige. Lika dant om man vill fixa slavcylindern till kopplingen, det blir en ny men den passar rakt av. Allt enl. Altyko.

eile
2009-03-25 19:38
#5

hör hos din lokala bromrep firma först packningarna är standar och kostar inte mycket.

SM2RHL
2009-03-26 18:27
#6

Tack för alla tips!

Nu är det väl så att jag måste dyka in och även under bilen för att leta eventuella läckor.

Bilen har stått hela vintern och ingen har rört bromspedalen men nu går den i botten och den vänstra bromsoljebehållaren är tom…

Men kan oljan rinna förbi h-bromscylindern om det nu är ett läckage efter den utan att någon rört bromspedalen?

Eller har jag två läckageställen, h-bromscylindern + något efter den, servocylinder,  vacumklocka, rör eller hjulcylinder?

(Har C202:ans reservdelshandbok och där framgår ju en del samt

även reservdels nr. om man nu har nån nytta av det)?

Nåväl det blir en undersökning inom kort nu då vårsolen börjar värma Cool .

Annons:
Svedis
2009-03-26 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Du har ett gäng cylindrar att kolla. Ena behållaren går till ena kretsen dvs ena bakhjulet samt en bromscylinder i varje frambroms. Geggigt  om läcka i någon av dessa. Om servoklockans membran är trasig, kan den suga bromsvätska den vägen (in i förgasaren).

Bild på läckande cylinder

Rookien
2009-03-26 21:14
#8

Jag hade läcka i ena servoklockan, då fick bilen extremt vita avgasmoln.

SM2RHL
2009-06-14 20:23
#9

Den ena servoklockan (bakre) är nu renoverad med gott resultat vad jag kan se hittills. Den var delvis fylld men bromsvätska på vacumsidan vilket det inte ska vara.

Fick ta på en ringpackning (köpte 2st) via El & Diesel i Skellefteå.

Dom i sin tur beställde packningarna från Malmö Bromsservice som verkar vara välsorterade. Dom lär ha en filial i Sthlm också?

Snabb leverans, kostnad 39,00:-/st + frakt 75,00:- men det var det värt!

Bromsservo packning: Ringpackning typ Girling, best. nr. 18P04366, 3/4" A/mm 19,05, B/mm 8,5, C/mm 5,35.

Om det försvinner bromsvätska i någon behållare:

Vänster bromsvätskebehållare går till:

Hö. bakhjul, hö. framhjul/bakre cylinder & vä. framhjul/främre cylinder.

Höger bromsvätskebehållare går till:

Vä. bakhjul, hö. framhjul/främre cylinder & vä. framhjul/bakre cylinder

Men det visste ni nog redan?

I mitt fall så förlorade jag vätska i den vänstra bromsvätskebehållaren men inte i den högra så därför så riktade jag in mig på den bakre bromsservon/klockan.

(Jag hade inga synliga läckage från hjulcylindrar eller bromsrör).

Läcker det bromsvätska till den bakre bromsservon så finns det nog vätska i den främre på vacumsidan också då det rinner bakvägen till den främre via "vacum t-röret".

Är det fler som jobbar med bromssystemet så ta gärna mått på packningar m.m. och lägg ut det på forumet så underlättar det den gången någon ska beställa reservdelar.

 Tjing!

Nickegbg
2009-08-16 21:55
#10

några tips på hur man bäst plockar bort bakre bromsservo.

Upp till toppen
Annons: