Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 3366 ggr
ROBBAN68
1/22/09, 6:17 PM

STJÄLP-RISK???

Är det någon som vet vad valpen har lutningsvinkel som max? Jag har ju hört att dom ska ha lätt att slå över framåt- men törs man åka nedför branta backar utan risk? Har ju ingen större erfarenhet av svårare terräng.

I mitt fall kanske dom sämsta förutsättningarna- Pickup, och så sitter det två stora lunsar på framaxeln, gör det nån nytta att flytta bak batterierna och sätta vikter bak, Jag har skurit ut en "stötfångare" ur en 100 mm:s plåt på jobbet som ska dit, 90 kilo extra- man behöver ju inte tänka på vikten för skattens skull. Kom gärna med tips och synpunkter ni som funderat i ämnet.

MVH//ROB

Annons:
danneape
1/22/09, 6:21 PM
#1

Om du inte har nå´n erfarenhet av svår terräng så tror jag du bangar en backe långt innan du rullar nerför den,, så var det för mig i allafall,

Känns och ser värre ut innifrån bilen än utifrån vill jag lova,

//Danne

eile
1/22/09, 6:55 PM
#2

i 202 instruktionsbok finns det angivet och i min satt orginal en lutningsmätare.

Fråmåt krävs inga större krafter för att 202 ska göra kullerbyttor detta var anledningen till 4x4 bromsystemet med fd lådan eftersom dubbla servon lätt bromsade lite förmycket.

när jag första gången provbromsade min hemmabyggda servo höll det på att sluta riktigt illa.

när man sen på besktningen mätte den gav den 3.8 på framhjulen, vill till att köra med tåkänsla.

eile
1/22/09, 6:57 PM
#3

vanligt 60 amps standar batteri passar direkt bakom hjulhuset.

ake64
1/22/09, 8:58 PM
#4

Det jag hittade i instruktionsboken till C202 var:

max sidolutning 35% = ca 19 grader

backtagningsförmåga 80% = ca 38,5 grader

Sidolutningen borde inte skilja så vansinnigt mycket men backtagningsförmågan antar jag är uppför och det lär vara mindre för valpen som ju har en klenare motor i original.

Vad beträffar nerförsbacke så håller jag med Danne. Du ballar ur innan bilen gör det om du är nybörjare och inte gör något dumt i stil med att trycka till hårt på bromsen samtidigt som du kör i en grop med framhjulen eller nåt. Att ligga på ettan låg, låta motorbromsen sköta jobbet och bara hjälpa till väldigt försiktigt med bromsen om motorbromsen inte räcker till tycker jag funkar bäst.

mvh Åke

ROBBAN68
1/22/09, 9:23 PM
#5

Tack, känner mej lugnare nu, har ett batteri bakom varje hjulhus, mest för winchens skull. Och sen ska stötfångaren dit också- den besten kommer svetsas direkt i ramen så det blir lite extravikt även där. Jag har gjort mycket dumt i mina dagar, men ska försöka tänka på det när jag ska prova lite tuffare saker med Vovven. Måste kännas paradoxalt- normal reaktion i trafiken är att bromsa om man blir osäker, nu ska man INTE göra det…….. 

MVH//ROB

ROBBAN68
1/22/09, 9:24 PM
#6

Tack, känner mej lugnare nu, har ett batteri bakom varje hjulhus, mest för winchens skull. Och sen ska stötfångaren dit också- den besten kommer svetsas direkt i ramen så det blir lite extravikt även där. Jag har gjort mycket dumt i mina dagar, men ska försöka tänka på det när jag ska prova lite tuffare saker med Vovven. Måste kännas paradoxalt- normal reaktion i trafiken är att bromsa om man blir osäker, nu ska man INTE göra det…….. 

MVH//ROB

Annons:
ake64
1/22/09, 10:29 PM
#7

……..och värre blir det när du upptäcker att det bara glider nerför och du inser att du måste göra något för att åtminstone återfå styrförmågan.

Jag har ju inte heller hållit på så mycket i de elakare partierna så jag kan inte påstå att jag mådde Tarzan när jag inte kom upp för en backe och det började glida och jag till sist fick släppa den fritt nerför sista delen av backen…….baklänges. Då gällde det att hålla ratten rakt.

eile
1/23/09, 1:24 PM
#8

För en massa år sen innan Peter Öjerskog http://www.swedenoffroad.com/

kom igång med sina 4x4 turer genom sverige  bjöd jag honom på en liten åktur.  Jag som då var nyligen hemkommen från långväga äventyr med 202'an visst precis vad en den tålde vilket inte peter kände till.  Det hela resulterade i att en liten "olycka" nästan hann hända inne i hytten men Peter hann ut i tid.   Det är alltid bättre att köra själv än att åka med!

ROBBAN68
1/23/09, 5:58 PM
#9

Var inte P Ö chefsredaktöt på 4WD förr? he he he- vad elakt av dej att avslöja sånt! Men då kan jag nog våga mej ut i skogen på allvar då. Har ju en kompis som åker Zuska, sukiz, skuza, en utländsk bil i alla fall- och han har bjudit in mej till Olerum att köra där. Jag bor ju bara två mil därifrån. Sen har jag suttit och kikat på SOT, det verkar ju vara en trevlig tillställning! funderar på att haka några sträckor- det som gör att jag inte bara säger ja direkt är avstånden mellan terrängsträckorna. Har ju ingen långfärdsvagn som Eile.

MVH//ROB

Svedis
1/25/09, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har ju monterat "antitipp" fram på min. Garanterat att den inte välter framåt.  Fast å andra sidan hindrar den mig att över huvud taget köra uppåt, så det jämnar ut sig. ( var bara tvungen att skriva!)

Skrattande

ROBBAN68
1/25/09, 7:45 PM
#11

Klart du skulle skriva- jag har humor!!!! Men nu känner jag mej lugnare i min oro för det. visserligen har jag varit gift två gånger så jag har erfarenhet av djävliga situationer- men tuffare terräng är nåt helt annat!!

MVH//ROB

Upp till toppen
Annons: