Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 6127 ggr
Rookien
2009-01-04 23:00

Sotningssats B20

Jag misstänker att det kan vara en läcka mellan en vattenkanal och en cylinder för när jag kollade kylarvattnet saknades ca 3 liter och det ryker vitt och droppar vatten ur avgasröret. Ska givetvis kolla upp med kompressionsprovare. Dessutom pyser det någonstans och jag tror att det är grenrörspackningen som läcker.

Frågan är bara om Biltemas sotningssatser passar, dom har 2 att välja mellan till B20A.

Annons:
danneape
2009-01-05 01:18
#1

har de verkligen sådana fortfarande på biltema?

i vilket fall som helst rekommenderar jag att du köper blockpackningen på annat ställe, inget fel på de andra biltemapackningarna men jag har hört flera som fått dåliga blockpackningar därifrån,, alla kan ju få bristfälliga partier men de jag hört om löper under flera år och ett flertal olika märken av bilar,

//Danne

ROBBAN68
2009-01-05 02:25
#2

Haj Haj

Kan inte säga att Temas skulle vara sämre men jag har hört flera som sagt så. Så vi köpte en på Mekonomen för ett halvår sen- kostade 600:-, visserligen till en B18, men det kan inte skilja så mycket.  Skälet till att det finns två att välja på skulle jag vilja veta- det är väl samma packning till alla B20???

MVH//ROB

eile
2009-01-05 10:06
#3

när jag åkte b20 fanns det två tjocklekar.

Rookien
2009-01-05 18:41
#4

Jag vet ju inte vilken tjocklek det ska vara, men jag köpte en sats på Micro för B20A årsmodell 73 och framåt. Hoppas grejorna passar!

ake64
2009-01-05 21:14
#5

Enligt Mekonomen är den äldre ca 1,7mm tjock och den nyare 1,2mm.

Angående Biltemas topplockspackning kan du läsa om mina erfarenheter här.

mvh Åke

Rookien
2009-01-05 23:05
#6

Jahadu, det var ju inget vidare. Hoppas Micros är bättre än Biltemas.

Biltema är ju billiga, men ibland är det med viss tvekan jag använder deras grejor. När jag skulle byta bakhjulslager på min 202a så köpte jag hjullagerfett på Biltema, men när jag sen skulle byta så vågade jag inte använda det utan köpte SKF fett istället.

Annons:
eile
2009-01-06 10:51
#7

tunnare om du har tillgång till gamal högoktanig blyad soppa, alla sportmodeller mm hade denna men när man renoverade rekomenderades den tjockare, tror det ett tag fanns även ytterligare en ännu tjockare till öststat och marin motorer.

Rookien
2009-01-06 14:30
#8

Fick lite konstiga värden på kompressionsprovet och med så vissna värden skulle motorn knappast gå alls. Måste nog skaffa en gängrensare först så att jag får i kompressionsprovaren ordentligt.

Rookien
2009-01-09 00:16
#9

Inte undra på att den går visset, kompressionen är 7-8-2-2

Det låter underligt att den skulle gå överhuvudtaget, men nu har jag provat med 2 kompressionsprovare och får samma resultat. Återstår att ta loss toppen och se vad som är galet, hoppas inte det är mitt etanolexperiment som har förstört ventilsätena. Jag har ju ingen aning om vad det var för komp innan jag testade etanol.

Någon som har uppgifter på åtdragningsmoment för topplocksbultarna?

ROBBAN68
2009-01-09 00:48
#10

Åtdragningsmomentet och åtdragningsföljden stod på förpackningen när jag handlade på Meko. Jag har det i garaget och ska dit i morgon eftermiddag. Jag återkommer då om ingen annan hunnit före.

MVH//ROB

danneape
2009-01-09 01:39
#11

Häll ca 1/2 dl olja i varje tändstiftshål och kolla så du har samma värden innan du plockar av toppen,

tråkigt att renovera toppen och sedan upptäcka att det var kolvringarna som läckte,

//Danne

ake64
2009-01-09 07:27
#12

8,5-9,5kgm dvs 83-93Nm

Här hittar du en servicemanual för B20A och annat travligt. Kika under mappen "Blandat TGB relaterat".

@Danne: 1/2dl Inte undra på att jag blev lurad då. Det lilla jag slog i rann väl rakt igenom.

eile
2009-01-09 13:31
#13

halvdeceliter !!!  vätska går inte att komprimera fyller du hela förbränningsrummet så ger något annat vika.

hur du dra toppen är inte så noga men dra ner den i några moment och i cirkel. vissa äldre b18 ev någon b20 hade de klenare bulten märkningen sitter på skallen men tror inte någon sentida b20-202 kan ha fått dessa bult.

glöm inte oljebyte troligen har du väl smörjt sista tiden med glykol.

lite nyfiken så lägg gärnaupp en bild på  förbränningsrummen nu efter etanolkörningen

Annons:
danneape
2009-01-09 16:18
#14

Helt rätt eile, vätska går inte att komprimera, men det är sällan du orkar hålla fast en kompmätare så det inte läcker emellan så risken att det går sönder nått är inte direkt överhängande, 0,5dl blir nog ca 2mm olja ovanpå kolven, förutsatt att det inte läcker ner, tror inte att det är så stor risk för skador,

//Danne

ake64
2009-01-09 16:49
#15

Hrrrrm Skäms

Vi får nog ge eile en poäng för 0,5dl ger faktiskt 8mm. Sen att startmotorn nog inte orkar dra sönder något är en annan fråga.

//Åke

Rookien
2009-01-09 22:00
#16

Min kompmätare skruvas fast så viss risk finns ju.

Tack för alla svar här, jag har fått uppgifter av en kompis idag, man ska dra topplocket i 3 steg - 20nm, 60nm, 90 nm. Har också fått turordningen på hur man ska dra bultarna.

I morgon ska locket bort och då får vi se vad som skett.

Eile - jag har ju kört med bensin flera månader efter jag försökte mig på E85 så det kanske inte syns något speciellt i förbränningsrummet, men den har ju aldrig gått riktigt bra efter jag gick tillbaka till bensin. Och inte gick det bra när jag gick upp över 50% E85 heller.

ake64
2009-01-09 23:02
#17

Ska bli intressant att höra rapporterna från den operationen. I synnerhet eftersom jag själv är mitt uppe i samma sak.

Rookien
2009-01-10 11:18
#18

Ska strax ut och skruva, ska bara ge barnen lite lördagsgodis Skrattande

Jag kan inte se någon olja i vattnet eller tvärtom så jag hoppas att det bara är läcka mellan vattenkanaler och cylindern i packningen.

Rapport om arbetet kommer senare idag!

Rookien
2009-01-10 17:13
#19

En lite delrapport:

En sak som slog mig innan jag började titta på toppen är hur tyst motorn går, inget tickande - kanske ventilspelet är för snålt ställt.

Inte för att jag kollade innan jag lossade toppen, men troligen har inte ventilerna stängt ordentligt. Avgasventilerna på 3:e och 4:e cylindern var ordentligt svarta och lite poriga i anliggningsytan 2:a cylindern var lite bättre, men inte perfekt. 1:a cylindern har jag inte hunnit titta på idag. Insugsventilerna har en rejäl beläggning på undersidan av hatten, alltså inte inne i förbränningsutrymmet, 3 och 4:ans har nog inte stängt riktigt ordentligt heller.

Jag tror inte det har att göra med E85 försöket, kanske snarare att det inte gick så bra med E85 för att kompen var dålig.

Men det får man aldrig veta eftersom jag inte mätte kompen före jag körde med E85.

eile
2009-01-10 20:43
#20

sot ska det vara är det rent har den dragit in vatten.  skrev först på ditt inlägg om 7-8-2-2 att kolla spelet men det svaret kom inte in i tråden, troligen så uppenbarart så min dator vägrade sända det.Skrattande

ringar mm behöver du inte oroa dig för om den inte passerat 20 tusen mil och hade de varit dåliga hade du märkt det.

Annons:
ake64
2009-01-11 10:03
#21

Jag tänkte inte heller på att nämna det om ventiljustering men ett annat tips så du inte går på samma sak som jag. Kolla vändkanterna noga med avseende på ojämnheter i höjd. Jag missade min avgångna kolvring först. Loppet såg så fint ut att jag inte misstänkte något men hade jag tittat lite noggrannare och på rätt ställe hade jag sett det.

Nu fick jag ju anledning att riva det en gång till pga packningen och det var då jag hittade det.

Rookien
2009-01-11 15:58
#22

Hoppas inte jag har problem med kolvringar för ett sådant jobb har jag absolut inte tid eller möjlighet att ordna nu.

Men det verkar OK, kommer inte ihåg värdena, men nåt i stil med 9-8-9-10 tror jag det blev efter inslipade ventiler och justerat ventilspel. Just nu står den och puttrar därute för att därefter efterdra topplocksbultarna till 90Nm. Sedan ska jag köra en sväng och kolla kompen igen.

ake64
2009-01-11 16:23
#23

Det låter ju lite bättre. Glad

Mellan 11 och 13 vid varm motor säger boken, och på tal om boken så säger den efterdragning efter 50 mil. Jag tycker det känns länge för de få andra motorer jag har varit på skulle efterdras efter ordentlig varmkörning. Det är i och för sig dieslar så det kan ju skilja.

Svedis
2009-01-25 23:17
#24

B20A har lägre kompression än B20B. Den senare har tunnare topplockspackning

Upp till toppen
Annons: