Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 5036 ggr
ROBBAN68
2008-12-29 02:42

PR-RADIO

Hej alla,

Under en period var jag helt såld på kom-radio. Hade en 40 kanalare med slutsteg i bilen och en bas-station med ännu större slutsteg hemma. I stort sett hade alla man kände en radio i bilen och man tjattrade jämt med folk. Sen dog det ut i mitten av -90 talet.

Jag har ju alla grejer kvar och funderar på om jag skulle sätta i 40-kanalaren i BrandValpen, Vet inte varför egentligen, ser väl mest fränt ut!!!

Så jag slänger ut frågan till er alla- har ni kom-radio i era bilar, och i så fall- är det nån som pratar på 27 Mhz bandet idag?

MVH//ROB

Annons:
ake64
2008-12-29 18:46
#1

Jag har ingen ännu men funderar på att skaffa. Det är inte helt ovanligt på träffar att man använder dem.

hfb608
2009-01-01 18:09
#2

japp. jag har pr-radio i min valp det är ju trots allt en gammal raptgbil. brukar lyssna på band 19.

Terence
2009-01-02 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det var samma sak här…vi var ett gäng som hade Epor och a-traktorer. Samtliga hade kom-radio. Ett bra sätt att hålla kontakten på då. Jag har för mig att mitt anropsnummer var 72710…man var ju tvungen att ha tillstånd för innehavet från Radiotjänst tror jag det var. Jag hade ingen basstation men jag hade en Kraco 2410 i bilen och en i mitt rum. Vi tittar faktiskt på att montera in en i vår lilla vovve nu…vi börjar dock få ont om plats. (Funderar även på ett elverk där bak….)

ROBBAN68
2009-01-02 19:26
#4

T-rens,

Hehe, Känner igen mej i din beskrivning! Det var ju så man hade det i mitten av -80`s. Jag hade en 2410 i min bil, och hemma en SWERA med am/fm och den där kanalen man fick vrida in annars lät alla som Kalle Anka! Det var kul det. Men då ska jag f-n sätta i min radio i Vovven med. Och jag rekomenderar alla som har 27mhz i bilen och sätta en rektangulär skylt med bokstäverna PR i fronten- som det var lag på förr i tiden.

MVH//ROB

Och gott nytt allihopa!

Seglarn
2009-01-11 22:50
#5

Ganska vanligt med 27 Mhz, FM modulering i samband med TGB träffar.Kostar inte mycket men är väldigt användbart då man är flera.

Seglarn
2009-01-11 22:50
#6

Ganska vanligt med 27 Mhz, FM modulering i samband med TGB träffar.Kostar inte mycket men är väldigt användbart då man är flera.

Annons:
Terence
2009-02-21 19:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Robban!

Nu är vi på G! Köpte en Kraco 2555:a till grabben idag!

Upptäckte dock när jag skulle testa den med komradion i vår lastbil att basstationen enbart har AB band och lastbilen enbart har FM-band….käckt….

Ja…ja….vad är en bal på slottet när man kan ligga och skruva med en gammal valp…

Nu har jag slängt in lite bud på Tradera samt Blocket på några andra gamla komradior. (Med gamla hederliga AM-bandet…)

lasse.old
2009-02-22 11:40
#8

Ett tips. Jag har en kund (kompis) som samlar på allt och inget inom militärt material, även radio då han är glad radioamatör. Jag kan vidarebefodra ev. önskemål till honom. Som kuriosa har han sitt företag i gammla stridsledningscentralen på fd. F18 i Tullinge.

Lasse

PS

Ring mig på 0708-805413 om intresse finnes.

Upp till toppen
Annons: