Annons:
Etikettbilder-filmer
Läst 8863 ggr
Sussi62
12/13/08, 12:24 AM

Min ganska nyinköpta Valp..!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Som ny här vill jag visa min ganska nyinköpta Valp, köpte den för ett par veckor sedan. Gick igenom besiktningen för ca:1 vecka sedan med blankt papper, denna har gått endast 4000 mil och mest stått i ett mobb-förråd  i Jönköping.

Jag gav 18500:- för den på Blocket av en mycket sympatisk och trevlig kille i Nynäshamn (den är väl värd pengarna).

All utrustning som hörde till fick jag med, däcken är så gott som splitternya. Ser fram emot sommaren, har bytt strålkastarinsatserna som va dåliga och även renoverat kopplingshydraliken….Nu går han som fan, härnäst blir att larma upp honom med ett eget billarm som kommer att vara mycket speciellt!

Annons:
ake64
12/13/08, 6:06 AM
#1

Grattis till ett bra köp!

//Åke

Niklas
12/13/08, 2:56 PM
#2

Jag blev avundsjuk. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ROBBAN68
12/13/08, 3:48 PM
#3

Även jag sällar mej till gratulationsskaran, den ser ju kanonfin ut- Den har dock samma bekymmer som min- rost i nederdelen av karossen, mellan hjulhusen. Du är inte ensam om att längta till sommaren nu.

God jul

//ROB

Knirken1
12/14/08, 12:49 PM
#4

Grattar också till ett synnerligen bra köp så som det ser ut av skicket på bilden att dömma, & medföljande prylar för att inte tala om det  positiva besiktningsresultatet. Tråkigare kan det vara här i livet. Ett tips så här i "början" är väl att Du checkar oljenivåer i alla "tråg/växellådor/diffarna". Jag bytte tex motorolja så fort jag köpt min Raptgbil 9033. (Se gärna oljediskussionerna längre tillbaka i forumet, som är oumbärlig info. Kontentan där var ju bla att man ska välja delsyntet (=mix mellan syntet & mineral) eller (högkvalitetets)-"helmineral. Detta då helsyntetmotoroljorna (specialutvecklad flytande plast) rinner av tex cylinderväggarna på ett par - tre veckor (prova gärna på en stående plåtbit) så att vid start efter 4 - 5 veckor första kolvslagen/ kolvringarna gnids utefter i princip avfettade cylinderväggar (rena svarv/fräs/hyvel-förfarandet uppstår!).

Vardags (+ rally/racing) använda fordon har inga problem med detta som är lätt att förstå, men just hobbyfordon kan ju få stå mycket länge mellan turerna. Här passar då mineral + delsyntet bättre, då de lämnar en bestående oljefilm som hjälper till med smörjningen innan oljecirkulationen vaknat till liv igen där då "flera veckor senare"-startförsöken görs.

Tips är också att ha järnkoll på att inte för mycket olja hälls i. Man tror ju gärna att det bara är att se till at det inte blir för lite. Naturligtvis är det också viktigt men…Nåja! --> Kolla alltså allt-eftersom på oljenivåstickan förutom med mätmått vid ihällningen.

Jag skriver av egen bitter erfarenhet. Då jag bytte motorolja för en tid sedan, så ropade "någon" "kaaaaffe !!!"…. Efter fikat hälde jag glatt vidare i olja övertygad om att jag hade läget under total kontroll. Startade motorn och vad hände?!. Olja droppade nu ut mellan kopplingshuset och motorn! Jag hade överfyllt med endast några deciliter/ev halvliter (klart över övre strecket på stickan hur som helst) och då blåst filtpackningen som tätar vid vevaxeln och ut bakåt pga det övertryck som då blev besvärande förhöjt. Läckaget återkom nu vid varje försök att köra motorn, men avstannade en stund efter avstängning av motorn.

Nu kommer i och för sig, dock det roliga "B18-aktiga"Glad "överlevnadsfenomenet", här dock säkert också med mycket tur förmodligen.

(( Alltså-> Beställde (+fick) ny filtpackning & ställde in mig på ett jäkla jobb (dvs båda axlar+ växelådor bort, stöd under motorn bak, avlägsna kopplingsgrejset + "triumfbågeformade filtpackningsfasthållet" osv mm bök).))

Allt detta jobb uteblev !!! Filtpackningen hade nämligen fått för sig att mjukna/breda ut sig/täta till igen- + "friskna till" av sig själv. Kollade oljenivån =helt okay!!. Startade igen och letade ånyo efter oljedroppar. Näee! Nu var det tätt igen! av sig självt, och har så varit nu åtskilliga mil senare ?! Jag har filtpackningen kvar i reserv men läget är helt lugnt, helt utan mekaniskt ingrepp av mig. Märkligt men bra.

En anna sak att kolla lite är väl konditionen (& klimatet) vid främre kupéfläkten där frampå fronten. Är det hyffsat tätt mellan bilens yttre frontplåt (yttre "torpeden"!) och fläktmotorramgrejset? Är det inte det så sköljer gärna regnvatten in och ner däremellan samt blir liggande i botten av "ytterlådan" runt det centrala värmepakethuset. Inte så lyckat i så fall, pga onödig rostbildningsrisk (allmän rötbildning/okontrollerad blöta är aldrig riktigt bra såklart.) där osv.

Lossa då (då lusten/orken infinner sig) fläktgallret, fläktram + fläkt lossnar----

((((håll koll på + & minus sladd & dess placering på elmotorn. Elmotorn har normalt tre kopplingtungor men valpen har endast två sladdar till fläkt-elmotorn. Låg & högfart fixas av motstånd under reglagen under instrumentpanelen så titta noga vart sladdarna satt/sitter på elmotorn. Lågf.uttaget används alltså inte där))))

---- då också och kan tas ur frammåt (OBS det märkligt oskyddade läget frammåt!). Nu tittar man snett ner mot/i luftkanalen ner i/till tillbaka-frammåtriktade värmepaketet (kan ses med en liten spegel ev. Tappa den ej i så fall=mera bök!).

Placera vid behov då originaltätningen ev pulveriserats(=ganska vanligt!) "god kvalitets.(=tjockare + fullgott klister på tejpen" /ELFA har sådan tex) silver-väv-tejp i "4-kants"-varvet runt runt ramens hål mellan torped & fläkthållarhuset, glappet är väl ca 1 - 2 cm, så håll noga koll på överlappningen + tätningen i hörnen. (jodå! det går, om man tar det lugnt/ej stressar upp sig/ då starta om från början. Avfetta gärna kanterna först med tvättbensin/färgaffären.) Tänk på hur man överlappar takpapp på vanliga hustak då behov av längsgående tejpskarvning behövs. Sedan (lirka på plats) dit med fläkt/sladdar & hela köret. Kolla gärna också centrala fläkthuset innifrån cupén. Centrala plåten lossas enkelt med 11-ans ringnyckel (10 - 12 skruvar) och viks bakåt in i kupén. Kolla botten av detta utrymme. Här kommer tex "rostkonverterare" gärna till pass. OBS att dylikt "rostkonverterar-jobb" ej kan göras i minustemp (se på burken, Turtle Vax eller BILTEMA mfl). I med en kupévärmare och blås varmt ett tag i "plåtlådan" först i så fall, vid "lågtemp-rostkonv.jobb".  /Kn1

Terence
12/15/08, 4:27 PM
#5

Grattis till tillökningen!

Du måste beskriva larmet lite mer!

Vi köpte ett 2-vägs larm som skickar meddelande till fjärrkontrollen upp till 1,8 km om någon rör bilen. Det är även utrustat med fjärrstart så man kan starta motorn med fjärrkontrollen.

Tänkte dock sätta en mikrobrytare med vxlspaken i friläge för att det skall gå att starta…

VALP3314
12/17/08, 12:38 PM
#6

Väldigt fin bil bara att gratulera till ett fint köp Glad

Annons:
Sussi62
12/19/08, 3:30 AM
#7

Tackar för alla gratulationer!

Känner mig väldigt nöjd med bilen, tar den till jobbet på mina arbetshelger ibland! Även där väcker den uppseende, det är en där som också funderat på att skaffa en….en annan person har vistt en TGB 11 och kör med.

Mitt tänkta larm består i att samtliga dörrar ska larmas med microbrytare, samt en bakom reservdunken och en under batteriet ifall det försöker ta det.

Jag kommer att se till att brytarspetsarna ligger kortslutna då larmet är aktiverat, larmet kommer att gömmas på en säker plats tillsammans med ett MC-batteri som får sin laddning från ordinarie system.

Överväger att sätta in vinkelgivare som kommer att känna av om någon försöker stjäla däcken genom att känna utav lutningen, ev kommer en gömd webbkamera sitta och registrera allt (har bara 25 meter från bilen till lägenheten) och som sändes upp till min lägenhet som jag har en mycket bra överblick över bilen.

Allt för att hindra tjuven! Den rost som finns i hjulhusen är lättare ytrost efter att snökedjor har tumlat runt…ett par små hål på sidan som ska fixas till sommaren är annars allt!

Bilen kommer att få behålla sitt orginalutseende så långt som möjligt, och naturligtvis kommer jag åka på träffar lite längre fram!

Just nu är det framför allt två saker som gör mig riktigt glad….varje gång jag tar fram "Valpen" (OBS! Har just vaccinerat den mot valp-sjukan Skrattande ) coh att det snart vänder mot ljusare tider

volvo-3314
12/19/08, 12:20 PM
#8

finuligt larm! vad är det för årsm. på den?

Knirken1
12/21/08, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ojdå! Ja! Ev valptjuvar lät ju få problem med att ta din "maskin" i alla fall nät Du fullföljt alla dessa detaljer. Du får väl ta de viktigaste först och prioritera dig fram, då det verkar bli (en målsättning åtminstonde!) en del jobb. Min har i alla fall en sådan där lås-stång genom ratten, som nog "krånglar till det en del". Tjuvkoppla tändsystemet är nog också bra (lämplig anordning/gömd knapp "under" någonstans). Orkar man fixa allt det Du/"Sussie62" planerar så blir det säkerligen garanterat lugnt (=valpen kvar!).

Ett skogsbolag här i krokarna önskar nog att de gjort något liknande, för de blev av med sitt "bästa arbetsfordonet" här (i höstas var det väl!?) utanför stan vid någon skogsarbetsplats. Rejäl kran på flaket + vinsch mm oumbärligt, "rök" i samma tjuvtilltag av deras "bruks"-202-valp. Drygt att vi sparande & mixtrande/gnetande människor ska lida för latare parasit-fason-individer som bara vill utnyttja andras mödosamma "ekonomiska uppoffrande" klurande & donande. Vi får helt enkelt försöka skydda oss/våra grejor så gott det går. Tjuvstoppande åtgärder är ej dumt. PS. För övrigt/ Har Du kollat molybdensulfidfettet (olje/fettfirmor eller BILTEMA har) i Rzeppaknutarna där i framhjulslederna? Bra om det finns rätt "välfyllt" / ca halv tub/rör i varje / "lagom". God Jul/ Kn1

eile
12/21/08, 8:52 PM
#10

När min gick på utlandet hade jag en manetvetil tagen från en Fiat som sattes på soppaledningen.

Var inte ena fläktknappen i ett vist läge så var den inte aktiverad och soppan var strypt, bilen gick då bara på det som fanns i flotörhuset dvs ca 100 meter och eventuella tjuvar tror de snott bil och sen fått soppatorsk. 

I övrigt var bilen lätt att ta sig in i detta för att inte onödig åverkan skulle göras vid stöld.

I Varna i bulgarien utanför polistationen vid stora parkeringen försöktes några stjäla bilen medans jag låg där bak. Jag var lite upptagen av en sevärdighet som jag nyss träffat och trodde bara det var någon som skojade så jag dunkade lite i mellanväggen och bad dem fara till varmare ställe. När jag sen öppnade mellanadörren var en ruta krossad och hytten rensad på en kasse smutskläder som var tänkta att tvättas kommande dag.

Sussi62
12/22/08, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jo..! Till våren blir det stor genomgång av bilen, hade den med i helgen till jobbet..Vilket kanske va tur, de sista 100 metrarna har så stora gropar att om man inte kör slalom med en vanlig bil så knäcker man framvagnen…..De är ca: 20-30 cm djupa och med skarpa kanter.

De lär inte göra nåt åt vägen eftersom de håller på och dra en ny väg intill i samband med nya fotbollsstadion i Solna.

Rätt kul att det har visat sig att jag har ett par kollegor på jobbet som också har terrängbilar, en har en nästan likadan 903:a och en har en TGB 11.

Skulle inte förvåna mig om det finns fler, en arbetskollega till mig åkte med mig till Mc-donalds på vår lunchrast i lördags, han va imponerad över den mjuka gången och att "träpallarna" va så pass sköna att sitta på som de nu var. Själv ägnar han sin fritid åt en vässad Nissan Skyline som är i mycket bra skick.

Larmet tänkte jag göra i modulform så jag kan som påpekats, bygga ut det efterhand. Att strypa soppan med en magnetventil är en mycket bra ide som jag inte tänkt på.. att stoppa tjuven helt är svårt, men man kan i vart fall göra det så besvärligt att det hellre ger upp än att de fortsätter.

Och smörjmedel har jag gott om på jobbet i alla möjliga varianter, så även oljor om det skulle knipa…Tungan ute

Ska som sagt försöka behålla bilen i så utseendemässigt orginalutförande som möjligt Jag njuter varje gång jag tar ut bilen för lite "vädring", att det sedan bullrar och har doften av militär i sig bekommer mig inte!

Seglarn
12/23/08, 6:18 PM
#12

Kanonbil ser det ut som. Ovanligt att de runda yttre backspeglarna finns kvar. Var rädd om dem!!

Sussi62
1/23/09, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

De runda backspeglarna är faktiskt inte orginal men väldigt lika orginal, det är bara gummiringen runt glasen som skiljer de åt!

Backspeglarna såldes nya av Altyco parts och ska egentligen vara till Willy's jeepar.

Har nu renoverat både huvud och slavcylindern till kopplingen då jag märkte att de läckte lite, har hittat en del mindre åkommor att fixa till våren…

Tankgivaren håller på och paja, torkarmotorn på förarsidan har svårt att starta vid minusgrader…Solenoiden till startmotorn behöver sig en genomgång då den inte alltid vill dra ordentligt…Dessutom behöver jag nog nya stötdämpare runt om (bilen lutar lite åt ena hållet..kan även vara utmattat fjäderpaket, dock inga brustna blad).

Plastfönstrena ska bytas ut mot ny plast, kommer att anlita en arbetskamrat som både har utrustning och kan det där för att få det snyggt!

Utöver larmet kommer jag att montera en GPS-tracker från Claes Olsson för 2000:- så bilen blir spårbar via google earth på nätet!

Allt ska göras så osynligt som möjligt och bilen ska ha kvar sitt orginalutförande.

Annons:
Knirken1
1/24/09, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Inga problem med att  komma på "fritidspyssel" när man har hobbybil. Det är då ett som är säkert, och har man en överseende & accepterande "omgivning" så är ju allt väl + tid "över". Slantar är också bra "tillbehör" förståss, även om denna "bit" är en västanfläkt i storlek jämfört med de flesta andra hobbyfordons kapitalbehov). En kompis syslar med Pontiac och han är brutalt avundsjuk på priserna för valptillbehör jmf med priserna på delar som han har att göra med, + andra "bilhobby"-kostnader överhuvudtaget. Hur var det där ordspråket ??! Jo! "Vill man vara fin så får man lida pin".

Visst kräver valparna ompyssling också men de går att använda "rakt av" vanligen trots visst mekbehov då de egentligen bara ser "rätt ut" i sin råa framtoning även med en del skavanker eller stök/slarv utstrålande "look". Finlirs-gnetande/ överkänslighet mot detalj-skavanker/ Puts-hysteri är totalt onödigt om man nu ej hinner allt. Känner man för det så "fixar" man en "pärla". Valet är helt fritt map valparna, där alla "stuk" är bra. Rätt oljor på/i rätt "ställen" och lite rostkonverterare/Zink där akut behov fins, så bevaras maskinen vilket väl är "viktigaste insatsen". Resten kan pysslas om senare.

  ((( Hm..! Valpar är ju också fina/väldesignade + råa/tuffa + unikt mångsidigt användbara. Varje ordspråk har sina undantag. )))

"Knirksynpunkt"

1/ Lutar valpen lite för Dig "Sussie62" så är det någon bladfjäder som fått sig "lite för mycket" någon gång i "historien"/överbelastad för länge, eller blev lite "avvikande gjord" vid tillverkningen (materialtabbe ? ev felhärdad / felanlöpt /överkänslig pga inre spänningar i fjäderstålet = väldigt speciell kemi i dem). Tex Prova att hetta upp ett "normalt" stål i en härd/äsja till gul/vitvärme & stoppa i en vattenhink. Inget speciellt händer. Gör samma sak med "typiskt" fjäderstål & det smäller upp i småbitar & spricker sönder. Det är därför det bla är tämligen vanskligt att svetsa (laga) i fjäderstål.

Ursprungsegenskaperna (obevekliga fjäder-naturen) omintetgörs vid svetsområdet, även om allt verkar okay till en början efter återmontage. Bäst är således att försöka inköpa ny fjäder eller helst byta till "nya bladfjädrar" på båda sidor på axeln. Bättre beg är ofarligt när de väl visat sig bra från början,

- F.ö. så är spiral & blad, brick och torsions (äldre VW.bubblor + vissa Renault mfl) fjädrars stål alla känsliga på beskrivet sätt, men funkar ypperigt vid "rätt gjorda från början". Rätt tillverkad fjäder (tillverkas i batcher. Dålig batch = alla fjädrar i den "bakningen" får begränsad ork/spänst i tiden) blir aldrig trött, utan överlever lätt tillhörande fordon. Hängande d.o var normalt fel från början/tillverkningen.

Gäller sorgligt nog tex de flesta fjädrar som tillverkades i tex Fredriksberg fram tom 80-talet, och den fabriken är sedan flera år även nerlagd. (Tex både Volvo & SAAB  vände sig till annan "leverantör"). Tysktillverkade bilar hade under flera år "problemet" också under tex 80.talet (brast helt enkelt, när som helst!!). Piratfjädrarna som verkstäderna istället monterade (!!!!) var mycket bättre än original (tex Fords, BMWs mfl), känlig tillverkning alltså.

Dämparna kan Du lämna därhän ang om fordonet hänger ner lite någonstans. Ge dig på fjädrarna direkt istället är mitt förslag. Bökiga att lossa men det går. Förbered med CRC kyl/lossnings medel ovantill på "plattorna" några dagar innan. OBS de små spårskruvarna ovantill där också/ stålborsta + CRC så de kommer fram (se TESSiER.s reservdelsbok med spräng/detaljbilderna var de är/ kan vara "försvunna" i smutsen).

Torkarmotorn behöver förmodligen bara tas dän. Kontakt rengöring + ev lätt rengöring inuti + lite smörjning/ tunnast möjliga olja)

"Silinoid-krångel" ! Hm..?! Är alla elektriska kontaktytor i strömvägen(batteriklämmor/kabelskor mm) riktigt rengjorda från kemiskt skit (dvs oxider/ syreföreningar)?. Minsta oxidbildning här kan ställa till med liknande problem som de Du beskriver.

I varje elektrisk "ihopkopplingsyta" bildas med tiden oxider som isolerar elektriskt, och oxider måste man jaga med "s.a.s blåslampa" med jämna intervall (tvättbensin/kontaktspray+ ev borste). (verkstan gör det inte utan "byter ut" & tar betalt/punkt).

Typfallet är silinoiden som ej rör sig alls, eller lite + startmotorn som ej vill snurra alls (lyssnar man noga vid vridning på startnyckeln så bör man kunna höra små knäppningar ev!!), medans alla andra elektriska don på bilen konstigt nog går klanderfritt, lampor mm. Här har nu oxidbildningen någonstans i strömvägen (typiskt tex mellan batteri+/-.pluttarna & batteripolklämmorna) åstadkommit att spänningsfallet i kontaktytan ej är stort nog att det stoppa strömbehov lamporna behöver, då den lilla ström de behöver inte påverkas av kontaktytans spänningsfall (lite ström räcker) & ingen uppvärmning sker i kontaktytan heller. Uppvärmd oxid är en extra god isolator tyvärr.

Vid startförsök med samma oxiddrabbade startkrets vill systemet ha en flera hundra ampere stor ström för att överhuvudtaget vakna i alla delar. Silinoidens spole ska dra sin mekanik med denna ström & samma ström ska sedan till startmotorn som ska veva runt vevaxeln och mao hela motorns alla axlar och pumpar & pinaler. Nu uppstår "det elektriska fiaskot" med åtföljande mekaniskt dito.

Några millisekunder går den stora strömmen likt en stor kortvarig stöt, och den korta tiden med ström gör att det egentligen inte hinner hända någonting märkbart set från startande chauförens synpunkt (dev ingenting mekaniskt händer egentligen eller &:så rör sig startmotorn ev lite granna ev/silinoiden gör ett minimalt ynkligt ryck ev .

 I den elektriska strömmens väg händer dock desto mera under den korta tiden. Ett dramatiskt spänningsfall uppstår nämligen i felande kontaktytan där en snabb uppvärmning (jätte effekt/ork.förlust sker). Bara av det effektbortfallet går effekt nog bort för att omintetgöra kraftbehovet som behövs i startmekaniken. Nästa tråkiga effekt är att den nu upphettade kontaktytans oxider också blir heta. Resultatet med het oxid (metall-syre.förening) blir att en extra ypperligt god isolation uppstår på dessa millisekunder som går i början av startförsöket.

 - Slutkontenta…. Motorn kommer inte att starta, summa sumarmum, och detta trots att allt verkar okay med lampor & dyl! Dessas strömförbrukning drabbas ej av något spänningsfall trots ganska oxiderad strömväg vid tex batteriet/erna. Visst kan lampor & torkarmotorer och annat få problem med oxidbildning i kontaktytor men då är det vanligen just vid själva lamporna eller vad det nu är som inte går (torkarmotor &:så typiskt fall så som vid lampkontaktbleck oxidproblem). Och som sagt var/ het oxid är en mycket bra isolator, drygt nog.     Hoj/ Kn1

Sussi62
2/7/09, 3:51 AM
#15

Jag e ganska säker på att bilen behöver nya dämpare, har den stått en vecka så har bilen rätat upp sig, dessutom hörs ett klonk vid kurvtagningen åt just det hållet bilen lutar (dämparna slår i botten). Vid ett tillfälle så klonkade det till redan när jag stegade in i bilen…

Torkarmotorn har nog ganska mycke fukt i sig eftersom den fungerar bara så fort den fått lite värme på sig, alltså ingen oxidation…Men det kan mycket väl vara vatten med.

Startmotorn ska tas isär till sommaren och smörjas upp så blir den bra!

Eftersom jag jobbar till vardags med eljobb på järnvägsfordon så har jag inga problem att fixa det elektriska (Gissa om underliga fel det kan dyka upp på gamla järnvägsvagnar).

Till sommaren kommer jag att återställa orginaldragkroken istället för den kula som nu sitter där.

Apropå avundsjuka från de som mekar med typ Pontiac så har jag en arbetskamrat som sysslar med en Nissan Skyline och lägger ner just en massa pengar och arbete på den, visst blir den fin men….Han har knappt kunna köra den mer än 200 mil de senaste åren eftersom han e' beroende av andra… Just nu står den med nedmonterad motor och väntar på delar!

Att jag sedan inte har så långt till Altyco parts i Länna/Lisma är ju inte heller helt fel (2 till 2,5 mil)

Använder bilen på fredagar till jobbet så den får röra på sig lite då och då, har jag arbetshelg så tar jag den då med!

/Sussi62

Knirken1
2/8/09, 1:06 PM
#16

Hakar dämparen upp sig i något "invärtes knaggel/fel" kanske? Den kanske är torr och kärvar fast i skit & rost vart som helst, men gärna åt det hopklämda hållet. Positivt om det är den, för "mekningen" blir ju något lindrigare minst sagt.

-Eljobb på järnvägsfordon låter spännande. Kan förmoda att det kan vara en del "huvudbry & överaskningar". Mycket verkar ju hända där med, allt eftersom åren går. Drivsystem & "trottling" med den nya kraftelektroniken är fiffig. Man kan ju undra hur länge vår gamla järväg ska hålla sig med den gamla knep-frekvensen" (16 & 1/3 Hz" !?? eller vad den nu är!) från den tid då den/det verkligen behövdes". Man kanske måste hålla sig med "systemet" för att de "vanliga" loken ej ska behöva skrotas av hur som helst,/ dyrt & onödigt!  /Kn1

Sussi62
6/17/09, 3:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hallo alla igen! Har inte varit inne på ett tag då jag har haft lite att stå i.

Knirken1: Jodå eljobben på järnvägsvagnar är lite speciell, lösningar och konstruktioner är många gånger lite udda. Speciellt på de s.k. "brunvagnar" som jag jobbar med (De gamla hederliga vagnarna som tidigare va bruna och drogs av lok).

16,7 Hertz eller 16 2/3 som man även säger lär nog bli kvar en längre tid, det skulle kosta för mycket att bygga om de fordon som nu inte klarar 50 Hertz som annars är standard.

Man skickade för en tid sen ner ett antal sovvagnar till nåt stort evenemang i tyskland, vad man glömde att kolla va om det gick att använda dessa där…Det gjorde det inte utan ettantal fläktmotorer m.m.. fick bytas då de pajade.

Men det är ett roligt jobb i vart fall, udda och kul…Idag är det bara en handfull människor som kan dessa gamla fordon i hela Sverige, och jag är glad över att vara en av dessa. Speciellt som man aviserat om att de ska fortsätta att rulla inom en överskådlig tid ( runt tio år till), men jag tror dessa kommer att rull längre.

Tillbaka till lite Valpensnack, har precis tagit bort den dragkula föregående ägaren satt på och monterat orginaldraget (krok), dessutom har jag nu monterat lås på motorhuven så jag slipper ta ut batteriet varje gång. En huvudbrytare är också monterad för säkerhetsskull.

Som synes på bilden så är det framtill, även i bak på sidan sitter det hänglås, ska montera ett skydd över spännet med.

Upp till toppen
Annons: