Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 2966 ggr
valp
12/15/08, 8:51 PM

Stödhylsa

Hej!

Är det någon som kör utan stödhylsan mellan hjullagrena?

Annons:
ake64
12/15/08, 10:30 PM
#1

Jag har läst om det på andra forum och en del säger att det inte är några problem att köra utan hylsan och andra säger att den sitter där av en anledning och inte ska plockas bort. Vad som är rätt vet jag inte men det funkar tydligen att köra utan.

eile
12/16/08, 8:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

enklast att få lätt lagerförspänn är att använda hylsan och shimsen.

utan hylsa går lagren lättare sönder eller blir förspänningen för mycket med brott som följd.

 Att tappa ett framhjul är inget roligt har man tur hinner man stanna innan trumpeten är genomspruken

Beau
12/20/08, 2:20 AM
#3

Jag hade glapp i ena framhjulet. Det hjälpte inte att ta bort shims, eller så fanns där inga. Fick då tipset att ta bort stödhylsan av en kunnig Valpägare. Glappet försvann. Har sedan dess kört snart 1000 mil utan problem.

eile
12/20/08, 10:50 AM
#4

Glapp med rätt  lager och som är hela då har nog rörtappen -trumpeten börjat ge sig, Min har varit glapp de sista besiktningarna även på årets men för att slippa anmärkning lovade jag ta en översyn direkt. 150 mil senare så hade materialet sträckt sig ytterligare och började spricka som syns på bilden. hjulet hängde bara hjälpligt kvar med hjälp av drivaxlen.

När ny trumpet sattes dit och då passade lagret perfekt med förspänningen med samtliga shims på plats.

Är det glapp så ta reda på varför, är lagren inte genomgångna så måste materialet börja ge med sig och axelbrott är att vänta.

Beau
12/20/08, 11:53 PM
#5

Hej Eile!  Har läst att du har en Volvo 202.  Är det samma framaxel som på Valpen 903? Hade ett "klonkande" ljud i bilen och misstänkte lagren i framaxeln. Bytte alla fyra. Efter det gick det inte att få ena framhjulet fast utan glapp. Tog då bort stödhylsan och glappet försvann. Tror absolut inte det är någon risk för axelbrott. Tipset fick jag från en "Valpexpert".

eile
12/21/08, 10:37 AM
#6

202 har förstärkt trumpet enl altyco. när du rev av lager så såg du väl att trumpeten dvs rörhylsan som lagrade navet bara är några mm tjock vid inner lagret, dvs den bryts ganska enkelt eller mattas ut.

Annons:
VALP3314
12/21/08, 4:11 PM
#7

Om du tänker på det frästa spåret på insidan av (trumpeten) så ligger det innanför lagret, det det ända stället som smalnar av, men ovan den är ju själva medbringaren. själva hylsan som lagrena sitter på är lika tjock hela vägen in till flänsen på 903 naven, Ja åtminståne på dem jag har liggandes i källaren från framaxeln jag håller på att renovera.

eile
12/21/08, 8:36 PM
#8

klicka upp min bild längre upp i tråden, se sprickan, här är trumpeten som tunnast och detta är just där lagret ligger i spänn. Vid för mycket lager förspänn och de ytterligare ca 500 hundradelar det utvidgar sig av värmen så kan trumpeten brista just här.

VALP3314
12/22/08, 12:50 AM
#9

På mina är den lika (tunna/tjocka) hela vägen ut därifrån ?

Ja inte för att jag förespråkar att hylsan skall bort, den sitter ju där av en orsak, spänningarna som du säger.

Lätt att vilja ta bort den vid glapp kan jag förstå då lagrena är så dyra,

Har hört mej för lite förut om nya trumpeter med standard mått på hylsan, då blir lager kostnaden ca 250 kr per st i stället för flera tusen på momentum.

En tillverkare i gästrikland var villig att starta upp produktion av sådana, för 1500 kr st inklusive fräsning av ytrelager banan på navet. Då blir tappen/hylsan tjockare än på orginalet.

så med nya lager och packboxar A 550 kr skulle det bli billigare än vad enbart ett av lagrena kostar på momentum,

En total kostnad på 2050 kr per sida fösta gången, sedan bara priset för standard lagren vid nästa byte. klart lönsamt om man tänkt ha valpen kvar, och kör mycket med den

De kostade 2800 st när jag kollade för ett halvår sedan, och man lär ju ha 2 st till det förskräkliga priset av 5600 kr om man tar momentum alternativet då

eile
12/22/08, 10:57 AM
#10

köpte två bättre beg trumpeter 250:-  helt ny kostar ca 1600:-   så en ny tillverkning med kraftigare gods är en bra ide men troligen är marknaden begränsad.

VALP3314
12/22/08, 11:07 PM
#11

Jo det finns ett vist intresse av de som kör villysar med valp axlar på och 40 tummar och större däck, de sliter tydligen väldigt på lagrena, och någon storskalig produktion var han inte intreserad av kunde jag få i hop 10 st så stälde han in maskinerna och börjar, måtten har han redan då han tillverkar några redan åt just willys ägare, och kosta en ny 1600 så är det inte mycket att fundera på, ja om man inte får tag i bra begagnade då.

Skall prata med han under julen igen och höra, hur villig han är att tillverka några och lägga på lager

ROBBAN68
12/27/08, 2:34 AM
#12

Förlåt ordvitsen, men är detta någon form av valp-sjuka? jag har läst vad ni skrivit och blev skitnervös! Är det någon risk att man tappar hjulet? Jag har alltid fått höra att om man har originalmotor o däck så håller Valpen för i evinnerliga tider.

Med vänliga H //ROB

Svedis
12/27/08, 11:22 AM
#13

Hmmm..  Pratar ni om inre resp yttre lager på framhjulet? 

menar ni sedan en hylsa ca 8 cm som är på yttre drivaxeln? Det är en distanshylsa som givetvis håller rätt distans mellan lagrerna.

Annons:
Knirken1
12/27/08, 1:54 PM
#14

Intressant foto där, "Eile", i inlägg #2 ovan, men vad är det för detalj Ni benämner "trumpet"?. På fotot syns att det är någon spricka på gång, där diametern på rörformade "hylsan" går över i ett större mått. Är det den hylsans diameterförändring Ni benämner "trumpet"?

Är detta något som valparna har som en lite känslig "punkt" i mekaniken? Jag har ej haft några problem med detta i min "maskin" (vad jag vet i alla fall !!?).

Vore bra att få tips hur symptomet/ felbetendet märks i hjul-"infästningen" om svagheter i stil med det i denna tråd upptagna/omnämnda hyls/spricktendens/glapp/trumpet (??!)krånglet finns i ens egen valp! Låter ju mindre muntert att risk finns att man ev kan tappar hjul, pga svagheter i dessa detaljer!!!!

Besiktningen "slet & bände utav hellsike" i framhjulen här för några lördagar sedan men sade att allt var "mycket bra", och då är man ju nöjd. De antydde att valparna normalt är mycket bättre i hjulinfästningsavseende än konventionella bilar ("inte så mycket som kan krångla på ett järnspett -principen", tänkte jag då.

(((Dvs inte så många länkar/armar/axeldelningar/damasker & andra "extra" finlirs-finesser, vanligen gjorda med noga uträknad spar/snål-dimensionering, i extra rostbenäget stål ( numera i moderna bilar alltså). Ståldetaljerna ska ju strax bytas i alla fall, så slantarna rullar som uträknat i produktionskalkylerna (dvs modernt smältskrot-stål med allt ädelmetallsmuts-innehåll kvar, som hjälper till med rostningen & "kr:-(omsättningen", för bilförsäljningen))) 

- Men: Skulle besiktningsfolket märka ett fel i stil med det i denna tråd omnämnda, såsom ljud/glapp i någon riktning/ledd?? /Kn1

Upp till toppen
Annons: