Annons:
Etikettmaterial-delar
Läst 3280 ggr
Rookien
2008-11-27 23:16

Luftfilter C202

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick äntligen tagit mig i kragen och skruvade loss luftfiltret. Mycket gojs därinne säkerligen mycket p.g.a. att insugsslangen är borta. Tog bort den efter som den gick i flisor och sögs in i filtret, men då blev det å andra sidan fritt fram för lera att leta sig in. Kan väl vara därför motorn går lite illa.

Nu till frågan: luftfiltret sitter i en plåtburk som inte går att ta isär (se bild) finns det någon ersättning för plåtburken som inte är engångs utan där man kan byta bara filtret?

Annons:
eile
2008-11-28 08:02
#1

svar ja plastburken från 140 serien passar.

svar nej för den är ca en cm högre och slår i motorrumsväggen.

plåtburken är inte så dyr på tex mekonomen men vill du går den att snitta och byta filter i.

ROBBAN68
2008-11-28 13:15
#2

Rookien,

Vi hade exakt samma problem med filtret på ettförtin, och det ser ut att vara exakt samma burk. Vi gjorde så här: la upp filterburken på ett stadigt underlag, särade försiktigt på pressningen med en vass huggmejsel, och delade på filtret. sen finns filtret att köpa löst och sätta i i burken. det fina med den lösningen är att du behöver inte vika ihop pressningen efteråt- bultarna håller ihop filtret och det tätar bra.

komplett burk med nytt filter finns att köpa- till en kost. av ca 700 kronor. löst filter kostade runt en hundring.

mvh//ROB

Rookien
2008-11-28 19:53
#3

Jag tänkte skära isär burken, men jag tror jag ska försöka göra som Robban först.

Tack för tipset!

Svedis
2008-11-28 20:35
#4

Var köpa plastburken? Pris?

På Biltema finns en insats för 50:-.  Är det om man skär isär plåtburken?

Rookien
2008-11-28 22:10
#5

Plastburken passar inte i C202 enligt Eile, för hög.

Biltemas filter passar antagligen i plastburken, men det är inte säkert att samma filter passar i plåtburken. Jag var inne på EU bildelar i GBG idag och visade upp burken.

Lite skämtsamt sa han till sin kollega

- "Var är det vi har dom liggandes?"                                                   - "Dom var det länge sedan man såg"

Fick tips om en länk till Mann där man kan söka efter storlek på filtret, ska testa det när jag har tagit isär burken. Kanske kan man hitta ett i rätt storlek på Biltema också.

ROBBAN68
2008-11-29 00:17
#6

Hej igen, du får ställa filtret på "högkant" och knacka ut falsen, sen måste du smida till den så den blir rund och fin- jag satte fast ett kraftigt rör i skruvstycket och snurrade på filterdelen samtidigt som knackade kanten rund och fin mot röret. Filtret finns på hyllan hos mekonomen. av märket MANN. ta med det gamla och säg att du ska ha ett likadant.

Lycka till//ROB

Annons:
eile
2008-11-29 09:43
#7

Förr var det bara dubbelt så dyra som lösa filtret till strombergaren dvs volvo 140. Invändigt i plåtburken sitter ett 50:- standar filter samma som på de flesta tidiga volvos.  Knacka inte isär burken enklare är att bara slipa av falsen.

Vill ni inte ha orginallooken i motorummet så har saab åkt med samma förgasare men inte fått plats med luftburk utan satt en rörvinkel på förgasaren och slang vidare till luftrenare.

Rookien
2008-12-01 21:56
#8

Hovtång och polygrip var alldeles utmärkta verktyg för att öppna falsen på luftburken. Nu sitter ett nytt Amazon filter i för 100kr, kanske hade varit billigare på Biltema, men dom var slut så jag vet inte om deras hade rätt storlek.

Svedis
2008-12-17 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tur man har filter!! Fast det är kanske ett helt bo innanför??

Upp till toppen
Annons: