Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 3187 ggr
Rookien
2008-11-06 18:45

Bromsluftningstips önskas

Till helgen ska jag byta alla bromscylindrar och slangar till framhjulen.

I vilken ordning bör man lufta? Det är en C202 och bromssystemet är helt original, d.v.s. med lastavkännare och allt. Jag tänkte att det bästa vore att lufta framhjulen först eftersom det är den längsta sträckan, men det kanske inte har någon betydelse?

Annons:
Svedis
2008-11-08 22:15
#1

hmmm! Fram är väl kortaste sträckan från huvudcylindern?? Men börja där. Jag gjorde det enkelt:

Jag körde med kompisen. Slang ner i burk. Han trampar sakta, jag öppnar nippeln på en cylinder, när pedalen i botten stänger jag, han släpper SAKTA upp pedalen och vi kör om. Minst 10 gånger på bakhjulen, 5 fram. Undan för undan blir det bättre, gammal luftfylld bromsvätska byts ut mot ny och fin. 1 liter gick åt efter helrenoverinngen. Låt slangen nå ner i vätskan så inte luft kan backa i slangen.

Rookien
2008-11-08 23:51
#2

Min har ju lastavkännarna kvar, går det inte först bak till avkännaren och sedan tillbaka fram igen?

Jag har lånat ett lock med luftnippel på så jag kör med övertryck i påfyllningsburken.

Har provat att lufta fram först, sedan bak - blev inte riktigt bra så jag gjorde tvärtom - det blev inte heller bra och dessutom behöver jag mer bromsvätska. Det följer med någon röd gegga när jag luftar, något slags korrosions/rostskydd som är i dom nya cylindrarna, därför kan jag inte återanvända bromsvätskan.

Svedis
2008-11-09 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

köp 2 liter på Biltema och pumpa till ny vätska  kommer fram. Övertryck etc. bara krånglar till det. Jag hissade upp min på bockar, tog av hjulen. När kompisen kom tog det 20  min att klara runt om ( inkl. en pilsnerpaus)!

Lastavkännare? Eller fördelningsventilen som sitter på höger fram innanför grillen??

Rookien
2008-11-09 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lastavkännare vid bakaxeln.

Jag tror att jag har fått ordning på det nu, men jag tror inte att man får samma sprutt på vätskan när man luftar med övertryck. Vanlig två-mans luftning är nog effektivare.

Kan f.ö. påpeka att Altycos slangar till framhjulen inte är riktigt bra, dom har för lång ogängad kon så det blir svårt att få fäste för muttern som håller bromsröret mot slangen. Kanske om man kunde slipa ner den konade änden något.

eile
2008-11-09 15:09
#5

Gör inte som jag gjorde en gång.

Lånade en något antik bromsluftare såg ut som luftpåfyllarna de har vid mackarna man laddade upp den och sen skruvade på den på systemet och den enkelt bytte oljan. Vet inte hur många gånger jag åkte dit och luftade om men efter någon vecka med återkommande omluftningar så kom jag att tänka på denna atomatiska bromsluftatre nog måste innehålla ett membran och har det gått söndere då får ju oljan förhöjt patialtryck vilket gör att den tar uppluften som en gas dvs samma som dykarsjuka. så när oljan var bytt i systemet så efter en dag eller två så sammlades alla upplöst gas ihop sig och bildade luftfickor dvs valpen fick dykarsjuka och bromsarnas försvann.  Så på den verkstan brukar de skoja om att en 202 tar bara några månader att lufta.

Tips på 202 är rensa bort onödiga rör de är ändå troligen kass bakom tanken vid avkännarna mm.

 Använd bara två av de bakåt gående koppla dessa direkt till bakhjulen klipp av de andra längstgående gör två triangelsystem men låt gärna de avklippta rören hänga kvar vid besiktning när de undrar så säga bara att de nog ändå inte behövdes och bromsprovning ska ske på väg- brukar ge lite frågande blickar och huvudskakningar men utan avkännare mm så blir bromsarna så mycket bättre.

gör ni helt nya system så går inte kopparrör och alucylindrar bra ihop blir uppfrätta på något år samma varning med kopparpasta.

Upp till toppen
Annons: