Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 5765 ggr
eile
11/1/08, 2:03 PM

stol tips 202

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att sitta bekvämt i en 202 behöver man ju vara skapt med riktigt långa underben och sen i övrigt dvärgväxt för att slippa slå i taket och kunna se ut genom rutan.

Men 202 kan bli riktigt bekväm rensa bort alla fästen i hytten skruva isär stolarna svetsa dit ryggstöds fästet direkt i sitsen två bult i bakkant och en justerskruv i framkant.

nu blir stolshöjden rejält lägre.

Annons:
eile
11/1/08, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

För 10 år sen klädde jag om mina stolar för andra gången ritade då ett eget jeansmönster tog med jeanstyg hem från asien. Detta tyg var nu neroljat solblekt, lite hål fanns efter mejslar mm i bakfickan och rätt rejäla fukt och mögelfläckar från en dåligt vald vinterparkering.

Gav dem ändå en sista chans i tvättpulver en dag igår lappades alla hålen och på kvällen blandades lite textilfärg upp och nu på lördags morgonen kläddes och provades första stolen den som haft de värsta mögel fläckarna, resultatet blir nog att de får hålla 10 år till

Lite lappningar gör ju bara att de fått den rätta patinan.

eile
11/1/08, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mest lagade och slitna stolen på passagerar sidan, och sen är det bara resten kvar blir, det blir grå utomhus mattor så det matchar campern

Terence
2/20/09, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi tyckte inte originalstolen var så sexig så vi har börjat planera att sätta in nya stolar, som vanligt mer jobb än beräknat…

Terence
2/20/09, 5:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Eftersom de nya stolarna är lite större får vi ta bort utrymmet  för luftfiltret så att de går in…

Terence
2/20/09, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

…Valpen är ju gjord för kineser så även de nya stoloarna får slaktas och göras om för att få plats…fortsättning följer…

eile
2/20/09, 5:33 PM
#6

innan du lägger ner för mycket jobb, provsitt direkt på hjulhuset- rätt gått om plats och lagom benhöjd, lägg ditt skumplasten löst från orginalstolen och prova. Tror mig ha sitt några valpar med lösa dynor från amzoner den senare inredningen 65-70 dessa sittdynor är oxå rätt låga.

Annons:
Terence
2/21/09, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack för tipset! Vi har provsuttit och det blir faktiskt riktigt bra. Dock innebär det en hel del ombyggnader av stolarna…det är ju inte världens bredast bil direkt…

storskogen
2/22/09, 1:04 PM
#8

Jag gick åt det andra hållet och höjde upp golvet en aning i stället. Det började med att varningstriangeln låg där på väg till bilprovningen och där fick den ligga ett tag eftersom undertecknad har taxkropp.(Lååång rygg och ben som på ett badkar) I vilket fall som helst filade jag till en bit plyfa och gjorde stöd från undersidan på den. Rätt anpassad sitter golvbiten  kvar utan att behöva skruvas fast i karossen. Gjorde även ett vilostöd för vänsterfoten för att öka på komforten. Fungerar kanonbra. Ska skicka en bild vid tillfälle.

Terence
3/8/09, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tog mod till mig o grabben idag och satte in den ena stolen…shit vilket arbete! först skar vi bort lite onödig plåt så vi skulle få in vår "ombyggda" stol. Jag kan lova att vinkelsiparna har fått jobba hårt idag!

Terence
3/8/09, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Därefter fick nya fästen tillverkas och förstärkas.

Terence
3/8/09, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Efter många timmar var det dags för montering och faktum är att vi är ganska nöjda ikväll!

eile
3/11/09, 10:47 AM
#12

Ser snyggt ut.

Att få bra fungerande stolar i 202 är svårt.

Det problem med sittkomforten jag mest stört mig på i 202 är inte de onormalt långa ben som krävs utan att den något för låga sikten dvs höden till tak samt rutkant vilket gör att när stäckar längre sträckor fick ont i nacken, min första åtgärd var att enkelt plocka bort solskydden, sen åkte de dit igen men med omsvestsade fästen så de inte stal något av rutmåttet.  Nästa åtgärd blev som jag tidigare beskrivet sänka stolarna max möjligt tror modifieringen gjorde ca 5-7cm på stolshöjden, nu sitter man bra , lagom ben längd, lagom lågt för bra sikt.

Terence
3/14/09, 7:43 PM
#13

Eile, du har helt rätt! Onekligen ett problem med stolarna. Vi har måtten 14 cm i framkant och 12 cm i bakkant.  Det är totalt sett lite lägre än original. Det svåra var att göra om alla fästen och svetsa dit en kraftig konstruktion för att hålla stolen på plats. Det skall ju dock tåla lite stryk vid en ev kollision. det är ju grabben som ska ha den och dagens ungdomar är ju rätt långa…

Vi ska oxå byta solskydd, länkar upp en bild senare.

Annons:
eile
3/15/09, 9:25 AM
#14

kan du inte svetsa bulten dierkt i stolsbotten eller bulta stolsramen direkt i hjulhuset dvs inga justeringar.  Minna stolar ligger helt dikt an i botten men något upplutade i framkant där man knappt får in ett finger.

passerar du värnamo får du gärna stjäla lite ideer min 202 står vinterförvarad på företag vid ena infarten och där är öppet på vanliga affärstider.

Terence
3/28/09, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Förarstolen äntligen på plats! Det var onekligen mindre jobb då där fanns några mm mer plats…  Dock ville jag ha kvar justeringen på stolen vilket innebar att vi fick svetsa om hela konstruktionen i vanlig ordning. Men…men…faktum var att det var värt jobbet!

Upp till toppen
Annons: