Annons:
Etikettteknik
Läst 4259 ggr
ROBBAN68
2008-10-21 01:37

Däck-fråga.

Haj folks,

Jag håller på och plocka ihop Valpen nu, och skulle sätta dit hjulen igen. Men då vill jag fråga er alla en sak- Man har ju alltid fått höra att man ska ha dom bästa hjulen bak, och jag har två helt nya däck, och två som är -n ä s t a n- nya! monterade för att sitta axelvis. skillnaden mellan uppsättningarna är knappt mätbar- bara nån millimeter i omkrets har jag mätt det till. borde inte dom helt nya sitta fram då??? Eftersom framaxeln alltid har en längre sträcka att rulla förutom vid körning absolut rakt fram, Tänker jag rätt nu eller?

MVH//ROB

Annons:
ake64
2008-10-21 07:41
#1

Vid fyrhjulsdrift spelar det ingen roll eftersom fördelningslådan tvingar båda axlarna snurra lika fort och därför rullar hjulen lika långt.

Med enbart bakhjulsdrift stämmer det att framhjulen rullar något längre sträcka än bakhjulen men eftersom bakhjulen driver slits de pga det mer än framhjulen i alla fall. Med tanke på det skulle nog jag sätta de bästa bak och sedan sträva efter att skifta fram/bak om skillnaden blir för stor.

Där det gäller påståendet alltid bästa däcken bak så är det något som kommer från vägverket och det kommer sig av att en bil inte får sladd lika lätt om bästa greppet är bak. Det är alltså enbart trafiksäkerheten som ligger bakom det påståendet.

mvh Åke

eile
2008-10-21 12:51
#2

skaffa frinav lönsam investering att slippa vrida runt framaxlen på landsväg du lär nog tjäna in dem ganska snart på både soppa och däckslitaget

ROBBAN68
2008-10-21 14:28
#3

Tjena Eile, Jag har faktiskt ett par frihjulsnav! men jag tycker det verkar bökigt att vrida runt dom så fort man ska backa i klorofyllen. Men du har ju rätt- visst sparar det däck och drivlina.

MVH//ROB

VALP3314
2008-10-25 21:37
#4

Ja vilken skilnad i ljudnivå det vart när frihjuls naven kom på, väldigt skönt när man kör till och från träffarna, Det skall bli intresant att se på bränsleförbrukningen

Angående hur du skall ha däcken håller jag med åke , körde tills nyligen på gamla hårda och slitna däck, men där slets de ner bra mycket mer fram, innan jag bytte till nya, så skifta dem i bland är nog en bra strategi.

Något som jag tänkte på mycket innan och efter däckbytet var hur dåligt det gick att komma upp ur djupa spår och liknade med dåliga däck fram. det gick sämre ju mindre nabbar däcken hade naturligtvis. så faktiskt funderade jag ett tag på att sätta de bästa fram, då möjligheten att byta spår ofta är avgörande om man kommer fram eller inte . och valparna är ju tyngre fram samt utan diff där vilket gör att greppet på framhjulen är väldigt viktigt för framkomligheten.

Skulle nog säga att det beror lite på vad man använder valpen till och vart man kör om det är bra med de bästa däcken fram eller ej Obestämd

ake64
2008-10-25 22:19
#5

Hmm

Intressant det där Hasse. Jag har inte hunnit slita så mycket på mina Cooper än så jag har inte sett var det sliter mest. Det var mina gamla erfarenheter som sa att drivhjulen slits mer än de som "hänger med".

På tal om däck så har jag kommit på att jag nog får skaffa mig en omgång riktiga terrängsulor också. Cooper S/T i all ära, och jag tycker fortfarande att de är en suverän kompromiss, men på lite halvhård lera är de inte roliga.

//Åke

eile
2008-10-25 23:49
#6

titta på hur styrgeometrin är gjord så ser ni varför det sliter fram och varför de kommer bli sneslitna.

Annons:
VALP3314
2008-10-26 00:03
#7

Ja sned slitna var de ej. Dock satte 2 års körning med massor av landsvägs mil sina spår i dem.

Detta vet du säkert en del om elie då du ju kört ett antal mil med din bil Glad

Men de är väll inte optimala vad gällande styrgeomitrin,

Trots allt är det ju en över 40 år gammal konstruktion, och säkert inte byggda för milatals asfalt körning.

Man känner ju direkt att de tar på däcken vid asfaltskörning, specielt om man transporterar med lågt luft tryck. annars vid (normalt) däck tryck blir faktiskt framhjulen lite varmare än de bak, ett tecken på att de utsätts för andra påfrestningar, än de bak

Ja å klart att de gör de då de får ta mest kraft vid kurvtagning tex eller inbromsningar

ROBBAN68
2008-10-26 10:25
#9

Hej alla, 

Jag har ju sett hur fram-axelns styrgeometri är uppbyggd, och det verkar vara en onödigt krånglig konstruktion som ger en så kallad bump-steering på varje framhjul var för sej. man kan ju inte ens byta fjädrar utan att toe-in/out ändras!! Finns det något för mej ökänt skäl till det eller har dom bara haft otur när dom tänkt?

Jag har faktiskt funderat på att ersätta det systemet med ett kraftigt paralellstag mellan hjulen och sen ett stag mellan styrarmen och detta parallellstag. för att åtminstone få hjulen att alltid peka åt samma håll oavsett last och belastning på fram-axeln. Bump-steering kommer man inte ifrån, men kan minskas drastiskt.

Är det någon som gjort om framvagnen på liknande sätt vore jag tacksam om ni ville dela med er av erfarenheter och ideer.

MVH//ROB

Svedis
2008-10-26 22:01
#10

.. en fundering.. stämmer det att framdäcken rullar längre än bakdäcken?? Kan väl inte stämma. Förr eller senare är det lika eller?

Höger - och vänstersvängar jämnar ut sträckan.Skrattande

ROBBAN68
2008-10-26 23:00
#11

Hej Svedis,

Det finns något som heter Ackermans-principen, och den bygger på att höger och vänster framhjul svänger olika mycket- för att båda hjulens nav ska träffa samma punkt i bakaxelns förlängning. Detta för att inte få slitna däck och bibehållet väg-grepp. Om du med din bil lägger om fullt och kör ett varv saktai snö- oavsett höger eller vänster- så kommer du att se att ytter framhjulet är det rullar längst ut, och inner bakhjulet längst in. mäter du diametern på båda cirklarna och multiplicerar med pi (3.14) får du rullsträckan för respektive hjul, och det skiljer VÄLDIGT mycket. med fyrhjulsdriften inkopplad- utan frihjulsnav blir båda axlarna tvingade att rulla lika långt- därför min fundering om nyaste hjulen fram.

MVH//ROB

Upp till toppen
Annons: