Annons:
Etikettteknik
Läst 4152 ggr
ROBBAN68
2008-10-02 00:40

Diffbroms/spärr 903

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haj haj folks.

Nu har jag läst ALLT om bakaxelns lite annorlunda diffboms på 902:an. Jag har två såna- en kurant som genomlider en ombyggnation till brandbil. (går bra förresten). den andra köpte jag för att ta delar från- och det är den jag har en fråga kring. Säljaren uppgav att bakaxeln var renoverad med nya bromsar och delar till Diffbromsen. Och då undrar jag lite försynt- kan man verkligen dra runt det ena hjulet då det andra står på backen? Borde inte diffbromsen hindra det? Eller är det den finurliga konstruktionen som gör att bromsen bara träder in när kraften kommer från motoren?

Bättre att fråga och verka dum- än att förbli det…..

MVH//ROB

Annons:
Knirken1
2008-10-02 01:57
#1

Precis som Du antog är det! När motorn drar "ekipaget" hamnar de piggar man kan se i tex "903:s" "reservdelsboken" ivägtrykta/klämda så att lamellerna är ihop. (se TESSIER: logga till vänster om T:s inlägg, klicka dig in där så hittar Du denna "handbok" i Pdf format, med lite envishet).

Vid körning kulrakt frammåt så blir egentligen bakaxeln helt "stelopererad". Så fort man svänger det minsta lilla så lättar trycket för "piggarna" där i V-formade spåren (piggarna halkar ner i/mot bottenläget på V.erna) = lamelltrycket minskar/lättar och diffen beter sig som vilken diff som helst. Svängning medges.

Hela funktionen bygger alltså på att motorn drar runt kardanen, & pinjongen, som i sin tur vevar runt kronhjulet, som vevar runt "power lock"/diffbroms-mojängen". Då funkar det (normalt).

Men: Antag att i en backe, ena bakhjulet plötsligt hamnar på en (längre) isfläck, medans det andra har tex grus under sig.Vad händer? Jo! Hjulet med grus under sig behåller piggarna i det ut ur V.erna pressade läget så att lamellerna fortfarande hålls ihop= roterande kraft bibehålls till det hjulet. Hjulet med isfläcken under sig avlastas dock pga isen, Piggarna "harsar" loss ur det pressade (upptill sett på v.ena) läget ner i botten på V.ena. Lamellerna på den sidan diffen går isär och drivkraften från motorn har alltså hamnat enbart till hjulet med fortfarande ihoppressade lameller= kraften har kommit dit man önskar. Dit fäste finns, vilket ju är tämligen bra.

Här är det särskillt viktigt att bilprovningen inte gör några som helst "övningar" på bromsrullarna. Där kommer ju rotationen sig av rullarna och inte motorn. Allt blir helt fel, och är en situation som konstruktionen absolut ej är tänkt att hamna i. Lamellpaketen kan i värsta fall slitas till "sörja". Fyrhjulsdriften i sig, ska heller ej utsättas för dylik rullebromsprovning naturligtvis.

Dessutom om parkeringsbromsen sedan också testas på rullarna, så kan ekipaget hoppa upp ur rullara & dunsa hårt i golvet. Knutkorsen mellan bromstrumman på bakaxeln och diffen (+ pinjongkuggen) kan då i värsta fall haverera.  /Kn1

ake64
2008-10-02 18:18
#2

Jag håller med dig i stort men, allvarligt talat, hur kan lamellerna slitas till sörja vid en bromsprovutrustning? Det kan visserligen vara som så att de skulle kunna nypa men om de är starka nog att hålla för ett hjul på asfalt och det andra på is i en uppförsbacke så vill jag påstå att de lätt håller för detta också. I synnerhet om bromsarna tar någorlunda jämnt och om de inte gör det får man "hjälp på traven" av dem vid bromsprovet.

Att man inte vill prova en C202 eller 11/13/20 med bronsprovare förstår jag dock mycket väl eftersom fyrhjulsdriften kommer hoppa i när trycket stiger i bromssystemet eller pga att vaacumet går bort. Det är inte så trevligt att det sker när halva drivsystemet står stilla men det kan inte hända på en 903 eftersom fyrhjulsdriften måste kopplas in för hand.

Att drivlinan utsätts för påfrestning när handbromsen provas är klart men blir påfrestningen verkligen värre när den hoppar upp från rullarna (och det gör alla bilar när handbromsen provas) än om man rycker i handbromsen på väg som blir det alternativa sättet?

//Åke

Knirken1
2008-10-02 23:23
#3

Helt befogad fundering & synpunkt där i första stycket. Betänk att det är en betydligt "snällare" och lämpligare för konstruktionen beräknad/tänkt situation när kardanen får dra runt "Power lock"/diffbromsmaskineriet med den kraft systemet är dimensionerat för. Då kardanen (det normala förhållandet) drar runt bakaxeln (via/mha diffbromsen) har lamellerna gått till låsning på det tänkta sättet. Har neutralen i fördelningslådan valts så är det ju ej så stor risk att piggarna "knuffats" så att difflamellerna ligger an mot varandra. Kardanen går förhoppningsvis rel lätt att snurra för pinjong & kronhjul, och visst. Då är det lugnt. Lamellerna kan vara/är avlastade. Men är någon låg eller hög utväxling kvarglömd i fördelningslådan, och friläget ilagt i M40.n, så att man ej märker något, kan om man har lite osis, lamellerna ha klämts ihop något. Är sedan grejorna lite "trötta" (LS-oljan ej varit/är tipptopp) så kan det bli onödigt harsande där i difflamellpaketen (besigtningsman som envisas länge, länge, länge med att prova!!!). Onödigt är det, men visst. Normalt så ska ju grejorna palla lätt (militärt specat osv) men varför ta risken. (Nä! Sörja är väl att ta i men onödigt slitage kan det bli).

Ang funderingarna i andra stycket så kommer "påbudet" att ej bromsprova valparna i rullarna från Volvo fabriken själv. Helt riktigt är det absolut riskablare med 202 med sin "i med framhjuldriften- automatik". Dock är det ej bra med "gammel"-valpen heller, bla pga riskerna med bakaxelns situation beroende på hur alla växelmöjligheter är gjorda, utifrån det omnämnda i första stycket här (+ parkeringsbromsprovet/se nedersta stycket) . Det kan bli onödigt dumt förhållande förhållande mellan bakaxeln, fördelningslådan och M40:n ("vanliga" lådan), när besigtningsmannen/kvinnan!? vevar med reglagen och ej är van. Det finns de som glömt/försummat att lägga ur fyrhjulsdriften i tron att det skulle bli bromsprov på asfalten (alla bromsar hjälps åt då = lite fuskOskyldig), gått på toa eller liknande, och så kör besigtningsmannen in på rullarna. Mycket spännande äventyr har då uppstått, där inne i provhallen.

Ang handbromsprov på rullarna med en valp som funderades kring i tredje stycket i inlägg #2. Det är en fundamental skillnad mellan valparnas parkeringsbroms och vanliga tex personbilars d:o. Vanliga personbilar och de flesta andra "fyrhjulsapparater" som ska besiktigas har parkeringsbromsmaskineriet placerat ute vid repektive hjul (/någon axel), så att vid åtdragning av parkeringsbromsen, endast respektive hjul med sin egna broms får göra sitt "jobb" separat & helt oberoende av andra komponenter i axelsystemet.

Valparna dock har en centralt och helt separerad (från de andra 4 bromsarna) bromstrumme anordning placerad på bakre kardanen direkt bakom fördelningslådan. Denna parkeringsbroms påverkar alltså kardanen, som har rel stor utväxling dessutom sett mot själva bakaxelns rotation. Styrkan i parkeringsbromsen blir på så sätt ganska rejäl tack vare sin utväxling även med rel trötta bromsband. Parkeringsbromskraften ombesörjs alltså "därifrån" bakom fördelningslådan!!. Betänk tex nu att man rycker i parkeringsbromsen och rullarna snurrar på. Bakhjulen stoppas ganska brutalt bla pga utväxlingen som gör park.bromsen urstark. Nu kommer skillnaden in mot andra fordon. Den resulterande (vid prov på rulle) "vridmomentsmällen" (vid typiska upphoppet från rullarna) vidarebefodras via power lock/diffen (!!). Vidare till kronhjul och pinjong (!!) och via knutkorset framför diffklumpen upp till bromstrumman (knutkors där med!) via (bakre) kardanaxeln. Bromstrumman har alltså relativt god bromsförmåga pga utväxlingen, men det är alltså ej så kul för drivlinan bakåt vid ett sådant "parkeringsbroms-på-rulle-tilltag" om man betänker hur det hela hänger ihop. Det är en suverän konstruktion för parkering i svåra lägen (tvärt osv),  men ej att prova på rulle således. Hoj /Kn1

Knirken1
2008-10-02 23:36
ROBBAN68
2008-10-03 00:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Haj  igen, Jag har läst- tagit till mej informatonen, tror jag förstår hur det funkar med spärren. för att krånla till det ytterligare började min teknikskadade hjärna tänka lite till. Vid motorbroms kommer ju kraften från hjulen vidare över diffen-kronhjul-pinjong-och vidare över bröderna Knut och Axel och rätt in i lådan! Kan man då tänka sej att det blir som man backar och kraften kommer från motorn????? Usch vad jobbig jag är känner jag.

På min reservdelsvovve saknar jag medbringarna till framhjulen, jag fick inte med frihjulsnaven och han hade inte sparat dom- är det någon som har eller vet var jag kan skaffa det?

Vänliga Hälsingar//ROB

ake64
2008-10-03 08:47
#6

Jodå, vi är fortfarande överens avseende det olämpliga i att köra med bromsprovare. Jag funderar bara lite på konsekvenserna om det ändå skulle ske.

Första stycket. Ett onödigt slitage men troligtvis inget totalhaveri. Vi är överens.

Andra stycket. Jag påstår fortfarande att det är autoinkopplingen av 4WD som är det skadliga. Att köra igång bromsprovaren när fyrhjulsdriften redan ligger i kommer bara resultera i att bilen åker upp från rullarna. Fast det är klart, en överklantig besiktningsman som häver sig på bromsen och sen kör igång kan kanske ställa till en del.

Tredje stycket. Där är vi också överens. Konstruktionen skiljer sig radikalt och risken för skador anser jag är störst vid stoppet när bilen "landar" efter att ha åkt av rullarna. Risken för skador, vill jag påstå, är dock lika stor om handbromsen provas "på rull" som på bromsprovare. Frånsett "landningen" då.

Är det någon som har koll på publikationsnummer på Volvos rekommendation? Jag tror inte att en kopia på ett mail som är utlagt på internet är ett dokument som håller att visa upp oavsett sanningshalten.

Jag har sett nya frihjulsnav till salu någonstans. Ska se om jag kan hitta dem igen.

Annons:
eile
2008-10-03 09:45
#7

robban:  om medbringare är omöjliga att uppbringa kolla joken eller medbringarna på växellådor eller bakaxlar.  gissar att splinnesen kan vara samma och då krävs bara att du borrar några extrahål.

ang ev mejl om bromsprovning så hade jag med kopian på detta vid årets besiktning, besiktningsman behövde inte se det för han sa han kände redan till medelande som utgått angående 4x4 fordon.

ang kardanbromsar så har dett funnits på div vetranfordon genom tiderna och förr räckte det att nämna kardanbroms för att de skulle förstå att den inte fick testas på fordon i rörelse.

ake64
2008-10-03 21:57
#8

Robban68: Jag läste visst inte så noga i morse. Jag trodde först att det var frihjulsnav du var ute efter och de hittade jag här http://web.telia.com/~u38008870/ Medbringare vat jag inget om tyvärr.

Upp till toppen
Annons: