Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 7081 ggr
Terence
9/28/08, 11:05 PM

Inga bromsar C202

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att konstaterat att vår nyinköpta valp är bästa möjliga självmordsbilen då där inte var bromsar när den beslöt vi oss för att se över bromssystemet. Vi har nu rivit ner samtliga bromskolvar (som alla satt fast…) och smörjt samt monterat tillbaka allt. Tyvärr verkade detta inte varit hela problemet…bilen har stått i många år utan att användas och frågan är om bromsservona satt sig?

Av någon anledning kommer där bara bromsolja till en av cylindrarna i framhjulen. (?) Finns där någon lastventil som skall ge olja till den andra eller är det någon som har någon bra idé om vad det kan bero på?

Valpen har visserligen gått från inga bromsar till att kunna låsa ett framhjul och ett bakhjul efter tre pedaltryck numera….alternativet är att fösöka få kläm på bromsarna eller köpa en större tuta…

Finns där inget enkelt sätt att konttrollera om bromsservona fungerar som de ska? Våra bromsservo är av någon anledning inte delbara då "kastrullen" sitter ihop med en "band" på mitten. Vi har övervägt att dela det ändå men det hade varit skönt att slippa…

Jag tar tacksamt emot förslag och ideér!

Annons:
Svedis
9/29/08, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är normalt en ventil som kärvar. Sök under bromsar på sidan så hittar du mycket matnyttigt.

Lätta (typ lufta)på anslutningarna på servon, bromsa och se om bromsvätska kommer. Det finns en red.ventil på höger fram som du kollar oxå. Till slut hittar du väl var det är "stopp"? Köp en liter bromsvätska på biltema och se till att behållarna är fulla. Om membranet är paj, ska bromsvätska komma fram i alla fall. Är en ventil låst i "fel" läga i servot, kan den kretsen dra när motorn går. Bara ta av slangen och plugga den. Tänk att varje krets tar en cylinder på vardera fram + en av bakhjulen. Lycka till

eile
9/29/08, 6:28 PM
#2

lastventiler finns på båda sidor vid tanken men ditt problem är nog att även huvudcylindern behöver repas samt att servona behöver en genom gång, har hjulcylindrar rostat pga av olja tagit till sig fukt så har även övriga delar i systemet rostat.   ang servon med band så går de att dela med någon grads vridning och de delar sig håll halvorna i spänn knacka försiktigt bandet och de delar sig.

Terence
9/29/08, 10:59 PM
#3

Tack för tipsen!

Jag köpte grön (!) bromsolja och hällde på för att se när den nya skulle komma. Vidare såg jag att förra ägaren kopplat ur vakuumet till bromsservona. Där finns en del gammal olja i bromsservona som vill följa med vakkumslangen. Brukar dessa läcka igenom lite? Det är ingen grön olja så det måste vara gammal olja. Jag kan nästan sätta en slant på att vi har Sveriges mest bromsade valp…i alla fall idag!

Jag har fortfarande inte hittat stoppet i ena bromsledningen men tror att jag är det på spåret!

Nu har jag beställt nya delar från Altyco och ska byta lite bromskolvar innan vi bromsar vidare…

mudman
9/29/08, 11:43 PM
#4

kontrollera att bromsslangarna inte är täta. kan uppstå om fel

"bromsvätska" används. min valp hade bromssystemet fulltankat 

med motorolja när jag köpte den så jag var tvungen att byta allt 

gummi som finns i systemet

eile
9/30/08, 12:12 AM
#5

utan vaccum hjälp såorkar du knappt bromsa fram någon olja om den ska passera igenom ej inkopplade servon.

koppla istället helt förbi dem in och utledning har samma gänga och du kan alt 1 ta en anslutning från servot eller alt2 dra ut-ledningen direkt upp till röret vid varnaren och ansluta det där, men 202 utan servon blir mycket tungbromsat inget att rekomendera i stadstrafik.

de packningar som brukar torka sönder i servot kostar inte mycket men det kräver lite vana att justera upp allt så de funkar perfekt tillsammans.

Svedis
9/30/08, 9:48 AM
#6

??? Eile, menar du att den är tungtrampad när man kör och ska bromsa?? För att lufta med motorn avstängd är ju det vanliga och enkelt. Trycka på bromsen kräver ju ingen kraft när man luftar.

Annons:
eile
9/30/08, 11:00 AM
#7

Den blir för tungtrampad att köra i stadstrafik.

när min rullade med vanliga orginalservon så luftade jag alltid med motorn igång.

Kan även tänka mig att eftersom det är 2 helt fristående kretsar men med samma påverkan från pedalen så händer följande om endast en krets öppnas då håller den andra emot och själva bromsmomentet blir mindre. Utnyttjar man servot och detta fungerar som det ska är ju vacummet påverkat och servot hjälper till att göra hela bromsmomentet större på den öppnade kretsen.

Men hur folk luftar sina bromsar är ju en smaksak flera skolor finns huvudsaken är att resultatet blir bra.

notera att på 202 orginalsystem finns några luftfällor vilket ställer till en del.

Terence
10/5/08, 1:39 PM
#8

Vi ser ljuset i tunnen! (Men kan fortfarande inte bromsa när vi kommer ut….)

Där var stopp i två ledningar vilket blockerade oljan effektivt!

De nyinköpta delarna från Altyca anlände dagen efter beställning vilket var snabbt och bra. Dock tyckte jag att det var ganska dyrt…

Tyvärr inkräktar mitt arbete på min fritid så jag har inte hunnit sätta allt på plats förrän igår. Nu återstår bara luftningen och några timmars provkörning…

Efter bromjobbet skall vinkelslipen fram och börja jobba!

Vi saknar fortfarande en instruktionsbok till bilen, är det verkligen ingen snäll själ som kan scanna och skicka den till oss?

(tb@polytrade.se) Om det är någon som behöver info från verstadshandböckerna till C202 har vi följande:

Avd 0 specifikationer

Avd 4 Kardanaxel

Avd 4 Kraftuttag

Avd 6 framvagn och styrinrättning

Avd 9 Vinsch

eile
10/5/08, 1:48 PM
#9

när du gör vid bromsarna kan det vara ide att rensa bort lite överflödigt för du har väl minst 4 längsgående bromsrör till bakaxlen och några som ändå kommer ge problem under tanken och till ventilerna.

Dra 2 nya triangelsystem och strunta i orginalet passande slangar mm återfinns på vanliga äldre personbilar jag handlade mina på mekonomen.

ake64
10/5/08, 3:54 PM
#10

Här finns lite smått och gott, tex instruktionsbok.

http://tessier.diinoweb.com/files/

mvh Åke

JohnA
10/5/08, 8:37 PM
#11

Stopp i ledningen har gjort mig vansinnig två gånger. Uppenbarligen kan gamla bromsslangar få för sig att invändigt svälla upp till tvärsnittet av en stjärna (ringmuskel är kanske en bättre beskrivning i sammanhanget..) så att bromsvätskan mer eller mindre hindras. På min gamla Saab V4 för 20 år sedan fick jag dessutom en backventileffekt som gjorde att bromsarna inte släppte efter att man trampat på pedalen. Nytt bromsok köptes helt i onödan… Så sent som i början av denna sommar var det dags för samma otyg på min 50-åriga MC-bil och en kompis med en Ford Taunus 71:a höll samtidigt på att slita sitt hår av samma anledning. Har någon dessutom hällt OLJA i bromssystemet är risken väldigt stor för "ringmuskelsyndromet".

Har man svårt att lufta bromsarna, tungtrampad pedal och/eller påliggande bromsar är det en klok sak att kolla alla bromsslangar!

Terence
10/5/08, 11:00 PM
#12

ÅKE!

TUSEN TACK!

MVH

/Bromsmannen

Upp till toppen
Annons: