Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 3536 ggr
ROBBAN68
9/11/08, 2:20 AM

Karossmodifiering.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hello folks..

NU är min Vovve lagad, i flaket och lackad akteröver. fyra nya däck på blästrade och lackade fälgar står och väntar på montering. börjar likna en brandbil på riktigt nu.

Nu till min fråga- Har någon av er höjt taket på eran bil? Min kapell-Valp ska ju få teket från reservdelsbilen och jag tänkte faktiskt kapa stolparna på olika höjd så jag i slutänder får 7-8 cm högre takhöjd på brandvalpen. samtidigt blir hytten runt 20 cm längre än en standard pickis. Borde ge klart bättre utrymmen. Om någon har gjort något liknande vore jag tacksam för tips och om det är något jag behöver tänka på?

Och en fundering till. Bromsarna var ju tänkt att bytas till skivor, men min reservbil hade nyrenoverade bromsar så dom kommer användas i stället nu. Men dom trummorna ser HELT olika ut som dom på brand-valpen. På den har jag trummor som nästan ser ut som pressad plåt, skruvade på plats på baksidan av axeln som hjulen bultas på! Den andra har mer traditionella trummor som är gjutna och trädda på bultarna som hjulen sitter på- fråga kan man byta grejer rakt av eller? tacksam för svar.

Jag har en hel och fin vindruta över om någon behöver. Bytes gärna mot den där grejen som man tar bort när man monterar frihjulsnaven……

MVH//ROB

Annons:
eile
9/11/08, 9:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

kollade på din info vilka modeller det var på dina valpar men där framgick inte mer än att du var tjej.  gissar att brandvalpen är en 202 med de stora bromsarna och reservaren en valp.  isåfall kan inget flyttas över mellan bilarna.

ang takhöjningar så är det enkelt att göra helt nytt, själv ångrar jag vid förra renoveringen att jag inte slängde gamla buggliga campern och bockade upp en ny igen.   fäst dit några profilrör i karossfästena, bocka till dem till lämpligt karossform om du inte vill ha helt kantig som ambulanserna hade. ta sen och klä med plåt.

ROBBAN68
9/12/08, 12:19 AM
#2

Tjena Eile

Har kollat och läst dina inlägg här och var.  

Va faaaan, sist jag kollade var jag kille!!! måste blivit nåt fel nånstans. Tack för att du gjorde mej uppmärksam på felet.

Nåväl. Jag har två valpar, en -63:a, kapellbil från militären.          Och en -65:a, pickis. Den senare bortom all räddning, totalt slut i ram och kaross. men renoverad i broms och drivlina.

Min plan är att bygga en kopia av den valp som Söderköpings Brandförsvar hade på -70 talet. Med blå ljus och allt. Men med lite förändringar vad det gäller måtten på hytten. varit inne på att bygga helt nytt också, då jag jobbar på ett grossistföretag inom metaller kan jag skaffa allt jag behöver ganska billigt (gratis). 

 Jag ska ta kort på bromsarna och sätta in här så kanske man kan få klarhet i frågan. Båda jyckarna är 903:or i papperen i alla fall.

ska ändra min profil illa kvickt.

MVH//ROB

ake64
9/12/08, 8:02 AM
#3

Någonstans har jag läst att det ska gå bra och det borde det göraa eftersom det är samma axlar i övrigt men jag hittar inte den tråden nu. Jag hittade bara den här men den säger nog inget som du inte redan vet. http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=2872

Tjejer är vi tydligen allihopa om vi inte har varit inne och editerat profilen.

AndersEriksson
9/12/08, 7:29 PM
#4

Trummorna med fast nav är väl den äldre modellen som sedan ersattes av de med lösa nav? Men svaret på din fråga är hur som helst att du kan byta rakt av. /A.E

ake64
9/12/08, 8:00 PM
#5

Det stämmer som AndersEriksson skriver, och nu hittade jag texten jag letade efter.

Saxat från tråden jag länkade till:

Skaffa trummor av nya modellen, dom passar "bolt on"…..
om man gängar på hjulmuttern kant i kant med bultänden och tar hammarn så släpper bultarna galant…sen ska bultarna tillbaka i navet och Voila, nya trummorna passar……och sen slipper man riva lagren eller brottas med konorna för att byta bromsbackar…..

Upp till toppen
Annons: