Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 5201 ggr
Loysan
9/10/08, 2:40 PM

Ventiljustering mysterium

Nu har jag för tredje gången på fem år justerat ventilerna på min RAPTGBIL9033, dvs Valp med B18 motor. En av ventilerna ändrar sig. den får minskat spel, och förblir öppen. varvid motorn går på tre cylindrar.

All form av förslitning gör ju normalt att spelet ökar, och motorn tickar. Men en ventil går i motsatt rättning. Jag får alltså öka spelet på den.

Skulle stötstången slitas och bli kortare blir det större spel, skulle vipparmen nötas blir spelet större, skulle kammen slitas skulle spelet blir större. Vad kan åstadkomma att en ventil går åt andra hållet?

Det verkar som den äter sig upp genom toppen,, dvs ventiltallriken eller dess säte slits, och ventilstången kommer upp, det verkar oxo som att fjädern är längre än de andra. kan det verkligen bli så???

Dags att byta topp……

Annons:
MRAmazon
9/10/08, 2:51 PM
#1

Hej Loysan,

Detta är ett vanligt problem med den blyfria bensinen som vi har i våra pumpar nu förtiden. Det blir inte tillräcklig smörjning mellan ventilen och gjutjärnstoppen så det fastnar partiklar på ventilen som äter sig in i toppen som du beskriver. Blyersättnings medel är ett måste på våra  B18/B20/B30 motorer.

Det går att lämna in toppen till en motorverkstad som fräser ner hårdmetallringar i ventilsätena.

Så en topprenoveringen åker du tyvärr på.

mvh Lars

Loysan
9/10/08, 5:37 PM
#2

Tack för det Lars, ja jag misstänker detta, dock använder jag blyersättningsmedel, men förre ägaren kan ha slarvat, men det är ju bara en ventil som gör så, och det är väl så att den "ätit sig" igenom en viss gräns.

Tre justeringar och uppskttningsvis 0,4 mm per gång är rätt mycket tycker jag, det blir 1,2 mm på tusen mil och c:a fem år. Men det syns på ventilfjädern att den är betydligt mer ute än de andra.

Någon som vet om man måste av med vipparmsbryggan och dra upp stötstängerna innan man lyfter toppen? Eller finns det utrymme att lyfta av toppen med stötstängerna kvar?

En lustig sak är att det tidigare diskuterats flitigt huruvida det behövs blyersättningsmedel eller ej, ofta har man kommit fram till att det inte behövs, B18 slits inte på några som helst villkor varken med eller utan.. HAr det sagts.

Med renoverad topp så lär det inte behövas blyersättningsmedel då.

ake64
9/10/08, 7:35 PM
#3

Det går säkert att lyfta toppen med bryggan kvar men jag skulle inte göra det pga risken att någon stötstång skulle följa med upp en bit för att sedan lossna och rmla ner igen. Jag vet visserligen inte hur stor risken är att den ramlar emellan någonstans så ett du måste hämta den underifrån men det är så lite jobb att ta bort bryggan att jag inte skulle tveka.

eile
9/10/08, 11:31 PM
#4

varför lyfta topp med bryggan på och hur då komma åt bultarna?  stötstänger kan inte hamna fel eller trilla emellan.

när du ställt ventilerna har du ställt dem en efter en och med motsvarande öppen eller med tvåvarvs principen?  tvåvarvs principen och 7,8 som knasar eller?

har på en perkingsdiesel varit med om ett sjunkande säte.

enav16
9/11/08, 12:06 AM
#5

Tråkigt. Jag tog bort toppen för några helger sedan i annat ärende. Har aldrig gjort det förut men det var enkelt. Var bara noggrann med att stötstänger och topplocksbultar ska ned på samma ställe som de suttit på, tappa också ut kylvätskan!!

Glöm inte att lossa bultarna till bryggan och topplocket litet åt gången. Momentnyckel av hög kvalitet är att rekommendera då topplocket ska tillbaka på plats. Olja in stänger och bultar då grejerna ska tillbaks på sin plats.

Lycka till!

Loysan
9/15/08, 2:45 PM
#6

Nu har jag köpt en  beg topp, som jag tänkte renovera, byte till nya ventilsäten etc. För att kunna sätta dit den när den är klar.

Så blir det en beg topp över sedan.

Nån som vet var man lämnar in en B18 topp för att få detta utfört???

Annons:
eile
9/15/08, 3:01 PM
#7

vet ej var du bor men här nere finns en bra firma med smålands priser

enav16
9/15/08, 9:41 PM
#8

Eile, vad har firman för kontaktuppgifter?

eile
9/15/08, 10:22 PM
#9

http://gulasidorna.eniro.se/query?what=ip&advert_code=40069594&referring_what=wp&search_word=motor*&geo_area=anderstorp

Har bekanta från malmö trakten som menade att det var halva priset här mot malmös motorenovering firmor men eftersom firman går i lite lagom avkopplad takt kan tänkas att Nisse väljer och vrakar lite bland jobben tror nog han väljer de lite mer nostalgiska jobben framför de moderna bambustaketen.

not: det var denna snubbe som en gång förklarade var det ända rätt motoralternativet var för mitt bygge och nog hade han hade rätt alltid.

Loysan
9/16/08, 12:45 PM
#10

Ja det var ju dumt av mig att inte nämna i vilken del av landet jag bor. tack för förslagen i alla fall men det är lite långt till Östdanmark, (Malmö) Jag bor i KIL och det borde väl finnas någon motorrenoverare i Södra delen av Värmland. Att skicka en topp kostar minst 250 kr per resa med bussgods. Såa t tköra själv 100 km är ing prblm.

Men vad är ett bambustaket? eile????

eile
9/16/08, 1:58 PM
#11

Långt till malmö för oss oxå, Anderstorp där motorenoveringen ligger är ca 15 minuters färd från chaparall hoppas detta underlättade geografin.

bambustaket är väl något asiatiskt högvarvat.

JohnA
9/23/08, 7:47 PM
#12

Jag råkade ut för nergnagda ventilsäten på min saab v4 för drygt 15 år sedan. Saaben har gjutjärnstoppar med ventilsäten frästa direkt i godset precis som B18/B20. När otyget väl satt igång gick det fort utför. Jag upptäckte felet genom att motorn gick på tre cylindrar av att en ventil stod öppen. Jag bytte toppar och råkade ut för samma sak ett par tusen mil senare, tröttnade och lämnade in topparna till en motorfirma som satte i hårdmetallsäten. Renoveringen gick på knappt 4000:- och det var för 15 år sedan. Dyrt tycker jag idag men då hade jag pengar…

När originalmotorn i min 9033:a havererade i vintras byggde jag en halvdan B20 av två rishögar och den sämre av topparna hade tydliga sätessjunkningar på säkert någon millimeter eller mer.

danneape
9/23/08, 8:00 PM
#13

Har för mig att Beau här på forumet,, eller om han håller till på terrangbil.net, lämnade in sin topp i närheten av sunne för en billig peng,

//Danne

Annons:
Upp till toppen
Annons: