Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4063 ggr
Rookien
2008-10-08 22:45

Åtdragningsmoment hjullager

Behöver en översättning av åtdragningsmoment. I verkstadshandboken står det 20 kpm. Vad motsvarar det i Nm?

Annons:
Rookien
2008-10-08 23:59
#1

Hittade en översättning och det skulle innebära ca 200 Nm. Jag tycker att det låter väldigt mycket. Någon som har andra siffror?

danneape
2008-10-09 10:04
#2

Men,, rätta mig om jag har fel,,

200nm blir väll 2kg,, eller?

alltså 2kg tryck på 1meters dragskaft,

//Danne

Rookien
2008-10-09 13:34
#3

Nej, det blir ca 20kg.

Hittade en bra tabell:

http://www.zeroggraphics.com/Portfolio/Torque-Conversion-Chart.pdf

Edit: Nä nu blev jag förvirrad, återkommer…

ake64
2008-10-09 20:48
#4

Ska man vara petig multiplicerar man med 9,81 dvs 20kpm blir 196Nm.

//Åke

Svedis
2008-10-10 10:22
#5

I vilken verkstadshandbok??

 Menar du hjullagret dvs det som sitter runt framaxeln och drages med en 55 mm(?) specialnyckel?

Rookien
2008-10-10 18:44
#6

Nej det är bakre hjullager. Eftersom det är samma lager som på gammelvalpen gick jag efter den verkstadshandboken. D.v.s. den som Tessier lagt upp.

Annons:
ake64
2008-10-10 18:56
#7

Det är samma lager men inte samma axel.

Jag har ingen aning om de skiljer sig vad beträffar lagring men det är nog bäst att kolla upp saken innan du drar.

AndersEriksson
2008-10-10 19:12
#8

Om det är centrummuttern i baknaven du menar så påverkar den ju inte hjullagren, utan håller bara fast navet mot drivaxeln och ska mycket riktigt dras med ca 200Nm och sedan till närmsta saxpinnehål (dra åt hårdare tills hålen stämmer, aldrig släppa). /A.E

Rookien
2008-10-10 20:14
#9

Ok!

Är det bara schimsen som påverkar lagret då?

AndersEriksson
2008-10-10 20:18
#10

Svar ja. /A.E

Rookien
2008-10-10 23:12
#11

Ajdå.

Hur vet man då att det är rätt antal/tjocklek på schimsen?

Provar man bara så att det snurrar lätt utan glapp?

Rookien
2008-10-12 21:59
#12

Tog isär hjullager och drivaxel idag och det visar sig att det inte finns några schims alls. M.a.o. finns det inget sätt att påverka åtdragningen på lagret.

AndersEriksson
2008-10-12 22:10
#13

Hade det varit en "svensk-valp" hade schimsen kunnat ligga vid det andra hjullagret men jag är inte säker på om 202:ans lager schimsas båda samtidigt eller var för sig. Det får nog någon som är mera hemma på den modellen svara på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: