Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 3442 ggr
Rookien
2008-08-02 13:32

Hjulcylindrar till C202

Jag har problem med bromsarna, antagligen finns det en slitkant i cylindrarna så att bromsarna ligger på. Har bilen stått still en stund har det släppt, men efter lite körning ligger dom på igen. Jag tror att det är i hjulen problemet sitter och inte i huvudbromscylindern.

Det finns en annons på blocket från en som säljer bromsdelar billigare än Altyco. Frågan är bara om det är olika cylindrar fram och bak och är det 2 likadana cylindrar i framhjulen?

Om dom är likadana hade det räckt att köpa 2 nya och byta ut dom, renovera dom gamla och byta 2 till o.s.v. så kunde man spara en peng och fortsätta köra under tiden.

Annons:
AndersEriksson
2008-08-02 14:22
#1

Har du kollat så det inte är en bromsslang som spökar? Gamla bromsslangar kan bli som backventiler. /A.E

eile
2008-08-02 14:58
#2

tror nog mer på att ett servo spökar och ligger på inget ovanligt.  hjulcylindrar är samma runt om på fram 4 st enkolvs men med tanke på hur lite din gått så skulle jag hornat till dem på plats och sen investerat i en tub cylinderfett och nya packningar. vanliga 1 tums packningar ligger på ca 30:- per cylinder.  bak sitter vanliga dubbelkolvscylindrar.

på min som hade uppslitna cylindrar byttes rubbet allt köptes nytt från altyco för utom frambackarna där jag ville ha lite bättre kvalite på banden och beställde nylimmade av de mer mjuka materialet.  totalt kostade de många tusingar. billigare finns från norge men jag hade inte tid med ev felleverans tullar mm.

11 bilen har nästan samma mått tror det skilljde en 8 dels tum på bakcylindrarna,  även landrover har samma bromsar.

Svedis
2008-08-04 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ta bort grillen så hittar du 2 servoklockor innanför. Ta bort tjocka slangen på ena klockan och plugga slangen med en kork eller träplugg eller rundfil eller…  Testa vilken klocka som är dålig. När du startar och den är kärv i kolvarna, lägger den på bromsen dvs ena hjulcylinder på varder fram + ena bak ( = två-krets). När du kopplat bort "rätt" klocka, låser den ej bromsarna, fast å andra sidan har du ingen servo på den sidan heller!! När motorn varit av, läcker det sakta ut från klockan och bromsen släpper. Bara att renovera eller byta vilket är halvenkelt. Se bild

Rookien
2008-08-04 19:46
#4

Fast jag tror att det är fel på hjulcylindrarna fram eftersom ingen broms ligger på därbak. Åtminstone blir ingen av bakfälgarna varma, däremot bägge framfälgarna. Och bromsarna släpper om jag står still en stund även med motorn igång.

Ska kolla med kompisen om han kan låna hem horningsverktyg från jobbet när hans semester är slut. Sedan ska jag kolla om en firma som jag tror heter GEBE bildelar i göteborg har lösa kolvar.

eile
2008-08-04 19:47
#5

är det servon som ligger på är det lilla vippan med backventilerna som kärvar eller läcker emellan kostar inget att laga bara göra rent, detta är ett klasiskt fel på p1800, jaggor .mm som har dessa servon. 202 ska ha ett filter kopplat till varje servo för att förhindra att dammkorn kommer in vid vippan och ställer till.

eile
2008-08-04 20:25
#6

då har dom väl kastat om backarna forward och backward riv skiten montera ihop riktigt passa även på att horna till fetta in och bytt packningar.  kollade på gamal köporder ring 1, 1/8 tum artikelnummer 18P05137 kostade 2002 när jag senast beställde 23,75 st så räkna med 30 kronor idag 4 st går åt till hela framaxlen.

Annons:
Svedis
2008-08-05 01:52
#7

Min tanke är, att lossa på slangarna tar ca 10 min totalt, bromsa och om backarna är låsta så bara fortsätta med hjulen. Enkel felsökning eller hur? Börja med hjulen tar många, många timmar …..

Rookien
2008-08-07 00:39
#8

eile - vad är det för artikelnummer du nämner, är det volvo lastvagnar?

eile
2008-08-07 11:15
#9

packningarna är hur vanliga som helst inget du behöver köpa hos lastvagnar, artilkelnummret är det vanliga om man handlar packningarna efter mått hos bromrenoveringsfirmorna.

jag handlar allt mitt från jkp 036-164767

de limmar även backar till överkommligt pris med mjukare och bättre material än det som finns på nyköpta.

Upp till toppen
Annons: