Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 2343 ggr
MuddyBack
9/6/08, 3:40 AM

903 eller TGB11

Har suttit och kliat mitt huvud blodigt en tid nu. Försöker bestämma mig för vilken modell jag vill ha.

Min "valpvana" är lika med noll, jag har kört och kör jeep Cherokee, men terängegenskaparna på den är inte de bästa. I varje fall inte när man som jag kör den i orginalutförande.

Nu velar jag hur som hellst mellan ursprungsvalpen 903 och den lite nyare TGB11. Som jag har förstått det så har den sistnämda bättre terängegenskaper än 903. Den är vad jag förstår också MYCKET törstigare. Frågan är ju då om TGB11 är så pass mycket bättre än valpen så det förlåter den törstiga konstruktionen, eller om valpens lite torrare krav överväger TGB11'ans egenskaper.

Givetvis så förstår jag att det mycket handlar om tycke och smak, men jag skulle ändå gärna vilja höra med er som har erfarenhet av den ena, den andra eller bägge två. Hur är de gämfört med varandra?

I min ägo kommer den helt och hållet användas som leksak. Den kommer klättras i grustag, geggas i leriga skogar och vada på myrerna. Jag kommer inte att pendla till jobbet med den om man säger så =)

Alla små berättelser, erfarenheter och ideer är välkommna!

Annons:
ake64
9/6/08, 6:43 PM
#1

Som du själv skriver, det är mest en fråga om tycke och smak men även vad den ska användas till och pris.

Så här skulle väl jag subjektivt sammanfatta skillnaderna:

903

Bra terrängegenskaper

Diffbroms bak och vanlig diff fram.

Drar knappt 1,5 l/mil blandad körning.

Komforten framförallt vintertid kan diskuteras. (i synnerhet kapellvarianten 903)

I storleksordningen hälften så dyr i inköp som en 11. (kanske tom ännu mindre om fantasipriserna på blocket stämmer)

11

Mycket bra terrängegenskaper

Portalaxlar som ger högre frigångshöjd

"Riktiga" diffspärrar bak och fram.

Drar ca 2 l/mil

Bättre komfort men nästan lika högljudd. (ungefär som att jämföra en PV och en sen 140)

Större/tyngre och därmed något klumpigare än en 903. Dock, jag har kört en 13 och blev förvånad hur smidig den var trots sin storlek.

Så här ser jag på det och resten är en fråga om vad du vill ha. Dvs vilka egenskaper som är viktiga för dig.

mvh Åke

JohnA
9/8/08, 10:30 PM
#2

Om man mestadels brötar omkring i skogen brukar bensinförbrukningen vara ganska blygsam, såvida man inte ägnar större delen av tiden åt de smetigare surhålen med vrålande motor och spinnande hjul. Jag har 9033-valp idag och körde mycket med Lada Niva tidigare. Båda har varit väldigt billiga i skogen. På landsväg tog nivan ca 1,1 i 100 blås medan valpen dricker 1,3 i 75-80. Jag har hört om TGB11 som dricker 2,5 på landsväg men vet inte hur pålitliga de siffrorna är. Två cylindrar extra och portalaxlarnas fyra omgångar växeldrev borde onekligen kosta en slant att driva. Vad jag vet går det heller inte att montera frihjulsnav framtill på TGB:n.

MuddyBack
9/8/08, 11:50 PM
#3

Jo, era inlägg går väl ungefär i linje med vad jag läst mig till.

Även om maskinen onekligen kommer att lägga några mil bakom sig på landsväg så är det ju skogskörning som den köps för. Om man bortser från inköpsprislappen och soppa-förbrukning så känns det helt klart som att 11an är den mest intressanta. Handlar det om några deciliter hit och dit / timme så känns det som att det kvittar.

Men är det litrar som skiljer dem åt så tar det ju lite nöjet ur det hela att veta att varje gaspådrag kostar flis…

Har ni några andra ställen att rekomendera för köp/sälj av de här fordonen? Blocket-snubbarna verkar ju lida av hybris lite till mans.

danneape
9/9/08, 1:01 AM
#4

Active life grabbarna har annonser på blocket och kanske inte är de billigaste att handla av men de är bra att göra affärer med tycker jag,

det går inte alltid att pruta men det går i bland att snacka till sig lite mera utrustning såsom en frächare dörr eller reservhjul eller liknande,

på det hela taget är de trevliga o proffsiga.

//Danne

MuddyBack
9/9/08, 1:10 PM
#5

Har suttit och glott på TGB11or på youtube och dom är ju bara så J**la fräcka! Lutar starkt åt en sån… känns som att dom har så pass mycket att ge att man kan ha överseende med bensinförbrukningen. Även om jag säkerligen skulle bli nöjd med en 903a så skulle jag antagligen ändå bli sittandes i den och funderat på om jag hade haft ÄNNU roligare i en 11a.

danneape
9/9/08, 7:49 PM
#6

Kan även rekommendera en av 6hjulingarna,,

De drar lika mycket konstigt nog men ger 6X6 mer skoj i skogen Tungan ute

Kostar lika mycket med i inköp,

Inga problem att regga om till lätt lastbil heller.

//Danne

Annons:
MuddyBack
9/9/08, 8:30 PM
#7

Jaa, jag har sett ett par 6x6 maskiner på blocket. TGB13 för 47000:-

Men hur bär man sig åt för att regga om en sådan till LB? Och är det "garanterat" att man får igenom en sådan omreggning, eller finns det någon riskt att man blir ståendes med en maskin som av en eller annan anledning inte går igenom byråkratin?

(Jag som var snubblande nära att ta C-behörighet för ett par år sedan…)

ake64
9/9/08, 8:47 PM
#8

Det är mer än kortet som är orsaken till att man vill rega om dem. På många terrängbilsträffar får bilarna inte ha en totalvikt över 3,5-ton (i en del fall tjänstevikt) och då hjälper ju inte C-kort.

Hur som helst. De trådar jag har läst i ämnet säger att det inte ska vara något större problem. Sök lite på terrangbil.net så hittar du säkert något.

danneape
9/9/08, 10:10 PM
#9

Min bil som är en tgb20 är tyngre än de flesta 13bilar och den vägde 3200kg med förare och alla tillbehör så jag får bara lasta 300 kg,, det går fort att komma upp i det med camping attiraljer inför en träff,

Sedan KAN det vara mycket vatten/fukt i skåpen som höjer vikten på en 13 bil men jag har inte hört någon som haft problem att rega om till B behörighet.

//Danne

MuddyBack
9/10/08, 1:29 AM
#10

Den 13bil jag har på lut har radioskåpet bakpå… ser ut att vara en ganska robust konstruktion som säkert väger ett och annat. Något som kan ha betydelse?

danneape
9/10/08, 2:51 AM
#11

Det tror jag inte,, men skruva ur all elektronik för säkerhets skull så den väger så lite som möjligt och väg den innan så vet du hur mycket den väger,,

Å sedan kan du ju bygga camper av skåpet ju, Skrattande

//Danne

Upp till toppen
Annons: