Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 3965 ggr
mborgh
2008-07-23 00:30

Handbroms på besiktning

Hej!

Finns det någon som vet hur det är med att bilprovningen testar handbromsen på rullarna? Finns det något publikationsnr på detta?

Annons:
johan_f
2008-07-23 01:13
#1

De får (skall) inte köra valpar på rullarna. Volvo har rekomenderat dem att inte göra detta. Jag sade till dem detta vid besiktning och de accepterade detta och bromsprovade på vägen i stället.

mborgh
2008-07-23 01:42
#3

Man får tacka och bocka för dessa svar på mina frågor.

Knirken1
2008-07-23 02:29
#4

I tidigare inlägg här på "ifocus" har nämnts att bilprovningspersonal vissa gånger glömt av att man EJ får provbromsa valparna på rullarna. Bara "ute på" asfalten.

Vid de haverier som då uppstått har svensk bilprovning fått stå för reparationskostnaderna. Tämligen onödigt då det normalt ska vara "dem" bekant att "vägbromsprov" är det enda tillåtna ang valparna (+ många andra 4WD fordon)

"Bromsrulle"-provar man dessutom militär (9033 & liknande) lillvalparna med "power lock" (automatiska diffbroms)-bakaxlarna, så riskerar man att hela lamellmaskineriet +"resten" i diffen "havererar". (Bakaxeln är här/då ihop-låst /i princip "stelopererad" vid vid körning rakt fram, & om ett hjuls broms tex plötsligt då skulle skulle "låsa", kan man ju bara spekulera i vart "diffpaketets" lameller tar vägen (blir till degig soppa i mix med LS-oljan+ ytterligare mekaniskt spektakel !!!). Tämligen katastrofalt då dylika bakaxlar knappast ligger i drivor på hylla nere på Volvo. Skitkrångligt + dyrt för Bilprovningen att åtgärda & ersätta. "johan_f"s text/konversation kanska bör vara med i hytten fastklistrad på ratten då man släpper "våra dyrgripar" i händerna på besigtningsfolket. De är vanligen mycket proffesionella, bilprovarfolket, men hur vet man att man inte råkar ut för någon som missat vad som gäller. Slumpen är alltid större än noll, som bekant. /Kn1

JohnA
2008-07-26 00:49
#5

När jag var till bilprovningen i höstas sade jag till dem att det var ok med framaxeln eftersom frihjulsnaven var frikopplade men att jag var osäker i övrigt. Jag blev garanterad att det inte var någon fara och höll tummarna. Det gick bra med bakbromsarna, kanske för att lamellerna ändå slirade i sin snor-olja men när besiktningsmannen provade bakaxeln protesterade bilen med ett kraftigt skutt baklänges då hjulen spann åt olika håll.

Hmmm, undrar om jag så här långt efteråt kan hävda att bakre knutkorsen tagit stryk av misshandeln och få dem ersatta? Tror det blir svårt. Men hur gör man när besiktningsmannen står på sig och hävdar att bilen är ok att köra på rullarna och man helt enkelt inte har tid och råd att säga tack och hej och prova en annan station dagen efter? Om drygt ett år är det dags igen och de kommer INTE få prova bilen på rullarna igen!

mborgh
2008-07-26 13:09
#6

Jag var på bilprovningen i går (fredag) och det gick bra, jag sa till dom om bromsarna och dom körde inte bilen på rullarna. Det var inga kommentarer och grabbarna hade hört talas om detta problem. Dock blev det ett litet problem, blinkrelät la av på ena sidan då dom kollade, så det blev en liten anmärkning.

Annons:
Knirken1
2008-07-27 15:23
#7

JohnA: Det gick säkert bra trots missen av besigtningen att placera bakaxeln på rullarna. Havererar det så brukar det bli rejäla tydliga fel map ev knutkorstrubbel osv. Det är ju trots allt militärt "specifierade" grejor baki (+ resten) och inget "civilt skit" som min kapten i lumpen brukade utrycka saken. Dock ej så lätt att se hur det gått med "power lock" maskineriet. Hyvlas lammellerna väck så funkar diffen som en vanlig d:o. Ev kan det bli att handla om tex 3 hjulsdrift (i värsta lerhålen som någon skrev tidigare!!) men det är inte så stor risk pga en "felaktig" besigtningsvända. (Kolla äldre inlägg av tex Tessier & Preusvarg mfl).

- Om Du, JohnA, får tid & ork någongång så är ett tips att rulla om till samma "ställe" & visa dem johan_f ´s korespondens(blad/sida) med besigtningsmyndigheten. (Detta om fordonsvikt under 7000 kg och vad som då gäller osv). Det är ord &inga visor som fastställs där av dem själva tom (i samförstånd  med egentligen, "konstruktionsavd" på  Volvo). Just parkeringsbromstest torde egentligen vara lindrigare än färdbroms d:o på rullarna menar då jag. Knutkorsen i drivlinan in i diffen från kardanen får sig förståss en riktig "duvning" men utväxlingen mellan kronhjul & pinjong gör att moment-"smällen" inte blir så tokfarlig. Man kanske ska se till att ha lite "för lågt" däcktryck, helre än "för hårt" pumpade däck så de jämnar ut/avlastar mekaniken lite, och ombesörjer att "slagverkan" mellan kuggarnas ytor ej blir så "hammare mot städ"-aktiga ("egenfixad diffkrockkudde"!). Grejorna är dock helt andra saker än i en civilbil, som sagt var. Fast inte är det att rekomendera förståss. Klart onödigt & dumt att göra så är det, hur som helst.

Farligast är nog trots allt just färdbromsprovet för bakaxel med "power lock"/automatiska diffbromsen. Allt bygger ju på att drivande kraft ska komma från motorn och ingen annanstans.

Då motorn driver och båda hjul har bra fäste har ståltapparna glidit/harsat ner i sina V-utformade lägen som de ska vid färd rakt frammåt/(bakåt). Lamellerna ligger samman för både höger & vänster hjul. Det tryck som uppstår mellan lamellerna gör att bakaxeln egentligen då är sas "stelopererad". Minsta lilla man svänger så tvingas tappara ut ur sina V-n. Lamelltrycket lättar i respektive sida, och diffen gör som vilken diff som helst. Innre hjul tillåts snurra saktare än yttre d:o i svängen.

I tex vinterväglag så kan ju ett hjul hamna på is medans det andra tex har sandat underlag (grus eller liknande) I ett sådant fall driver motorn kardanen (med dess pinjong in i diffen, och drar med kronhjulet, som som vanligt &) som  önskat. Dock det hjul som "slinger utan fäste, avlastat" kan då ej få till det tryck emellan lamellerna som "normalt" är fallet då moment & drivtryck pressar/glidande trycker, ut tapparna ur "V_ena" och klämmer åt "power lock"-lamellerna. M.a.o vips släppta (tapparna halkar i botten på V:et) lameller & "ingen" (betydligt mindre) kraft till det hjulet. Det hjul som har fäste kvar får på motsvarande sätt sina lammeller ihopklämda pga tapparna på den sidans klämda situation. Fiffigt som tusan är systemet & man kan ju undra vem som kom på denna idé. Allt är dock konstruerat & tänkt för situationen "motorn driver kronhjulet, vars diff växlar presskraft i lamellerna (klämma/belastning/upp med tapparna ur V.et, eller inte klämma/avlastade tappar/halkar ner i V:et!). Har jag rört ihop det hela för mig själv /"hjärnturbulens" nu eller…?! utifrån däckens friktion mot underlaget. Någon annan hjulbelastning-snurrfunktion är aldrig systemet tänkt för.

Rullesituationen hos besigtningen är aldrig något som bör förekomma då poängen, funktionen & finessen helt omintetgjörs med/i "power lock"diffsystemet.  Dock grejorna håller men men.. Dumt ta risker som ej är nödvändiga ens.

Numera börjar det dyka upp bromsprovrulle maskinerier på vissa besigtningar som kompenserar för 4WD-grejen, men inget rullesystem (vad jag vet) kompenserar för "Auto.diffbroms/power lock" systemen. Hej /Kn1

Upp till toppen
Annons: